Blogi | 16.12.2020

Analyticsin kautta kerättävä data on merkittävässä roolissa digimarkkinoinnin tekemisessä ja kehittämisessä. Suurimmalla osalla on sivustolla käytössään Googlen Universal Analytics –seuranta, joka on usein kytketty myös esimerkiksi Google Ads-mainostiliin sekä Google Data Studion -seurantanäkymään. 

Google on tänä vuonna julkaissut uuden analytiikkatuotteen, Google Analytics 4:n, mikä vaikuttaa myös sinun sivustoosi.

Jos et ole vielä kuullut Google Analytics 4:stä (GA4), tässä tärkein: 

  • GA4:ssä on täysin uusi datarakenne, minkä vuoksi seurantakoodi on uusi, eikä GA4:ään voi siirtää vanhaa sivustodataa Universal Analyticsista.   
  • Google ei enää jatkossa kehitä vanhaa Universal Analyticsia, vaan kaikki seuranta tulee jossain vaiheessa siirtymään GA4:n päälle. Siksi myös sinun sivustosi tulisi siirtyä sen käyttöön – ja mitä aiemmin, sen parempi.  
  • Mutta ei hätää! Universal Analytics pysyy yhä käytössä, joten et ole kadottamassa olemassa olevaa dataa. GA4 ei ole myöskään valmis tuote, joten senkin vuoksi on hyvä hyödyntää Universal Analyticsin ominaisuuksia ja käyttää sitä GA4:n rinnalla esimerkiksi 1–2 vuoden ajan.   

Jos et ole vielä tehnyt sivustollesi mitään toiminpiteitä, tässä minimisuosituksemme:

  • Sivustollenne asennetaan Google Tag Mangerin kautta uusi GA4-seurantakoodi keräämään dataa uuteen analytiikkaan. Samalla kannattaa vielä varmistaa analytiikan toimivuus. 
  • Uudesta seurannasta tehdään tarvittaessa päivitykset myös sivuston GDPR-teksteihin (koskee esim. rekisteriselostetekstiä tai tietosuojalauseketta). 
  • Huom: Muista myös mahdolliset kytkennät Google Adsiin tai esim. Google Data Studioon. Myös konversiomittaukset pitää asentaa uudestaan. 

Uusia ominaisuuksia GA4:ssä ovat mm:

  • Älykäs hakutoiminto, joka löytää nopeasti etsimäsi datan. 
  • Analyysikeskus (Analysis Hub) on nyt kaikkien käytettävissä, mikä mahdollistaa monipuolisemmat ja visuaalisesti selkeämmät raportit.
  • Parempi käyttäjätason seuranta, joka tunnistaa eri alustojen käyttäjän samaksi henkilöksi (jos käyttäjä on sallinut tietyt oikeudet Google-tilillään). 
  • Monipuolisempi tapahtumien seuranta, joka seuraa mm. skrollauksia, outbound-klikkejä, sivustohakuja, tiedostolatauksia sekä sitoutumista sivuston YouTube-videoupotuksiin. 

Lisätietoa:
Universal Analytics versus Google Analytics 4 data

Katso Googlen video uuden käyttöliittymän pääkohdista:

Oletko epävarma, onko sivustosi analytiikka ajan tasalla?

Asennetaan Google Analytics 4 sivustollesi ja varmistetaan, että bisneksellesi merkityksellisten asioiden seuranta toimii helposti. Ota yhteyttä:

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää