Luettavissa 3 minuutissa

Somemanagerin kolme kirousta

Ei ole väliä, oletko markkinointiassistentti, yhteisömanageri, someguru tai yrittäjä, joka vasta tutustuu sosiaalisen median saloihin. Joka tapauksessa, tulet luultavasti törmäämään seuraaviin somekirouksiin. 

Kirous 1: Jatkuvat muutokset, uudet kanavat

Elämä ei käy tylsäksi, vaikka tekisit sosiaalisen median mainontaa päivittäin. Juuri, kun olet oppinut tuntemaan Facebook Business Managerin kuin omat taskusi, koko käyttöliittymä saattaa muuttua. Online-mainosmuodot ovat myös kuin ruotsalainen halpavaatekauppa: kun menet etsimään omaa suosikkiasi, tilalle on jo tullut uusi valikoima.

Tämän kaiken lisäksi, sinun tulisi pysyä aallon harjalla uusista somekanavista, jotta vaikuttaisit pätevältä (ja osaisit kommunikoida teinien kanssa). Minäkin olen puoliväkisin snäppäillyt ja jodlaillut, kunnes päätin, ettei ihan kaikesta tarvitse olla kiinnostunut.

videomarkkinointi

Ratkaisu:

  • Opettele työssäsi käyttämään vain niitä kanavia, jotka ovat oleellisia kohderyhmällesi. Kun opit yhden mainostyökalun, osaamista on helppo soveltaa myös muihin kanaviin.
  • Valikoi pari kanavaa, joiden kautta saat tietoa somen uusista työkaluista ja ominaisuuksista. Itse seuraan esimerkiksi Social Media Examineria, Hubspot blogia sekä AdEspresso blogia.

Kirous 2: Puutteelliset resurssit

somemanageri

Markkinointiammattilaisen vastuulla on yleensä valtava määrä asioita, jotka liittyvät somen lisäksi muuhunkin markkinointiin ja viestintään. Yhdenkin some-kanavan aktiivinen ylläpito voi olla haastavaa, jos aika tai osaaminen eivät riitä. Harvoin löytyy ihmistä, joka hallitsee kaiken: kirjoittamisen, graafisen osaamisen, valo- ja videokuvauksen, kohdesivun optimoinnin, analytiikan yms.

Ratkaisu:

  • Delegointi: jaa somen vastuualueet henkilöstölle – some on yhteisöllisyyttä myös työpaikalla.
  • Asiaa ei ratkaise, jos delegoit suullisesti. Täytyy olla tarkat aikataulut, deadlinet ja kalenteroinnit.
  • Ole henkilöstön somemanageri: kouluta, kannusta. Monella voi olla suuri itsekritiikki tekstien ja kuvien julkaisuun, mutta sinä voit opastaa kuinka siinä voi kehittyä.
  • Jos resurssit eivät riitä, hanki osaamista muualta. Bermudallakin on useita asiakkaita, jotka tekevät itse orgaaniset somepäivitykset, ja meidän vastuullemme kuuluvat esim. mainoskampanjat sekä sisällöt mm. ländäri-, blogi- tai videomuodossa.

Kirous 3: Se ei toimi

Luulet tehneesi täydellisen somemainoksen, mutta sillä on vain yksi tykkäys (ja sekin on peräisin äidiltäsi). Miksi julkaisu ei toimi? Tämä on kirouksista viimeinen ja pirullisin.

mobiilimainonta_igor-miske

Ratkaisu

Somemarkkinoinnin toimivuuteen vaikuttaa monen monta tekijää, joista tässä muutama tsekattavaksi:

  • Tavoite: Määrititkö somejulkaisullesi selkeän tavoitteen? Jos haluat 1000 seuraajaa sometilille ja ostoksia verkkokauppassa, sinulla on yhteen mainokseen yksi tavoite liikaa.
  • Strategia: Miten yrityksesi merkitys näkyy julkaisussa? Jos et osaa perustella, miten somemainos liittyy ydinbisnekseesi, sitä ei välttämättä kannata julkaista.
  • Sisällön testaus: Visuaalisesti täydelliset ja isolla rahalla tuotetut mainosvideot saattavat somessa hävitä kännykällä kuvatulle materiaalille. Tämän vuoksi on tärkeää testata millainen sisältö uppoaa kohderyhmääsi parhaiten ja missä muodossa.
  • Optimointi: Analysoi tuloksia ja muokkaa sen mukaan kohdennuksia, sisältöä, ländäriä, budjettia… Vain taivas on rajana. Optimoinnin määrään vaikuttaa aika, raha ja maalaisjärki.
  • Konversio: Konversion tulisi liittyä mainoksen tavoitteeseen. Tuhannella sivun seuraajalla ei ole merkitystä, jos yksikään heistä ei konvertoidu asiakkaaksi. Verkkokaupan suhteen on helppoa mitata, toimiiko mainos vai ei. Kivijalkakaupan suhteen puolestaan täytyy astella omistajan luo ja kysyä, miten somemainos vaikutti myyntiin.

Et luultavasti tule pääsemään koskaan eroon näistä kirouksista, mutta et myöskään tarvitse erikoisloitsuja selvitäksesi somemanagerin arjesta. Asennoidu tähän (työ)elämänmittaisena oppimisprosessina. Ja innostus palautuu viimeistään silloin, kun mainos – jostain ihmeen syystä – toimiikin.


Tule keskustelemaan somesta seuraavaan avointen ovien iltapäivään, joka on Berjantaina 27.10. Tarkkaile somea! 😉

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää