Luettavissa 3 minuutissa

Kuinka Google Analytics 4 vaikuttaa sivustoosi?

Analyticsin kautta kerättävä data on merkittävässä roolissa digimarkkinoinnin tekemisessä ja kehittämisessä. Suurimmalla osalla on sivustolla käytössään Googlen Universal Analytics –seuranta, joka on usein kytketty myös esimerkiksi Google Ads-mainostiliin sekä Google Data Studion -seurantanäkymään. 

Google on tänä vuonna julkaissut uuden analytiikkatuotteen, Google Analytics 4:n, mikä vaikuttaa myös sinun sivustoosi.

Jos et ole vielä kuullut Google Analytics 4:stä (GA4), tässä tärkein: 

  • GA4:ssä on täysin uusi datarakenne, minkä vuoksi seurantakoodi on uusi, eikä GA4:ään voi siirtää vanhaa sivustodataa Universal Analyticsista.   
  • Google ei enää jatkossa kehitä vanhaa Universal Analyticsia, vaan kaikki seuranta tulee jossain vaiheessa siirtymään GA4:n päälle. Siksi myös sinun sivustosi tulisi siirtyä sen käyttöön – ja mitä aiemmin, sen parempi.  
  • Mutta ei hätää! Universal Analytics pysyy yhä käytössä, joten et ole kadottamassa olemassa olevaa dataa. GA4 ei ole myöskään valmis tuote, joten senkin vuoksi on hyvä hyödyntää Universal Analyticsin ominaisuuksia ja käyttää sitä GA4:n rinnalla esimerkiksi 1–2 vuoden ajan.   

Jos et ole vielä tehnyt sivustollesi mitään toiminpiteitä, tässä minimisuosituksemme:

  • Sivustollenne asennetaan Google Tag Mangerin kautta uusi GA4-seurantakoodi keräämään dataa uuteen analytiikkaan. Samalla kannattaa vielä varmistaa analytiikan toimivuus. 
  • Uudesta seurannasta tehdään tarvittaessa päivitykset myös sivuston GDPR-teksteihin (koskee esim. rekisteriselostetekstiä tai tietosuojalauseketta). 
  • Huom: Muista myös mahdolliset kytkennät Google Adsiin tai esim. Google Data Studioon. Myös konversiomittaukset pitää asentaa uudestaan. 

Uusia ominaisuuksia GA4:ssä ovat mm:

  • Älykäs hakutoiminto, joka löytää nopeasti etsimäsi datan. 
  • Analyysikeskus (Analysis Hub) on nyt kaikkien käytettävissä, mikä mahdollistaa monipuolisemmat ja visuaalisesti selkeämmät raportit.
  • Parempi käyttäjätason seuranta, joka tunnistaa eri alustojen käyttäjän samaksi henkilöksi (jos käyttäjä on sallinut tietyt oikeudet Google-tilillään). 
  • Monipuolisempi tapahtumien seuranta, joka seuraa mm. skrollauksia, outbound-klikkejä, sivustohakuja, tiedostolatauksia sekä sitoutumista sivuston YouTube-videoupotuksiin. 

Lisätietoa:
Universal Analytics versus Google Analytics 4 data

Katso Googlen video uuden käyttöliittymän pääkohdista:

Oletko epävarma, onko sivustosi analytiikka ajan tasalla?

Asennetaan Google Analytics 4 sivustollesi ja varmistetaan, että bisneksellesi merkityksellisten asioiden seuranta toimii helposti. Ota yhteyttä:

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää