Luettavissa 5 minuutissa

Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota

Google ilmoitti hiljattain Universal Analyticsin lopettavan datan keruun sivustoilta heinäkuun 1. päivä 2023. Tämä tarkoittaa sitä, että monella sivustonsa dataa tarkkailevalla on vielä edessään evästepohjaisen sivustoanalytiikan päivittäminen Google Analytics 4:ään. Pureudutaan hetkeksi tässä blogissa siihen, miten siirtyminen kannattaa toteuttaa ja mitä kaikkea analyytikon tulisi muutoksen kohdalla ottaa huomioon.

Kun Google julkaisi uusimman versionsa Google Analyticsista (GA4) lokakuussa 2020, oli päivänselvää, että tämä tulisi jossain vaiheessa korvaamaan Analyticsin vanhemman version, Universal Analyticsin (UA) kokonaisuudessaan. Ilmaan jäi leijailemaan kysymys; mikä on analytiikan päivittämisen takaraja? Tästä emme saaneet tietoa kuin aivan taannoin: UA lakkaa keräämästä dataa ensi vuoden kesänä.

Aikaa on siis rutkasti hoitaa päivitys alta uudempaan Analyticsin versioon. Tehtävä saattaa äkkiseltään kuulostaa helpolta, mutta todellisuudessa se vaatii manuaalista työtä ehkä enemmän kuin osasit arvatakaan. Päivitystyön laajuus nimittäin riippuu siitä, käytätkö Analyticsia vain tarkastelumielessä suoraan ko. palvelusta, vai jutteleeko se keskenään muiden työkalujesi kanssa.

Kuinka GA4 otetaan käyttöön?

Toisin kuin monen muun ohjelmiston kohdalla, joita olemme tottuneet käyttämään, Google Analytics ei automaagisesti päivity itsestään analyytikon sippaillessa kahvia jalat pöydällä, vaan uusin versio pitää kirjaimellisesti ottaa käyttöön. Tämä johtuu mm. siitä, että valtaosa Universal Analyticsin käytössä olevista seurantaskripteistä on jo vanhentunut (analytics.js), mikä ei tue yhden skriptin voimalla Googlen uudistunutta konversiodatan keräämistä tai muita Googlen palveluita, kuten esim. Google Ads, Campaign Manager, Display & Video 360. Tuon vanhemman seurantaskriptin jatkaja, jo olemassa oleva Global Site Tag (gtag.js) sen sijaan mahdollistaa nämä asiat.

Uusinta Google Analytics -versiota varten sinun ei onneksi tarvitse luoda uutta Analytics-tiliä. Tämä tieto saa monen markkinointitoimiston huokaisemaan helpotuksesta, koska niitä on rajallinen määrä per käyttäjä. Sen sijaan GA4 otetaan käyttöön luomalla Analytics-tilin sisälle uusi verkko-omaisuus, aivan kuten toisen sivuston seurannan lisääminen olemassa olevaan Analytics-tiliin aiemmin.

Kun olet luonut GA4-verkko-omaisuuden tilille, sinun täytyy luultavasti vielä asentaa uusi seurantakoodi sivustollesi, jotta data alkaa kerääntymään oikein. Tämä myöskin riippuu siitä, oletko tällä hetkellä vielä analytics.js- vai gtag.js-seurantaskriptin käyttäjä. Jälkimmäisen kohdalla hommat sujuvat helpommin, koska uuden seurantatunnuksen lisäämistä sivustolle ei tällöin vaadita.

Merkittävimmät muutokset työkalussa

Verrattuna edeltäjäänsä, GA4 on käytettävyydeltään hyvin virtaviivaistettu ja modernisoitu, mikä komppaa nykyistä käyttöliittymätrendiä, joka on jo nähty muissa Googlen palveluissa. Tämä on varmasti monelle tervetullut uudistus, koska Universal Analyticsia voi helposti kuvailla sanalla ”viidakko”. Kokeneelle UA-käyttäjälle työkalun käyttöönotto voi tosin tuntua aluksi hämmentävältä, koska olemme tottuneet hyvin spesifeihin segmentointeihin valikkorumbaa navigoidessa. Nyt valikkoja on sivupaneelissa vain 5, joka on drastisesti vähemmän kuin edeltäjässään.

Painotusta on aiempaa enemmän annettu hakukentälle, josta etsimällä löytää nopeammin / helpommin haluamansa näkymän. Itse olen kokenut hakukentän tunnistavan hakutermini suhteellisen hyvin, mutta sen käyttö saattaa myös vaatia aiempaa tietämystä analytiikkatermeistä.

Yksi UA:n merkittävimmistä mittareista, nimittäin välitön poistumisprosentti (bounce rate) loistaa poissaolollaan. Google on korvannut tämän mittarin sitoutumisprosentilla (engagement rate), joka mittaa päinvastaisesti, kuinka moni käyttäjä päätyy selaamaan useampaa kuin yhtä sivua tai tekemään muita toimia. Myös erilliset näkymät ovat poistuneet verkko-omaisuuksien alta.

GA4:n käyttö vaatii suhteellisen paljon totuttelua varsinkin UA-konkareille, mutta niin teki myös aikoinaan Google Ads -uudelleenbrändäys vanhan AdWordsin käyttäjille. Mittarit ja segmentit saattavat aluksi olla hukassa, mutta sinnikkyys palkitaan ja uusi logiikka avautuu varmasti jokaiselle, joka sen oppia tahtoo. Itse käytän luultavasti UA:ta sen hamaan loppuun asti pelkästään tottumuksesta, yrittäen samalla sopeutua tulevaisuuteen.

Miten käy vanhalle UA-datalleni?

Tätä polttavaa kysymystä on kyselty jo GA4:n julkaisusta lähtien. Vastaus tähän on valitettavan yksinkertainen; data ei siirry Universal Analyticsista uudempaan Google Analytics 4:ään. Koska data kerääntyy uudempaan versioon eri seurantamenetelmällä, vanha data ei ole yhteensopiva sen kanssa. Harmillista, mutta sen totuuden kanssa joudumme elämään.

Vaikka UA lakkaa keräämästä dataa ensi vuonna, sinne jo edeltävästi kertynyttä dataa voi kuitenkin (oletettavasti) edelleen tarkastella vapaasti. Toki GDPR-säännösten mukaisesti käyttäjistä kerätty data ei ole enää ikuista, joten tuokin data häviää sieltä ajan kanssa jokusessa vuodessa.

Vanhan datan vertailu uuteen vaatii siis hieman hyppimistä kahden eri analytiikkaversion välillä ensi vuonna. Tämän takia GA4 kannattaisi ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti, keräännyttämän uudenlaista dataa jo valmiiksi.

Trivia: Tiesitkö että vain Analytics-tilin järjestelmävalvoja voi lisätä ja poistaa tilin verkko-omaisuuksia?

Mitä muuta kannattaa huomioida?

Käytämme Universal Analyticsin dataa yllättävän useassa paikassa. Tämä johtaa välttämättä siihen, että päivitystalkoot laajentuvat myös itse Analytics-tilin ja sivuston hallinnan ulkopuolelle. Jos sinulla on käytössä esim. Google Data Studio sivuston liikenteen seuraamisen apuna, joudut niiden datalähteet päivittämään. Kaikki muutkin UA-dataan ja Analyticsin rajapintaan nojaavat työkalut vaatinevat huomiota tämän osalta.

Myös Tag Managerin kautta Analyticsiin lähetettävät tapahtumat ja Ecommerce-data pitää laittaa jokseenkin uusiksi, koska näiden toiminta- ja keräyslogiikka on muuttunut.

Hommaa siis riittää päivitysten osalta, mutta optimistina odotan mielenkiinnolla minkälaisia parannuksia nämä muutokset tuovat tullessaan. Tuskin datan tarkastelu tulee ainakaan haastavampaa olemaan, kunnes luovumme kokonaan evästepohjaisesta seurannasta.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
22.06.2022
Janika Keskitalo
Lue lisää
Rekry
20.06.2022
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Case
10.06.2022
Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää
Case
04.05.2022
AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää
Case
02.05.2022
Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää
Blogi
02.05.2022
Mitä markkinointitoimistolta halutaan?
Lue lisää
Blogi
19.04.2022
Koodarina markkinointitoimistossa
Lue lisää
Rekry
14.04.2022
Haussa freelance-copywriter
Lue lisää
Case
13.04.2022
Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää
Webcast
04.04.2022
Markkinointiteknologiat – Mitä apua!?
Lue lisää
Case
29.03.2022
Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää
Podcast
22.03.2022
Jakso 5: Markkinoinnin automaatio
Lue lisää