Luettavissa 2 minuutissa

Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?

B2B-yrityksen pitää myydä ratkaisunsa kolmeen kertaan

Suomalaisille B2B-yrityksille selkeä kasvustrategia ja hyvä kumppaniverkosto ovat globaalin kasvun ehdoton edellytys. Maailmanvalloitus voi kuitenkin tyssätä rikkinäisiin puhelimiin kolmessakin kohtaa.

1. Myy se omalle organisaatiolle

Strategioissa siiloja puretaan kuin kylmän sodan jäljiltä, mutta todellisuus on harvoin yhteisen ymmärryksen juhlaa. Kohtaavatko kulmahuoneen strategiat, arvot, visiot ja missiot tuotannon todellisuuden tai kaupparatsun konkretian? Keskijohdon haaste on muuttaa strategia sanahelinästä järkeen ja tunteeseen vetoavaksi toimintatavaksi ja yrityskulttuuriksi, jonka jokainen organisaatiossa kokee omakseen. Tähän ei riitä yhdet kalvosulkeiset, vaan mitä enemmän sisäiseen brändi-ja strategiaviestintään panostaa, sen enemmän se vaikuttaa myös ulkoiseen.

2. Myy se kumppanille

Kumppaniverkostosi pitäisi tuntea portfoliosi etu- ja takaperin. Mutta lähes poikkeuksetta partnerin pöydällä on paljon muutakin ja sitä myydään, mikä helpoiten kaupaksi menee. Kaikki maailman kiiltävät neliväriesitteet eivät korvaa jaettua innostusta, ratkaisuhalua ja vahvaa brändiä, jonka takana seistä. Keskinäinen luottamus rakennetaan haastavana etäaikanakin uusilla ideoilla, osaamisen jakamisella ja jatkuvalla vuorovaikutuksella.

3. Myy se asiakkaalle

B2B-ostopäätökseen päätymisen vaiheet voivat olla varsin vaihtelevia, kun vaikuttajia ja vaikutteita on monia. Tunnettuudella pehmennetty maaperä on kumppanille aina otollisempi iskeä aura maahan. Oikeita päättäjiä vakuuttava ja erottuva sisältömarkkinointi, kumppanin kanssa yhdessä rakennettu näkyvyys ja tarkoituksenmukainen myynnintuki ovat vähintä, mitä voit jakeluverkostosi tueksi ja kysynnän rakentamiseksi tehdä. Kun viesti on terävä ja osuva, ratkaisun natsatessa päättäjän tavoitteisiin alkavat myyntikeskustelutkin sujua.

Yhteinen tavoite – yhteinen kieli

Kukaan ei voi hallita diktaattorina koko arvoketjuaan – ei edes oman talon sisällä. Mielikuvien hallinta loppuu tasan oman piposi ulkopuolella, ja ketjuun kerran kadonnut informaatio korvautuu aina jollakin muulla – vältä siis strategia- ja brändityhjiötä! Tiukan niskaotteen sijaan pitää olla luottamus siihen, että seuraavakin lenkki osaa asiansa ja puhuu samaa kieltä. Koronapoteroissa väijyessäkin on huolehdittava arkisen kanssakäymisen jatkumisesta, ettei brändipuhelimesi pätki. Asetupa siis vaikka kumppanisi asemaan, ja mieti, millaisen kuvan välitätte tuotteistanne, asiakkaistanne ja kulttuuristanne.

Ja tartu luuriin!

Teksti julkaistu Kauppalehti Option Kehittyvä Suomi -liitteessä 5.11.2020

Katso YouTubessa webinaari aiheesta:

Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna

Viimeisimmät artikkelit

Podcast
20.01.2022
Jakso 4: Hiljainen tieto
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2021
Juha Tyrni
Lue lisää
Ihmiset
16.12.2021
Minna-Elina Hakomäki
Lue lisää
Ihmiset
16.12.2021
Veikko Sorvaniemi
Lue lisää
Podcast
01.12.2021
Jakso 3: Markkinointibudjettimme pienenee, mikä avuksi?
Lue lisää
Case
09.11.2021
FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot
Lue lisää
Rekry
01.11.2021
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Podcast
20.10.2021
Jakso 2: Kuka puhuu, kenelle ja miksi? Haussa käänteentekevä tone of voice
Lue lisää
Podcast
05.10.2021
Jakso 1. Käsissä langat, palapelin palat ja pallo – vai miten se markkinoinnin johtaminen menikään?
Lue lisää
Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää