Blogi | 23.05.2018

Suomen vienti vetää taas! Oli KiKyllä sen kanssa mitään tekemistä tai ei. Nyt suomalaisella teknologialla ja innovaatioilla olisi tilausta maailmalla. Kun tämä vain osattaisiin hyödyntää.

B2B-maailma on perinteisesti ollut myyntivetoista, päätökset on tehty lounaspalavereissa, sopimukset saunakabineteissa, puhelimen luuri on ollut päätyökalu uusien asiakkaiden kalastelussa. Markkinointi ja viestintä on ollut sitä mainososaston liirumlaarumia.

B2B ja asiakassuhteet

Eipä sillä – asiakassuhteet, niiden kehittäminen ja verkostojen merkitys eivät ole kadonneet minnekään. Mutta niiden rakentamisen, ylläpidon ja kehittämisen keinot ovat muuttumassa radikaalisti. Asiakaskäyttäytymisen muutos on väistämätön bisneksestä riippumatta.

Vaikka henkilökohtaisuus ja oma persoona ovat edelleen valttia asiakassuhteita luodessa, yrityksen uskottavuutta ei voi rakentaa vain tähtimyyjien varaan.

Asiantuntijuus pitää lunastaa kaikissa kanavissa, idea ja hyöty ymmärtää lukematta viittä sivua tuotekuvausta, brändin ydin pitää olla liiketoimintastrategian ytimessä. Ja sen pitää näkyä ja kuulua.

Myynnin ja markkinoinnin työkalupakki

Edelleen kovin monet teknologiayritykset yrittävät vakuuttaa argumentaatiolla, joka pursuaa ominaisuuksia ja teknisiä yksityiskohtia. Sosiaalisella mediallakaan ei ole niin väliä ”kun ei meidän asiakkaat siellä hengaa”. Todellako? Vai voisiko olla niin, että myös asiakkaan oma duuni, ratkaistavat ongelmat, tavat kommunikoida, odotukset ja mahdollisuudet etsiä uusia ratkaisuja ovat ehkä muuttuneet?

Hyvä pelisilmä on toki edelleen arvossaan ja myyntimies voi olla edelleen asiakkaalleen ratkaisijakunkku – kunhan työkalupakki ja yrityksen palvelukokemus on ajan tasalla. Tai sitten on ehkä aika panna krakat naulaan.

Miksi tämä vuodatus? Haluamme auttaa! Ja totta kai – tarjota omaa osaamistamme sinun bisneksesi parantamiseen: https://bermuda.fi/b2b/

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää