Luettavissa 3 minuutissa

Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?

Ollaanpa hetki nihilistejä – tänään voisi olla hyvä päivä siihen. Mitä sivustosuunnittelu on? Peruspohjia, isoja pääkuvia, blogi ja tapahtumat. Eri näyttökokoihin sopeutuva rakenne ja hyvää meininkiä. Ripotellaan sopivassa määrin nappeja (”Ota yhteys”, ”Lataa esite”). Sivustojen käyttäjäkokemus on standardoitunut siinä määrin, että jääkö uuden sivuston tekijälle mitään työkaluja käteen? Netistähän sen käyttökokemuksen saa shoppailtua kun on valmiit, hyväksi koetut pohjat?

Ja kelataanpa sitten taaksepäin. Käyttäjäkokemuksen suunnittelulla ja markkinointiviestin suunnittelulla ei ole mitään eroa. Kummassakin meillä on kohderyhmät, joita kuljetetaan pisteestä A pisteeseen B. Ensimmäisessä käyttöliittymäsuunnittelun keinoin, toisessa tarinan keinoin. Hyvän viestin jälkeen lukija ei ole enää samassa pisteessä, hän on muuttunut. Muuten kokemus jää yhdentekeväksi.

Sivustot eivät ole markkinoinnin näkökulmasta enää aikoihin olleet astioita, jossa käyttäjä maistelee vapaasti sisältöä lähtien satunnaisesta reunasta ja päätyen sekalaisen selailun ja kyllästymisen kautta omalle Facebook-sivulleen. Tarinasta ja käyttöliittymästä tehdään ehyt kokonaisuus; käyttäjälle pyritään luomaan viestinnällinen muistijälki sekä saattamaan hänet markkinoinnin ja yrityksen strategian viitoittamaan maaliin. Käyttöpolun astinkivistä tulee jopa tärkeämpiä kuin päänavigaatio. Käyttäjäpolutkin tietysti kulkevat laajan matkan sivuston ulkopuolella, muodostaen toivottavasti saumattoman monikanavaisen kokemuksen sosiaalisen median, uutiskirjeiden ja kampanjasivujen lävitse.

Pitääkö markkinointi meitä ihan lampaina?

Nyt kun on puhuttu käyttöpoluista yrityksen ja markkinoinnin kannalta, pitää muistaa että olihan meillä sitten se käyttäjäkokemus myös. Autonominen ja tolkkupäinen käyttäjä, joka markkinoinnin käyttäjäpoluista mahdollisesti viis veisaten haluaa löytää tarvitsemansa tiedon. Meidän tehtävämme on tehdä se mahdollisimman helpoksi. Perussivustonkaan käyttäjäkokemus ei ole immuuni käytettävyyden yleisille periaatteille. Varsinkin markkinoinnin puolella käyttäjäkokemus joutuu luovimaan trendien ristivedossa, wow-efektien laulellessa seireenin lauluaan kilpailijoidenkin sivustolla.

Hyväksi koetut käyttäjätestaamisen menetelmät pätevät myös perussivustolla. Ne osoittavat merkityksensä yhä painokkaammin, kun sisältö rikastuu verkkosivustosta verkkopalveluksi ja sisältää laajempaa toiminnallisuutta, dynaamisuutta ja yhteisöllisyyttä. Elämyksellisyyttä korostavat, tekstisisällöltään entistä niukemmat ja reilun visuaaliset sivustot haastavat perinteisiä käytettävyyden käsityksiä.

Voiko vaatia kauhalla, kun antaa lusikalla?

Olen samaa mieltä asiakkaamme Goforen UX-gurujen kanssa siitä, ettei ammattitaitoinen UX-suunnittelija yksinään riitä takaamaan hyvää käyttäjäkokemusta. Suunnittelijalla täytyy olla käytössään käyttäjälähtöisen suunnittelun työkalut: käyttäjähaastattelut, luonnokset, riittävät iteraatiot, jopa budjetti näitä kaikkia varten. Muuten ollaan rakentamassa taloa paljain käsin, siirtelemässä laatikoita ilman sisältöä, arvailemassa omassa nurkassa. Ja muita vertauskuvia mitä nyt mieleen tulee.

Pelikenttä onkin yllättäen laajempi ja monimuotoisempi kuin miltä aluksi saattaa näyttää. Vakiot helpottavat yhtälön ratkaisua, mutta niihin harvoin päästään. Käyttäjäkokemus luodaan joka kerta uudelleen, eivätkä puhtaasti teknisenä suoritteena toteutetut sivupohjat siinä vielä juuri lämmitä.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna -webinaari 26.11.
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää