”Device MGMT, Binary TLV, RMS Acceleration range …”. Ensimmäisissä yhteisissä palavereissamme Treonin Janne Julkusen ja Joni Korpin suusta vilisee osalle bermudalaisista tuttuja, mutta osalle täysin vieraita termejä. Miehet kertovat suurella intohimolla Treonin bisneksestä ja langattomista IoT-tuotteistaan, ja fiilis tarttuu myös bermudalaisiin, jotka nyökyttelevät innoissaan (ja jotkut salaa googlettavat ”mitä tarkoittaa LPWA?”).

IoT-bisneksestä Bermudalta löytyy jo aiempaa kokemusta esimerkiksi Wirepasin kautta, joka on myös Treonin läheinen yhteistyökumppani. Silti tutustuminen itse IoT-tuotteisiin, kuten nodeihin ja gateway-platformeihin, oli osalle bermudalaisista uutta. 

Ilman sen suurempia alustuksia on syytä ojentaa näytille yksi yhteistyömme lopputuotoksista:

(Saattaa olla, että tästä informaatiotulvasta meni sinultakin jotain yli hilseen – ellet sitten satu olemaan esimerkiksi liiketoimintajohtaja, joka on perehtynyt langattomiin IoT-ratkaisuihin.)

Onko markkinointitoimiston kanssa työskentely riski?

”Eivät ne kuitenkaan meidän bisnestä ymmärrä.” Onko näin?

On tuttua törmätä keskusteluun, jossa asiakkaamme kertoo, että mainostoimistot eivät ole päässeet kunnolla jyvälle heidän palveluistaan tai tuotteistaan. Sen vuoksi asiakkaamme saattavat jo valmiiksi olla epäileväisiä ulkopuolisten markkinointisuunnittelijoiden suhteen.

Keskustelussa on kuitenkin tärkeä ”mutta”. Usein etenkin teknologia- ja teollisuusalan yritykset saattavat unohtaa markkinoinnissaan juurikin sen inhimillisen puolen, jonka markkinointitoimisto voi tarjota heidän viestiinsä. Se tarkoittaa luovaa otetta aivan eri näkökulmasta, mihin on aikaisemmin totuttu.

Mainostoimiston toimintatavalla on myös suuri vaikutus siihen, kuinka viesti menee perille mainostoimiston suunnittelijoille. Antaako asiakas briiffin yksisuuntaisesti vai puidaanko liiketoimintaa ja kohderyhmiä läpi yhdessä? Sillä on merkitystä.

Suunnittelemme tuotteita B2B-asiakkaille, jotka useimmiten tietävät mitä haluavat ja ovat sisällä alan terminologiassa. Videoissa täytyi olla riittävästi sisältöä heidän vakuuttamiseensa. Halusimme kuitenkin myös videot, joista voisi nauttia ja jotka kiinnostaisivat myös ilman että on alan asiantuntija. Bermuda onnistui tässä vaikeassa yhtälössä erinomaisesti.

Janne Julkunen, Chief Product Officer

Treonin tapauksessa yhteistyömme lopputuotoksia olivat muun muassa videot, jotka havainnollistavat näyttävästi Treon Industrial Node ja Treon Gateway -tuotteiden tärkeimmät ominaisuudet ja hyödyt. Treonille ei oltu aikaisemmin tehty markkinointivideoita (webinaarivideoita lukuunottamatta), ja tuotteita oltiin esitelty lähinnä PowerPointia hyödyntäen.

Videoilla toivottiin lisäboostia esimerkiksi presentaatiotilanteisiin, mutta tavoitteena oli parantaa myös globaalia näkyvyyttä tarkasti kohdennetun videomainonnan kautta.

Kärkiviestit, videot ja kampanjasivu toistensa tukena

Videoiden lisäksi teimme tietenkin paljon muutakin. Pohjatyönä määrittelimme muun muassa Treonin tärkeimpien kohderyhmien päättäjäprofiilit sekä kärkiviestit.

  • The Missing Piece of IoT
    Kampanjaviesti, jota käytettiin videoilla ja kampanjasivustolla.
  • Hardware by craft. Software by Heart.
    Yrityksen kulttuuria ja osaamista kuvastava viesti.

Suunnittelimme YouTube- ja LinkedIn-kampanjat sekä niihin liittyvän laskeutumissivun rakenteen. Koska kampanjastartin yhteydessä avattiin uusi Treon Store -verkkokauppa, tavoitteena oli myös mainonnan kautta saada yleisö tietoiseksi verkkokaupasta.

Kun aihe tai tuote ei sano tavalliselle tallaajalle tuon taivaallista, asiakkaan tuki ideointiprosessissa on tärkeä. Treonin kärkiviestien ja videoiden suunnittelu oli paitsi opettavainen kokemus, myös juuri oikealla tavalla toimiva pallottelu faktojen ja luovien ideoiden välillä.

– Oona Kujala, copywriter

Palkitsevaa epätietoisuutta

Markkinointitoimistotyöstä tekee mielestämme antoisinta juuri se, että saamme tutustua liiketoiminta-alueisiin, jotka aikaisemmin ovat olleet täysin tai osittain tuntemattomia. Yritys tietenkin (tai toivottavasti) tuntee oman liiketoimintansa kuin omat taskunsa, mutta joskus kädet ahdetaan kyseisiin taskuihin liian syvälle. Silloin unohtuu, että markkinoinnissa ja uusien asiakkaiden hankinnassa kannattaa huomioida myös heidät, jotka eivät välttämättä ennestään tiedä mitään yrityksestäsi.

Siksi markkinointitoimisto ja uudet näkökulmat.

Epäiletkö yhä, etteivät Bermudan mainostoimistoheebot varmastikaan ymmärrä bisnestäsi?

Kutsu meidät (etä)palaveriin ja katsotaan:

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus

Case

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus
Lue lisää

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja

Case

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää

AGCO Power: Voimaa muutokseen

Case

AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!

Case

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää

Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee

Case

Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää

Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset

Case

Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää

Lakea: Monimuotoinen yhteistyö

Case

Lakea: Monimuotoinen yhteistyö
Lue lisää

Visit Tampere: Tehokasta kotimaanmatkailun markkinointia Tampereen tahtiin

Case

Visit Tampere: Tehokasta kotimaanmatkailun markkinointia Tampereen tahtiin
Lue lisää

FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot

Case

FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot
Lue lisää

Långvik: Wellness verkossa

Case

Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää