Uutiset | 08.10.2014

Case: Runteq ja Zoi

Lucy oli hominidi joka eli n. 3.2 miljoona vuotta sitten. Hän osasi juosta vallan mainiosti, kahdella jalalla peräti. Jalka ponnisti eteenpäin, hengitys tiheni, toinen jalka irtautui maasta ja hetken aikaa Lucy eteni ilmateitse yli savannin – tuntien taas saman tien maan puristuvan paljaan jalkansa alla. Näin teet sinäkin kun sille päälle satut, tai bussi on jättää. Ja kenkä on pudonnut jalasta.

Runteq on tamperelainen vuonna 2012 perustettu urheiluteknologiayritys. Runteqin tavoitteena on käyttää puettavaa teknologiaa palauttamaan juoksuun sen nautinnollinen ja kehollinen ydinkokemus.

Runteq – ei niin tyypillinen tapaus

Bermudan kirkastuksista: Ne ovat parhaimmillaan, kun yrityksen potentiaali näkyy kiiltona asiakkaan silmissä, mutta ilmenee viestin ja tarinan tasolla vielä sameana. Kuten aiemminkin on tässä blogissa huomioitu, tarve viestin esittämiseen purkautuu usein ensimmäisessä työpajassa ryöppyävänä, jopa kahlitsemattomana keskusteluna. Rivien välissä pilkottaa välillä toive: ”Näettekö miksi olemme niin innostuneet?” Usein runsaan keskustelun päätteeksi kysymys kuuluukin ”No saitteko tästä mitään tolkkua?”

Kasvutalkoidemme voittajan Runteqin tarinan luominen ei ollut tyypillinen viestin kirkastus, mutta siinä on kaikki ne elementit, mitkä tekevät kirkastuksista projekteina mielenkiintoisia ja palkitsevia: innostunut asiakas, tarve kertoa yrityksestä ja tuotteesta selkeästi ja mieleenpainuvasti sekä faktat jotka tukevat tarinaa. Tällä kertaa kyseessä oli vieläpä julkaisun kynnyksellä oleva tuote, Zoi, joka oli samantien valmis ottamaan harppauksen isolle pelikentälle.

Yleensä Kirkastuksessa ensi vaiheen lopputulos näkyy ohjeistuksena, jonka mukaisesti yritys osaa kertoa itsestään ja tuotteistaan asiakkailleen yhdenmukaisella ja muistettavalla tavalla. Tämän pohjalta aletaan rakentaa viestiä eri kanaviin ja uudistaa ilmettä. Epätyypillistä Runteqin kirkastuksessa oli hyvinkin konkreettinen ensimmäinen maali: menestyksekkään joukkorahoituskampanjan saattamisessa käyntiin ja maaliin. Samalla lanseerattiin yrityksen tuote: Kaksi anturia, reaaliaikainen mobiilivalmennus ja 40 miljardin euron arvoisten urheiluteknologiamarkkinoiden kiihkeä lupaus.

Teputi-teputi

Epätyypillistä oli Runteqin tapauksessa myös aikataulu, eli 2 viikkoa n. viiden viikon sijaan. Aikataulun saneli Indiegogo-joukkorahoituskampanjalle sovittu aloituspäivä. Indiegogo, kuten vastaava palvelu Kickstarter, on palvelu jossa yritykset ja yksityiset henkilöt voivat kampanjoida uusien ideoiden ja tuotteiden saattamiseksi toteen. Kuka tahansa voi osallistua hyväksi kokemansa konseptin rahoitukseen, ja saada sille kampanjassa määritellyn vastineen.

Olosuhteet suosivat ydintarinan nopeaa siirtämistä konkreettisen viestin tasolle. Rinnalla piti kehittää sekä sisältöä että syvempää ydintarinaa. Pohdimme yhtä aikaa ihmiskunnan primitiivisiä ensiaskeleita savanneilla, uutiskirjeitä ja Facebook-päivityksiä. Mitä tekniikka voi tuoda liikkeeseen, joka on ollut luontevaa ihmisille jo vuosituhansien ajan? Mitä Lucy tuumaisi korvaan kuiskivasta valmentajasta, joka kehottaa nostamaan juoksuasentoa?

Sisäinen valmentajamme supatteli meidän korviimme että askelta pitää tihentää. Esikampanja, tarinan kulmakivet, ydintarina, some-aikataulutus, kuvitus, uutiskirjeet, kampanjapäivitykset, lennokkaat palaverit. Ilman kokemusta lukuisista Kirkastus-projekteista olisi kaksi viikkoa ollut aikana kohtuuton. Ehtiikö asiakaskaan tässä ajassa omaksua niin perustavanlaatuisia näkökulman muutoksia? Vaikka prosessimme joskus kulkevatkin luovempia uomia kuin soisi, ovat Kirkastuksen askelmerkit sen verran moneen kertaan koeteltuja että rähmälleen emme näissä Zoin ensiaskelissa nähdäksemme päätyneet.

Vastauksena otsikossa esitettyyn kysymykseen: Koskaan ei siltä tunnu, mutta aina on tolkkua saatu. Pistetäänpä siis Bermudan puolesta lisätilaus hähmyisistä ajatuksia ja innostuksesta. Voi toimittaa neukkarin nurkkaan tai soitella.

Indiegogo

Runteqin Zoi -kampanja starttasi 24.9.2014 ja on käynnissä 60 päivän ajan. Tätä kirjoitettaessa se on saavuttanut 10% tavoitteestaan.

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää