Luettavissa 3 minuutissa

Huominen on tänään

Olen aina ollut todella kiinnostunut ajan hermolla pysymisestä, oli kyse sitten suunnittelusta digiin tai printtiin. On hienoa havaita jo näinkin lyhyellä urapolulla, että tietyt trendit ovat jo kerran nousseet kuolleista toiselle kierrokselle. Onko auringon alla mitään uutta, vai tuoko jokainen kierros oman lisänsä tyyleihin?

Hyvä esimerkki designin kiertokulusta on gradientti (liukuväri), joka joitakin vuosia sitten näytti olevan vahvasti tiensä päässä. Nyt se ollut taas pinnalla – joskaan ei toki niin suuressa roolissa kuin aikoinaan millenniumin alussa. Toisaalta silloin giffitkin olivat uusi juttu, silmägrilleillä (lue: putkinäyttö) avattiin ensimmäisiä kertoja grafiikkaohjelmia ja ISDN oli tulta!

Kaikelle on paikkansa ja aikansa. Esimerkiksi mainitsemani gradientin uusi tuleminen on ollut pinnalla varsinkin käyttöliittymäsuunnittelussa ja trendikkäässä kuvien duotone-tyylissä, mutta muuten sen käyttö on edelleen omasta mielestäni hyvin harkinnanvarainen, jollei jopa tyystin kielletty temppu.

Uusvanha SVG

Monesti hoteimmat trendit ovat uusia tulemisia vanhoista tekniikoista tai tyyleistä, joita sitten on vain muovattu tähän hetkeen. Tästä oiva esimerkki löytyy aivan muutaman vuoden takaa SVG-tiedoston suorastaan räjähdysmäisestä noususta (ja hyvä niin) web-suunnittelussa. Kyseessä on vanha formaatti, joka on nyt vain otettu uudelleen haltuun. SVG:stä voisi paasata oman artikkelinsa verran, mutta tiivistettynä kyseessä on vektoritiedosto, joka skaalautuu täydellisesti koosta riippumatta ja vie vain murto-osan tilaa esimerkiksi saman käyttötarkoituksen mukaiseen PNG-tiedostoon verrattuna. Silti silmäkarkki on retinallakin kultaa!

Jokainen on web-koodaaja

Kuten jo taisinkin mainita jotain trendeistä, on myös ohjelmapuolella havaittu websuunnittelun kasvu pienen marginaalijengin tekemisestä valtavirtaduuniksi. Aikoinaan oli dreamweaveria, frontpagea ja vaikka mitä sillisalaattia. Vain tosinörtit osasivat koodata ja koodin & suunnittelun välinen kuilu oli matka noin Turusta Tampereelle. Nyt se on enemmänkin niin, että jokainen websuunnittelutyötä tekevän oletetaan jo osaavan vähintään perusteet CSS-tyyleistä ja HTML:stä.

Vapise, Photoshop!

Entäs nyt, no nyt on vuosikaudet ollut Photari ja sitten tuli Sketch. Mikä Sketch? No Sketch on vain Mac-käyttöön suunniteltu ohjelma, jonka keveys ja käytettävyys web-leiskaamisessa on Photariin verrattuna vuoristoilmaa. Erään varovaisen arvion mukaan jo melkein puolet web-suunnittelijoista maailmalla käyttää Sketchiä eikä Photaria. Sketchin suosion johdosta Adobe lähti kisaan mukaan ja julkaisi kauan odotetun Experience Design -softansa noin kuukausi sitten – haastaakseen Sketchin ja tuomalla softan, joka vastaa tekniikaltaan nykypäivän suunnittelijan tarpeita. Koska XD on vielä niin tuore julkistus, ei oma käyttökokemukseni ole vielä päässyt siihen pisteeseen, että voisin alkaa siitä sen suurempaa numeroa nostamaan. Ehkä sitten tulevaisuudessa. Mutta alku on sen suhteen erittäin lupaava, varsinkin mainitsemani keveyden suhteen.

Rutiini vs. uudet tuulet

Vaikka on monessakin asiassa hyvä olla aallonharjalla ja nauttia kaikista tuoreimmista hedelmistä, on oma muuntautumiskykyni varsinkin ohjelmien suhteen aika pitkän siirtymäjakson episodi. Kun on tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla, on vaikea lähteä rutiineita muuttamaan – vaikka tietäisikin, että “se toinen softa tai temppu tekee tän paremmin”. Aina suunnittelutyötä tehdessä täytyy kuitenkin muistaa kokonaisuus ja nähdä lopulta designin toimivuus, ei niinkään tarjota uusimpia temppuja ilman minkäänlaista lisäarvoa asiakkaalle tai tuotteelle. Kasarilla oli pastelli, ysärillä neon, millennium oli ja meni ja nyt ollaan responsiivisessa digimaailmassa, jossa huomisen jutut on meillä tänään tarjolla.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää