Luettavissa 2 minuutissa

Rakkaudesta tarinoihin

Kun kertoo ammatikseen ”copywriter”, joutuu yleensä vastaamaan seuraavaksi kysymykseen ”mitä se sellainen tekee?”. Enpä totta puhuen tiedä, minkä historiallis-teknisen etymologian seurauksena mainostekstiä kutsutaan englanniksi juuri copyksi, mutta oman hommani sentään osaan selittää: minä laitan sanoja peräkkäin.

Intohimoni on aina ollut tarinankerronta. Koululaisena arvelin ryhtyväni isona toimittajaksi – kun oli käynyt selväksi, että matematiikan tuntien systemaattinen kuluttaminen sarjakuvien piirtelyyn voi muodostaa jonkinlaisen esteen insinööriksi lukemiselle. Sattuipa kuitenkin niin hassusti, että eräs kouluaikoina kirjoittamani hupilehtinen päätyi parin mutkan kautta äänimainostoimistoon. Pian lankapuhelimeni soi, ja samana päivänä kirjoitinkin jo ensimmäisiä radiomainoksiani.

Nyt samalla tiellä on kuljettu jo 17 vuotta, eivätkä tarinan muotoon sommitellut sanat ole menettäneet hiukkaakaan vetovoimastaan. Vuosien mittaan radiomainokset ovat vaihtuneet matkapuhelindemoiksi tai verkkosivuiksi tai koulutusvideoiksi, mutta edelleen jokainen kirjoitustyö antaa mahdollisuuden kertoa tarina. Ja tarinalla on ohituskaista vaikuttaa suoraan tunteisiin.

Ei siis liene sattumaa, että olen päätynyt tarinan nimiin vannovan toimiston leipiin. Maija Poppanen lauloi Disney-musikaalissa, miten lääke hulahtaa helpommin kurkusta alas sokerilusikallisen kera. Jos raaka markkinointiviesti on lääkettä, on tarina se sokeri jolla lääke saadaan makoisaksi. Mistäpä muustakaan olisi kysymys vaikkapa Mäkkärin klassikkomainoksessa, jossa sympaattinen possu kehotti syömään kanaa. Tarina, jossa oli päähenkilö, hänen motiivinsa ja sen mukainen viesti. Yhtäkkiä kanahampurilaisessa on merkitystä.

Muistan eräitäkin tilanteita, joissa eläytyvä kerrontani käsikirjoituksen käänteistä on herättänyt sekavia tunteita neuvotteluhuoneellisessa epäileväisiä diplomi-insinöörejä. Silloin tuntee itsensä kansallispukuiseksi zuluksi liituraitojen keskellä, mutta se kuulunee työnkuvaan. Ja kun video kerääkin messuilla kiitosta omaperäisellä lähestymisellään, on helppo kehua asiakasta rohkeudesta kokeilla tarinankerronnan voimaa.

Ehkä joskus kyllästyn sanojen peräkkäin asetteluun. Mutta tähän asti jokainen uusi asiakaskeissi on tilaisuus tehdä se kaikkein hienoin tarina. Se, joka aidosti koskettaa ihmisiä. Siksi haluan edelleen olla se zulu, joka koettelee joskus asiakkaan rohkeutta. Siksi myös selitän kärsivällisesti, mitä se copy oikein tekee.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
22.06.2022
Janika Keskitalo
Lue lisää
Rekry
20.06.2022
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Case
10.06.2022
Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää
Blogi
23.05.2022
Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota
Lue lisää
Case
04.05.2022
AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää
Case
02.05.2022
Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää
Blogi
02.05.2022
Mitä markkinointitoimistolta halutaan?
Lue lisää
Blogi
19.04.2022
Koodarina markkinointitoimistossa
Lue lisää
Rekry
14.04.2022
Haussa freelance-copywriter
Lue lisää
Case
13.04.2022
Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää
Webcast
04.04.2022
Markkinointiteknologiat – Mitä apua!?
Lue lisää
Case
29.03.2022
Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää