Blogi | 24.03.2018
”On olemassa kolme eri reaktiota designiin – kyllä, ei ja WOW. Wow on se mihin kannattaa tähdätä. ”
– Milton Glaser
Muistan, miten minulle joskus kerrottiin, että graafikot ja typografit ovat oikeasti tyhjän tilan ammattilaisia. Hyvässä designissa tila ja välit ovat ne, jotka tekevät hyvästä logosta loistavan ja loistavasta logosta täydellisen. Jokainen designeri tavoittelee Galserin maitsemaa WOW:ta ja erityisesti logosuunnittelussa täydellisyys on työn arvoista. Logo on koko yrityksen symboli. Sen tulee heijastaa yritystä ja sitä, mitä yritys edustaa. Sen tulee paitsi sopia maailmaan, johon se tulee, mutta myös erottautua siitä. Mutta milloin tietää, että logo on valmis? Siitä, ettei siitä voi ottaa enää mitään pois.

Mistä kaikki lähti
Bermudan logo ja myöhemmin koko brändin päivittäminen sai alkunsa 2017, kun huomattiin, ettei vanha logomme enää pärjännyt vertailussa muita alan logoja vastaan. Typografisesti vanha logo oli heikko, eikä enää vastannut visuaalisesti sitä, mitä yrityksestä halusimme viestiä.
Oli aika pistää parastamme – ja mikäs sen parempi ratkaisu, kuin pistää yrityksen uusin tulokas tähtäimen eteen:
”Tee meille uusi logo ja tee siitä hyvä!”
Lyhyesti: logon tuli olla vakuuttava ja symbolisesti yhdistää markkinointi ja design arvokkaasti ja tyylikkäästi. Typografian tuli olla vahva ja erottuva. Vanhan logon osana ollut kolmio haluttiin pitää mukana uudessa logossa, mutta merkki itsessään vaati jotain uutta.
Oma prosessini
Oma suunnitteluprosessini alkaa yleensä ensin lyijykynällä piirretyistä luonnoksista ja kasaamalla vahvaa visuaalista kuvapohjaa logoon liittyen. Luonnoksista siirryn Illustratoriin ja lähden piirtämään vektoreina logoista ns. raakaversioita, jolla lähden hakemaan vahvempia linjavetoja tyyleistä ja muodoista. Käytännön testit ovat myös tärkeitä logosuunnittelussa. Jos logo ei sovi ympäristöön, missä se tullaan todellisuudessa esittämään, on logo huonosti suunniteltu eikä vastaa silloin yrityksen tarpeita.

Bermudan logo lähtee liikkeelle
Bermudan logokokeissa kävi kymmeniä eri fontteja, mutta lopullinen logo on koottu alusta loppuun itse. Muokkasin varmaan jokaista kirjainta, jotta lopputulos on visuaalisesti miellyttävä. Jokaista logoa voisi varmasti hioa loputtomiin, mutta jokaisessa logoprosessissa on myös tärkeää ymmärtää, milloin lopettaa.
Mainitsemani Bermudan kolmio on uudessa logossa löydettävissä R-kirjaimen rungosta. Negatiiviseen tilaan piilotettu kolmio antaa katsojalle mahdollisuuden löytää nimen ja merkin yhdistävän tekijän itse. Bermudalaiset ovat merkityksen löytäjiä, ja uusi logo viimein symboloi juuri tätä. Kolmio symboloi myös tarinaa. Tarina on osa jokaista yritystä ja siksi kolmio on osa Bermuda-sanaa, sillä se on osa meidän tarinamme.

Bermudan logoprosessi oli ensimmäistä kertaa kokonaan avoin ja jokainen yrityksen jäsen pääsi kertomaan oman mielipiteensä seinälle levitellyistä logoluonnoksista. Jokainen työntekijä pääsi kertomaan, mitä ajatuksia mikäkin logo herätti. Ulkopuolinen voisi kuvitella, että vähän alta 20 ihmisen mielipiteen kuunteleminen logon suhteen olisi kaoottinen sekamelska, mutta meillä homma toimi.
Meillä graafisen tiimin kesken oli toki painavin ääni – olimme tavallaan Rooman senaatti, kuka lopulta ilmoitti mikä sopii kansalle parhaiten. Jokaisen työntekijän mielipiteet kuitenkin kuunneltiin ja päädyimme lopulta lopputulokseen, joka oli kaikkien mieleen. Skumpat juotiin ja elimme onnellisina elämämme loppuviikkoon asti.

Tässä sitä nyt ollaan. Bermudan logo on valmis ja lentelee vapaasti jossain internetin villissä viidakossa. Tämä ei kuitenkaan jää tähän. Seuraavana vuorossa on koko Bermudan brändi.
