Luettavissa 4 minuutissa

Torilla tavataan!

Muistan verranneeni sosiaalista mediaa ensi kertaa torikeskusteluun vuonna 2009. Keskustelin tällöin yrittäjän kanssa, joka oli juuri kuullut Facebookin olemassaolosta, mutta näki muut palvelut outona humpuukina. Vertaus kuitenkin aukaisi hänelle kollektiivisen median ajatuksen yllättävänkin hyvin.

Torilla on ihmisiä keskustelemassa päivänpolttavista aiheista. Yritykset voivat pystyttää torille kojun, josta myyvät tuotettaan, esittelevät palveluaan tai pyrkivät ohjaamaan asiakkaan kaupungin laidalle kivijalkamyymälään. Monesti suurimman huomion vievät hauskat tai lahjakkaat esiintyjät, jotka saavat taidonnäytteilleen katselukertoja.

Kliseisen, mutta yhä paikkansapitävän torikeskustelu-vertauksen on sittemmin kuullut varmasti moni, jolle on tuputettu enemmän tai vähemmän räätälöityä some-palvelua. Torille ei kuitenkaan kannata marssia muistamatta kolmea asiaa:

Ensimmäinen on palvelu. Sen pitää olla kunnossa. Jos niin sanotussa kotipesässä on siivottavaa, niin on ihan turha lähteä kylille huutelemaan. Toiseksi, torikauppiaan tulee tuntea asiansa, jotta tuotteita saadaan kaupaksi. Kun kiireinen toriasiakas kysäisee ohimennen kinkkisen kysymyksen, vastauksen pitää tulla inhimillisellä viiveellä ja oikealla murteella. Kolmanneksi tulee kauppiaan huutelu ja markkinointi kojulla. Sopivasti mölyä pitävä torikauppias vetää kuitenkin houkuttelevan näköiselle kojulle asiakkaita paremmin kuin tuppisuinen tettiläinen.

Siellä pitäisi olla, mutta ei ole aikaa

Torilla kun tavataan, muista palvelu, myynti ja markkinointi. Tässä kohtaa kellojen pitäisi soida Bermudaa paremmin tuntevilla: nuo kolme muodostavat kuuluisan kolmion , jonka tulee kertoa yhtenäisesti yrityksen tarinaa. Sosiaalisen median hyödyntämisessä tarina onkin erityisen tärkeä. Avoimesti palveleva ja toimiva kahdensuuntaiseen viestintä sanelee suhteellisen rehellisesti yrityksesi merkityksen sen asiakkaille.

Tarina antaa ohjenuoran oikeanlaiselle sisällölle ja tekee näin sosiaalisen median käyttöönotosta ja ylläpidosta helpompaa sekä vähemmän aikaa vievää. Kirkkaan tarinan ympärille syntyy luonnollisemmin mehukkaita sisältöjä. Ja tässä ei ole nyt kyse mistään markkinointijargonista. Jos esimerkiksi yrityksen palvelulla on vain nimi, hinta ja myyjä, niin luvassa on aika nuhainen päivitys: ”Tarjoamme palvelua hintaan X, osta.”

Sisältöjen huuteluun tarvitaan suunnitelma, jotta torilla kerrotaan myös muuta myyntiä ja markkinointia tukevaa viestiä. Sisältöjen pohjalta pystytään myös valitsemaan digitaaliset kanavat, joita halutaan hyödyntää ja mitkä toimivat parhaiten kunkin sisällön levittämiseen. Jokaista palvelua ei nimittäin tarvitse käyttöönottaa heti, nyt ja saman tien. Sisältö määrää, aina.

Bermudan suosima toimintatapa on istuttaa ja synkronoida kaikki some-aktiviteetit samaan suunnitelmaan tai vuosikelloon myynnin ja muun asiakasviestinnän toimenpiteiden kanssa. Vai väittääkö joku, ettei somettelu voisi olla yhtaikaa luovan aktivoivaa sekä systemaattisesti automatisoitua? Monessa yrityksessä on ylläpitoa varten tehty lukujärjestysmäinen työnjako, josta löytyy ajankohta, sisältö ja vuorossa oleva työntekijä. ”Tänään kojulla on Markku ja ensi viikolla sisällöstä vastaa Liisa”.

Meillä ei ole sinne mitään laitettavaa

Sisällön terävöittämiseen tai sosiaaliseen median hyödyntämisen suunnitteluun voi pyytää apua Bermudan kaltaiselta toimijalta. Mutta ihan sen ydin tulee kuitenkin yrityksen sisältä. Karsastan todella rajusti jokaista mediatoimijaa, joka tarjoaa sosiaalisen median palvelua, jossa yrityksen ei tarvitse tehdä mitään. Kyse on kuitenkin palvelusta, asiakkaan ja yrityksen välisestä suhteesta. ”Meillä ei ole sinne mitään laitettavaa” -lausahduksen kuulee vielä silloin tällöin kun sosiaalisen median sisällöistä puhutaan. Eikö teillä ole asiakkaita vai ettekö halua sanoa heille tai potentiaalisille asiakkaille yhtään mitään mistään?

Verrataan tätä vielä kerran perinteiseen torikojuun. Voimme muistuttaa sinua, että torilla pitää olla esillä oikealla viestillä ryhdikkäästi ja ajallaan, mutta kyllä se asiakas haluaa sen ammattilaisen sieltä tavoittaa ja häneltä ne päivän polttavimmat aiheet kuulla. Jos koju on tyhjä ja hiljainen, alkaa vieressä oleva tiski kiinnostaa. Sieltä saa kuitenkin maistiaisia, myyjä vastaa kysymyksiin ja juttelee mukavia. Kojun ympärillä kuhisee ja keskustelee tyytyväisiä asiakkaita ja heidän tärkeytensä tietää varmasti myös perinteiseen puskaradioon luottava yrittäjä.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää