Luettavissa 4 minuutissa

Mitä Marketing Business Battle opetti markkinoinnin ammattilaiselle?

Business Battle järjestettiin jo neljännen kerran, ja tapahtuman huumasta on pikkuhiljaa palauduttu arkeen. Bermuda oli mukana järjestäjien joukossa toista kertaa, joskin itse osallistuin edellisellä kerralla järjestelyiden sijaan vain vieraana. Mitä fiiliksiä tästä vuodesta jäi?

Vähintäänkin monille järjestäjistä mukavinta oli olla tekemässä tapahtumaa yhdessä niiden kanssa, joista yleensä pelonsekaisin myytein kuiskitaan. Kilpailijat!

Tavoitteena oli nostaa koko Tampereen markkinointialan statusta, joten missio oli yhteinen. Tässä yhteishengessä olikin jotain kovin tamperelaista. Selkään taputtelu on tutumpi juttu, kuin puukottelu. Piirit ovat kuitenkin melko pienet, joten on vaikea keksiä mitä haittaa kenellekään olisi toisiimme tutustumisesta, on kyseessä sitten inhimillinen tai liiketaloudellinen puoli.

Paitsi että mukavien ihmisten kanssa oli mukava järjestää, olen itse saanut valtavasti työkaluja Bermudan strategiatyöhön nimenomaan kilpailijakenttään tutustumisen kautta. Kun ymmärtää paremmin sekä omat että muiden toimistojen vahvuudet, on helpompi kehittää toimintaamme niin, että siitä hyödymme sekä itse että asiakkaamme, mutta kilpalilijoidenkaan varpaille ei astuta. Erilaisuus on tässä asiassa rikkaus.

Lisäksi on ollut henkisesti valtavan vapauttavaa pistää toimistolle X vinkki, että vinkkalikaa rekrystänne karsiutuneille, että meilläkin voisi olla tarvetta. Tai vinkata omasta rekrystämme karsiutuneille hakijoille, että myös toimistolla Y on rekry auki. Jos tämä kuulostaa oudolta, niin itse näen tässä saman kaavan, oli kyseessä sitten työntekijän tai markkinointitoimiston valinta. Haussa ei ole paras, vaan itselle sopivin.

Päivän sisältö

Tänä vuonna Business Battlessa oli nostettu erityisesti markkinointi paremmin lavalle. Ihan kirjaimellisestikin, koska järjestäjien edustajat istuivat lavalla tapahtuman alusta loppuun.

Läpikäydyt caset ja keynotet olivat hyvinkin mielenkiintoisia ja asiapitoisia. Näistä olisi ollut keskusteltavaa enemmänkin kuin mitä aikataulu antoi myöden.

  • Case Saarioinen: ”Äitien tekemää ruokaa” – rohkeus palauttaa brändi juurilleen. Tia Yrjölä, Johtaja, Kuluttajakokemus Saarioinen
  • Keynote: Markkinointi ja viestintä strategian keskiössä, osana johtamista. Timur Kärki, Toimitusjohtaja Gofore
  • Case: Teslan Suomen lanseeraus autoalalle epätyypillisin keinoin. Miika Toivonen, Toimitusjohtaja Luxury Collection Automobiles
  • Keynote: Markkinointitoimistosta yritysmaailmaan — mitä näkemystä ja uudistusta markkinointiviestinnän osaaja tuo mukanaan. Pauli Waroma, Markkinointijohtaja Pihlajalinna -konserni
  • Puheenvuoro: Miksi luovuudella on väliä tulevaisuudessakin? Jani Halme, Hallituksen Jäsen Mediateko
  • Av-sisältömarkkinoinnilla uusia yleisöjä? Business Tampereen Elämystalouden asiakkuusjohtaja Anna-Krista Sorvoja, Film Tampereen asiantuntija Elina Häkkinen ja Koju Film Companyn Heikki Oinonen

Markkinoinnin korostaminen aiheena ja järjestäjien paneeli osana sisältöä tuntuivat ehdottoman hyvältä ratkaisulta, ainakin näin lavalla istuneen näkökulmasta. Näiden kokemusten valossa tapahtumaa osataan varmasti ohjata entistä mielenkiintoisempaan suuntaan ensi vuodelle.

Markkinoinnin tulevaisuuden haasteet

Päivän pääotsikkona olivat markkinoinnin tulevaisuuden haasteet.

Data ja keinoäly luonnollisesti olivat avainsanoja, joita näkemyksissä nousi esiin. Mutta nämähän ovat mahdollistajia ja todellinen haaste on sama, kuin aikojen alusta. Millaisilla sisällöillä herätetään tunnetta ja liikutetaan vastaanottajaa.

Vaikka tapahtuman otsikko on taisteluhenkinen, ei lavalla varsinaisia erimielisyyksiä nähty. Battlen voittaja Pauli Waroma nosti markkinoinnin suurimmaksi haasteeksi ilmastonmuutoksen, koska se on koko ihmiskunnan suurin haaste tällä hetkellä. Sekä Waroma, että toinen Battle-finalisti Timur Kärki korostivat omilla kulmillaan yhteiskuntavastuuta ja miten yritykset voivat markkinoinnin(kin) keinoin vaikuttaa laajasti.

Samaa mieltä he olivat myös siitä, että markkinoinnin tulisi olla osa yrityksen liiketoimintastrategiaa eikä oma irrallinen toimintonsa.

Mitä ensi kerralla?

Vuoden 2019 Business Battlen päivämääräksi on vahvistettu 8.11. Voit jo nyt ilmoittautua ensi vuoden tapahtumaan.

Markkinointi tullaan varmasti pitämään edelleen vahvasti tapahtuman ytimessä. Järjestäjien edustajien osuus tapahtumasisällössä pikemminkin vahvistuu, kuin laantuu.

Uskon, että tämän vuoden kokemukset siivittävät järjestäjät hyvään vauhtiin luomaan ensi vuodelle entistäkin inspiroivampaa tapahtumaa. Itse ainakin olin ylpeä tämän vuoden lopputuloksesta.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää