Luettavissa 2 minuutissa

Pohjoismainen WordCamp

Yksi WordPressin parhaita puolia on iso ja avoin kehittäjäyhteisö. Kuukausittaisia Meetuppeja, eli tapaamisia, järjestetään monissa kaupungeissa ja vuosittain järjestetään myös suuremman skaalan tapahtumia, WordCampeja. Viime perjantaina 8.3.2019 järjestetty WordCamp Nordic oli ensimmäinen Pohjoismaiden laajuinen WordCamp -tapahtuma. Tapahtuman paikkana toimi Paasitorni Helsingissä.

Yli 500 osallistujan joukossa oli myös Bermudan ”Koodilaakso”. Paasitorni tarjosi mahtavat tilat tämän kokoiselle tapahtumalle. Erinomaisten järjestelyiden ansiosta kaikki toimi moitteetta; jonoja ei syntynyt, siirtyminen tilojen välillä ei aiheuttanut päänvaivaa ja kahvia riitti, mikä puolestaan vapautti kehittäjät keskittymään päivän sisältöön. Vaikka kyseessä oli Pohjoismaiden WordCamp oli puhujia Helsinkiin saapunut ympäri maailmaa. Puhujien aiheet vaihtelivat teknisestä kehityksestä palvelinten tietoturva-asioihin, visuaaliseen designiin, tiimityöhön ja kommunikointiin sekä sisältösuunnitteluun.

Elisa Heikuran (koodarikuiskaaja.fi) puheenvuoro palautteen antamisesta sekä vastaanottamisesta oli loputtoman ajankohtainen. Palautteen vastaanottaminen — varsinkin negatiivisen palautteen —  tuntuu monille vaikealta. Huono kommunikaatio ja puuttellinen palaute ovat varmasti kaikille tuttuja konsepteja. Design-työssä kommunikaatio tiimin sisällä on ehdoton välttämättömyys. Tätä alleviivasi myös Laura Hinkkanen omassa puheenvuorossaan, jossa vanhat lausahdukset content is king ja content first heitettiin roskiin. Hinkkanen sen sijaan painotti team first -ajatusta.

Toimiva tiimi + toimiva kommunikaatio = toimiva design.

Käyttäjäkokemukseen ja suunnitteluun liittyvistä puheista nousi esiin Piccia Neri. Neri painotti, että käyttäjäkokemuksen huolellinen suunnittelu, kehitys ja testaaminen ei vaadi valtavaa budjettia vaan on hyvinkin mahdollista toteuttaa myös pienemmissä projekteissa. Esimerkiksi käyttäjäpolkujen parantamisessa voi auttaa työkaverin lisäksi lähes kuka vaan, koska jokainen mielipide voi olla askel parempaan suuntaan suunnittelussa. Parempaa käyttäjäkokemusta tavoitellessa pienimmätkin huomiot saattavat olla juuri se mitä etsittiin.

Ilmastonmuutoksen ja ympäristön ollessa aina tärkeä aihe oli Jaakko Alajoen esitys Ympäristöystävällisestä kehityksestä mielenkiintoinen. Pelkästään Yhdysvalloissa sijaitsevien palvelinkeskusten kulutus vaatii jopa 34 isoa kivihiilellä toimivaa voimalaitosta. Omilla muutoksillaan Alajoki oli pystynyt pienentämään omia resurssitarpeita n. 20%, joten pienillä teoilla on merkitystä ja yhteisön avulla isotkin muutokset ovat mahdollisia. Tiedätkö sinä paljonko verkkosivustosi palvelimineen kuluttaa energiaa?

WordCamp Nordicin kaikki esitykset näet WordCampin sivuilta.

Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli erittäin onnistunut ja sopi sisällöltään kaikille alan tekijöille. Tulevaisuudessa yhteisö kasvaa toivottavasti edelleen ja tapahtumat herättävät jatkossakinmielenkiintoa ihmisissä. Koodilaakson väen voi bongata tulevista WordCampeista sekä Tampereen WordPress meetupeista.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna -webinaari 26.11.
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää
Case
30.06.2020
Iloa ja eteenpäin vievää voimaa sivustolle
Lue lisää