Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?

Kauppalehden mukaan vain 20–25 % yritysmaailman muutoshankkeista viedään onnistuneesti päätökseen. Eli siis 75–80 % kaikista muutosjohtamista vaativista projekteista tai hankkeista kaatuu?! No huh huh!

Halusin tarkastella asiaa tarkemmin, sillä me olemme joka päivä mukana asiakkaidemme isoissakin muutoshankkeissa. Itse asiassa juuri me olemme aloittamassa muutoksia asiakkaidemme maailmassa markkinoinnin kautta. Onneksi voin myös oman kokemuksen nojalla taata, että oma onnistumisprosenttimme projekteissa on huomattavasti suurempi.

Mitä me siellä asiakkaan maailmassa sitten teemme?

Muutoksia. Muutoksia parempaan asiakaskokemukseen, markkinoinnin strategiaan, tavoitettavuuteen, näkyvyyteen, online-presenssiin, messumarkkinointiin tai vaikka visuaaliseen ilmeeseen. Asiakkaan kanssa me joko luomme täysin uutta tai muutamme vanhaa. Kaikkea mitä nyt voit kuvitella strategisen markkinoinnin alle mahtuvan. Peltoa on siis kynnettävänä kaikkialla, mutta miten me siinä onnistumme?

Vastaus on yksinkertainen. Sitoutumalla. Me sitoudumme omien tavoitteidemme saavuttamiseen. Me sitoudumme toisiimme ja kollegojen työn tukemiseen. Me sitoudumme asiakkaan haasteen ratkaisemiseen ja hyvään asiakassuhteeseen. Sitoutuneet ihmiset jotka jakavat saman tahtotilan ovat pysäyttämättömiä. Sitoutumisen lisäksi meillä on selkeät tavoitteet ja ensiarvoisen tärkeää sitoutumisen ja tavoitteiden lisäksi on asiakasymmärrys. Sukellamme täysillä asiakkaan maailmaan, jotta voimme todella ymmärtää mistä heidän liiketoiminnassaan on kyse. Vain näin voimme oppia ja muodostaa näkemyksen siitä, miten ratkaisemme asiakkaan markkinoinnillisen haasteen.

bermuda-tiedamme-martina-santanen

Me tiedämme

Vietimme lokakuun lopulla inspiroivaa aamua Hotelli Tammerissa. Kyseessä oli siis asiakastilaisuus, jonka järjestimme yhdessä Inspiration ja HR4:n kanssa. Keskustelimme asiakasymmärryksen tärkeydestä sekä datan käyttämisestä paremman asiakaskokemuksen suunnittelussa ja tarinan kerronnassa.

Juuri tämän yrityskolmikon – Bermuda, Inspiratio ja HR4 – voimin toteutimme tämän vuoden puolella mittavan verkkosivustouudistuksen HR4:lle hyödyntäen asiakasdataa luovan suunnittelun pohjana. Me kaikki siis tiedämme aiheesta jotain, mutta kaikki kolme yhdessä tietävät enemmän. Syntyi luonnollinen jatkumo, josta kertoa asiakkaille: Inspiratio oli datan keräämisen alkulähteillä meidän jalostaessamme kerätystä tiedosta pohjan luovalle suunnittelulle ja hyvän asiakaskokemuksen rakentamiselle. Lopulta HR4 vei kanssamme muutoksen käytäntöön omassa organisaatiossaan.

bermuda-martina-blogi

Asiakastilaisuuden eväät

Inspiration Pirkko Jokinen aloitti aamun kertomalla asiakasymmärryksestä ja sen hyödyntämisestä asiakaskokemuksen suunnittelussa ja rakentamisessa. Oma konseptisuunnittelijamme Sami Nieminen jatkoi aamua luovan suunnittelutyön prosessin avaamisella ja HR4:n Sanna Eulenberger päätti kertomalla, millaista oli viedä näin mittava projekti läpi ja minkälaisia lopputulemia he ovat verkkosivustouudistuksesta saaneet.

Kaikkia puheenvuoroja yhdisti selkeästi muutama yhteinen tekijä, jonka voin viedä suoraan muutosjohtamisen aiheen alle. Pirkko ja Sanna puhuivat paljon johdon sitoutumisesta ja siitä, kuinka pienikään muutos ei mene käytäntöön, jos yrityksen johto ei ole sitoutunut yhteisiin tavoitteisiin. Onnistuneen muutoksen kulmakivinä Pirkko nosti esiin yhteisen tahtotilan luomisen, asiakasymmärryksen kasvattamisen, asiakaskokemuksen kehittämisen sekä asiakasosaamisen rakentamisen. Näillä kulmakivillä voimme yhdessä saavuttaa upeita muutoksia ja viedä projektit onnistuneesti maaliin asti!

“Bermuda – muutosjohtamisen ja asiakasymmärryksen parasta A-luokkaa!”

Brändinvartijamme teloittaisi minut, jos näkisi, että loin meille juuri uuden sloganin. Mutta ei voi mitään, juuri tässä me olemme erityisen hyviä. Asiakasymmärryksen saavuttamisessa, muutoksen tekemisessä sekä sen johtamisessa ja käytäntöön viemisessä. Onnistuneesti, markkinoinnin keinoin.

Vaikka alussa esittämäni onnistumisprosentti voi näyttää masentavalta, ei se saa olla este lähteä rohkeasti mukaan muutoksen matkalle. Uskallanpa luvata, että sitoutumalla muutokseen kanssamme kuulut siihen onnekkaaseen viidennekseen, jonka muutos toteutuu ja kantaa hedelmää. Tule mukaan, kyllä me sinut perille asti viemme!

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Viimeisimmät artikkelit

Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Rekry
01.09.2017
Planner / konsepti­suunnittelija
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää