”Oli hienoa, miten ketterästi Bermuda jalosti avuntarpeemme sisältömarkkinoinnin paremmasta hallinnasta imagomarkkinointikampanjaksi lisäideoineen hauskoista videoista ja muusta. Projektin käynnistys, aikataulutus ja videot käsikirjoituksesta toteutukseen pyöräytettiin nopeasti valmiiksi. Tunnetko Kauko Lämmön -kampanja sai hyvän startin suunnitellusti Kaukon päiväksi.”
Katja Kurki-Suonio ja Paula Peura, Palveleva Kaukolämpö FinDHC ry
Kauko Lämpö esittää: Vihreätä nimipäivää
Palveleva Kaukolämpö FinDHC ry:n tehtävänä on parantaa kaukolämmön tunnettuutta yhdessä alan edelläkävijöiden kanssa. Esiin nousee kerta toisensa jälkeen kysymys siitä, miten osittain huonosta maineesta kärsivän kaukolämmön omakuvaa voisi kiillottaa ja viestiä terävöittää. Bermudan tuella näiden kysymyksien vastaukseksi syntyi koko Suomen kattava kampanja ja keulahahmo Kauko Lämpö (Riku Suokas), jolla keinot sanoa asiat suoraan – mutta silti oivaltavan kiinnostavasti – eivät lopu kesken.
FinDHC:lle luodun Tunnetko Kauko Lämmön? -kampanjan sisälle rakennettiin useita toisiaan tukevia elementtejä, jotka kaikki lähestyivät kaukolämmön teemoja eri näkökulmista. Videosarjassa esiintyvä Kauko Lämpö toimi helposti lähestyttävänä kampanjan vetonaulana ja liimana, joka toi palaset yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi.
Mitä kaikkea kampanjan aikana sitten tapahtui? Paras henkilö kertomaan FinDHC:n, sen kumppaneiden sekä Bermudan yhteistyöstä on luonnollisesti Kauko Lämpö itse.
Kerrohan lyhyesti, Kauko – nyt kun Tunnetko Kauko Lämmön? -kampanja on saatu kunnialla maaliin, mistä tässä tarkalleen ottaen on ollut kyse?
“Kaikkihan alkoi siitä, kun FinDHC:llä hoksattiin, että isolla porukalla saa isoja juttuja aikaan. Siitä aika nopeasti samassa lumipallossa alkoi pyöriä yli 30 kaukolämpöalan ykköstekijää, Markkinointitoimisto Bermuda ja yksi tällainen vuodesta 1997 taloyhtiönsä hallituksen sihteerinä toiminut Kauko.
Ja kas – maaliskuisesta Kaukon päivästä sellainen reipas puoli vuotta eteenpäin, ja maailmalle on lykätty nettisivu tunnetkokaukolammon.fi sekä vino pino videoita, artikkeleita ja muuta ihmeteltävää, kuten kaukolämpövisa. Kyllä muuten näillä kelpaa vähän paukutella henkseleitä – varsinkin, kun sillä B-rapun ukolla on kerrankin mennyt yhtiökokouksissa sormi suuhun.”
Miksi Tunnetko Kauko Lämmön? -kampanja oli tärkeä toteuttaa?
“Lämmitysasioissahan on sellainen homma, että ne eivät varsinaisesti kovin usein ole mielen päällä. Siksi kaukolämmön tuotannosta on joillekin jäänyt sellainen perstuntuma, että siellä niitä savukaasuja pusketaan piipusta taivaan tuuliin niin, että suhina vaan käy.
Ja kissan viikset! Kaukolämpöhän on tänä päivänä vihreiden lämmöntuottotapojen vertailussa ihan siellä parhaimmilla palkintopalleilla.
Siksi siitä on hyvä huudella niin taloyhtiön päättäjille kuin ihan tavallisille kotonaan viihtyville varpaidenlämmittelijöillekin. Nimittäin se asiakas siellä kotona – tai vaikkapa toimistolla – on tässä kaiken ytimessä. Kun faktatietoa ilmestyy nenän eteen ja valinnan varaa on vaikka kuinka aina videoista artikkeleihin asti, saa ihan itse päättää, mikä kullekin sitten passaa.”
Kauko Lämpö esittää: Paraneeko vaihtamalla?
Kampanjassa kuultiin niin lämmöntuottajia kuin esimerkiksi lämpöputkien valmistajia. Miksi mukana oli niin paljon erilaisia kaukolämpöalan tekijöitä?
“Tällaiset lämmöntuotantoasiathan saattavat helposti tuntua vaan hesalaisten hommilta. Tai että kaukolämpöä ostaessa saa mitä tilaa, kun kaikki tehtaat ovat etelärannikon tietämillä ja sitä lämpöä kuskataan sitten pitkin maita ja mantuja Utsjoelle saakka.
Höpön löpön! Mukana tässä kampanjassa on ollut poppoota etelästä Lappiin asti ihan jo senkin takia, että erilaisia vihreän kaukolämmön tuotannon tapoja on yhtä paljon kuin tekijöitäkin. Sijainnista myös riippuu, mitä niistä tuotantotavoista kannattaa hyödyntää. Vaihtoehtoja on aina eri kohteiden hukkalämpöjen talteenotosta kaukolämpöputkien kierrättämiseen ja uudelleenkäyttämiseen asti.”
Entä millaisia vaikutuksia tällä kampanjalla on ollut?
“Ainakin tälle meikäläisen pärställe on riittänyt kymmeniä tuhansia katselukertoja siellä videoiden maailmassa. Se on aika paljon tällaisessa Suomen kokoisessa tuppukylässä!
Ylipäätään sosiaalisen meedian ja Google-mainonnan kautta nettisivuille tuli paljon pöhinää, ja esimerkiksi omaa tietämystä kaukolämpöaiheista tykättiin testata. Varsinkin sillä nuorison käyttämällä Instagramilla oli sellainen vaikutus, että eri kaukolämpöaiheita oli vähän helpompi lähestyä. Näin vain on todistettu, että kun asiansa osaa, niin lämmitysasiatkin äkkiä alkavat kiinnostamaan!”
Kiitos Kauko näistä vastauksista! Viimeinen juttu vielä, mikä tietenkin aina kiinnostaa – mitäs seuraavaksi?
“Vaikka tämä itse kampanja onkin nyt laitettu pakettiin, sehän ei tarkoita, etteikö tätä kaukolämpöporukkaa pääsisi ihmettelemään jatkossakin. Vaikka ne videoiden ja artikkelien aiheet ajankohtaisia ovatkin, ne ovat sitä myös tulevaisuudessa.
Eihän sitä tiedä, jos keksittäisiin pian uusiakin tapoja kiusata meidän yhtiökokouksissa sitä B-rapun ukkoa, kun se alkaa taas möykätä kaukolämmöstä mitään siitä tietämättä. Hyväksi avuksi on muuten osoittautunut A-rapun viehättävä asukas toisesta kerroksesta. Ja siitä tulikin mieleen, että pitääpä mennä metsästämään jotain parfyymiä ennen meidän kolmansia treffejä tänään. Heippa!”