Blogi | 16.06.2020

Pitkän ajan strategia ei ole muuttunut, mutta prioriteetit ovat vaihtuneet.

Bermudan tekemän B2B-päättäjille suunnatun kyselyn mukaan alkusäikähdyksen jälkeen toimenpiteitä on tehty pienemmässä mittakaavassa kuin aluksi ajateltiin. Eroja poikkeusolojen vaikutuksissa liiketoimintaan on paljon, mutta muun muassa myynnin ja markkinoinnin strategioissa on pyritty ottamaan huomioon asiakkaiden muuttuneet tarpeet sekä ostokäyttäytyminen.

Kyselytulosten mukaan yritykset ovat sopeuttaneet toimintaansa, mutta samalla vapautunutta aikaa on käytetty rohkeasti uusien kyvykkyyksien luomiseen sekä myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.

”Meille on auennut hyvä mahdollisuus vakiinnuttaa asemaamme alamme johtajana. Kilpailijat vetivät kriisin alussa kovaa käsijarrusta, mutta ovat alkaneet taas palata markkinaan, joten etumatkaa on saatu todennäköisesti kasvatettua taas lisää.”

Poikkeusaikana on luonnollisesti panostettu paljon sähköisiin työvälineisiin, esimerkiksi etätyön tukemisen ja webinaarien muodossa. Eikä liene yllätys, että digitaalisen markkinoinnin tärkeys korostuu. Moni hyödyntää hiljaista aikaa kehitystyöhön ja Business Finland -hankkeet tuntuvat olevan aidosti kehittämistä varten, eikä vain kassan väliaikaista paikkaamista. Pandemialla ei haluta ratsastaa, mutta viestejä ja viestintää terävöitetään – vastuullisuutta ja luotettavuutta painottaen.

82 % vastaajista on samaa mieltä siitä, että myynti ja markkinointi ovat selviytymisen kannalta olennaisessa roolissa (58 % täysin samaa mieltä).

Myynnin ja markkinoinnin siilojen purusta on puhuttu viime aikoina paljon ja koronan myötä sitäkin enemmän. Vastaajistamme jopa 71 % koki, että myynti ja markkinointi pelaa hyvin yhteen. Tämä on todella ilahduttava huomio!

”Digitaalisen markkinoinnin tärkeys korostuu. Mainostaminen, asiakkaille lisäarvoa tuottavat sisällöt ja virtuaalikohtaamiset ovat entistä tärkeämpiä. Tämä asettaa paineita sisällöntuotannolle ja ehkä myös mediayhteistyö lisääntyy.”

Markkinointikumppaneilta toivotaan joustavaa tukea ja nopeaa tilanteisiin reagointia, mutta myös pidemmän aikavälin strategia-apua. Digimarkkinoinnin tehostaminen eri muodoissa on monen vastaajan työlistalla ja tähän myös apua kaivataan.

Johtamishaasteiden pelättiin kasvavan etätyöhön siirtymisen vuoksi, mutta vastaajamme pitivät silti markkinointia sisäistä viestintää tärkeämpänä. Se toivottavasti kertoo siitä, että viestintä ja tiimihenki pelaavat, tai näin ainakin uskotaan.

Ennen kaikkea vastauksista välittyi toiveikas ja kaikkea muuta kuin lannistettu tunnelma. Monesta on selvitty ennenkin ja tämä asenne huokuu myös saamistamme vastauksista! Hyvä Suomi ja suomalainen yrittäjyys!

Kiitämme suuresti kyselyymme osallistujia ja onnittelemme arvonnan voittajaa Mika Kavantia Telesteltä! Toivotaan, että Suunnon urheilukello auttaa hyvän taistelukunnon ylläpidossa ja parantamisessa! Onnea Mika!

Lisätietoja
Strategiajohtaja
Mika Kihlakaski
mika.kihlakaski@bermuda.fi
+358 40 7710 204

Viimeisimmät artikkelit

Etsimme WordPress-kehittäjiä

Rekry

27.09.2022

Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen

Rekry

13.09.2022

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus

Case

25.08.2022

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus
Lue lisää

Bermuda muuttaa isompaan toimitilaan uskoen vahvaan ja uniikkiin yrityskulttuuriin

Uutiset

19.08.2022

Bermuda muuttaa isompaan toimitilaan uskoen vahvaan ja uniikkiin yrityskulttuuriin
Lue lisää

Kotiäitiminä vs työminä

Blogi

12.08.2022

Kotiäitiminä vs työminä
Lue lisää

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja

Case

12.08.2022

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää

Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota

Blogi

23.05.2022

Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota
Lue lisää

AGCO Power: Voimaa muutokseen

Case

23.05.2022

AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!

Case

23.05.2022

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää