Blogi | 23.05.2018
Suomen vienti vetää taas! Oli KiKyllä sen kanssa mitään tekemistä tai ei. Nyt suomalaisella teknologialla ja innovaatioilla olisi tilausta maailmalla. Kun tämä vain osattaisiin hyödyntää.
B2B-maailma on perinteisesti ollut myyntivetoista, päätökset on tehty lounaspalavereissa, sopimukset saunakabineteissa, puhelimen luuri on ollut päätyökalu uusien asiakkaiden kalastelussa. Markkinointi ja viestintä on ollut sitä mainososaston liirumlaarumia.
B2B ja asiakassuhteet
Eipä sillä – asiakassuhteet, niiden kehittäminen ja verkostojen merkitys eivät ole kadonneet minnekään. Mutta niiden rakentamisen, ylläpidon ja kehittämisen keinot ovat muuttumassa radikaalisti. Asiakaskäyttäytymisen muutos on väistämätön bisneksestä riippumatta.
Vaikka henkilökohtaisuus ja oma persoona ovat edelleen valttia asiakassuhteita luodessa, yrityksen uskottavuutta ei voi rakentaa vain tähtimyyjien varaan.
Asiantuntijuus pitää lunastaa kaikissa kanavissa, idea ja hyöty ymmärtää lukematta viittä sivua tuotekuvausta, brändin ydin pitää olla liiketoimintastrategian ytimessä. Ja sen pitää näkyä ja kuulua.
Myynnin ja markkinoinnin työkalupakki
Edelleen kovin monet teknologiayritykset yrittävät vakuuttaa argumentaatiolla, joka pursuaa ominaisuuksia ja teknisiä yksityiskohtia. Sosiaalisella mediallakaan ei ole niin väliä ”kun ei meidän asiakkaat siellä hengaa”. Todellako? Vai voisiko olla niin, että myös asiakkaan oma duuni, ratkaistavat ongelmat, tavat kommunikoida, odotukset ja mahdollisuudet etsiä uusia ratkaisuja ovat ehkä muuttuneet?
Hyvä pelisilmä on toki edelleen arvossaan ja myyntimies voi olla edelleen asiakkaalleen ratkaisijakunkku – kunhan työkalupakki ja yrityksen palvelukokemus on ajan tasalla. Tai sitten on ehkä aika panna krakat naulaan.
Miksi tämä vuodatus? Haluamme auttaa! Ja totta kai – tarjota omaa osaamistamme sinun bisneksesi parantamiseen: https://bermuda.fi/b2b/