Luettavissa 3 minuutissa

Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…

Tuuliajolla

Me olemme merkitysbisneksessä. Markkinointi on merkitysten siirtämistä. Mutta tuon merkityksen siivilöiminen kaikesta ylimääräisestä on harvoin helppoa. Muutenhan kaikilla yrityksillä viesti olisi osuva ja puhutteleva.

Monesti tuntuu – joskus omankin firman suhteen – että viestimme ei ole selvä: mitä me olemme, miten me määrittelemme itsemme, mikä meidän filosofiamme on, miksi me olemme erilaisia kuin muut. Arjen ja asiakaskiireen keskellä tuntuu ajoittain siltä, että ollaan tuuliajolla. Strategiamme ja se, mitä me yritämme asiakkaillemme kertoa ei ole kaikille selkeää. Että tarinamme ei ole kirkas.

 

Suunnan tarkistus

Tarina – väljässä merkityksessä – on ollut Bermudan tematiikassa läsnä yhteisen matkamme alkuajoista lähtien. Koetamme tehdä asiakkaillemme sen, mitä itselle ja omalle bisnekselle on usein vaikea tehdä. Eli puristaa tuo aiemmin mainittu strategia, filosofia ja merkitys viestittävään muotoon. Tehdä vaikutus vastaanottajaan, ahaa-elämyksiä ja oivalluksia synnyttäen.

”Kirkastus” on Bermudan tekemisen formaatti, jolla uusi suunta otetaan. Viesti kirkastetaan ja kiteytetään. Sanallisesti ja visuaalisesti. Tämä on kuitenkin usein myös meille melko tuskallinen, vaikkakin palkitseva synnytysprosessi. Meidän pitää päästä ”kohteemme” maailmaan riittävän syvälle, ymmärtää oleellinen yrityksen liiketoimintahaasteista, asiakkaiden arjesta, toimintatavoista ja vahvuuksista. Meidän pitäisi olla riittävän lähellä ymmärtääksemme mikä on asiakkaan asiakkaalle merkityksellistä, toisaalta riittävän kaukana että näemme metsän puilta ja kykenemme sanallistamaan ja visualisoimaan yrityksen ydinidean. Sen ison tarinan.

Välillä tämä vaatii kovaa ponnistelua – miten innostua tuosta maailmasta kuin omastaan. Sisäistää lyhyessä ajassa sen mitä toiset ovat keränneet joskus vuosia ja siivilöidä siitä jotain oleellista. Toisaalta tämä on myös varsin hienoa ja palkitsevaa: missä muussa hommassa pääsee kurkistamaan niin erilaisiin toimialoihin, niin erilaisiin maailmoihin, ihmisiin ja tapoihin toimia!

Karikot ja tyvenet

Prosessina tai projektina kirkastaminen on joillekin asiakkaillemme ollut alkuun varsin hämmentävä kokemus. Joku on jälkeenpäin sanonut, että ensimmäisen työpajan jälkeen epäusko siitä, tuleeko tästä yhtään mitään oli käsin kosketeltava. Että saako nämä jätkät mitään aikaan. Kun toinen työpaja, jota kutsumme varsinaiseksi ”kirkastus”työpajaksi (ensimmäinen on työnimeltään ”ymmärrys”) koittaa ja tuomme pöytään 5–10 ideaa siitä, mistä kulmasta tarinaa voisi alkaa rakentaa – silmät aukeavat.

Tämän jälkeen palaset alkavat yleensä loksahdella paikalleen. Kun osumme hyvin maaliin, olemme pystyneet kiteyttämään jotain todella olennaista yrityksen olemuksesta. Itselleni on sattunut kerran niinkin että yrittäjä-asiakkaalta on vierähtänyt kyynel, kun on nähnyt elämäntyönsä filosofian puristettuna yhteen tunneladattuun kalvoon. Kun tällaista tapahtuu, tuntuu että tämäkin välillä turhuudelta tuntuva varsin kaupallinen puuha –markkinointi – saa itse uusia ulottuvuuksia. Että se on tuo merkityksen työlle jota teen ja sitä kautta myös minulle itselleni.

Että me annamme uskoa yrityksille, uskoa omaan itseen ja yrityksen tulevaan tarinaan.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää
Rekry
05.01.2021
Haussa strateginen suunnittelija
Lue lisää
Blogi
17.12.2020
Käyttäjäpolkujen suunnittelulla ja testauksella parempia sivustokokemuksia
Lue lisää
Blogi
16.12.2020
Kuinka Google Analytics 4 vaikuttaa sivustoosi?
Lue lisää
Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää