Luettavissa 3 minuutissa

Markkinointitoimisto Bermuda saapui länsirannikolle

Vuosia sitten kysyin ex-pomoltani, sopisiko, jos firmalla olisi etätoimipiste Buenos Airesissa. Halusin muuttaa sinne vuodeksi. Hän innostui – ja näyttäähän Buenos Aires edustavalta muun muassa firman yhteystiedoissa. Lähes 10 vuotta myöhemmin olin hoitovapaalla ja menin lounaalle pomoni ja tiimivetäjäni kanssa. Esitin saman ajatuksen heille. Tosin sillä erotuksella, että etätoimisto olisi Pyhärannassa. 

Minä: ”…Se on siis siellä Rauman ja Laitilan ja Uudenkaupungin naapurissa. Varsinais-Suomen ja Satakunnan rajalla. Sinne olemme ajatelleet muuttaa. Tai siis – itseasiassa teimme jo talokaupat. Että mitäs sanotte?” 

Jarkko: ”Jaahas, tuota.. Olin kyllä suunnitellut, että kun Bermuda laajenee maantieteellisesti, aloitamme Helsingistä. Mutta mutta, eiköhän tämä saada järjestymään.” 

Korona mullisti etätyöskentelyn 

Tuolloin koronasta ei ollut vielä tietoakaan ja ilman pandemiaa olisin ollut vapaalta palatessani ainoa “vakituinen” etätyöläinen Bermudalla, mikä olisi voinut hieman hankaloittaa kommunikaatiota. 

Sitten tuli COVID-19 ja muutti kaiken. Jos taudista voi keksiä jotain hyvää, se on tehnyt etätyöstä ja videopuheluista luontevaa koko Bermudan henkilöstölle – ennen kuin itse ehdin edes ryhtyä etätöihin. Strategiajohtajamme Mikan mukaan videopalaverit ovat usein jopa live-palavereita tehokkaampia, koska täytyy keskittyä erityisen hyvin ja pysyä asiassa. Small talkiin on puolestaan kollegoiden Teams-kahvitauot, joihin itsekin liityin mukaan jo hoitovapaani aikana, kun kotona alkoivat karanteeniseinät kaatua päälle. 

Nähtäväksi jää, milloin etätyöläiset vaihtavat verkkarihousut farkkuihin ja siirtyvät takaisin toimistoihin. Korona on tehnyt pysyviä asennemuutoksia etätyöskentelyyn. Esimerkiksi TechCrunchin mukaan Twitter “antaa” työntekijöidensä jatkaa etätöitä koronan jälkeenkin. Bermudalla tosin etätyöhön on kannustettu jo ennen koronaakin, mutta kenties karanteeniaika on ainakin selventänyt, millainen työskentelytapa kellekin sopii. Jotkut saavat etätöistä enemmän irti kuin toiset. Tosin koronatilanne ei kerro koko totuutta etätyön hyödyistä, etenkin jos töiden ohessa täytyy esim. hoitaa lapsia tai jos sosiaalinen elämä nojautuu lähinnä virtuaalisten tapaamisten varaan. 

Tärkeät palaverit on mielestäni parempi pitää aina kasvokkain, jos tilanne sen sallii. Firman sisäiset kokoukset tai säännöllisesti toistuvat, lyhyet asiakaspalaverit onnistuvat varmasti hyvin videon tai audion välityksellä, mutta esimerkiksi markkinoinnin suunnittelutyöpajat vaativat mielestäni syvällisempää läsnäoloa, jolloin istutaan asiakkaan kanssa saman pöydän ääressä. Mutta koronan vuoksi täytyy tietysti tarkoin harkita, millainen tapaaminen on järkevin. 

Maallemuutosta 

”Lähes miljoona suomalaista suunnittelee maalle muuttoa”, uutisoi Maaseudun Tulevaisuus joulukuussa 2019. Tutkimuksen mukaan 844000 suomalaista pohtii vakavissaan maalle muuttoa. Lisäksi suuri joukko haluaisi muuttaa maalle, mutta ei pysty.

Se tosin ei käy artikkelista ilmi, miksei pysty. Koska suurin osa noista haaveilijoista on työikäisiä, suurin este on luultavasti työ. Uutta pestiä ei joko ole tiedossa tai nykyisessä paikassa ei onnistu etätyö. 

Siksi olenkin erityisen onnekkaassa asemassa, että sain sekä muuttaa landelle että pitää työpaikkani. Kiitos joustaville pomoille elämässäni! 

__________________________________________ 

• Sijaitseeko yrityksesi Varsinais-Suomessa tai Satakunnassa?  
• Haluatko tietää, millainen on bermudalainen tapa suunnitella markkinointia? 
• Haluatko tavata bermudalaisen etänä tai vaik Rauman toril pystökaffe äärel? 

Jos vastasit vähintään yhteen kysymykseen kyllä, ota yhteyttä: 

Tampere 
Ukko Järvinen, myyntijohtaja 
045 2644 886 
ukko.jarvinen@bermuda.fi 

Pyhäranta  
Anne Niemi, konseptisuunnittelija 
p. 045 6319109 
anne.niemi@bermuda.fi 

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna -webinaari 26.11.
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää