Luettavissa 4 minuutissa

Hirvittävä tunnustus

Nolottaisi myöntää miten paljon olemme käyttäneet aikaa ja energiaa miettiäksemme miten meitä pitäisi kutsua, kun kerran emme ole mainostoimisto. (Ehkä liikaa, ehkä liian vähän. Mutta joka tapauksessa nolon määrän aikaa, ilmeisesti.)

Viralliseen nimeen kaupparekisteriteknisistä syistä liitetty mediayhtiö kertoo harvalle yhtään mitään ja sotkeutuu joissakin yhteyksissä mediatoimistoon, joka on Bermudasta paljon kauempana, kuin se pelätty termi mainostoimisto. Ja kyllähän tuo mediayhtiökin klassisesti tv-tuotantojen maailmaan ajatukset vie.

Ja jotenkinhan kuitenkin sitä pitäisi lyhyesti kiteyttää vastaus siihen klassiseen kysymykseen ”mitä te nyt sitten varsinaisesti oikein teette?”. Ja tuollaisessa satunnaisessa small talkissa, jossa yrityksen visio ja strategia tuntuvat yhtä kohtuullisilta nostaa pöydälle, kuin kalliopora hammaslääkärissä, on niin helppo aloittaa kiteytys tyyliin, ”vähän niinku mainostoimisto, mutta…”

Niin? Mutta mitä?

Mitkä ovat ne syyt, että emme koe termiä mainostoimisto osuvaksi? No joo, tuskin olemme paras kumppani, mikäli lähikaupan mainontaan pitää tyylitellä postilaatikkoihin jaeltava tarjouslehdykkä. Toisaalta kunnioitamme varpaille tallomatonta yhteistyötämme itsensä ujostelematta mainostoimistoksi nimeävien kumppaneidemme kanssa – ja painotamme sopivissa yhteyksissä käytännön osaamistamme (esim. yleisilmeen luonnin sijaan).

Mutta olisiko nyt kuitenkin niin, että oma käsityksemme mainostoimistosta on rajoittunut ja vanhentunut?

Kovin iso tiimi tuskin enää elää suunnittelemalla irrallisia printti-ilmoituksia. Ja mainostoimistokentällä on kaikenkattavaa moniosaamista. Digitaalisuus, monikanavaisuus ja tuloksellisuus on myös mainostoimistojen arkikielessä jo peruskauraa.

Määritelmä

Totuushan löytyy tietenkin Wikipediasta, joten tarkistetaanpa mitä siellä mainostoimistoista sanotaan.

”Mainostoimisto on palveluyritys, joka tarjoaa mainontaan liittyviä palveluita asiakkailleen. Mainostoimistojen työskentelyssä korostuvat luovuus, projektinhallinta sekä tiimityö. Mainostoimistojen työskentelytavat ja toimistojen osaaminen vaihtelevat laajalti.”

Toki teksti on aika ympäripyöreää. Mutta eipä tuosta ristiriitaa toimintaamme löydy. Painotamme tietenkin pelkän mainonnan sijaan sitä miten markkinointi ja myynti puhuvat samaa kieltä ja miten yleisviesti käytännössä viedään eri kanaviin. Ja linkitämme tuohon vielä digitaalisen palvelunkehityksen. Mutta kuten sanottu, osaaminen vaihtelee laajalti ja tuo yleiskuvaus kattaa aika monenlaista toimijaa.

”Mainostoimistoa voi käyttää sekä suunnittelu- että toteutustehtäviin. Mainostoimistojen prosessit ja työskentelytavat ovat yleensä hioutuneet joko suunnittelun tai toteutuksen puolelle, joten hyvää suunnittelutoimistoa ei välttämättä kannata käyttää pelkästään omien ajatuksien toteutukseen. Suunnittelevat mainostoimistot ehdottavat asiakkaalle ratkaisuja asiakkaan antaman toimeksiannon perusteella. Valitun ratkaisun löytymisen ja muotoutumisen jälkeen toimisto hoitaa kampanjan toteutuksen ja projektinhallinnan. Asiakas voi käyttää mainostoimistoa myös pelkästään toteuttajana, jolloin asiakas vastaa suunnittelusta ja mainostoimisto toimii lähinnä alihankkijan roolissa.”

Kuten sanottu, kokemuksemme toteutuspuolella ja yhteistyömme suunnittelupuolen mainostoimistojen kanssa ei myöskään ole ristiriita, vaan osuu näpsäkästi ylläolevaan kuvaukseen. Yllä kun kuitenkin todetaan, että yleensä työskentelytavat ovat hioutuneet joko suunnitteluun tai toteutukseen. Eihän siinä kielletä, etteikö voisi molempiakin osata…

Tää on tätä päivää

Mutta oleellisempaa kuin miettiä osuuko Bermuda mainostoimiston määritelmään, on miettiä mikä mainostoimiston osaamisen pitäisi nykyään olla. Joka tapauksessa moni asiakkaistamme kun meitäkin mainostoimistokseen tituleeraa.

Turha puhua enää digitaalisesta mainostoimistosta, koska digitaalisuus on jo kaiken lähtökohta. Jos mainostoimisto ei ole digitaalinen, se on pian entinen mainostoimisto.

Sitten on näitä kaikkien käyttämiä ilmauksia, kuten täyden palvelun, kokonaisvaltainen, ketterä… No, tyhjentäviä sanoja sinällään, mutta eivät erottavia eivätkä siksi oikeasti edes määritteleviä. Kun niin moni joka sanoo hoitavansa kaiken, on kuitenkin keskenään niin erilainen, niin onko se uskottavaa?

No, ei tämän kirjoituksen tehtävä nyt kuitenkaan ole päättää tuota mainostoimiston nykyaikaista määritelmää. Bermudan tarkoitusta ja osaamistakin mietitään ihan tarpeeksi muutenkin, joten sekään ei ole kirjoituksen syy. Mutta oivallus olikin, että kenties tuo jälkimmäinen määrittääkin tuon ensimmäisen. Uskaltaisimmeko rohkeasti todeta niin?

Tämä kirjoituksen tarkoitus on tehdä uuden alkaneen kauden kunniaksi ujo tunnustus. Jokohan aika olisi kypsä, että voisimme tunnustaa?

Hei, minä olen Bermuda. Minä olen mainostoimisto.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
20.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Uutiset
06.08.2018
OpenStudios 24.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää