Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa

Oletan, että suurinpiirtein kaikki Facebookia käyttävät ovat viime aikoina saaneet kaveripyyntöjä tuntemattomilta henkilöiltä. Kaava on lähes poikkeuksetta se, että kuvan perusteella on kyseessä nuori nainen. Onneksi sentään suurimmalle osalle Facebookin käyttäjistä ei tarvitse opettaa, että tuntemattomien kaveripyyntöihin ei ole välttämätöntä syytä vastata myöntävästi. Se on jokaisen oma murhe, ajattelee moni. Mutta tässä lyhyt selvitys siitä miksi se ei välttämättä oikeiden kavereidesi mielestä ole kivaa, että hyväksyt tuollaisen kaveripyynnön automaattisesti.

Toki on mahdollista, että kaveripyynnön takana on oikeakin ihminen. Mutta aina ennen hyväksymistä kannattaa vilkaista sen verran, että miltä tämän ”uuden tuttavuuden” profiili näyttää. Mikäli profiilissa näkyy ainoastaan pari päivää sitten lisätty profiilikuva ja muutama (kymmen) kaveria, joista suuri osa jostain syystä saattaa olla selvästi profiilikuvaa vanhempia miehiä, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä kyseessä on huijausprofiili, jota ei todellakaan ole perustanut kuvan henkilö.

Jos profiilissa näkyy tämän lisäksi jonkinlainen mainos, on peli selvä.

Homma toimii näin

Kun hyväksyt kaveripyynnön, alat luonnollisesti nähdä tämän profiilin päivitykset. Ja jos nautit feikkiprofiilien mainospäivityksistä, niin ole hyvä vain. Kaikilla on makunsa. Nostaahan se kaverimäärää kivasti ja monista on kivaa, kun kaverilistalla on nuoria tyttöjä. Voihan siellä tulla hyvänkin oloisia tarjouksia. Suoraan sanoen tunnustan tietämättömyyteni sen suhten, että päätyykö noita mainoksia klikkaamalla oikeasti kauppapaikkaan, josta voi jopa ostaa mainoksen tuotteita, vai onko kyseessä ansa, joka saa klikkaajan pahempaan nalkkiin. Oma periaatteeni on, että klikkailen mieluummin virallisia Facebokin sääntöjen mukaisia mainoksia.

Mutta ikävä kyllä tämä ei riitä. Kun tämä spämmiprofiili alkaa tägätä sinua näihin päivityksiinsä, alkavat nuo mainospostit näkyä myös kavereillesi. Ja koska kaverit eivät välttämättä jaksa blokata jokaista hyväksymääsi spämmiprofiilia, on helpompi blokata kenties sinut.

Ja voin vannoa, että siinä vaiheessa, kun sinun profiilisi kautta alkaa virrata kavereidesi uutisvirtaan spämmiä, ei kukaan ole kauhean vaikuttunut siitä, että sinun kaverimäärääsi on kasvattamassa tällaisia feikkityttäriä. Joku saattaa jopa harkita sitä, että pienentää kaverimäärääsi omakohtaisesti yhdellä.

Ketkä erityisesti ovat tähtäimessä

Erityisesti homma toimii kivasti (näiden vähintään puolirikollisten tahojen kannalta) jonkinasteisessa julkisessa roolissa olevien ihmisten hyväksyessä spämmiprofiilin kaverikseen. Tämä siksi, että monet julkisuuden henkilöt hyväksyvät käytännössä kaikki ”kavereikseen”, koska heille Facebook ei ole niinkään kaksisuuntainen sosiaalinen media, kuin oma viestintäkanava. Tästä aiheutuu se, että heillä on jo valmiiksi paljon kavereita. Eli siis suuri kohderyhmä, jonne spämmiä lähettää tämän hyväksyvän profiilin kautta.

Kyseessä ei toki tarvi olla mikään ministeritason julkkis. Harvapa puolisuosittu keikkamuusikkokaan muistaa kaikkia baareissa kohtaamiaan ihmisiä, tai olettaa, että fanithan ne vaan haluavat huomiota. Jep jep. No, kuten sanottu, moni hyväksyessään ajattelee, että omapa on murheeni, josko sitä nyt murheeksi tulkitsee.

Mutta miten homman pitäisi toimia

Kun saat tuntemattoman kaveripyynnön, tarkista miltä pyytäjän profiili näyttää. Jos edellämainitut tuntomerkit täyttyvät, hylkää kaveripyyntö. Siinä yhteydessä Facebook tarjoaa vielä mahdollisuuden merkitä kaveripyyntö spämmiksi. Käytä tuota toimintoa, jotta Facebook saa viestin näistä feikkiprofiileista.

Facebook on oivallinen kanava pitää yhteyttä oikeisiin kavereihin. Miksei myös tutustua uusiin ihmisiin. Ja Facebook on myös hyvä mainoskanava lailliselle ja ennenkaikkea kohdistetulle mainonnalle. Mutta spämmäys on spämmäystä ja siitä ei pidä kukaan. Suosittelen kaikkia olemaan sen verran tarkkana, ettei kukaan huolimattomuuttaan tukisi tätä moraalia vailla olevaa huijaustoimintaa, joka altistaa valveutuneempienkin kavereiden uutisvirrat spämmäyksen uhriksi.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Viimeisimmät artikkelit

Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Rekry
01.09.2017
Planner / konsepti­suunnittelija
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää