”Sivut ovat visuaalisesti hienot, ja niitä on helppo käyttää myös puhelimella.”

Toimialajohtaja Pirjo Hauvala

Kuinka tuhansille käyttäjille suunnitellaan yli 350 sivun verkkosivusto niin, että kaikki löytävät haluamansa? Kaiken täytyy toimia myös puhelimen pieneltä ruudulta ja ylläpidon täytyy olla yksinkertaista. Aikaa on neljä kuukautta. Ei ihan helppoa, mutta mahdollista.

Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto VAAO valittiin vuonna 2015 Pirkanmaan parhaaksi ja koko maan seitsemänneksi parhaaksi monialaiseksi oppilaitokseksi. Siellä opiskelee yli 1300 opiskelijaa vuosittain ja heidän sivustollaan vierailee keskimäärin 15 000 kävijää joka kuukausi. Oppilaitoksen ydinviesti on ”Yksi VAAO, monta tarinaa”, ja sen haluttiin näkyvän myös verkossa.

Sivuston käyttäjillä on erilaiset tarpeet

Omaa tulevaisuuttaan miettivien nuorten täytyy löytää kiinnostavat alat ja saada tietää, millaista opiskelu VAAOssa ylipäätään on. Koulun omien opiskelijoiden täytyy löytää nopeasti opiskeluun liittyviä asioita ja vieläpä omalla puhelimellaan. Aikuisopiskelijoille kurssien helppo löydettävyys ja ilmoittautuminen on keskeistä, kun taas kuntapäättäjiä kiinnostaa oppilaitoksen toiminta ylipäätään. Miten yksi sivusto voisi palvella kaikkia käyttäjiä mahdollisimman hyvin?

Käynnistimme suunnittelun VAAOn henkilökunnan kanssa työpajoilla, joissa määrittelimme sivuston kohderyhmät ja räätälöimme sisällön tarpeiden ja tärkeyden mukaan. Ideoimme jokaiselle kävijälle sopivat kärkiviestit ja helpot käyttäjäpolut oleelliseen sisältöön. Samalla uudistimme visuaalisen ilmeen ja määrittelimme kuvamaailmaan iloa ja aitoutta. Kustannuksia auttoi pitämään kurissa mm. sivuston toteuttaminen avoimeen lähdekoodiin perustuvalla WordPressillä ja se, että suurimman osan sivujen sisällöstä syöttivät VAAOn henkilöstö ja opiskelijat. Myös sivuston ylläpito piti tehdä mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi ja ennakoivaksi, jotta ulkoasu pysyy yhtenäisenä. Sen vuoksi käytimme apuna WordPressin erinomaista lisäosaa, Advanced Custom Fieldsiä.

Välitön poistumisprosentti pieneni, mobiilikävijöiden määrä lisääntyi

Valmis verkkosivusto avattiin yhteishaun kynnyksellä ja se sai positiivisen vastaanoton sekä opiskelijoissa että muissa käyttäjäryhmissä. Erityisesti kiitettiin sivuston mobiiliystävällisyyttä ja keskeisten opiskeluun liittyvien asioiden helppoa löydettävyyttä. Analytiikankin mukaan sivustolla vietettiin enemmän aikaa, välitön poistumisprosentti pieneni ja mobiilikävijöiden määrä lisääntyi.

Lopulliselle sivustolle tuli yli 350 yksittäistä sivua, joten aikatauluhaasteisiinkin törmättiin. Ilman VAAOn omaa sisällönsyöttöporukkaa aikataulussa pysyminen olisi ollut mahdotonta, joten erityiskiitos asiakkaamme panostukselle yhteistyössä!

Tutustu sivustoon: www.vaao.fi

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus

Case

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus
Lue lisää

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja

Case

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää

AGCO Power: Voimaa muutokseen

Case

AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!

Case

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää

Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee

Case

Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää

Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset

Case

Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää

Lakea: Monimuotoinen yhteistyö

Case

Lakea: Monimuotoinen yhteistyö
Lue lisää

Visit Tampere: Tehokasta kotimaanmatkailun markkinointia Tampereen tahtiin

Case

Visit Tampere: Tehokasta kotimaanmatkailun markkinointia Tampereen tahtiin
Lue lisää

FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot

Case

FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot
Lue lisää

Långvik: Wellness verkossa

Case

Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää