Häiritsevä totuus mainostekstien takana

TL; DR -akronyymi on nettimaailman suorapuheinen tylytys liian pitkille teksteille: too long; didn’t read. Tiivistäminen onkin kirjoittajan parhaita taitoja niin netissä kuin muissakin kanavissa. Siksi haluan jakaa erään tuntemani copywriterin tarinan kaikille opiksi ja vahingoniloksi.

Tuntemani copy – kutsuttakoon häntä vaikkapa Tuomo Lantimoksi – on aina rakastanut rytmikkäänä soljuvaa tekstiä. Vaikka hieman pidempääkin. Hän luki Kalle Päätalon joulunovellin, jossa yhdestä puunkaatoreissusta sai aukeamakaupalla tekstiä. Hän luki takakannen Volter Kilven ”Alastalon salissa” -klassikosta. Orastava kynäilijä nautti tuottaessaan polveilevaa tajunnanvirtaa.

Päähenkilömme alettua luoda uraa mainosmaailmassa iski kuitenkin karu todellisuus kasvoille kuin märkä opossumi (Didelphis virginiana). ”Saisiko tätä tekstiä vähän pidemmäksi?” kysyi ei-yksikään graafikko ikinä. ”Voisiko tätä radiomainosta hieman pidentää”, ehdotti ei-yksikään tuottaja koskaan. Ulkoasun ja silmäiltävyyden vaatimukset alkoivat suitsia vapaana korskuvaa runoratsua. Oli aika oppia tiivistyksen jaloa taitoa.

Sukellus tuntemattomaan

Copymme kuuli Ernst Hemingwayn kuuluisan ytimekkyyden syntyneen seisaaltaan kirjoittamalla. Hän päätti yrittää, mutta reisilihaksien vahvistuttua teksti polveili entiseen malliin.

Entäpä veden alla kirjoittaminen ilman happilaitteita? Ensimmäinen voitettava haaste oli tietysti riittävän vedenpitävä tietokone. Alun karaistumattomat kirjoitusyritykset uima-altaassa muistuttivat huolestuttavan paljon kylpyä hiustenkuivaajan kanssa. Lisäksi ihmisen evoluutio on ikävä kyllä jättänyt meille delfiineistä ja hylkeistä tutun nisäkkäiden sukellusrefleksin, jolloin kuolemanpelkoinen ytimekkyys väistyi vähitellen kurttuisin käsin nakutelluista teksteistä copyn viihtyessä veden alla jopa ruokatuntinsa.

Kovat otteet käyttöön

Seuraava looginen askel oli täyttää allas nälkäisillä punapiraijoilla (Pygocentrus nattereri). Teksti olikin hetken kuhisevan purevaa. Myös päähenkilömme vuosia odottanut jäsenhakemus paikalliseen juutalaisseurakuntaan nytkähti reippaasti eteenpäin. Ikävä kyllä petokalat erotettiin tuotannollisista ja taloudellisista syissä copymme työllistävän pörssiyhtiön kymmenensissä juhla-YT-neuvotteluissa.

Teknologia tarjosi kuitenkin imodiumia tekstuaaliripuliin: copymme sääti nokkelalla apuohjelmalla Wordinsa rajoittamaan esimerkiksi blogitekstin pituuden yhteen A4-arkkiin. Hieman ennen rajan ylittymistä näppäimistö tarjosi skribentille kouriintuntuvan muistutuksen 2000 voltin sähköiskulla. Nyt elämä alkoi hymyillä, vaikka sormenpäät hieman hiiltyivätkin.

Villakoiran ydin

Tänä päivänäkin tarinamme copywriter tuottaa ytimekästä markkinointitekstiä savun ja tuskanhuutojen keskellä. ”Tunnen eläväni vasta, kun työtoverit täräyttävät päivän kolmannen kammiovärinän takaisin rytmiinsä defibrillaattorilla”, hän paljasti yhtenä harvoista avoimista hetkistään, kun saunan kiuas naksui kuumuuttaan, pisarat kimmelsivät oluttölkin pinnalla ja jossakin haukkui koira.

Tuomo Lantimon tarina voisi yleisinhimillisyydessään kertoa kenestä tahansa. Se myös muistuttaa meitä eräästä markkinoinnin keskeisestä lainalaisuudesta, joka unohtuu liian usein internetin hektisessä tietotulvassa. Totuudesta, joka paljastuu vain hetkittäin arjen kulkiessa vääjäämätöntä Juggernautin kulkuaan. Platonin luolavertauksen ideasta, josta näemme vain varjoja käsityskykymme kahlitessa meitä. Nimittäin jos tarinan ydinajatus ei ole kirkas alusta saakka, saa kirjoittaja näpei3p92 ug5780x7 qze

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Brändivideo
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Rekry
01.09.2017
Planner / konsepti­suunnittelija
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Mira Kuusela
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Brändivideo
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Ihmiset
30.03.2016
Sami Nieminen
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää