Blogi | 26.09.2014

Tuuliajolla

Me olemme merkitysbisneksessä. Markkinointi on merkitysten siirtämistä. Mutta tuon merkityksen siivilöiminen kaikesta ylimääräisestä on harvoin helppoa. Muutenhan kaikilla yrityksillä viesti olisi osuva ja puhutteleva.

Monesti tuntuu – joskus omankin firman suhteen – että viestimme ei ole selvä: mitä me olemme, miten me määrittelemme itsemme, mikä meidän filosofiamme on, miksi me olemme erilaisia kuin muut. Arjen ja asiakaskiireen keskellä tuntuu ajoittain siltä, että ollaan tuuliajolla. Strategiamme ja se, mitä me yritämme asiakkaillemme kertoa ei ole kaikille selkeää. Että tarinamme ei ole kirkas.

 

Suunnan tarkistus

Tarina – väljässä merkityksessä – on ollut Bermudan tematiikassa läsnä yhteisen matkamme alkuajoista lähtien. Koetamme tehdä asiakkaillemme sen, mitä itselle ja omalle bisnekselle on usein vaikea tehdä. Eli puristaa tuo aiemmin mainittu strategia, filosofia ja merkitys viestittävään muotoon. Tehdä vaikutus vastaanottajaan, ahaa-elämyksiä ja oivalluksia synnyttäen.

”Kirkastus” on Bermudan tekemisen formaatti, jolla uusi suunta otetaan. Viesti kirkastetaan ja kiteytetään. Sanallisesti ja visuaalisesti. Tämä on kuitenkin usein myös meille melko tuskallinen, vaikkakin palkitseva synnytysprosessi. Meidän pitää päästä ”kohteemme” maailmaan riittävän syvälle, ymmärtää oleellinen yrityksen liiketoimintahaasteista, asiakkaiden arjesta, toimintatavoista ja vahvuuksista. Meidän pitäisi olla riittävän lähellä ymmärtääksemme mikä on asiakkaan asiakkaalle merkityksellistä, toisaalta riittävän kaukana että näemme metsän puilta ja kykenemme sanallistamaan ja visualisoimaan yrityksen ydinidean. Sen ison tarinan.

Välillä tämä vaatii kovaa ponnistelua – miten innostua tuosta maailmasta kuin omastaan. Sisäistää lyhyessä ajassa sen mitä toiset ovat keränneet joskus vuosia ja siivilöidä siitä jotain oleellista. Toisaalta tämä on myös varsin hienoa ja palkitsevaa: missä muussa hommassa pääsee kurkistamaan niin erilaisiin toimialoihin, niin erilaisiin maailmoihin, ihmisiin ja tapoihin toimia!

Karikot ja tyvenet

Prosessina tai projektina kirkastaminen on joillekin asiakkaillemme ollut alkuun varsin hämmentävä kokemus. Joku on jälkeenpäin sanonut, että ensimmäisen työpajan jälkeen epäusko siitä, tuleeko tästä yhtään mitään oli käsin kosketeltava. Että saako nämä jätkät mitään aikaan. Kun toinen työpaja, jota kutsumme varsinaiseksi ”kirkastus”työpajaksi (ensimmäinen on työnimeltään ”ymmärrys”) koittaa ja tuomme pöytään 5–10 ideaa siitä, mistä kulmasta tarinaa voisi alkaa rakentaa – silmät aukeavat.

Tämän jälkeen palaset alkavat yleensä loksahdella paikalleen. Kun osumme hyvin maaliin, olemme pystyneet kiteyttämään jotain todella olennaista yrityksen olemuksesta. Itselleni on sattunut kerran niinkin että yrittäjä-asiakkaalta on vierähtänyt kyynel, kun on nähnyt elämäntyönsä filosofian puristettuna yhteen tunneladattuun kalvoon. Kun tällaista tapahtuu, tuntuu että tämäkin välillä turhuudelta tuntuva varsin kaupallinen puuha –markkinointi – saa itse uusia ulottuvuuksia. Että se on tuo merkityksen työlle jota teen ja sitä kautta myös minulle itselleni.

Että me annamme uskoa yrityksille, uskoa omaan itseen ja yrityksen tulevaan tarinaan.

Viimeisimmät artikkelit

Etsimme WordPress-kehittäjiä

Rekry

27.09.2022

Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen

Rekry

13.09.2022

Haussa copywriter vakituiseen työsuhteeseen
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus

Case

25.08.2022

Oscar Software: Oscarin arvoinen brändiuudistus
Lue lisää

Bermuda muuttaa isompaan toimitilaan uskoen vahvaan ja uniikkiin yrityskulttuuriin

Uutiset

19.08.2022

Bermuda muuttaa isompaan toimitilaan uskoen vahvaan ja uniikkiin yrityskulttuuriin
Lue lisää

Kotiäitiminä vs työminä

Blogi

12.08.2022

Kotiäitiminä vs työminä
Lue lisää

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja

Case

12.08.2022

Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää

Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota

Blogi

23.05.2022

Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota
Lue lisää

AGCO Power: Voimaa muutokseen

Case

23.05.2022

AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!

Case

23.05.2022

Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää