Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…

Tuuliajolla

Me olemme merkitysbisneksessä. Markkinointi on merkitysten siirtämistä. Mutta tuon merkityksen siivilöiminen kaikesta ylimääräisestä on harvoin helppoa. Muutenhan kaikilla yrityksillä viesti olisi osuva ja puhutteleva.

Monesti tuntuu – joskus omankin firman suhteen – että viestimme ei ole selvä: mitä me olemme, miten me määrittelemme itsemme, mikä meidän filosofiamme on, miksi me olemme erilaisia kuin muut. Arjen ja asiakaskiireen keskellä tuntuu ajoittain siltä, että ollaan tuuliajolla. Strategiamme ja se, mitä me yritämme asiakkaillemme kertoa ei ole kaikille selkeää. Että tarinamme ei ole kirkas.

 

Suunnan tarkistus

Tarina – väljässä merkityksessä – on ollut Bermudan tematiikassa läsnä yhteisen matkamme alkuajoista lähtien. Koetamme tehdä asiakkaillemme sen, mitä itselle ja omalle bisnekselle on usein vaikea tehdä. Eli puristaa tuo aiemmin mainittu strategia, filosofia ja merkitys viestittävään muotoon. Tehdä vaikutus vastaanottajaan, ahaa-elämyksiä ja oivalluksia synnyttäen.

”Kirkastus” on Bermudan tekemisen formaatti, jolla uusi suunta otetaan. Viesti kirkastetaan ja kiteytetään. Sanallisesti ja visuaalisesti. Tämä on kuitenkin usein myös meille melko tuskallinen, vaikkakin palkitseva synnytysprosessi. Meidän pitää päästä ”kohteemme” maailmaan riittävän syvälle, ymmärtää oleellinen yrityksen liiketoimintahaasteista, asiakkaiden arjesta, toimintatavoista ja vahvuuksista. Meidän pitäisi olla riittävän lähellä ymmärtääksemme mikä on asiakkaan asiakkaalle merkityksellistä, toisaalta riittävän kaukana että näemme metsän puilta ja kykenemme sanallistamaan ja visualisoimaan yrityksen ydinidean. Sen ison tarinan.

Välillä tämä vaatii kovaa ponnistelua – miten innostua tuosta maailmasta kuin omastaan. Sisäistää lyhyessä ajassa sen mitä toiset ovat keränneet joskus vuosia ja siivilöidä siitä jotain oleellista. Toisaalta tämä on myös varsin hienoa ja palkitsevaa: missä muussa hommassa pääsee kurkistamaan niin erilaisiin toimialoihin, niin erilaisiin maailmoihin, ihmisiin ja tapoihin toimia!

Karikot ja tyvenet

Prosessina tai projektina kirkastaminen on joillekin asiakkaillemme ollut alkuun varsin hämmentävä kokemus. Joku on jälkeenpäin sanonut, että ensimmäisen työpajan jälkeen epäusko siitä, tuleeko tästä yhtään mitään oli käsin kosketeltava. Että saako nämä jätkät mitään aikaan. Kun toinen työpaja, jota kutsumme varsinaiseksi ”kirkastus”työpajaksi (ensimmäinen on työnimeltään ”ymmärrys”) koittaa ja tuomme pöytään 5–10 ideaa siitä, mistä kulmasta tarinaa voisi alkaa rakentaa – silmät aukeavat.

Tämän jälkeen palaset alkavat yleensä loksahdella paikalleen. Kun osumme hyvin maaliin, olemme pystyneet kiteyttämään jotain todella olennaista yrityksen olemuksesta. Itselleni on sattunut kerran niinkin että yrittäjä-asiakkaalta on vierähtänyt kyynel, kun on nähnyt elämäntyönsä filosofian puristettuna yhteen tunneladattuun kalvoon. Kun tällaista tapahtuu, tuntuu että tämäkin välillä turhuudelta tuntuva varsin kaupallinen puuha –markkinointi – saa itse uusia ulottuvuuksia. Että se on tuo merkityksen työlle jota teen ja sitä kautta myös minulle itselleni.

Että me annamme uskoa yrityksille, uskoa omaan itseen ja yrityksen tulevaan tarinaan.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Viimeisimmät artikkelit

Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Rekry
01.09.2017
Planner / konsepti­suunnittelija
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää