Blogi | 09.11.2016

Kauppalehden mukaan vain 20–25 % yritysmaailman muutoshankkeista viedään onnistuneesti päätökseen. Eli siis 75–80 % kaikista muutosjohtamista vaativista projekteista tai hankkeista kaatuu?! No huh huh!

Halusin tarkastella asiaa tarkemmin, sillä me olemme joka päivä mukana asiakkaidemme isoissakin muutoshankkeissa. Itse asiassa juuri me olemme aloittamassa muutoksia asiakkaidemme maailmassa markkinoinnin kautta. Onneksi voin myös oman kokemuksen nojalla taata, että oma onnistumisprosenttimme projekteissa on huomattavasti suurempi.

Mitä me siellä asiakkaan maailmassa sitten teemme?

Muutoksia. Muutoksia parempaan asiakaskokemukseen, markkinoinnin strategiaan, tavoitettavuuteen, näkyvyyteen, online-presenssiin, messumarkkinointiin tai vaikka visuaaliseen ilmeeseen. Asiakkaan kanssa me joko luomme täysin uutta tai muutamme vanhaa. Kaikkea mitä nyt voit kuvitella strategisen markkinoinnin alle mahtuvan. Peltoa on siis kynnettävänä kaikkialla, mutta miten me siinä onnistumme?

Vastaus on yksinkertainen. Sitoutumalla. Me sitoudumme omien tavoitteidemme saavuttamiseen. Me sitoudumme toisiimme ja kollegojen työn tukemiseen. Me sitoudumme asiakkaan haasteen ratkaisemiseen ja hyvään asiakassuhteeseen. Sitoutuneet ihmiset jotka jakavat saman tahtotilan ovat pysäyttämättömiä. Sitoutumisen lisäksi meillä on selkeät tavoitteet ja ensiarvoisen tärkeää sitoutumisen ja tavoitteiden lisäksi on asiakasymmärrys. Sukellamme täysillä asiakkaan maailmaan, jotta voimme todella ymmärtää mistä heidän liiketoiminnassaan on kyse. Vain näin voimme oppia ja muodostaa näkemyksen siitä, miten ratkaisemme asiakkaan markkinoinnillisen haasteen.

bermuda-tiedamme-martina-santanen

Me tiedämme

Vietimme lokakuun lopulla inspiroivaa aamua Hotelli Tammerissa. Kyseessä oli siis asiakastilaisuus, jonka järjestimme yhdessä Inspiration ja HR4:n kanssa. Keskustelimme asiakasymmärryksen tärkeydestä sekä datan käyttämisestä paremman asiakaskokemuksen suunnittelussa ja tarinan kerronnassa.

Juuri tämän yrityskolmikon – Bermuda, Inspiratio ja HR4 – voimin toteutimme tämän vuoden puolella mittavan verkkosivustouudistuksen HR4:lle hyödyntäen asiakasdataa luovan suunnittelun pohjana. Me kaikki siis tiedämme aiheesta jotain, mutta kaikki kolme yhdessä tietävät enemmän. Syntyi luonnollinen jatkumo, josta kertoa asiakkaille: Inspiratio oli datan keräämisen alkulähteillä meidän jalostaessamme kerätystä tiedosta pohjan luovalle suunnittelulle ja hyvän asiakaskokemuksen rakentamiselle. Lopulta HR4 vei kanssamme muutoksen käytäntöön omassa organisaatiossaan.

bermuda-martina-blogi

Asiakastilaisuuden eväät

Inspiration Pirkko Jokinen aloitti aamun kertomalla asiakasymmärryksestä ja sen hyödyntämisestä asiakaskokemuksen suunnittelussa ja rakentamisessa. Oma konseptisuunnittelijamme Sami Nieminen jatkoi aamua luovan suunnittelutyön prosessin avaamisella ja HR4:n Sanna Eulenberger päätti kertomalla, millaista oli viedä näin mittava projekti läpi ja minkälaisia lopputulemia he ovat verkkosivustouudistuksesta saaneet.

Kaikkia puheenvuoroja yhdisti selkeästi muutama yhteinen tekijä, jonka voin viedä suoraan muutosjohtamisen aiheen alle. Pirkko ja Sanna puhuivat paljon johdon sitoutumisesta ja siitä, kuinka pienikään muutos ei mene käytäntöön, jos yrityksen johto ei ole sitoutunut yhteisiin tavoitteisiin. Onnistuneen muutoksen kulmakivinä Pirkko nosti esiin yhteisen tahtotilan luomisen, asiakasymmärryksen kasvattamisen, asiakaskokemuksen kehittämisen sekä asiakasosaamisen rakentamisen. Näillä kulmakivillä voimme yhdessä saavuttaa upeita muutoksia ja viedä projektit onnistuneesti maaliin asti!

“Bermuda – muutosjohtamisen ja asiakasymmärryksen parasta A-luokkaa!”

Brändinvartijamme teloittaisi minut, jos näkisi, että loin meille juuri uuden sloganin. Mutta ei voi mitään, juuri tässä me olemme erityisen hyviä. Asiakasymmärryksen saavuttamisessa, muutoksen tekemisessä sekä sen johtamisessa ja käytäntöön viemisessä. Onnistuneesti, markkinoinnin keinoin.

Vaikka alussa esittämäni onnistumisprosentti voi näyttää masentavalta, ei se saa olla este lähteä rohkeasti mukaan muutoksen matkalle. Uskallanpa luvata, että sitoutumalla muutokseen kanssamme kuulut siihen onnekkaaseen viidennekseen, jonka muutos toteutuu ja kantaa hedelmää. Tule mukaan, kyllä me sinut perille asti viemme!

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää