”No saitteko tästä mitään tolkkua?”

Case: Runteq ja Zoi

Lucy oli hominidi joka eli n. 3.2 miljoona vuotta sitten. Hän osasi juosta vallan mainiosti, kahdella jalalla peräti. Jalka ponnisti eteenpäin, hengitys tiheni, toinen jalka irtautui maasta ja hetken aikaa Lucy eteni ilmateitse yli savannin – tuntien taas saman tien maan puristuvan paljaan jalkansa alla. Näin teet sinäkin kun sille päälle satut, tai bussi on jättää. Ja kenkä on pudonnut jalasta.

Runteq on tamperelainen vuonna 2012 perustettu urheiluteknologiayritys. Runteqin tavoitteena on käyttää puettavaa teknologiaa palauttamaan juoksuun sen nautinnollinen ja kehollinen ydinkokemus.

Runteq – ei niin tyypillinen tapaus

Bermudan kirkastuksista: Ne ovat parhaimmillaan, kun yrityksen potentiaali näkyy kiiltona asiakkaan silmissä, mutta ilmenee viestin ja tarinan tasolla vielä sameana. Kuten aiemminkin on tässä blogissa huomioitu, tarve viestin esittämiseen purkautuu usein ensimmäisessä työpajassa ryöppyävänä, jopa kahlitsemattomana keskusteluna. Rivien välissä pilkottaa välillä toive: ”Näettekö miksi olemme niin innostuneet?” Usein runsaan keskustelun päätteeksi kysymys kuuluukin ”No saitteko tästä mitään tolkkua?”

Kasvutalkoidemme voittajan Runteqin tarinan luominen ei ollut tyypillinen viestin kirkastus, mutta siinä on kaikki ne elementit, mitkä tekevät kirkastuksista projekteina mielenkiintoisia ja palkitsevia: innostunut asiakas, tarve kertoa yrityksestä ja tuotteesta selkeästi ja mieleenpainuvasti sekä faktat jotka tukevat tarinaa. Tällä kertaa kyseessä oli vieläpä julkaisun kynnyksellä oleva tuote, Zoi, joka oli samantien valmis ottamaan harppauksen isolle pelikentälle.

Yleensä Kirkastuksessa ensi vaiheen lopputulos näkyy ohjeistuksena, jonka mukaisesti yritys osaa kertoa itsestään ja tuotteistaan asiakkailleen yhdenmukaisella ja muistettavalla tavalla. Tämän pohjalta aletaan rakentaa viestiä eri kanaviin ja uudistaa ilmettä. Epätyypillistä Runteqin kirkastuksessa oli hyvinkin konkreettinen ensimmäinen maali: menestyksekkään joukkorahoituskampanjan saattamisessa käyntiin ja maaliin. Samalla lanseerattiin yrityksen tuote: Kaksi anturia, reaaliaikainen mobiilivalmennus ja 40 miljardin euron arvoisten urheiluteknologiamarkkinoiden kiihkeä lupaus.

Teputi-teputi

Epätyypillistä oli Runteqin tapauksessa myös aikataulu, eli 2 viikkoa n. viiden viikon sijaan. Aikataulun saneli Indiegogo-joukkorahoituskampanjalle sovittu aloituspäivä. Indiegogo, kuten vastaava palvelu Kickstarter, on palvelu jossa yritykset ja yksityiset henkilöt voivat kampanjoida uusien ideoiden ja tuotteiden saattamiseksi toteen. Kuka tahansa voi osallistua hyväksi kokemansa konseptin rahoitukseen, ja saada sille kampanjassa määritellyn vastineen.

Olosuhteet suosivat ydintarinan nopeaa siirtämistä konkreettisen viestin tasolle. Rinnalla piti kehittää sekä sisältöä että syvempää ydintarinaa. Pohdimme yhtä aikaa ihmiskunnan primitiivisiä ensiaskeleita savanneilla, uutiskirjeitä ja Facebook-päivityksiä. Mitä tekniikka voi tuoda liikkeeseen, joka on ollut luontevaa ihmisille jo vuosituhansien ajan? Mitä Lucy tuumaisi korvaan kuiskivasta valmentajasta, joka kehottaa nostamaan juoksuasentoa?

Sisäinen valmentajamme supatteli meidän korviimme että askelta pitää tihentää. Esikampanja, tarinan kulmakivet, ydintarina, some-aikataulutus, kuvitus, uutiskirjeet, kampanjapäivitykset, lennokkaat palaverit. Ilman kokemusta lukuisista Kirkastus-projekteista olisi kaksi viikkoa ollut aikana kohtuuton. Ehtiikö asiakaskaan tässä ajassa omaksua niin perustavanlaatuisia näkökulman muutoksia? Vaikka prosessimme joskus kulkevatkin luovempia uomia kuin soisi, ovat Kirkastuksen askelmerkit sen verran moneen kertaan koeteltuja että rähmälleen emme näissä Zoin ensiaskelissa nähdäksemme päätyneet.

Vastauksena otsikossa esitettyyn kysymykseen: Koskaan ei siltä tunnu, mutta aina on tolkkua saatu. Pistetäänpä siis Bermudan puolesta lisätilaus hähmyisistä ajatuksia ja innostuksesta. Voi toimittaa neukkarin nurkkaan tai soitella.

Indiegogo

Runteqin Zoi -kampanja starttasi 24.9.2014 ja on käynnissä 60 päivän ajan. Tätä kirjoitettaessa se on saavuttanut 10% tavoitteestaan.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Viimeisimmät artikkelit

Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Brändivideo
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Rekry
01.09.2017
Planner / konsepti­suunnittelija
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Mira Kuusela
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Brändivideo
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
30.03.2016
Sami Nieminen
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää