Luettavissa 3 minuutissa

Kuinka Google Analytics 4 vaikuttaa sivustoosi?

Analyticsin kautta kerättävä data on merkittävässä roolissa digimarkkinoinnin tekemisessä ja kehittämisessä. Suurimmalla osalla on sivustolla käytössään Googlen Universal Analytics –seuranta, joka on usein kytketty myös esimerkiksi Google Ads-mainostiliin sekä Google Data Studion -seurantanäkymään. 

Google on tänä vuonna julkaissut uuden analytiikkatuotteen, Google Analytics 4:n, mikä vaikuttaa myös sinun sivustoosi.

Jos et ole vielä kuullut Google Analytics 4:stä (GA4), tässä tärkein: 

  • GA4:ssä on täysin uusi datarakenne, minkä vuoksi seurantakoodi on uusi, eikä GA4:ään voi siirtää vanhaa sivustodataa Universal Analyticsista.   
  • Google ei enää jatkossa kehitä vanhaa Universal Analyticsia, vaan kaikki seuranta tulee jossain vaiheessa siirtymään GA4:n päälle. Siksi myös sinun sivustosi tulisi siirtyä sen käyttöön – ja mitä aiemmin, sen parempi.  
  • Mutta ei hätää! Universal Analytics pysyy yhä käytössä, joten et ole kadottamassa olemassa olevaa dataa. GA4 ei ole myöskään valmis tuote, joten senkin vuoksi on hyvä hyödyntää Universal Analyticsin ominaisuuksia ja käyttää sitä GA4:n rinnalla esimerkiksi 1–2 vuoden ajan.   

Jos et ole vielä tehnyt sivustollesi mitään toiminpiteitä, tässä minimisuosituksemme:

  • Sivustollenne asennetaan Google Tag Mangerin kautta uusi GA4-seurantakoodi keräämään dataa uuteen analytiikkaan. Samalla kannattaa vielä varmistaa analytiikan toimivuus. 
  • Uudesta seurannasta tehdään tarvittaessa päivitykset myös sivuston GDPR-teksteihin (koskee esim. rekisteriselostetekstiä tai tietosuojalauseketta). 
  • Huom: Muista myös mahdolliset kytkennät Google Adsiin tai esim. Google Data Studioon. Myös konversiomittaukset pitää asentaa uudestaan. 

Uusia ominaisuuksia GA4:ssä ovat mm:

  • Älykäs hakutoiminto, joka löytää nopeasti etsimäsi datan. 
  • Analyysikeskus (Analysis Hub) on nyt kaikkien käytettävissä, mikä mahdollistaa monipuolisemmat ja visuaalisesti selkeämmät raportit.
  • Parempi käyttäjätason seuranta, joka tunnistaa eri alustojen käyttäjän samaksi henkilöksi (jos käyttäjä on sallinut tietyt oikeudet Google-tilillään). 
  • Monipuolisempi tapahtumien seuranta, joka seuraa mm. skrollauksia, outbound-klikkejä, sivustohakuja, tiedostolatauksia sekä sitoutumista sivuston YouTube-videoupotuksiin. 

Lisätietoa:
Universal Analytics versus Google Analytics 4 data

Katso Googlen video uuden käyttöliittymän pääkohdista:

Oletko epävarma, onko sivustosi analytiikka ajan tasalla?

Asennetaan Google Analytics 4 sivustollesi ja varmistetaan, että bisneksellesi merkityksellisten asioiden seuranta toimii helposti. Ota yhteyttä:

Viimeisimmät artikkelit

Podcast
20.01.2022
Jakso 4: Hiljainen tieto
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2021
Juha Tyrni
Lue lisää
Ihmiset
16.12.2021
Minna-Elina Hakomäki
Lue lisää
Ihmiset
16.12.2021
Veikko Sorvaniemi
Lue lisää
Podcast
01.12.2021
Jakso 3: Markkinointibudjettimme pienenee, mikä avuksi?
Lue lisää
Case
09.11.2021
FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot
Lue lisää
Rekry
01.11.2021
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Podcast
20.10.2021
Jakso 2: Kuka puhuu, kenelle ja miksi? Haussa käänteentekevä tone of voice
Lue lisää
Podcast
05.10.2021
Jakso 1. Käsissä langat, palapelin palat ja pallo – vai miten se markkinoinnin johtaminen menikään?
Lue lisää
Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää