Luettavissa 3 minuutissa

Kuinka Google Analytics 4 vaikuttaa sivustoosi?

Analyticsin kautta kerättävä data on merkittävässä roolissa digimarkkinoinnin tekemisessä ja kehittämisessä. Suurimmalla osalla on sivustolla käytössään Googlen Universal Analytics –seuranta, joka on usein kytketty myös esimerkiksi Google Ads-mainostiliin sekä Google Data Studion -seurantanäkymään. 

Google on tänä vuonna julkaissut uuden analytiikkatuotteen, Google Analytics 4:n, mikä vaikuttaa myös sinun sivustoosi.

Jos et ole vielä kuullut Google Analytics 4:stä (GA4), tässä tärkein: 

  • GA4:ssä on täysin uusi datarakenne, minkä vuoksi seurantakoodi on uusi, eikä GA4:ään voi siirtää vanhaa sivustodataa Universal Analyticsista.   
  • Google ei enää jatkossa kehitä vanhaa Universal Analyticsia, vaan kaikki seuranta tulee jossain vaiheessa siirtymään GA4:n päälle. Siksi myös sinun sivustosi tulisi siirtyä sen käyttöön – ja mitä aiemmin, sen parempi.  
  • Mutta ei hätää! Universal Analytics pysyy yhä käytössä, joten et ole kadottamassa olemassa olevaa dataa. GA4 ei ole myöskään valmis tuote, joten senkin vuoksi on hyvä hyödyntää Universal Analyticsin ominaisuuksia ja käyttää sitä GA4:n rinnalla esimerkiksi 1–2 vuoden ajan.   

Jos et ole vielä tehnyt sivustollesi mitään toiminpiteitä, tässä minimisuosituksemme:

  • Sivustollenne asennetaan Google Tag Mangerin kautta uusi GA4-seurantakoodi keräämään dataa uuteen analytiikkaan. Samalla kannattaa vielä varmistaa analytiikan toimivuus. 
  • Uudesta seurannasta tehdään tarvittaessa päivitykset myös sivuston GDPR-teksteihin (koskee esim. rekisteriselostetekstiä tai tietosuojalauseketta). 
  • Huom: Muista myös mahdolliset kytkennät Google Adsiin tai esim. Google Data Studioon. Myös konversiomittaukset pitää asentaa uudestaan. 

Uusia ominaisuuksia GA4:ssä ovat mm:

  • Älykäs hakutoiminto, joka löytää nopeasti etsimäsi datan. 
  • Analyysikeskus (Analysis Hub) on nyt kaikkien käytettävissä, mikä mahdollistaa monipuolisemmat ja visuaalisesti selkeämmät raportit.
  • Parempi käyttäjätason seuranta, joka tunnistaa eri alustojen käyttäjän samaksi henkilöksi (jos käyttäjä on sallinut tietyt oikeudet Google-tilillään). 
  • Monipuolisempi tapahtumien seuranta, joka seuraa mm. skrollauksia, outbound-klikkejä, sivustohakuja, tiedostolatauksia sekä sitoutumista sivuston YouTube-videoupotuksiin. 

Lisätietoa:
Universal Analytics versus Google Analytics 4 data

Katso Googlen video uuden käyttöliittymän pääkohdista:

Oletko epävarma, onko sivustosi analytiikka ajan tasalla?

Asennetaan Google Analytics 4 sivustollesi ja varmistetaan, että bisneksellesi merkityksellisten asioiden seuranta toimii helposti. Ota yhteyttä:

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää
Rekry
05.01.2021
Haussa strateginen suunnittelija
Lue lisää
Blogi
17.12.2020
Käyttäjäpolkujen suunnittelulla ja testauksella parempia sivustokokemuksia
Lue lisää
Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää