Luettavissa 4 minuutissa

Kolmen vuoden matka lastenklinikan tukena

Taysin uusi lasten ja nuorten sairaala on juuri saanut ensimmäiset potilaansa. Bermuda on ollut kolmen vuoden ajan Tampereen Lastenklinikan Tuki ry:n pääyhteistyökumppani. Olemme luoneet kampanjaideoita ja -materiaaleja avustaakseemme varojen keruussa. Elokuulla ohitettiin miljoonan kerätyn euron rajapyykki.

Miksi lähdimme mukaan pro bono?

Käydäkseni läpi tuon kolmen vuoden matkan, haluaisin ensin kertoa miksi päätimme lähteä mukaan hankkeeseen. Totuus vaan on, etten enää muista.

Mutta miettiessäni tällä hetkellä vastaavia yhteistöitä, pääsen samojen tuntojen äärelle, kuin syksyllä 2016. Mahdollisuus vaikuttaa merkittävään asiaan, käyttää osaamistamme helposti mitattavaan konkreettiseen hyvään ja aiheen omakohtainen koskettavuus. Nämä ovat varmasti olleet ne tunnetekijät, joilla päätös lahjoittaa satoja tunteja aikaamme on tapahtunut.

Ja kuten kaikki päätökset, tämäkin on tunneratkaisun perään perusteltu järjellä. Olemme halunneet positiivista mainetta ja näkyvyyttä. Ja varmasti uumoilimme, että kyllä meillä sen verran ylimääräistä aikaa on maksullisen asiakastyön lomassa käytettävissämme, jotta hyväntekeväisyys menee kivasti siinä luppotöinä…

Menikö näin?

No, heti pitää sanoa, että vaikka työksemme kiillotamme asiakkaidemme kilpiä, emme ole parhaimmillamme oman kilpemme kiillottamisessa. Näinpä pääyhteyshenkilömme toiminnanjohtaja ja varainhankinnan projektipäällikkö Susanna Lohiniemi onkin saanut patistella meitä kehuskelemaan tekemisellämme ja puhunut puolestamme silloin, kun emme itse kehtaa.

Ja mitä ajankäyttöön tulee, ainoa tapa saada homma toimimaan on suhtautua siihen ihan kuten muihinkin asiakkuuksiin. Oma tiimi, projektijohto ja dedikoitu aika.

Toki osallistimme bermudalaisia laajalti aiheen tiimoilta. Tavallisesti merkittävä osa työstämme teollisteknisissä asiakkaissamme menee kohderyhmien ja toimialojen sisäistämiseen. Lastenklinikan aihe oli kaikkien helposti ymmärrettävissä ja omaksi otettavissa, joten myös avointen ovien päivänä toimistolla vierailleet pääsivät taannoin ideoimaan mahdollisia aihioita keräyskampanjalle.

Vastapainoa

Työ lastenklinikan hyväksi oli siis vastapainoa yleisimmälle duunillemme, jossa etsitään ja kiteytetään asiakkaan erinomaiset erottumistekijät.

Koko kolmen vuoden teema oli ihan/ihanan tavallinen päivä. Keräsimme rahaa sille, että sairaalaympäristössä mahdollistetaan perheille mahdollisimman tavanomaiset olot. Mikä tärkeintä: yhdessäolo.

Oma esikoiseni oli vajaan vuoden ikäinen kampanjan alkaessa. Tällä hetkellä kuopus on toisella vuodella. Työ lastenklinikan hyväksi ajoittui siis varsin pitkälti aikaan, jolloin oman elämän prioriteetit ja katsantokannat menivät uusiksi. Sama pätee useampaankin kollegaan.

Vaikka omien lasteni alkutaival on ollut terveyden puolesta onnekas, on onnen ohella helppo miettiä ”mitä jos.” Bermudalla on eletty vaikeampiakin uuden elämän ensimmäisiä kuukausia ja matka aikuisuuteen on pitkä. Joten itse alitajuisesti huomasin joskus ajattelevani työtämme eräänlaisena vakuutuksena – sijoituksena pahan päivän varalle. Ja totta kai, tukena heille, joiden koko maailma paketoituu pieneen lapseen, jonka terveydentila täyttää mielen huolella.

Aikuisten hyväksi

Vaikka lasten näkökulma oli kampanjoissa vahvasti esillä, tuntuu jännästi itsekkäältä, että teimme enemmän kuitenkin mielestäni työtä vanhempien hyväksi. Ihmislapsihan on likimain maailman sopeutuvaisin eliö. Vanhemmuutta sen sijaan leimaa erinomainen kyky olla huolissaan kymmenen kertaa liian monesta asiasta ja taito elää lapsen kautta voimistaen myös kivut ja pelot.

On luontevaa, että huomiota herättämään pyrkineet kampanjat myös osaltaan kavahduttivat tai ärsyttivät. Mutta se on pieni hinta siitä miten tärkeää huomiota oli aiheelle saada. Ilman tunneärsykkeitä mainonta ei toimi tässäkään asiassa. Ja on liian helppo laskea aiheen yleisen tunnelatauksen varaan.

Mutta kun itse kohtasin vaikkapa asematunnelin mainostauluilla lapsenomaisen piirroksen, joka esitti sairaalaa kuvitteellisen piirtäjän uutena kotina, minä liikutuin. Jouduin miettimään kokeeko joku lapsista, että sairaala on hänen kotinsa. Samaan aikaan toivon, että kukaan ei joudu viettämään sairaalassa aikaa niin, että raja hämärtyy, mutta että ympäristö on mahdollisimman kodinomainen. Ja sen vuoksi teimme työtä.

Mitä jäi käteen?

Maineesta viis, mutta kun liikutuin siitä huolimatta, että tiesin piirrustuksen täysi-ikäisen harjoittelijamme vasemmalla kädellä piirtämäksi, tiesin meidän tehneen jotain oikein.

Ja jos ajattelen, että olemme olleet tekemisellämme vaikuttamassa kymmeneenkään prosenttiin kerätystä potista, voin todeta, että olisimme voineet sadat työtuntimme huonomminkin käyttää.

On selvä, että liiketoimintaa suoritettaessa on rahaliikenne se välttämätön paha, joka määrittää monta asiaa. Mutta pro bono tai ei, palkitsevinta lopulta on nähdä apumme realisoituvan tuloksiksi. Ja uuden sairaalarakennuksen nyt auettua ja siellä vierailleena voin sanoa, että keräyksellä on mahdollistettu tärkeistä tärkeimpiä asioita. On ollut kunnia olla mukana tukemassa. Kiitos kaikille muille osallisille lähteekin ennen kaikkea tamperelaisena isänä.

Viimeisimmät artikkelit

Webcast
16.10.2019
Oletko tuotelanseerauksien Shakespeare?
Lue lisää
Uutiset
11.10.2019
Tommi Salonen osaksi Bermudan hallitusta – tavoitteena haastaa ja tuoda esille uudenlaisia ratkaisuja
Lue lisää
Uutiset
09.10.2019
Miljoonan kerätyn euron rajapyykki rikottu – Taysin uusi lastensairaala on saanut ensimmäiset potilaansa
Lue lisää
Case
01.10.2019
Bronto Skylift – korkeuksiin kurottamista
Lue lisää
Blogi
21.08.2019
Harjoittelu Bermudalla – Graafinen suunnittelu 101
Lue lisää
Uutiset
14.08.2019
OpenStudios 23.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Case
18.06.2019
METSO: Launch & Crush! Globaalin teknologiayrityksen uudet tuotteet ja uudet tarinat
Lue lisää
Blogi
11.06.2019
The ABC of planning when entering new markets
Lue lisää
Case
05.06.2019
Andritz Hydro: myyntimateriaalit kotimaan markkinoille
Lue lisää
Case
27.05.2019
Finla Oy: Verkkosivusto ja tunnettuuden kasvattamista
Lue lisää
Webcast
15.05.2019
Kansainvälistyminen kiikarissa?
Lue lisää
Ihmiset
15.04.2019
Rebekka Orbinski
Lue lisää
Blogi
25.03.2019
Tehoa markkinointiin ulkoistamalla
Lue lisää
Blogi
18.03.2019
Ostohousut jalassa – mutta kenestä on SEO-kumppaniksi?
Lue lisää
Blogi
14.03.2019
Pohjoismainen WordCamp
Lue lisää
Ihmiset
06.03.2019
Tuire Hanninen
Lue lisää
Case
22.02.2019
Sisäilmalähetti: Tilankäyttäjiä suojaamassa
Lue lisää
Blogi
24.01.2019
Näin teet sen fiksusti – 4 tapaa kirjoittaa parempaa markkinointia, osa 2/2
Lue lisää
Blogi
17.01.2019
Kyllä, yrityksesi tekee sen väärin – 5 yleisintä virhettä markkinointiteksteissä, osa 1/2
Lue lisää
Blogi
08.01.2019
Tarvitseeko B2B-yritys hakukoneoptimointia?
Lue lisää
Blogi
12.12.2018
Mitä Marketing Business Battle opetti markkinoinnin ammattilaiselle?
Lue lisää
Blogi
27.11.2018
Hakukone­optimointi – Mitä ja miksi?
Lue lisää
Blogi
15.11.2018
Business 2 business. Past 2 future.
Lue lisää
Blogi
13.11.2018
Työnantaja­mielikuva perse edellä puuhun
Lue lisää
Case
30.10.2018
Nokian Raskaat Renkaat & Valtra: Snowrace ja suomalainen kylähulluus
Lue lisää
Blogi
22.10.2018
Keskusteleeko sivustosi käyttäjän kanssa?
Lue lisää
Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Blogi
22.09.2018
Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Heikkinen
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää