Luettavissa 3 minuutissa

Keskimäärin lähes normaali – tasapainoilua luovuuden ytimessä

Vuoden 2018 Business Battlessa puhunut Jani Halme heläytti sielustani syviä myötävärähtelyjä vertaamalla meitä mainosalan ihmisiä sellaiseen laatikosta pomppaavaan vieteriukkoon. Vaikka pöydän ympärillä olisi kuinka tiukkaa bisnesväkeä ja hyvin tietäisi, että turpiin tulee taas, niin velvollisuutemme on silti pompata lootastamme jonkun odottamattoman idean kanssa. Kerta toisensa jälkeen.

Halmeen vertaus tiivistää jotakin oleellista luovuuden henkilökohtaisesta hinnasta: jos aivot on johdotettu niin nyrjähtäneesti, että ei kerta kaikkiaan osaa ajatella kovin ennalta-arvattavasti vaikka haluaisi, kantaa sekä siunausta että kirousta. On hienoa nähdä tarinoita siellä, missä muut eivät näe, ja yhdistää asioita, joita muut eivät yhdistä. Säästää aikaa, kun osaa hypätä A:sta D:hen kulkematta B:n ja C:n kautta. Mutta joskus olisi helpompaa olla erikoisuutta etsivä tavis kuin tavallisuutta larppaava pervo.

Bensiiniä brändiroihuun

No, niillä korteilla pelataan, jotka on annettu. Ja onhan tämä työ, perkele, hienoa: pääsemme näyttämään asiakkaallemme heidän oman yrityksensä uusin silmin ja lietsomaan brändiylpeyttä uuteen liekkiin. Pääsemme kertomaan asiakkaamme asiakkaalle, miten tämä jengi tuntee heidän tuskansa ja edesauttaa onnistumisissa. Pääsemme tukemaan insinöörien luovuutta omallamme, jotta aidosti innovatiiviset tuotteet ja palvelut löytävät äänensä ja kertovat hyötynsä. Kun herätämme tunteita ja vetoamme järkeen, olemme oman työmme tyydyttävimmässä päässä.

Mutta luovuus on toiseutta. Sen edustama anarkia on järjetöntä, seksikästä ja vaarallista. Se on kuin luonnonvoima, jonka hallitsemattomuus pelottaa ja kiehtoo yhtaikaa. Siitä puhutaan käsitteillä, jotka poikkeavat liiketoiminnan, aikataulutuksen tai budjetoinnin tavasta jäsentää maailmaa. Ja kuitenkin alallamme luovuuden pitää palvella juuri niitä. Miten vieteriukko valjastaa itsensä kurinalaiseksi puurtajaksi leipääntymättä? Kuinka koski padotaan niin, että voimala pyörii, mutta tsunami ei pyyhkäise mennessään uraa, kansalaisluottamusta ja järkikultaa?

Kuvassa on teksti BRÄNDI joka on liekeissä.

Jin, Jang, Pera ja mä

Työmme ei todellakaan ole se helpoin. Vaativan, mutta koukuttavan arjen keskellä jokainen löytää omat tapansa olla kärähtämättä karrelle ja kääntämättä postiaan yö-, AA- tai 27-kerhoon. Sujuva tasohyppely luovan flow-tilan ja pilkunviilauksen välillä on suotavaa, jollei jopa pakollista. Ainakin omalla kohdallani kamreerin ja anarkistin välinen jatkuva jin ja jang -kädenvääntö on luultavasti avain alalla jaksamiseen ja jopa viihtymiseen: keskimäärin olen lähes normaali.

Tähän ikään olen joutunut näkemään, miten harmillisen monen itseäni lahjakkaamman ihmisen potentiaali on jäänyt syystä tai toisesta hyödyntämättä. Tai miten toisista työelämä repii hohtimilla kaiken annettavan aina uupumukseen asti. Jälleen se toisella olkapäälle riekkuva, maailman liekkeihin haluava pyromaanidemoni kaipaa seurakseen toisella olkapäällä päivystävää VPK:ta, joka rajoittaa roihut toimistoajan puitteisiin. En todellakaan väitä, että mustan ja valkoisen välillä loikkiminen olisi tasaista keskiharmaata parempi, saati helpompi tapa toimia, mutta ainakin kaltaiselleni puoliväliä kammoksuvalle se on toimiva ratkaisu.

Kuvassa on kuvitteellinen pyromaanidemoni ja palomies letkun kanssa.

Tolkuttomuuden koukutus

Joku viisas kerran luonnehti, että kun luovilla aloilla kaikki ovat omalla tavallaan viistoja, niin yhdessä muodostamme kuitenkin tasaisen ja lujan pohjan, joka saa asiat hoitumaan. Tämän pystyn allekirjoittamaan. Kun asiakas suhtautuu intohimolla omaan työhönsä ja me omaamme, syntyy tuloksia, jotka ovat kaukana keskiharmaasta. Siihen tarvitaan sekä se vieteriukko että byrokraatti, Jin ja Jang, pyromaani ja VPK, tunne ja järki, köydenvetoa ja samaan suuntaan työntämistä. Siinä on tämän työn koukuttavuuden ydin.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
22.06.2022
Janika Keskitalo
Lue lisää
Rekry
20.06.2022
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Case
10.06.2022
Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää
Blogi
23.05.2022
Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota
Lue lisää
Case
04.05.2022
AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää
Case
02.05.2022
Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää
Blogi
02.05.2022
Mitä markkinointitoimistolta halutaan?
Lue lisää
Blogi
19.04.2022
Koodarina markkinointitoimistossa
Lue lisää
Rekry
14.04.2022
Haussa freelance-copywriter
Lue lisää
Case
13.04.2022
Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää
Webcast
04.04.2022
Markkinointiteknologiat – Mitä apua!?
Lue lisää
Case
29.03.2022
Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää