Blogi | 28.09.2017

Ei ole väliä, oletko markkinointiassistentti, yhteisömanageri, someguru tai yrittäjä, joka vasta tutustuu sosiaalisen median saloihin. Joka tapauksessa, tulet luultavasti törmäämään seuraaviin somekirouksiin. 

Kirous 1: Jatkuvat muutokset, uudet kanavat

Elämä ei käy tylsäksi, vaikka tekisit sosiaalisen median mainontaa päivittäin. Juuri, kun olet oppinut tuntemaan Facebook Business Managerin kuin omat taskusi, koko käyttöliittymä saattaa muuttua. Online-mainosmuodot ovat myös kuin ruotsalainen halpavaatekauppa: kun menet etsimään omaa suosikkiasi, tilalle on jo tullut uusi valikoima.

Tämän kaiken lisäksi, sinun tulisi pysyä aallon harjalla uusista somekanavista, jotta vaikuttaisit pätevältä (ja osaisit kommunikoida teinien kanssa). Minäkin olen puoliväkisin snäppäillyt ja jodlaillut, kunnes päätin, ettei ihan kaikesta tarvitse olla kiinnostunut.

videomarkkinointi

Ratkaisu:

  • Opettele työssäsi käyttämään vain niitä kanavia, jotka ovat oleellisia kohderyhmällesi. Kun opit yhden mainostyökalun, osaamista on helppo soveltaa myös muihin kanaviin.
  • Valikoi pari kanavaa, joiden kautta saat tietoa somen uusista työkaluista ja ominaisuuksista. Itse seuraan esimerkiksi Social Media Examineria, Hubspot blogia sekä AdEspresso blogia.

Kirous 2: Puutteelliset resurssit

somemanageri

Markkinointiammattilaisen vastuulla on yleensä valtava määrä asioita, jotka liittyvät somen lisäksi muuhunkin markkinointiin ja viestintään. Yhdenkin some-kanavan aktiivinen ylläpito voi olla haastavaa, jos aika tai osaaminen eivät riitä. Harvoin löytyy ihmistä, joka hallitsee kaiken: kirjoittamisen, graafisen osaamisen, valo- ja videokuvauksen, kohdesivun optimoinnin, analytiikan yms.

Ratkaisu:

  • Delegointi: jaa somen vastuualueet henkilöstölle – some on yhteisöllisyyttä myös työpaikalla.
  • Asiaa ei ratkaise, jos delegoit suullisesti. Täytyy olla tarkat aikataulut, deadlinet ja kalenteroinnit.
  • Ole henkilöstön somemanageri: kouluta, kannusta. Monella voi olla suuri itsekritiikki tekstien ja kuvien julkaisuun, mutta sinä voit opastaa kuinka siinä voi kehittyä.
  • Jos resurssit eivät riitä, hanki osaamista muualta. Bermudallakin on useita asiakkaita, jotka tekevät itse orgaaniset somepäivitykset, ja meidän vastuullemme kuuluvat esim. mainoskampanjat sekä sisällöt mm. ländäri-, blogi- tai videomuodossa.

Kirous 3: Se ei toimi

Luulet tehneesi täydellisen somemainoksen, mutta sillä on vain yksi tykkäys (ja sekin on peräisin äidiltäsi). Miksi julkaisu ei toimi? Tämä on kirouksista viimeinen ja pirullisin.

mobiilimainonta_igor-miske

Ratkaisu

Somemarkkinoinnin toimivuuteen vaikuttaa monen monta tekijää, joista tässä muutama tsekattavaksi:

  • Tavoite: Määrititkö somejulkaisullesi selkeän tavoitteen? Jos haluat 1000 seuraajaa sometilille ja ostoksia verkkokauppassa, sinulla on yhteen mainokseen yksi tavoite liikaa.
  • Strategia: Miten yrityksesi merkitys näkyy julkaisussa? Jos et osaa perustella, miten somemainos liittyy ydinbisnekseesi, sitä ei välttämättä kannata julkaista.
  • Sisällön testaus: Visuaalisesti täydelliset ja isolla rahalla tuotetut mainosvideot saattavat somessa hävitä kännykällä kuvatulle materiaalille. Tämän vuoksi on tärkeää testata millainen sisältö uppoaa kohderyhmääsi parhaiten ja missä muodossa.
  • Optimointi: Analysoi tuloksia ja muokkaa sen mukaan kohdennuksia, sisältöä, ländäriä, budjettia… Vain taivas on rajana. Optimoinnin määrään vaikuttaa aika, raha ja maalaisjärki.
  • Konversio: Konversion tulisi liittyä mainoksen tavoitteeseen. Tuhannella sivun seuraajalla ei ole merkitystä, jos yksikään heistä ei konvertoidu asiakkaaksi. Verkkokaupan suhteen on helppoa mitata, toimiiko mainos vai ei. Kivijalkakaupan suhteen puolestaan täytyy astella omistajan luo ja kysyä, miten somemainos vaikutti myyntiin.

Et luultavasti tule pääsemään koskaan eroon näistä kirouksista, mutta et myöskään tarvitse erikoisloitsuja selvitäksesi somemanagerin arjesta. Asennoidu tähän (työ)elämänmittaisena oppimisprosessina. Ja innostus palautuu viimeistään silloin, kun mainos – jostain ihmeen syystä – toimiikin.


Tule keskustelemaan somesta seuraavaan avointen ovien iltapäivään, joka on Berjantaina 27.10. Tarkkaile somea! 😉

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää