Luettavissa 7 minuutissa

Design-mysteeri: brändikuvittaminen

Muistatteko ne vanhat Red Bull -mainokset 2000-luvun alusta? Ne, missä rennosti piirretyt hahmot isoine nenineen joivat tölkin energiajuomaa, kasvattivat siivet ja ratkaisivat ongelmatilanteen räpyttelemällä tiehensä? Kukapa ei muistaisi. Niiden tyyli ja huumori oli omaperäistä, raikasta ja mieleenjäävää. Omalla omaperäisellä tavallaan Red Bullin mainokset olivat edelläkävijä kasvavalle brändisuunnittelun osalle, jonka potentiaali on vielä monille mysteeri. 

Mitä on brändikuvittaminen? 

Suunnittelijana ehdottomasti yksi kysytyimmistä asioista kuvittamiseen liittyen on, mitä kuvitus käytännössä tarkoittaa.

Lyhyesti brändikuvitus on kokoelma kuvia, joissa on yhtenäinen tunnelma ja tyyli. Se selventää brändin lupausta, usein ammentamalla aiheita ihmisyydestä (tunteet, huumori, ironia jne.) Kuvittaminen on nykypäivänä vaihtoehto stock-kuville, joissa aiheet ja tunnelma ovat geneerisiä ja tilanteet usein epärealistisia. 

Nykypäivän Suomessa työssäkäyvillä ainoa kosketus kuvittamiseen tulee helposti lastenkirjojen tai lehtien kautta. Kuvittaminen nähdään ehkä myös sarjakuvapiirtäjien ja taideopiskelijoiden juttuna. Kuvittajan ammatti on Suomessa yleisen näkymätön eikä ammattikuvittajien töihin tavallisen työssäkäyvän ihmisen tule kiinnitettyä huomiota.

Ei siis ole ihme, että oman yrityksen visuaalisen kerronnan pohtiminen kuvitusten kautta ei tule monille mieleen.

Mutta mitä hyötyä kuvituksista on?

Vastaus voi olla sekä yksinkertainen että monimutkainen samaan aikaan. Yksinkertaisesti sanoen: kuvitukset nappaavat katsojan huomion nettisivuilla ja kuvittamisella on ainutlaatuinen tapa viestiä jotain tuttua epätavallisella tavalla. Brändikuvitusten perimmäisenä tarkoituksena on auttaa välittämään ja selittämään mitä yrityksesi tekee ja miten se toimii. Ne rikastuttavat yrityksen visuaalista kieltä ja auttavat yritystä ja asiakkaita ymmärtämään toisiaan visuaalisella tavalla.

Tutkitusti noin 70 % ihmisistä on visuaalisia oppijoita, eli he oppivat ja sisäistävät enemmän informaatiota visuaalisista asioista kuten videosta, animaatioista ja kuvituksista. Tämä on se syy, miksi suomalaisissa kouluissa oppikirjoissa on paljon kuvituksia ja tehtävät on usein sidottu kuviin. Kuvat ovat nopein tapa saada enemmistö ihmisistä oppimaan jotain uutta.

Jos yrityksesi konseptit ovat monimutkaisia etkä pysty yksinkertaisesti kertomaan tai kuvailemaan kaikkea mitä yrityksesi tekee, kuvittajan palkkaaminen voi olla hyvin perusteltu päätös. Yritykset voivat tiivistää monimutkaisia konsepteja helposti sulateltaviksi paloiksi visuaalisesti, edistäen asioiden ymmärrettävyyttä muillekin kuin alan ammattilaisille.

Jos mietit omaa kokemustasi kuluttajana, nautitko pitkien tekstipalstojen lukemisesta nettisivuilla? Minä en ainakaan. Tutkitusti normaali käyttäjä lukee vain 25 % sivuston teksteistä ja usein nuo tekstit ovat otsikoita tai kappaleen ensimmäisiä lauseita. Suunnittelijat ja markkinointialan ammattilaiset tietävät tämän ja yrittävät olla lisäämättä suuria määriä tekstiä nettisivuille. Sen sijaan he koittavat jäsennellä tekstiä niin, että siihen on helppo keskittyä ja ymmärtää. Kuvituksissa on se etu, että asiakkaan tai käyttäjän ei tarvitse katsoa kuvaa kuin kaksi sekuntia, minkä aikana hän voi jo ymmärtää jotain uutta, minkä hän olisi saattanut ohittaa tekstistä täysin.

Mitä brändikuvittaja tekee?

Kuvittajat ovat visuaalisen viestinnän räätäleitä. He muokkaavat ja rakentavat kuvia juuri sinun tarpeisiisi sopivaksi niin, että siitä on hyötyä brändillesi myös pitkässä juoksussa. Brändikuvittaminen ei ole väliaikainen ratkaisu, vaan se rakennetaan osaksi brändiä huomioiden kaikki sen tarpeet myös tulevina vuosina.

Tilanne muistuttaa räätälillä käyntiä monella tavalla. Kuvittaja ottaa yrityksesi tarkat mitat, tarkistaa mihin tarkoitukseen kuvitus tulee ja minkä vaikutuksen haluat kuvituksella antaa. Lisäksi hän tarkistaa tyylisi ja varmistaa, että kuvituksen sävyt sopivat muuhun yrityksesi kokonaisuuteen. Hän sovittaa kuvitusta sinulla ensin ja tutkitte sitä yhdessä, jotta kuvitus vastaa teidän molempien tavoitteita.

Hän antaa myös ehdotuksia, kuten että sinulle sopisi todennäköisesti paremmin ehkä kolme kuvaa työantajamielikuvan tueksi kuin kaksi. Mitä jos lisättäisiin ympäristöön viittaava yksityiskohta somekuviin, entäs miten yrityksen arvoja halutaan tuoda esiin, olisiko rekrysivun kuvitus paras vaihtoehto? Tärkeintä on tässäkin projektissa ymmärtää, että käytetty aika ja panostus palkitaan lopussa ja kuten räätälilläkin, pukua ei suunnitella vain yksiin juhliin vaan sen tulee palvella monta vuotta eteenpäin ja sopia tilaisuuteen kuin tilaisuuteen.

Jos koko brändisi yleisilme on terävä, kliinisen puhdas ja moderni, kuvitusten on vastattava samaa visuaalista kieltä. Kukaan ei usko lääkefirmaa, jonka kuvitustyyli on leikkisä tai käsin piirretty, koska se antaa ristiriitaisen mielikuvan tuotteesta. (Kaikki formaatitkaan eivät sovi kaikille yrityksille: esimerkiksi somekampanjalla itseään mainostavaan kipulääkkeeseen on vaikea suhtautua vakavasti.)

Esimerkkejä yrityksistä, jotka käyttävät brändikuvitusta menestyksekkäästi olennaisena osana brändiään ovat Red Bullin lisäksi mm. Mailchimp, Dropbox, Basecamp ja Slack. Tämä joukko kasvaa kuitenkin koko ajan ja Suomessakin ollaan pikkuhiljaa heräämässä kuvitusten mahdollisuuksiin, vaikkakin hitaasti.  

Mutta miten hyvän brändikuvittamisen tunnistaa?

Kaikki kuvittaminen ei ole hyvää ja usein ongelma ei välttämättä ole kuvituksissa tai niiden aiheissa, vaan kuvien motiivissa. Usein ongelmana on liian suurien kohderyhmien kalastelu tai aiheiden liian leveä valinta. Kilpailu on kovaa ja asiakkaista käydään kiivasta taistelua. Tästä syystä monet yritykset eivät enää uskalla kohdentaa markkinointiaan esimerkiksi 20–30-vuotiaille, yksin asuville naisille, joita kiinnostaa hyvinvointi ja popkulttuuri. Kohderyhmät laajennetaan koskemaan kaikkia, jotta tavoitettaisiin mahdollisimman suuri yleisö.  

Suurien ihmismassojen arvot eivät enää ole niin selkeitä, eikä kohderyhmään vetoavaa visuaalista kieltä pystytä määrittämään. Näissä tilanteissa kuvituksista tulee mitäänsanomattomia ja geneerisiä. Suuria ryhmiä hamuavissa kuvituksissa ei voi olla vahvaa tyyliä, aiheet ovat yleismaailmallisia ja vahvaa värimaailmaa ei voida käyttää, koska sen pitää olla miellyttävä kaikille. Ammattikuvittajan tehtävä on kertoa, miksi kuvitus ei voi olla miellyttävä tai vetoava kaikille ja millä tekijöillä saadaan kuva toimimaan oikealla tavalla. Eikä mikään voi olla silmiinpistävää tai mieleen jäävää, jos sen on tarkoitus sopia jokaiseen muotiin. 

Red Bullin animaatiot olivat 2000-luvun alussa kohdennettu 14–21-vuotiaille, miespuolisille teineille ja yliopisto-opiskelijoille, jotka eivät asu kotona ja joilla on tarve kuulua joukkoon. Tarkka kohderyhmän määrittely auttoi animaatioiden tyylin ja aiheiden valitsemisessa, mutta kuten tiedämme, mainosten kohderyhmän rajoittaminen ei kuitenkaan vähentänyt mainoksen kykyä jäädä mieleen kenelle tahansa. Minä olin itse tuohon aikaan alakouluikäinen lapsi ja siipien kasvattaminen kuulosti erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Yhä tänäkin päivänä muistan, kuinka lapsena seurasin mainoksia hyvin suurella mielenkiinnolla.

Miten brändikuvitusta voi tilata? 

Jos kiinnostuit tai haluaisit mahdollisesti keskustella ammattikuvittajan kanssa brändikuvituksesta, voi valinnan tekeminen olla vaikeaa, mutta yksinkertaisesti prosessi menisi seuraavalla tavalla:

  • Löydä partneri – löydä ihminen, joka auttaa sinua ja on sitoutunut viemään tarinaasi eteenpäin. Muista, ettet etsi sellaista ihmistä, joka tekee sen mitä sinä sanot. Olet etsimässä ihmistä, joka rationaalisesti sekä strategisesti, luovuuden lisäksi, auttaa sinua kehittämään parhaimman ratkaisun yrityksellesi. 
  • Kehitä selkeä ja yhdenmukainen tyyli. On tärkeää, että sinä ja kuvittajasi luotte tyylin, joka toimii niin nettisivuillasi, tulevassa appissasi kuin markkinointimateriaaleissakin. Kuvitusten tarkoitus on olla osa brändiäsi, joten sen tulee olla yhdenmukainen muun ilmeen ja viestinnän kanssa. 
  • Luo tarina mitä kertoa – tapahtui mitä tahansa, sinulla on oltava suunnitelma, mitä haluat kuvitusten selittävän. Tietämättä, mitä kuvituksilla haluat saavuttaa tai korostaa asiakkaillesi, et saavuta parhainta mahdollista lopputulosta. Istu alas kuvittajasi kanssa ja miettikää yhdessä, mitä haluatte katsojan oppivan.  

Kuvituksilla on yhtä paljon sanottavaa kuin tekstillä, mutta juju on sanoa se eri tavalla kuin tekstille on mahdollista. Miksi emme näyttäisi jotain selittämisen sijaan? 

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
17.03.2020
Koronasta jälleenrakennukseen
Lue lisää
Uutiset
16.03.2020
Kymmenen vuotta täyttävä Markkinointitoimisto Bermuda vahvistaa hallitustaan ja etsii tulevaisuutta juuriltaan
Lue lisää
Case
10.03.2020
Finla Työterveys Oy: Avajaiskampanja
Lue lisää
Ihmiset
09.03.2020
Paavo Tuomensalo-Porkka
Lue lisää
Case
27.02.2020
Wirepas uskaltaa uudistaa
Lue lisää
Ihmiset
21.02.2020
Ville ”Ykä” Yrjölä
Lue lisää
Ihmiset
20.02.2020
Jatta Miettinen
Lue lisää
Blogi
22.01.2020
Erityisesti B2B-asiakaskokemus on tunnetta
Lue lisää
Blogi
20.01.2020
Muutos pelottaa ja jännittää
Lue lisää
Uutiset
17.01.2020
Jotakin vanhaa, paljon uutta – Sini Norta auttaa Bermudaa löytämään juurensa ketterillä keinoilla
Lue lisää
Webcast
08.01.2020
Asiakaskokemus – tekoja vai tunnetta?
Lue lisää
Blogi
20.12.2019
Markkinointitoimiston megatrendit 2019
Lue lisää
Ihmiset
13.12.2019
Oona Kujala – kolme sanaa, joihin voit luottaa
Lue lisää
Blogi
27.11.2019
Onnistuneen B2B-tuotelanseerauksen kaava, osa 2/2
Lue lisää
Ihmiset
21.11.2019
Marko Vilkman
Lue lisää
Blogi
31.10.2019
Keskimäärin lähes normaali – tasapainoilua luovuuden ytimessä
Lue lisää
Case
30.10.2019
Murskaavaa ylivoimaa: Metson MX-tuotesarjan julkaisussa perhe on paras
Lue lisää
Blogi
29.10.2019
B2B-tuotteen anatomia – kaikki kunnossa lanseeraukseen?
Lue lisää
Webcast
16.10.2019
Oletko tuotelanseerauksien Shakespeare?
Lue lisää
Uutiset
11.10.2019
Tommi Salonen osaksi Bermudan hallitusta – tavoitteena haastaa ja tuoda esille uudenlaisia ratkaisuja
Lue lisää
Uutiset
09.10.2019
Miljoonan kerätyn euron rajapyykki rikottu – Taysin uusi lastensairaala on saanut ensimmäiset potilaansa
Lue lisää
Case
01.10.2019
Bronto Skylift – korkeuksiin kurottamista
Lue lisää
Blogi
25.09.2019
Kolmen vuoden matka lastenklinikan tukena
Lue lisää
Blogi
21.08.2019
Harjoittelu Bermudalla – Graafinen suunnittelu 101
Lue lisää
Uutiset
14.08.2019
OpenStudios 23.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Case
18.06.2019
METSO: Launch & Crush! Globaalin teknologiayrityksen uudet tuotteet ja uudet tarinat
Lue lisää
Blogi
11.06.2019
The ABC of planning when entering new markets
Lue lisää
Case
05.06.2019
Andritz Hydro: myyntimateriaalit kotimaan markkinoille
Lue lisää
Case
27.05.2019
Finla Oy: Verkkosivusto ja tunnettuuden kasvattamista
Lue lisää
Webcast
15.05.2019
Kansainvälistyminen kiikarissa?
Lue lisää
Ihmiset
15.04.2019
Rebekka Orbinski
Lue lisää
Blogi
25.03.2019
Tehoa markkinointiin ulkoistamalla
Lue lisää
Blogi
18.03.2019
Ostohousut jalassa – mutta kenestä on SEO-kumppaniksi?
Lue lisää
Blogi
14.03.2019
Pohjoismainen WordCamp
Lue lisää
Ihmiset
06.03.2019
Tuire Hanninen
Lue lisää
Case
22.02.2019
Sisäilmalähetti: Tilankäyttäjiä suojaamassa
Lue lisää
Blogi
24.01.2019
Näin teet sen fiksusti – 4 tapaa kirjoittaa parempaa markkinointia, osa 2/2
Lue lisää
Blogi
17.01.2019
Kyllä, yrityksesi tekee sen väärin – 5 yleisintä virhettä markkinointiteksteissä, osa 1/2
Lue lisää
Blogi
08.01.2019
Tarvitseeko B2B-yritys hakukoneoptimointia?
Lue lisää
Blogi
12.12.2018
Mitä Marketing Business Battle opetti markkinoinnin ammattilaiselle?
Lue lisää
Blogi
27.11.2018
Hakukone­optimointi – Mitä ja miksi?
Lue lisää
Blogi
15.11.2018
Business 2 business. Past 2 future.
Lue lisää
Blogi
13.11.2018
Työnantaja­mielikuva perse edellä puuhun
Lue lisää
Case
30.10.2018
Nokian Raskaat Renkaat & Valtra: Snowrace ja suomalainen kylähulluus
Lue lisää
Blogi
22.10.2018
Keskusteleeko sivustosi käyttäjän kanssa?
Lue lisää
Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Blogi
22.09.2018
Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Wikholm
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Heikkinen
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää