Blogi | 26.10.2022

Helmeilevä, ryhdikäs, viipyvä. Sommelieriltä viinin kuvailu sujuu luonnostaan, mutta kaikille se ei ole yhtä helppoa. Vastaavasti, yrityksen perustajilla brändin mielikuva saattaa olla selkeänä mielessä, mutta kuinka nuo ajatukset saadaan iskostettua koko henkilöstön ja asiakkaiden mieleen? Kun yrityksen brändiä ja strategiaa suunnitellaan, pöydälle tulisi nostaa tonari eli tone of voice, suomalaisittain äänensävy.  Tone of voice auttaa tarkentamaan tapoja ja tyylejä, joilla yritys puhuttelee asiakkaitaan, työntekijöitään, työnhakijoitaan ja muita sidosryhmiä.  

Tone of voice ei siis ole vain viestien tyyli sivustolla ja some-kanavissa, vaan se on myös esimerkiksi myynnin hissipuhe potentiaalisille asiakkaille, henkilöstöjohdon tapa kommunikoida työnhakijoille tai asiakaspalvelun tyyli vastata viesteihin.
Huomaatko eron:

tonari1
tonari2

Miksi yrityksesi tulisi kiinnostua tone of voicesta?

Kun markkinoinnissa ja viestinnässä tyyli on yhtenäinen ja tunnistettava, viestien on mahdollista puhutella eri kohderyhmiä tehokkaasti ja kiinnostavasti.

Yhteneväisyys ei kuitenkaan tarkoita, että suuren B2B-konsernin tulisi olla konservatiivinen ja asiallinen jokaisessa kanavassa. Strategisesti voidaan päättää, että esimerkiksi työnantajamielikuvaa edistetään humoristisella ja rennolla otteella TikTokissa tai Instagram Reelsissä, kun taas LinkedInissä ja sivustolla pysytään asialinjalla.

Tone of voice on ääni, jolla brändipersoona puhuu

Tone of voice -työkaluja on lukemattomia. Esimerkiksi brändipersoonan määrittely on vahvasti kytköksissä äänensävyn suunnitteluun. Brändipersoonan kautta kuvaillaan, millainen yritys olisi ihmisenä. Mitkä ovat hänen intohimonsa, tavoitteensa, mitä hän pelkää, millaisia ovat hänen ominaisuutensa. Alla esimerkkejä brändiarkkityypeistä:

brand archetypes wheel logos@2x 1 2048x2048 1
Kuva ja lähde: https://marchbranding.com/buzz/brand-archetypes/ 

Äänensävyn määrittely vaikuttaa periaatteessa kaikkeen markkinointiin ja viestintään. Jos päätetään olla kansainvälinen, arvokas, suorapuheinen ja suunnannäyttäjä, tämän kaiken tulee myös näkyä visuaalisessa ilmeessä, kuvamaailmassa ja muussa viestinnässä. Jopa pienemmissä yksityiskohdissa, kuten emojien käytössä – tai niiden poisjätössä.

Bermudalla yrityksen tone of voicea tarkastellaan tyypillisesti brändin kirkastamisen yhteydessä

Äänensävyn määrittely kaipaa vastauksia samoihin kysymyksiin, joihin brändin terävöittämisen prosessissakin paneudutaan. 

  • Miksi yritys on olemassa ja mitä se tekee? 
  • Mitä tarjottavaa yrityksellä on, ja kenelle? 
  • Millaisia tavoitteita yrityksellä on nyt ja tulevaisuudessa? 

Yhteisissä työpajoissa määrittelemme asiakkaamme kanssa mm. kohderyhmäkohtaisia asiakasprofiileja sekä viestejä / tyylejä, joita kunkin kohderyhmän kanssa käytetään. Tone of voice pidetään mielessä myös mm. markkinoinnin sisältösuunnitelmaa tai kanavakohtaista somestrategiaa rakentaessa, ja sen pitäisi olla aktiivinen työkalu kaikessa sisällöntuotannossa.

Ei silti riitä, että kirkastusprojektin saattelemana yritys saa painomusteen tuoksuisen brand bookin sekä uuden sivuston uusilla sisällöillä. Yrityksen täytyy tiedottaa ja kouluttaa myös omaa henkilöstöään jatkuvasti, jotta viestit kulkevat halutulla tyylillä, eri kanavissa, loppuasiakkaalle saakka.   

Janoatko lisää tonaritietoutta?  
Kuuntele aiheeseen liittyvä Bermuda Shorts –podcast tästä: 

Viimeisimmät artikkelit

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Blogi

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Miika Korppi

Ihmiset

17.10.2022

Miika Korppi
Lue lisää

Etsimme WordPress-kehittäjiä

Rekry

27.09.2022

Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen

Rekry

13.09.2022

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus

Case

25.08.2022

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus
Lue lisää