Luettavissa 3 minuutissa

Kyllä, yrityksesi tekee sen väärin – 5 yleisintä virhettä markkinointiteksteissä, osa 1/2

Myytpä sitten palvelua tai tuotetta, kuluttajille tai yrityksille, ennen pitkää tulee se kohtalokas hetki, kun joudut tekemisiin kirjoitettujen sanojen kanssa. Sanat. Niin arkipäiväinen asia, ja kuitenkin kaikki, minkä eteen olet tehnyt töitä voi kaatua niihin.

On esimerkiksi paljon yrityksiä, joiden nettisivulta kävijälle ei edes valkene, mitä yritys itse asiassa tekee. Puhumattakaan siitä, miksi asian pitäisi kiinnostaa. Lisäksi maailma on täynnä tekstejä, joihin on uhrattu paljon aikaa ja vaivaa, mutta kukaan ei huomaa niitä, eivätkä ne vakuuta ketään. Kokosin listan markkinointikirjoittamisen yleisimmistä ongelmista, jotta yrityksesi voisi välttää ne ja saada viestinsä perille. Ja kyllä, suuri osa yrityksistä, todennäköisesti myös sinun yrityksesi, sortuu näihin ihan huomaamattaan:


1) Kerron kaiken, koska en osaa valita

Infoähky on olotila, joka ajaa asiakkaasi pois luotasi, suoraan Netflixin uutuussarjojen tai turvallisen someselailun hellään syliin. Kysy siis itseltäsi, miksi hukuttaisit asiakkaasi nippelitietoon, vakuutteluun ja ylipäänsä kaikkeen mahdolliseen vain siksi, ettet osaa valita, mikä on tärkeää.

2) Oletan, että kaikkia kiinnostaa

Kyllä, tuotteesi tai palvelusi on maailman keskipiste ja hienoin asia – sinulle. Potentiaaliselle asiakkaallesi se on, ainakin kunnes toisin todistat, yksi kiusallinen kärpänen lisää pörräämässä ympärillä ja vaatimassa huomiota.

3) Kirjoitan kasvottomille yrityksille, en ihmisille

Kuivakka tuotekeskeisyys ja teknisten ominaisuuksien esittely – usein suorastaan pelottavalla pieteetillä – ovat etenkin B-to-B firmojen helmasyntejä. On ilmeisen helppo unohtaa, että vastaanottaja on aina paitsi looginen, asiakeskeinen ammattilainen, myös ihan oikea ihminen. Tekniikkaa ja kovaa faktaakin luonnollisesti tarvitaan, mutta niiden paketoiminen ymmärrettävään muotoon ja etenkin se, missä kohtaa ostopolkua ne läjähtävät päin näköä, voivat erottaa
menestyksen flopista.


4) Pöhisen kuin höyryjuna

Faktatykityksen vastakkaisessa ääripäässä heitellään muoti-ilmauksia hirveällä höökillä ja luvataan tehdä kaikkien elämästä tehokkaampaa, intelligentimpää ja innovatiivisempaa. Isot, sinne tänne roiskaistut sanat kumisevat tyhjyyttään ja saavat asiakkaan ajattelemaan ”mitä lienee pöhinäjengiä taas asialla – substanssi puuttuu, enkä edes täysin tajunnut, mikä niiden tuote tai palvelu on ja miksi sen pitäisi kiinnostaa”. Isot tai trendikkäät sanat eivät riitä, vaan niiden on oltava myös oikeita sanoja juuri sinun viestillesi.

5) Olen kaikkea kaikille

Yllättävän usein unohdetaan kokonaan mennä asiakkaan päähän. Ei useinkaan kannata lähteä liikkeelle kohderyhmällä kaikki ihmiset tai kaikki suomalaiset. 30–35-vuotiaat toimistotyötä tekevät kaupunkilaisetkin on vielä varsin hämärästi määritelty porukka. Millaiset kaupunkilaiset? Mitä he harrastavat, toivovat, pelkäävät, mitä ongelmia haluavat ratkaista?

Kysy siis itseltäsi, ketä puhuttelet ja ovatko valitut sanat ja kanavat juuri oikeat. Mikä on se tyyli ja brändikieli, joka kuvaa yritystäsi parhaiten ja tekee siitä tunnistettavan ja erottuvan tässä hälyisessä maailmassa?

Markkinoinnissa pätee sama kuin muussakin elämässä. On tehtävä valintoja ja sitouduttava niihin. Jos yrität olla kaikkea kaikille, et lopulta ole mitään kenellekään.

Miten välttää mokat?

Näiden harharetkiä maalailevien madonlukujen päätteeksi saatat pohtia, miten välttää markkinointikirjoittamisen yleisimmät sudenkuopat. Siihen vinkkejä antaa seuraava artikkeli, 4 tapaa kirjoittaa parempaa markkinointia.

Jos kaipaat apua, koulutusta tai sparrausta hyvien tekstien laatimiseen tai markkinointiin ja viestintään laajemmin, olet tervetullut kurkkaamaan, millaisia asiakascaseja Bermuda on toteuttanut ja millaista jeesiä on tarjolla.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari 8.4.
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää
Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää
Rekry
05.01.2021
Haussa strateginen suunnittelija
Lue lisää
Blogi
17.12.2020
Käyttäjäpolkujen suunnittelulla ja testauksella parempia sivustokokemuksia
Lue lisää
Blogi
16.12.2020
Kuinka Google Analytics 4 vaikuttaa sivustoosi?
Lue lisää
Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää