Uutiset | 19.03.2015

Ollaanpa hetki nihilistejä – tänään voisi olla hyvä päivä siihen. Mitä sivustosuunnittelu on? Peruspohjia, isoja pääkuvia, blogi ja tapahtumat. Eri näyttökokoihin sopeutuva rakenne ja hyvää meininkiä. Ripotellaan sopivassa määrin nappeja (”Ota yhteys”, ”Lataa esite”). Sivustojen käyttäjäkokemus on standardoitunut siinä määrin, että jääkö uuden sivuston tekijälle mitään työkaluja käteen? Netistähän sen käyttökokemuksen saa shoppailtua kun on valmiit, hyväksi koetut pohjat?

Ja kelataanpa sitten taaksepäin. Käyttäjäkokemuksen suunnittelulla ja markkinointiviestin suunnittelulla ei ole mitään eroa. Kummassakin meillä on kohderyhmät, joita kuljetetaan pisteestä A pisteeseen B. Ensimmäisessä käyttöliittymäsuunnittelun keinoin, toisessa tarinan keinoin. Hyvän viestin jälkeen lukija ei ole enää samassa pisteessä, hän on muuttunut. Muuten kokemus jää yhdentekeväksi.

Sivustot eivät ole markkinoinnin näkökulmasta enää aikoihin olleet astioita, jossa käyttäjä maistelee vapaasti sisältöä lähtien satunnaisesta reunasta ja päätyen sekalaisen selailun ja kyllästymisen kautta omalle Facebook-sivulleen. Tarinasta ja käyttöliittymästä tehdään ehyt kokonaisuus; käyttäjälle pyritään luomaan viestinnällinen muistijälki sekä saattamaan hänet markkinoinnin ja yrityksen strategian viitoittamaan maaliin. Käyttöpolun astinkivistä tulee jopa tärkeämpiä kuin päänavigaatio. Käyttäjäpolutkin tietysti kulkevat laajan matkan sivuston ulkopuolella, muodostaen toivottavasti saumattoman monikanavaisen kokemuksen sosiaalisen median, uutiskirjeiden ja kampanjasivujen lävitse.

Pitääkö markkinointi meitä ihan lampaina?

Nyt kun on puhuttu käyttöpoluista yrityksen ja markkinoinnin kannalta, pitää muistaa että olihan meillä sitten se käyttäjäkokemus myös. Autonominen ja tolkkupäinen käyttäjä, joka markkinoinnin käyttäjäpoluista mahdollisesti viis veisaten haluaa löytää tarvitsemansa tiedon. Meidän tehtävämme on tehdä se mahdollisimman helpoksi. Perussivustonkaan käyttäjäkokemus ei ole immuuni käytettävyyden yleisille periaatteille. Varsinkin markkinoinnin puolella käyttäjäkokemus joutuu luovimaan trendien ristivedossa, wow-efektien laulellessa seireenin lauluaan kilpailijoidenkin sivustolla.

Hyväksi koetut käyttäjätestaamisen menetelmät pätevät myös perussivustolla. Ne osoittavat merkityksensä yhä painokkaammin, kun sisältö rikastuu verkkosivustosta verkkopalveluksi ja sisältää laajempaa toiminnallisuutta, dynaamisuutta ja yhteisöllisyyttä. Elämyksellisyyttä korostavat, tekstisisällöltään entistä niukemmat ja reilun visuaaliset sivustot haastavat perinteisiä käytettävyyden käsityksiä.

Voiko vaatia kauhalla, kun antaa lusikalla?

Olen samaa mieltä asiakkaamme Goforen UX-gurujen kanssa siitä, ettei ammattitaitoinen UX-suunnittelija yksinään riitä takaamaan hyvää käyttäjäkokemusta. Suunnittelijalla täytyy olla käytössään käyttäjälähtöisen suunnittelun työkalut: käyttäjähaastattelut, luonnokset, riittävät iteraatiot, jopa budjetti näitä kaikkia varten. Muuten ollaan rakentamassa taloa paljain käsin, siirtelemässä laatikoita ilman sisältöä, arvailemassa omassa nurkassa. Ja muita vertauskuvia mitä nyt mieleen tulee.

Pelikenttä onkin yllättäen laajempi ja monimuotoisempi kuin miltä aluksi saattaa näyttää. Vakiot helpottavat yhtälön ratkaisua, mutta niihin harvoin päästään. Käyttäjäkokemus luodaan joka kerta uudelleen, eivätkä puhtaasti teknisenä suoritteena toteutetut sivupohjat siinä vielä juuri lämmitä.

Viimeisimmät artikkelit

Etsimme WordPress-kehittäjiä

Rekry

27.09.2022

Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen

Rekry

13.09.2022

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus

Case

25.08.2022

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus
Lue lisää

Bermuda muuttaa isompaan toimitilaan uskoen vahvaan ja uniikkiin yrityskulttuuriin

Uutiset

19.08.2022

Bermuda muuttaa isompaan toimitilaan uskoen vahvaan ja uniikkiin yrityskulttuuriin
Lue lisää

Kotiäitiminä vs työminä

Blogi

12.08.2022

Kotiäitiminä vs työminä
Lue lisää

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja

Case

12.08.2022

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää

Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota

Blogi

23.05.2022

Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota
Lue lisää

AGCO Power: Voimaa muutokseen

Case

23.05.2022

AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!

Case

23.05.2022

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää