Luettavissa 7 minuutissa

Design-mysteeri: brändikuvittaminen

Muistatteko ne vanhat Red Bull -mainokset 2000-luvun alusta? Ne, missä rennosti piirretyt hahmot isoine nenineen joivat tölkin energiajuomaa, kasvattivat siivet ja ratkaisivat ongelmatilanteen räpyttelemällä tiehensä? Kukapa ei muistaisi. Niiden tyyli ja huumori oli omaperäistä, raikasta ja mieleenjäävää. Omalla omaperäisellä tavallaan Red Bullin mainokset olivat edelläkävijä kasvavalle brändisuunnittelun osalle, jonka potentiaali on vielä monille mysteeri. 

Mitä on brändikuvittaminen? 

Suunnittelijana ehdottomasti yksi kysytyimmistä asioista kuvittamiseen liittyen on, mitä kuvitus käytännössä tarkoittaa.

Lyhyesti brändikuvitus on kokoelma kuvia, joissa on yhtenäinen tunnelma ja tyyli. Se selventää brändin lupausta, usein ammentamalla aiheita ihmisyydestä (tunteet, huumori, ironia jne.) Kuvittaminen on nykypäivänä vaihtoehto stock-kuville, joissa aiheet ja tunnelma ovat geneerisiä ja tilanteet usein epärealistisia. 

Nykypäivän Suomessa työssäkäyvillä ainoa kosketus kuvittamiseen tulee helposti lastenkirjojen tai lehtien kautta. Kuvittaminen nähdään ehkä myös sarjakuvapiirtäjien ja taideopiskelijoiden juttuna. Kuvittajan ammatti on Suomessa yleisen näkymätön eikä ammattikuvittajien töihin tavallisen työssäkäyvän ihmisen tule kiinnitettyä huomiota.

Ei siis ole ihme, että oman yrityksen visuaalisen kerronnan pohtiminen kuvitusten kautta ei tule monille mieleen.

Mutta mitä hyötyä kuvituksista on?

Vastaus voi olla sekä yksinkertainen että monimutkainen samaan aikaan. Yksinkertaisesti sanoen: kuvitukset nappaavat katsojan huomion nettisivuilla ja kuvittamisella on ainutlaatuinen tapa viestiä jotain tuttua epätavallisella tavalla. Brändikuvitusten perimmäisenä tarkoituksena on auttaa välittämään ja selittämään mitä yrityksesi tekee ja miten se toimii. Ne rikastuttavat yrityksen visuaalista kieltä ja auttavat yritystä ja asiakkaita ymmärtämään toisiaan visuaalisella tavalla.

Tutkitusti noin 70 % ihmisistä on visuaalisia oppijoita, eli he oppivat ja sisäistävät enemmän informaatiota visuaalisista asioista kuten videosta, animaatioista ja kuvituksista. Tämä on se syy, miksi suomalaisissa kouluissa oppikirjoissa on paljon kuvituksia ja tehtävät on usein sidottu kuviin. Kuvat ovat nopein tapa saada enemmistö ihmisistä oppimaan jotain uutta.

Jos yrityksesi konseptit ovat monimutkaisia etkä pysty yksinkertaisesti kertomaan tai kuvailemaan kaikkea mitä yrityksesi tekee, kuvittajan palkkaaminen voi olla hyvin perusteltu päätös. Yritykset voivat tiivistää monimutkaisia konsepteja helposti sulateltaviksi paloiksi visuaalisesti, edistäen asioiden ymmärrettävyyttä muillekin kuin alan ammattilaisille.

Jos mietit omaa kokemustasi kuluttajana, nautitko pitkien tekstipalstojen lukemisesta nettisivuilla? Minä en ainakaan. Tutkitusti normaali käyttäjä lukee vain 25 % sivuston teksteistä ja usein nuo tekstit ovat otsikoita tai kappaleen ensimmäisiä lauseita. Suunnittelijat ja markkinointialan ammattilaiset tietävät tämän ja yrittävät olla lisäämättä suuria määriä tekstiä nettisivuille. Sen sijaan he koittavat jäsennellä tekstiä niin, että siihen on helppo keskittyä ja ymmärtää. Kuvituksissa on se etu, että asiakkaan tai käyttäjän ei tarvitse katsoa kuvaa kuin kaksi sekuntia, minkä aikana hän voi jo ymmärtää jotain uutta, minkä hän olisi saattanut ohittaa tekstistä täysin.

Mitä brändikuvittaja tekee?

Kuvittajat ovat visuaalisen viestinnän räätäleitä. He muokkaavat ja rakentavat kuvia juuri sinun tarpeisiisi sopivaksi niin, että siitä on hyötyä brändillesi myös pitkässä juoksussa. Brändikuvittaminen ei ole väliaikainen ratkaisu, vaan se rakennetaan osaksi brändiä huomioiden kaikki sen tarpeet myös tulevina vuosina.

Tilanne muistuttaa räätälillä käyntiä monella tavalla. Kuvittaja ottaa yrityksesi tarkat mitat, tarkistaa mihin tarkoitukseen kuvitus tulee ja minkä vaikutuksen haluat kuvituksella antaa. Lisäksi hän tarkistaa tyylisi ja varmistaa, että kuvituksen sävyt sopivat muuhun yrityksesi kokonaisuuteen. Hän sovittaa kuvitusta sinulla ensin ja tutkitte sitä yhdessä, jotta kuvitus vastaa teidän molempien tavoitteita.

Hän antaa myös ehdotuksia, kuten että sinulle sopisi todennäköisesti paremmin ehkä kolme kuvaa työantajamielikuvan tueksi kuin kaksi. Mitä jos lisättäisiin ympäristöön viittaava yksityiskohta somekuviin, entäs miten yrityksen arvoja halutaan tuoda esiin, olisiko rekrysivun kuvitus paras vaihtoehto? Tärkeintä on tässäkin projektissa ymmärtää, että käytetty aika ja panostus palkitaan lopussa ja kuten räätälilläkin, pukua ei suunnitella vain yksiin juhliin vaan sen tulee palvella monta vuotta eteenpäin ja sopia tilaisuuteen kuin tilaisuuteen.

Jos koko brändisi yleisilme on terävä, kliinisen puhdas ja moderni, kuvitusten on vastattava samaa visuaalista kieltä. Kukaan ei usko lääkefirmaa, jonka kuvitustyyli on leikkisä tai käsin piirretty, koska se antaa ristiriitaisen mielikuvan tuotteesta. (Kaikki formaatitkaan eivät sovi kaikille yrityksille: esimerkiksi somekampanjalla itseään mainostavaan kipulääkkeeseen on vaikea suhtautua vakavasti.)

Esimerkkejä yrityksistä, jotka käyttävät brändikuvitusta menestyksekkäästi olennaisena osana brändiään ovat Red Bullin lisäksi mm. Mailchimp, Dropbox, Basecamp ja Slack. Tämä joukko kasvaa kuitenkin koko ajan ja Suomessakin ollaan pikkuhiljaa heräämässä kuvitusten mahdollisuuksiin, vaikkakin hitaasti.  

Mutta miten hyvän brändikuvittamisen tunnistaa?

Kaikki kuvittaminen ei ole hyvää ja usein ongelma ei välttämättä ole kuvituksissa tai niiden aiheissa, vaan kuvien motiivissa. Usein ongelmana on liian suurien kohderyhmien kalastelu tai aiheiden liian leveä valinta. Kilpailu on kovaa ja asiakkaista käydään kiivasta taistelua. Tästä syystä monet yritykset eivät enää uskalla kohdentaa markkinointiaan esimerkiksi 20–30-vuotiaille, yksin asuville naisille, joita kiinnostaa hyvinvointi ja popkulttuuri. Kohderyhmät laajennetaan koskemaan kaikkia, jotta tavoitettaisiin mahdollisimman suuri yleisö.  

Suurien ihmismassojen arvot eivät enää ole niin selkeitä, eikä kohderyhmään vetoavaa visuaalista kieltä pystytä määrittämään. Näissä tilanteissa kuvituksista tulee mitäänsanomattomia ja geneerisiä. Suuria ryhmiä hamuavissa kuvituksissa ei voi olla vahvaa tyyliä, aiheet ovat yleismaailmallisia ja vahvaa värimaailmaa ei voida käyttää, koska sen pitää olla miellyttävä kaikille. Ammattikuvittajan tehtävä on kertoa, miksi kuvitus ei voi olla miellyttävä tai vetoava kaikille ja millä tekijöillä saadaan kuva toimimaan oikealla tavalla. Eikä mikään voi olla silmiinpistävää tai mieleen jäävää, jos sen on tarkoitus sopia jokaiseen muotiin. 

Red Bullin animaatiot olivat 2000-luvun alussa kohdennettu 14–21-vuotiaille, miespuolisille teineille ja yliopisto-opiskelijoille, jotka eivät asu kotona ja joilla on tarve kuulua joukkoon. Tarkka kohderyhmän määrittely auttoi animaatioiden tyylin ja aiheiden valitsemisessa, mutta kuten tiedämme, mainosten kohderyhmän rajoittaminen ei kuitenkaan vähentänyt mainoksen kykyä jäädä mieleen kenelle tahansa. Minä olin itse tuohon aikaan alakouluikäinen lapsi ja siipien kasvattaminen kuulosti erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Yhä tänäkin päivänä muistan, kuinka lapsena seurasin mainoksia hyvin suurella mielenkiinnolla.

Miten brändikuvitusta voi tilata? 

Jos kiinnostuit tai haluaisit mahdollisesti keskustella ammattikuvittajan kanssa brändikuvituksesta, voi valinnan tekeminen olla vaikeaa, mutta yksinkertaisesti prosessi menisi seuraavalla tavalla:

  • Löydä partneri – löydä ihminen, joka auttaa sinua ja on sitoutunut viemään tarinaasi eteenpäin. Muista, ettet etsi sellaista ihmistä, joka tekee sen mitä sinä sanot. Olet etsimässä ihmistä, joka rationaalisesti sekä strategisesti, luovuuden lisäksi, auttaa sinua kehittämään parhaimman ratkaisun yrityksellesi. 
  • Kehitä selkeä ja yhdenmukainen tyyli. On tärkeää, että sinä ja kuvittajasi luotte tyylin, joka toimii niin nettisivuillasi, tulevassa appissasi kuin markkinointimateriaaleissakin. Kuvitusten tarkoitus on olla osa brändiäsi, joten sen tulee olla yhdenmukainen muun ilmeen ja viestinnän kanssa. 
  • Luo tarina mitä kertoa – tapahtui mitä tahansa, sinulla on oltava suunnitelma, mitä haluat kuvitusten selittävän. Tietämättä, mitä kuvituksilla haluat saavuttaa tai korostaa asiakkaillesi, et saavuta parhainta mahdollista lopputulosta. Istu alas kuvittajasi kanssa ja miettikää yhdessä, mitä haluatte katsojan oppivan.  

Kuvituksilla on yhtä paljon sanottavaa kuin tekstillä, mutta juju on sanoa se eri tavalla kuin tekstille on mahdollista. Miksi emme näyttäisi jotain selittämisen sijaan? 

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää