Uutiset | 19.03.2015

Ollaanpa hetki nihilistejä – tänään voisi olla hyvä päivä siihen. Mitä sivustosuunnittelu on? Peruspohjia, isoja pääkuvia, blogi ja tapahtumat. Eri näyttökokoihin sopeutuva rakenne ja hyvää meininkiä. Ripotellaan sopivassa määrin nappeja (”Ota yhteys”, ”Lataa esite”). Sivustojen käyttäjäkokemus on standardoitunut siinä määrin, että jääkö uuden sivuston tekijälle mitään työkaluja käteen? Netistähän sen käyttökokemuksen saa shoppailtua kun on valmiit, hyväksi koetut pohjat?

Ja kelataanpa sitten taaksepäin. Käyttäjäkokemuksen suunnittelulla ja markkinointiviestin suunnittelulla ei ole mitään eroa. Kummassakin meillä on kohderyhmät, joita kuljetetaan pisteestä A pisteeseen B. Ensimmäisessä käyttöliittymäsuunnittelun keinoin, toisessa tarinan keinoin. Hyvän viestin jälkeen lukija ei ole enää samassa pisteessä, hän on muuttunut. Muuten kokemus jää yhdentekeväksi.

Sivustot eivät ole markkinoinnin näkökulmasta enää aikoihin olleet astioita, jossa käyttäjä maistelee vapaasti sisältöä lähtien satunnaisesta reunasta ja päätyen sekalaisen selailun ja kyllästymisen kautta omalle Facebook-sivulleen. Tarinasta ja käyttöliittymästä tehdään ehyt kokonaisuus; käyttäjälle pyritään luomaan viestinnällinen muistijälki sekä saattamaan hänet markkinoinnin ja yrityksen strategian viitoittamaan maaliin. Käyttöpolun astinkivistä tulee jopa tärkeämpiä kuin päänavigaatio. Käyttäjäpolutkin tietysti kulkevat laajan matkan sivuston ulkopuolella, muodostaen toivottavasti saumattoman monikanavaisen kokemuksen sosiaalisen median, uutiskirjeiden ja kampanjasivujen lävitse.

Pitääkö markkinointi meitä ihan lampaina?

Nyt kun on puhuttu käyttöpoluista yrityksen ja markkinoinnin kannalta, pitää muistaa että olihan meillä sitten se käyttäjäkokemus myös. Autonominen ja tolkkupäinen käyttäjä, joka markkinoinnin käyttäjäpoluista mahdollisesti viis veisaten haluaa löytää tarvitsemansa tiedon. Meidän tehtävämme on tehdä se mahdollisimman helpoksi. Perussivustonkaan käyttäjäkokemus ei ole immuuni käytettävyyden yleisille periaatteille. Varsinkin markkinoinnin puolella käyttäjäkokemus joutuu luovimaan trendien ristivedossa, wow-efektien laulellessa seireenin lauluaan kilpailijoidenkin sivustolla.

Hyväksi koetut käyttäjätestaamisen menetelmät pätevät myös perussivustolla. Ne osoittavat merkityksensä yhä painokkaammin, kun sisältö rikastuu verkkosivustosta verkkopalveluksi ja sisältää laajempaa toiminnallisuutta, dynaamisuutta ja yhteisöllisyyttä. Elämyksellisyyttä korostavat, tekstisisällöltään entistä niukemmat ja reilun visuaaliset sivustot haastavat perinteisiä käytettävyyden käsityksiä.

Voiko vaatia kauhalla, kun antaa lusikalla?

Olen samaa mieltä asiakkaamme Goforen UX-gurujen kanssa siitä, ettei ammattitaitoinen UX-suunnittelija yksinään riitä takaamaan hyvää käyttäjäkokemusta. Suunnittelijalla täytyy olla käytössään käyttäjälähtöisen suunnittelun työkalut: käyttäjähaastattelut, luonnokset, riittävät iteraatiot, jopa budjetti näitä kaikkia varten. Muuten ollaan rakentamassa taloa paljain käsin, siirtelemässä laatikoita ilman sisältöä, arvailemassa omassa nurkassa. Ja muita vertauskuvia mitä nyt mieleen tulee.

Pelikenttä onkin yllättäen laajempi ja monimuotoisempi kuin miltä aluksi saattaa näyttää. Vakiot helpottavat yhtälön ratkaisua, mutta niihin harvoin päästään. Käyttäjäkokemus luodaan joka kerta uudelleen, eivätkä puhtaasti teknisenä suoritteena toteutetut sivupohjat siinä vielä juuri lämmitä.

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää