Luettavissa 4 minuutissa

Hirvittävä tunnustus

Nolottaisi myöntää miten paljon olemme käyttäneet aikaa ja energiaa miettiäksemme miten meitä pitäisi kutsua, kun kerran emme ole mainostoimisto. (Ehkä liikaa, ehkä liian vähän. Mutta joka tapauksessa nolon määrän aikaa, ilmeisesti.)

Viralliseen nimeen kaupparekisteriteknisistä syistä liitetty mediayhtiö kertoo harvalle yhtään mitään ja sotkeutuu joissakin yhteyksissä mediatoimistoon, joka on Bermudasta paljon kauempana, kuin se pelätty termi mainostoimisto. Ja kyllähän tuo mediayhtiökin klassisesti tv-tuotantojen maailmaan ajatukset vie.

Ja jotenkinhan kuitenkin sitä pitäisi lyhyesti kiteyttää vastaus siihen klassiseen kysymykseen ”mitä te nyt sitten varsinaisesti oikein teette?”. Ja tuollaisessa satunnaisessa small talkissa, jossa yrityksen visio ja strategia tuntuvat yhtä kohtuullisilta nostaa pöydälle, kuin kalliopora hammaslääkärissä, on niin helppo aloittaa kiteytys tyyliin, ”vähän niinku mainostoimisto, mutta…”

Niin? Mutta mitä?

Mitkä ovat ne syyt, että emme koe termiä mainostoimisto osuvaksi? No joo, tuskin olemme paras kumppani, mikäli lähikaupan mainontaan pitää tyylitellä postilaatikkoihin jaeltava tarjouslehdykkä. Toisaalta kunnioitamme varpaille tallomatonta yhteistyötämme itsensä ujostelematta mainostoimistoksi nimeävien kumppaneidemme kanssa – ja painotamme sopivissa yhteyksissä käytännön osaamistamme (esim. yleisilmeen luonnin sijaan).

Mutta olisiko nyt kuitenkin niin, että oma käsityksemme mainostoimistosta on rajoittunut ja vanhentunut?

Kovin iso tiimi tuskin enää elää suunnittelemalla irrallisia printti-ilmoituksia. Ja mainostoimistokentällä on kaikenkattavaa moniosaamista. Digitaalisuus, monikanavaisuus ja tuloksellisuus on myös mainostoimistojen arkikielessä jo peruskauraa.

Määritelmä

Totuushan löytyy tietenkin Wikipediasta, joten tarkistetaanpa mitä siellä mainostoimistoista sanotaan.

”Mainostoimisto on palveluyritys, joka tarjoaa mainontaan liittyviä palveluita asiakkailleen. Mainostoimistojen työskentelyssä korostuvat luovuus, projektinhallinta sekä tiimityö. Mainostoimistojen työskentelytavat ja toimistojen osaaminen vaihtelevat laajalti.”

Toki teksti on aika ympäripyöreää. Mutta eipä tuosta ristiriitaa toimintaamme löydy. Painotamme tietenkin pelkän mainonnan sijaan sitä miten markkinointi ja myynti puhuvat samaa kieltä ja miten yleisviesti käytännössä viedään eri kanaviin. Ja linkitämme tuohon vielä digitaalisen palvelunkehityksen. Mutta kuten sanottu, osaaminen vaihtelee laajalti ja tuo yleiskuvaus kattaa aika monenlaista toimijaa.

”Mainostoimistoa voi käyttää sekä suunnittelu- että toteutustehtäviin. Mainostoimistojen prosessit ja työskentelytavat ovat yleensä hioutuneet joko suunnittelun tai toteutuksen puolelle, joten hyvää suunnittelutoimistoa ei välttämättä kannata käyttää pelkästään omien ajatuksien toteutukseen. Suunnittelevat mainostoimistot ehdottavat asiakkaalle ratkaisuja asiakkaan antaman toimeksiannon perusteella. Valitun ratkaisun löytymisen ja muotoutumisen jälkeen toimisto hoitaa kampanjan toteutuksen ja projektinhallinnan. Asiakas voi käyttää mainostoimistoa myös pelkästään toteuttajana, jolloin asiakas vastaa suunnittelusta ja mainostoimisto toimii lähinnä alihankkijan roolissa.”

Kuten sanottu, kokemuksemme toteutuspuolella ja yhteistyömme suunnittelupuolen mainostoimistojen kanssa ei myöskään ole ristiriita, vaan osuu näpsäkästi ylläolevaan kuvaukseen. Yllä kun kuitenkin todetaan, että yleensä työskentelytavat ovat hioutuneet joko suunnitteluun tai toteutukseen. Eihän siinä kielletä, etteikö voisi molempiakin osata…

Tää on tätä päivää

Mutta oleellisempaa kuin miettiä osuuko Bermuda mainostoimiston määritelmään, on miettiä mikä mainostoimiston osaamisen pitäisi nykyään olla. Joka tapauksessa moni asiakkaistamme kun meitäkin mainostoimistokseen tituleeraa.

Turha puhua enää digitaalisesta mainostoimistosta, koska digitaalisuus on jo kaiken lähtökohta. Jos mainostoimisto ei ole digitaalinen, se on pian entinen mainostoimisto.

Sitten on näitä kaikkien käyttämiä ilmauksia, kuten täyden palvelun, kokonaisvaltainen, ketterä… No, tyhjentäviä sanoja sinällään, mutta eivät erottavia eivätkä siksi oikeasti edes määritteleviä. Kun niin moni joka sanoo hoitavansa kaiken, on kuitenkin keskenään niin erilainen, niin onko se uskottavaa?

No, ei tämän kirjoituksen tehtävä nyt kuitenkaan ole päättää tuota mainostoimiston nykyaikaista määritelmää. Bermudan tarkoitusta ja osaamistakin mietitään ihan tarpeeksi muutenkin, joten sekään ei ole kirjoituksen syy. Mutta oivallus olikin, että kenties tuo jälkimmäinen määrittääkin tuon ensimmäisen. Uskaltaisimmeko rohkeasti todeta niin?

Tämä kirjoituksen tarkoitus on tehdä uuden alkaneen kauden kunniaksi ujo tunnustus. Jokohan aika olisi kypsä, että voisimme tunnustaa?

Hei, minä olen Bermuda. Minä olen mainostoimisto.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää