Luettavissa 3 minuutissa

”No saitteko tästä mitään tolkkua?”

Case: Runteq ja Zoi

Lucy oli hominidi joka eli n. 3.2 miljoona vuotta sitten. Hän osasi juosta vallan mainiosti, kahdella jalalla peräti. Jalka ponnisti eteenpäin, hengitys tiheni, toinen jalka irtautui maasta ja hetken aikaa Lucy eteni ilmateitse yli savannin – tuntien taas saman tien maan puristuvan paljaan jalkansa alla. Näin teet sinäkin kun sille päälle satut, tai bussi on jättää. Ja kenkä on pudonnut jalasta.

Runteq on tamperelainen vuonna 2012 perustettu urheiluteknologiayritys. Runteqin tavoitteena on käyttää puettavaa teknologiaa palauttamaan juoksuun sen nautinnollinen ja kehollinen ydinkokemus.

Runteq – ei niin tyypillinen tapaus

Bermudan kirkastuksista: Ne ovat parhaimmillaan, kun yrityksen potentiaali näkyy kiiltona asiakkaan silmissä, mutta ilmenee viestin ja tarinan tasolla vielä sameana. Kuten aiemminkin on tässä blogissa huomioitu, tarve viestin esittämiseen purkautuu usein ensimmäisessä työpajassa ryöppyävänä, jopa kahlitsemattomana keskusteluna. Rivien välissä pilkottaa välillä toive: ”Näettekö miksi olemme niin innostuneet?” Usein runsaan keskustelun päätteeksi kysymys kuuluukin ”No saitteko tästä mitään tolkkua?”

Kasvutalkoidemme voittajan Runteqin tarinan luominen ei ollut tyypillinen viestin kirkastus, mutta siinä on kaikki ne elementit, mitkä tekevät kirkastuksista projekteina mielenkiintoisia ja palkitsevia: innostunut asiakas, tarve kertoa yrityksestä ja tuotteesta selkeästi ja mieleenpainuvasti sekä faktat jotka tukevat tarinaa. Tällä kertaa kyseessä oli vieläpä julkaisun kynnyksellä oleva tuote, Zoi, joka oli samantien valmis ottamaan harppauksen isolle pelikentälle.

Yleensä Kirkastuksessa ensi vaiheen lopputulos näkyy ohjeistuksena, jonka mukaisesti yritys osaa kertoa itsestään ja tuotteistaan asiakkailleen yhdenmukaisella ja muistettavalla tavalla. Tämän pohjalta aletaan rakentaa viestiä eri kanaviin ja uudistaa ilmettä. Epätyypillistä Runteqin kirkastuksessa oli hyvinkin konkreettinen ensimmäinen maali: menestyksekkään joukkorahoituskampanjan saattamisessa käyntiin ja maaliin. Samalla lanseerattiin yrityksen tuote: Kaksi anturia, reaaliaikainen mobiilivalmennus ja 40 miljardin euron arvoisten urheiluteknologiamarkkinoiden kiihkeä lupaus.

Teputi-teputi

Epätyypillistä oli Runteqin tapauksessa myös aikataulu, eli 2 viikkoa n. viiden viikon sijaan. Aikataulun saneli Indiegogo-joukkorahoituskampanjalle sovittu aloituspäivä. Indiegogo, kuten vastaava palvelu Kickstarter, on palvelu jossa yritykset ja yksityiset henkilöt voivat kampanjoida uusien ideoiden ja tuotteiden saattamiseksi toteen. Kuka tahansa voi osallistua hyväksi kokemansa konseptin rahoitukseen, ja saada sille kampanjassa määritellyn vastineen.

Olosuhteet suosivat ydintarinan nopeaa siirtämistä konkreettisen viestin tasolle. Rinnalla piti kehittää sekä sisältöä että syvempää ydintarinaa. Pohdimme yhtä aikaa ihmiskunnan primitiivisiä ensiaskeleita savanneilla, uutiskirjeitä ja Facebook-päivityksiä. Mitä tekniikka voi tuoda liikkeeseen, joka on ollut luontevaa ihmisille jo vuosituhansien ajan? Mitä Lucy tuumaisi korvaan kuiskivasta valmentajasta, joka kehottaa nostamaan juoksuasentoa?

Sisäinen valmentajamme supatteli meidän korviimme että askelta pitää tihentää. Esikampanja, tarinan kulmakivet, ydintarina, some-aikataulutus, kuvitus, uutiskirjeet, kampanjapäivitykset, lennokkaat palaverit. Ilman kokemusta lukuisista Kirkastus-projekteista olisi kaksi viikkoa ollut aikana kohtuuton. Ehtiikö asiakaskaan tässä ajassa omaksua niin perustavanlaatuisia näkökulman muutoksia? Vaikka prosessimme joskus kulkevatkin luovempia uomia kuin soisi, ovat Kirkastuksen askelmerkit sen verran moneen kertaan koeteltuja että rähmälleen emme näissä Zoin ensiaskelissa nähdäksemme päätyneet.

Vastauksena otsikossa esitettyyn kysymykseen: Koskaan ei siltä tunnu, mutta aina on tolkkua saatu. Pistetäänpä siis Bermudan puolesta lisätilaus hähmyisistä ajatuksia ja innostuksesta. Voi toimittaa neukkarin nurkkaan tai soitella.

Indiegogo

Runteqin Zoi -kampanja starttasi 24.9.2014 ja on käynnissä 60 päivän ajan. Tätä kirjoitettaessa se on saavuttanut 10% tavoitteestaan.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää