Luettavissa 3 minuutissa

Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?

Luin hetki sitten valaisevan (ja ehkä myös totuudenkatkuisen) artikkelin naisten ja miesten tasa-arvokyselystä. Enää ei työmarkkinoilla puhuta ainoastaan siitä, kuinka siitä kuuluisasta 70 sentistä ei olla vieläkään noustu lähemmäksi euroa. Nyt työelämän arvomaailman puheenaiheeksi nousee tasa-arvoinen kohtelu työmarkkinoilla, esimiehen ja kollegan tuki omassa työssä sekä kokonaisvaltainen työhyvinvointi ja työssä jaksaminen.

Kaikki yllä mainitut arvot ovat tapetilla myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämässä kyselyssä. Vastaajien mukaan naisen tulee työorganisaatiossa olla jämäkkä ja mahdollisimman äänekäs, jotta hänen ideansa ja äänensä tulee kuuluviin. Vastaajien mielestä äänekkyys vaikuttaa myös suoraan sekä naisen palkkaan että hänen työpaikalla kokemaansa arvostukseen tai arvosteluun.

Silmiini osui lause, jossa sanotaan naisten kokevan epätasa-arvoa monella tavalla. Vahvimmin ehkä nousi esille se, että naisen ollessa jämäkkä ja vaativa hän on ”bitch” kun taas mies samassa tilanteessa on määrätietoinen ja hyvä johtaja. Onnekseni voin sanoa, että näin ei kyllä ole Bermudalla.

Tullessani taloon vuosi sitten, puuhasteli Bermudalla minun lisäkseni 15 tarinoiden ammattilaista ja koko porukasta minä olin siis ainoa nainen. Luultavasti omasta ”poikatyttö”-taustastani johtuen uin heti kuin kala vedessä, eikä roisi huumori saanut poskiani punoittamaan. Päinvastoin, taisi käydä välillä toisinpäin: kun sisäinen merirosvoni pääsi näyttämään päätään, alkoikin sällien korvat hehkua ja silmät pyöriä päässä. Hah.

Tunsin kuitenkin heti, että minut otettiin vastaan täysipäisenä bermudalaisena alusta asti ja annettiin temmeltää niinkuin syvänmeren tarinoiden seassa nyt temmelletään: täysillä ja koko sydämellä. Joskus temmeltäessa rapa roiskuu ja tuskaltakaan ei muutoksen syövereissä ole vältytty, mutta uskomme muutoksen tuomaan hyvään saa joukkueen toimimaan vielä vahvemmin yhdessä!

Viime kuussa omaa matkaani Bermudalla tuli vuosi täyteen. Tässä vuoden aikana kollegoideni suureksi toiveeksi onkin noussut, että ”ole vaan jämäkkä” ja ”tuo vähän ryhtiä meidän toimintaan”. Saan siis luvan olla tiukka ja jämäkkä? Ja nämä tyypit vielä vähän syttyy siitä?! Hienoa, koska niin sen kuuluu ollakin. Projektien onnistuneeseen läpiviemiseen kuuluu se, että joku ottaa härkää sarvista, näyttää mihin suuntaan tiiminä kuljetaan ja kuinka yhdessä asetetut tavoitteet saavutetaan. Joskus se vaatii vähän enemmän projektinatsia ja sen sisäisen merirosvon esiintuomista tässä meidän luovassa maailmassa. Saan siis olla merirosvo, ilman että minun tarvitsee olla bitch. Mahtavaa!

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää