Luettavissa 4 minuutissa

Torilla tavataan!

Muistan verranneeni sosiaalista mediaa ensi kertaa torikeskusteluun vuonna 2009. Keskustelin tällöin yrittäjän kanssa, joka oli juuri kuullut Facebookin olemassaolosta, mutta näki muut palvelut outona humpuukina. Vertaus kuitenkin aukaisi hänelle kollektiivisen median ajatuksen yllättävänkin hyvin.

Torilla on ihmisiä keskustelemassa päivänpolttavista aiheista. Yritykset voivat pystyttää torille kojun, josta myyvät tuotettaan, esittelevät palveluaan tai pyrkivät ohjaamaan asiakkaan kaupungin laidalle kivijalkamyymälään. Monesti suurimman huomion vievät hauskat tai lahjakkaat esiintyjät, jotka saavat taidonnäytteilleen katselukertoja.

Kliseisen, mutta yhä paikkansapitävän torikeskustelu-vertauksen on sittemmin kuullut varmasti moni, jolle on tuputettu enemmän tai vähemmän räätälöityä some-palvelua. Torille ei kuitenkaan kannata marssia muistamatta kolmea asiaa:

Ensimmäinen on palvelu. Sen pitää olla kunnossa. Jos niin sanotussa kotipesässä on siivottavaa, niin on ihan turha lähteä kylille huutelemaan. Toiseksi, torikauppiaan tulee tuntea asiansa, jotta tuotteita saadaan kaupaksi. Kun kiireinen toriasiakas kysäisee ohimennen kinkkisen kysymyksen, vastauksen pitää tulla inhimillisellä viiveellä ja oikealla murteella. Kolmanneksi tulee kauppiaan huutelu ja markkinointi kojulla. Sopivasti mölyä pitävä torikauppias vetää kuitenkin houkuttelevan näköiselle kojulle asiakkaita paremmin kuin tuppisuinen tettiläinen.

Siellä pitäisi olla, mutta ei ole aikaa

Torilla kun tavataan, muista palvelu, myynti ja markkinointi. Tässä kohtaa kellojen pitäisi soida Bermudaa paremmin tuntevilla: nuo kolme muodostavat kuuluisan kolmion , jonka tulee kertoa yhtenäisesti yrityksen tarinaa. Sosiaalisen median hyödyntämisessä tarina onkin erityisen tärkeä. Avoimesti palveleva ja toimiva kahdensuuntaiseen viestintä sanelee suhteellisen rehellisesti yrityksesi merkityksen sen asiakkaille.

Tarina antaa ohjenuoran oikeanlaiselle sisällölle ja tekee näin sosiaalisen median käyttöönotosta ja ylläpidosta helpompaa sekä vähemmän aikaa vievää. Kirkkaan tarinan ympärille syntyy luonnollisemmin mehukkaita sisältöjä. Ja tässä ei ole nyt kyse mistään markkinointijargonista. Jos esimerkiksi yrityksen palvelulla on vain nimi, hinta ja myyjä, niin luvassa on aika nuhainen päivitys: ”Tarjoamme palvelua hintaan X, osta.”

Sisältöjen huuteluun tarvitaan suunnitelma, jotta torilla kerrotaan myös muuta myyntiä ja markkinointia tukevaa viestiä. Sisältöjen pohjalta pystytään myös valitsemaan digitaaliset kanavat, joita halutaan hyödyntää ja mitkä toimivat parhaiten kunkin sisällön levittämiseen. Jokaista palvelua ei nimittäin tarvitse käyttöönottaa heti, nyt ja saman tien. Sisältö määrää, aina.

Bermudan suosima toimintatapa on istuttaa ja synkronoida kaikki some-aktiviteetit samaan suunnitelmaan tai vuosikelloon myynnin ja muun asiakasviestinnän toimenpiteiden kanssa. Vai väittääkö joku, ettei somettelu voisi olla yhtaikaa luovan aktivoivaa sekä systemaattisesti automatisoitua? Monessa yrityksessä on ylläpitoa varten tehty lukujärjestysmäinen työnjako, josta löytyy ajankohta, sisältö ja vuorossa oleva työntekijä. ”Tänään kojulla on Markku ja ensi viikolla sisällöstä vastaa Liisa”.

Meillä ei ole sinne mitään laitettavaa

Sisällön terävöittämiseen tai sosiaaliseen median hyödyntämisen suunnitteluun voi pyytää apua Bermudan kaltaiselta toimijalta. Mutta ihan sen ydin tulee kuitenkin yrityksen sisältä. Karsastan todella rajusti jokaista mediatoimijaa, joka tarjoaa sosiaalisen median palvelua, jossa yrityksen ei tarvitse tehdä mitään. Kyse on kuitenkin palvelusta, asiakkaan ja yrityksen välisestä suhteesta. ”Meillä ei ole sinne mitään laitettavaa” -lausahduksen kuulee vielä silloin tällöin kun sosiaalisen median sisällöistä puhutaan. Eikö teillä ole asiakkaita vai ettekö halua sanoa heille tai potentiaalisille asiakkaille yhtään mitään mistään?

Verrataan tätä vielä kerran perinteiseen torikojuun. Voimme muistuttaa sinua, että torilla pitää olla esillä oikealla viestillä ryhdikkäästi ja ajallaan, mutta kyllä se asiakas haluaa sen ammattilaisen sieltä tavoittaa ja häneltä ne päivän polttavimmat aiheet kuulla. Jos koju on tyhjä ja hiljainen, alkaa vieressä oleva tiski kiinnostaa. Sieltä saa kuitenkin maistiaisia, myyjä vastaa kysymyksiin ja juttelee mukavia. Kojun ympärillä kuhisee ja keskustelee tyytyväisiä asiakkaita ja heidän tärkeytensä tietää varmasti myös perinteiseen puskaradioon luottava yrittäjä.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
15.11.2018
Business 2 business. Past 2 future.
Lue lisää
Blogi
13.11.2018
Työnantaja­mielikuva perse edellä puuhun
Lue lisää
Rekry
31.10.2018
Haussa markkinointi­alalla kokenut projektipäällikkö / asiakaspäällikkö
Lue lisää
Case
30.10.2018
Nokian Raskaat Renkaat & Valtra: Snowrace ja suomalainen kylähulluus
Lue lisää
Ihmiset
26.10.2018
Venla Paanila
Lue lisää
Blogi
22.10.2018
Keskusteleeko sivustosi käyttäjän kanssa?
Lue lisää
Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Blogi
22.09.2018
Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata
Lue lisää
Ihmiset
20.09.2018
Lotta Pesonen
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Uutiset
06.08.2018
OpenStudios 24.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää