Luettavissa 3 minuutissa

Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?

Kauppalehden mukaan vain 20–25 % yritysmaailman muutoshankkeista viedään onnistuneesti päätökseen. Eli siis 75–80 % kaikista muutosjohtamista vaativista projekteista tai hankkeista kaatuu?! No huh huh!

Halusin tarkastella asiaa tarkemmin, sillä me olemme joka päivä mukana asiakkaidemme isoissakin muutoshankkeissa. Itse asiassa juuri me olemme aloittamassa muutoksia asiakkaidemme maailmassa markkinoinnin kautta. Onneksi voin myös oman kokemuksen nojalla taata, että oma onnistumisprosenttimme projekteissa on huomattavasti suurempi.

Mitä me siellä asiakkaan maailmassa sitten teemme?

Muutoksia. Muutoksia parempaan asiakaskokemukseen, markkinoinnin strategiaan, tavoitettavuuteen, näkyvyyteen, online-presenssiin, messumarkkinointiin tai vaikka visuaaliseen ilmeeseen. Asiakkaan kanssa me joko luomme täysin uutta tai muutamme vanhaa. Kaikkea mitä nyt voit kuvitella strategisen markkinoinnin alle mahtuvan. Peltoa on siis kynnettävänä kaikkialla, mutta miten me siinä onnistumme?

Vastaus on yksinkertainen. Sitoutumalla. Me sitoudumme omien tavoitteidemme saavuttamiseen. Me sitoudumme toisiimme ja kollegojen työn tukemiseen. Me sitoudumme asiakkaan haasteen ratkaisemiseen ja hyvään asiakassuhteeseen. Sitoutuneet ihmiset jotka jakavat saman tahtotilan ovat pysäyttämättömiä. Sitoutumisen lisäksi meillä on selkeät tavoitteet ja ensiarvoisen tärkeää sitoutumisen ja tavoitteiden lisäksi on asiakasymmärrys. Sukellamme täysillä asiakkaan maailmaan, jotta voimme todella ymmärtää mistä heidän liiketoiminnassaan on kyse. Vain näin voimme oppia ja muodostaa näkemyksen siitä, miten ratkaisemme asiakkaan markkinoinnillisen haasteen.

bermuda-tiedamme-martina-santanen

Me tiedämme

Vietimme lokakuun lopulla inspiroivaa aamua Hotelli Tammerissa. Kyseessä oli siis asiakastilaisuus, jonka järjestimme yhdessä Inspiration ja HR4:n kanssa. Keskustelimme asiakasymmärryksen tärkeydestä sekä datan käyttämisestä paremman asiakaskokemuksen suunnittelussa ja tarinan kerronnassa.

Juuri tämän yrityskolmikon – Bermuda, Inspiratio ja HR4 – voimin toteutimme tämän vuoden puolella mittavan verkkosivustouudistuksen HR4:lle hyödyntäen asiakasdataa luovan suunnittelun pohjana. Me kaikki siis tiedämme aiheesta jotain, mutta kaikki kolme yhdessä tietävät enemmän. Syntyi luonnollinen jatkumo, josta kertoa asiakkaille: Inspiratio oli datan keräämisen alkulähteillä meidän jalostaessamme kerätystä tiedosta pohjan luovalle suunnittelulle ja hyvän asiakaskokemuksen rakentamiselle. Lopulta HR4 vei kanssamme muutoksen käytäntöön omassa organisaatiossaan.

bermuda-martina-blogi

Asiakastilaisuuden eväät

Inspiration Pirkko Jokinen aloitti aamun kertomalla asiakasymmärryksestä ja sen hyödyntämisestä asiakaskokemuksen suunnittelussa ja rakentamisessa. Oma konseptisuunnittelijamme Sami Nieminen jatkoi aamua luovan suunnittelutyön prosessin avaamisella ja HR4:n Sanna Eulenberger päätti kertomalla, millaista oli viedä näin mittava projekti läpi ja minkälaisia lopputulemia he ovat verkkosivustouudistuksesta saaneet.

Kaikkia puheenvuoroja yhdisti selkeästi muutama yhteinen tekijä, jonka voin viedä suoraan muutosjohtamisen aiheen alle. Pirkko ja Sanna puhuivat paljon johdon sitoutumisesta ja siitä, kuinka pienikään muutos ei mene käytäntöön, jos yrityksen johto ei ole sitoutunut yhteisiin tavoitteisiin. Onnistuneen muutoksen kulmakivinä Pirkko nosti esiin yhteisen tahtotilan luomisen, asiakasymmärryksen kasvattamisen, asiakaskokemuksen kehittämisen sekä asiakasosaamisen rakentamisen. Näillä kulmakivillä voimme yhdessä saavuttaa upeita muutoksia ja viedä projektit onnistuneesti maaliin asti!

“Bermuda – muutosjohtamisen ja asiakasymmärryksen parasta A-luokkaa!”

Brändinvartijamme teloittaisi minut, jos näkisi, että loin meille juuri uuden sloganin. Mutta ei voi mitään, juuri tässä me olemme erityisen hyviä. Asiakasymmärryksen saavuttamisessa, muutoksen tekemisessä sekä sen johtamisessa ja käytäntöön viemisessä. Onnistuneesti, markkinoinnin keinoin.

Vaikka alussa esittämäni onnistumisprosentti voi näyttää masentavalta, ei se saa olla este lähteä rohkeasti mukaan muutoksen matkalle. Uskallanpa luvata, että sitoutumalla muutokseen kanssamme kuulut siihen onnekkaaseen viidennekseen, jonka muutos toteutuu ja kantaa hedelmää. Tule mukaan, kyllä me sinut perille asti viemme!

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää