Luettavissa 3 minuutissa

Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?

Luin hetki sitten valaisevan (ja ehkä myös totuudenkatkuisen) artikkelin naisten ja miesten tasa-arvokyselystä. Enää ei työmarkkinoilla puhuta ainoastaan siitä, kuinka siitä kuuluisasta 70 sentistä ei olla vieläkään noustu lähemmäksi euroa. Nyt työelämän arvomaailman puheenaiheeksi nousee tasa-arvoinen kohtelu työmarkkinoilla, esimiehen ja kollegan tuki omassa työssä sekä kokonaisvaltainen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen.

Kaikki yllä mainitut arvot ovat tapetilla myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämässä kyselyssä. Vastaajien mukaan naisen tulee työorganisaatiossa olla jämäkkä ja mahdollisimman äänekäs, jotta hänen ideansa ja äänensä tulee kuuluviin. Vastaajien mielestä äänekkyys vaikuttaa myös suoraan sekä naisen palkkaan että hänen työpaikalla kokemaansa arvostukseen tai arvosteluun.

Silmiini osui lause, jossa sanotaan naisten kokevan epätasa-arvoa monella tavalla. Vahvimmin ehkä nousi esille se, että naisen ollessa jämäkkä ja vaativa hän on ”bitch” kun taas mies samassa tilanteessa on määrätietoinen ja hyvä johtaja. Onnekseni voin sanoa, että näin ei kyllä ole Bermudalla.

Tullessani taloon vuosi sitten, puuhasteli Bermudalla minun lisäkseni 15 tarinoiden ammattilaista ja koko porukasta minä olin siis ainoa nainen. Luultavasti omasta ”poikatyttö”-taustastani johtuen uin heti kuin kala vedessä, eikä roisi huumori saanut poskiani punoittamaan. Päinvastoin, taisi käydä välillä toisinpäin: kun sisäinen merirosvoni pääsi näyttämään päätään, alkoikin sällien korvat hehkua ja silmät pyöriä päässä. Hah.

Tunsin kuitenkin heti, että minut otettiin vastaan täysipäisenä bermudalaisena alusta asti ja annettiin temmeltää niinkuin syvänmeren tarinoiden seassa nyt temmelletään: täysillä ja koko sydämellä. Joskus temmeltäessa rapa roiskuu ja tuskaltakaan ei muutoksen syövereissä ole vältytty, mutta uskomme muutoksen tuomaan hyvään saa joukkueen toimimaan vielä vahvemmin yhdessä!

Viime kuussa omaa matkaani Bermudalla tuli vuosi täyteen. Tässä vuoden aikana kollegoideni suureksi toiveeksi onkin noussut, että ”ole vaan jämäkkä” ja ”tuo vähän ryhtiä meidän toimintaan”. Saan siis luvan olla tiukka ja jämäkkä? Ja nämä tyypit vielä vähän syttyy siitä?! Hienoa, koska niin sen kuuluu ollakin. Projektien onnistuneeseen läpiviemiseen kuuluu se, että joku ottaa härkää sarvista, näyttää mihin suuntaan tiiminä kuljetaan ja kuinka yhdessä asetetut tavoitteet saavutetaan. Joskus se vaatii vähän enemmän projektinatsia ja sen sisäisen merirosvon esiintuomista tässä meidän luovassa maailmassa. Saan siis olla merirosvo, ilman että minun tarvitsee olla bitch. Mahtavaa!

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää