Luettavissa 3 minuutissa

Koronasta jälleenrakennukseen

Korona-viruksen suoratkin vaikutukset ovat valtavat. Välillisten vaikutusten määrää voimme vain arvailla. Tapahtuuko tämän jälkeen elpyminen yhtä rytinällä kuin poteroituminen? Vai odottaako meitä pitkäaikainen lama?

Viime vuodet olemme saaneet kuulla miten nopeasti kehittyminen kehittyy ja muutos vain vauhdittuu. Mutta vähintään yhtä hämmentävä on se voima, jolla koko planeetta taantuu, kun kriisi sitä vaatii.

Samaan aikaan, kun teemme itse voitavamme kriisin pahentamisen välttämiseksi, yritämme jo suunnata katseemme pandemian jälkeiseen aikaan.

Digiläheisyyttä

Emme ole toistaiseksi toimistoamme täysin sulkeneet. Reilut 80 % meistä on tällä hetkellä etätöissä. Valinta on tällä hetkellä jokaisen oma. Välillä manattukin riippuvuus digikanavista tuntuu kääntyvän nyt eduksemme.

Fyysisiä tapaamisia on vaihdettu säännönmukaisesti etätapaamisiksi. Käsidesiäkin kuluu (vaikka saippua kuulemma toimii paremmin). Huolta on toki omasta takaa, mutta myös asiakaskunnan puolesta. Tämä koskettaa kaikkia, joitain hyvin suorasti, joitain välillisemmin.

Meidän tehtävämme on vauhdittaa yritystoimintaa. Näinä aikoina koemme omaksi velvollisuudeksemme löytää niitä keinoja, joilla yrityselämä pidetään vauhdissa. Lamaantuminen aiheuttaa lamaa, joten paniikin sijaan yritämme toimia mahdollisimman normaalisti ja mahdollistaa saman asiakkaillemme.

Mutta toiminnan on pakko muuttua, eikä välttämättä vain väliaikaisesti.

Jokainen uhka on mahdollisuus

Tällä hetkellä mietimme millä toimenpiteillä korvataan asiakkaiden messupanostuksia. Kevään tapahtumat on peruutettu, kesänkin suhteen ollaan valmiuksissa. Muistettava on, että myös loppuasiakaskunta on erikoistilanteessa ja tilausta korvaavalle toiminnalle on. Verkko ja digitaaliset ratkaisut mahdollistavat uudenlaisia ratkaisuita. Henkilökohtainen kosketus muuttuu, mutta ei välttämättä pelkästään huonompaan suuntaan. Videon arvo nostaa itseään entisestään.

Asiakkaidemme liikkuvat myyntiorganisaatiot ovat jumissa muun maailman tapaan. Tämä on erinomainen hetki asiakkailla pysähtyä saman pöydän ääreen esim. myynnin ja markkinoinnin edustajien kesken. Olkoonkin, että sama pöytä on virtuaalinen etäyhteys. Missiomme on poistaa noita siiloja, joten kannustamme siihen nyt erityisesti.

Varmasti jokaisesta organisaatiosta löytyy jokin kuukaudesta tai vuodesta toiseen siirtynyt kehitysprojekti, jonka edistämiselle muiden asioiden jumittaminen tarjoaa mahdollisuuden. Itse esimerkiksi kehitämme tällä hetkellä markkinoinnin automaation ratkaisujamme eteenpäin.

Ja tietyillä toimialoilla on nyt ennätysmäinen ruuhka ja paine. Tällöin välttämättä ei ole järkevää panostaa markkinointiin, mutta viestinnän tarve on sitäkin suurempi. Hallittu ja säännönmukainen viestintä asiakaskunnalle sekä talon omalle väelle on kriittinen sekä asiakaskokemuksen että työnantajakokemuksen kannalta.

Sankaruutta jaossa

Me teemme tällä hetkellä työtä sen eteen, että me pystymme tarjoamaan parasta mahdollista apua vaikeissa hetkissä asiakkaillemme.

Kukaan ei voi ennustaa miten pitkään poikkeustila kestää ja miltä maailma sen jälkeen näyttää. On ikävän selvää, että tietyt alat kärsivät toisia pahemmin. Joillekin tilanne on liian vaativa eikä konkursseilta vältytä. Mutta yhtä selvää on se, että epidemian jälkeen kerrotaan myös sankaritarinoita yrityksistä, jotka rohkenivat panostaa ja uskalsivat uudistua.

Ei tarvitse olla ylidramaattinen todetessaan, että meillä on nyt yhteinen vihollinen. Koska sota on monen keksinnön vauhdittaja, miksei myös kansainvälinen pandemia. Yhteiskunnan ja talouselämämme selviämisen ohella katseemme on jälleenrakennuksessa – joka on jo käynnissä.

PS. Tukea tilanteisiin löytyy useammaltakin taholta. Esimerkiksi Business Tampere on koonnut päivittyvän infosivun yrityksille.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää