Luettavissa 5 minuutissa

Tunne * Järki * Asenne = X

Osallistuin pari viikkoa sitten työpaikkakouluttajan koulutukseen, jossa oli pieni mielikuvaharjoitus. Pöydälle ripoteltiin paperilapuilla avainsanoja, joista piti poimia viisi. Sanojen piti muodostaa jonkinlainen tarina siitä mitä haluan työympäristöltä ihannetilanteessa.

Kun avainsanat oli poimittu ja selitetty, oli ryhmän tehtävänä vielä puristaa ne yhteen yksinkertaiseen kiteytykseen. Edessäni lojuivat tällaiset laput:

bermuda-asenne

Miten nämä kiteyttäisin.

Isot ja pienet asiat toivat minulle mieleen sen, että niin usein säästetään säästämisen ilosta. Pihdataan sata euroa yhteisestä hyvästä, ettei ole löyhäkätinen olo. Toisaalta pistetään kymppitonni sileäksi johonkin tärkeän oloiseen, saamatta siitä yhtään mitään hyötyä. Jos sen sijaan olisi pistetty tonni yhteiseen hyvään ja hiottu se kymppitonnin kulu pois, oltaisiin huikeasti voitolla sekä taloudellisesti, että etenkin henkisesti. Mutta usein skaala unohtuu. Ei mitään järkeä. Ja saman mikä pätee säästämiseen, pätee sijoittamiseen.

Niinikään unohtuu usein tarkoituksenmukaisuus. Asiat muodostuvat rutiineiksi. Tällainen palaveri pitää olla näin ja näin usein, koska näin on joskus nähty tärkeäksi. Muistaako kukaan enää miksi ja ajaako tämä vielä sitä asiaa. Unohdetaan kyseenalaistaa omat tekemiset. Ja onko arjessa mitään pahempaa, kuin rutiini? Ei etuoikeutetulle itselleni. Rutiinit ovat ne, jotka saavat aikuisten silmissä vuodet kulumaan nopeammin, kuin lapsena. Katso taaksepäin. Rutiinit hiovat kiintopisteet. Kiintopisteet sen sijaan muodostavat elämykset, joista kuluneen ajan tunne määräytyy. Minne se vuosi taas katosi. Ei mitään järkeä.

Arjen vastuu. Onpas geneerinen lappu. En enää edes muista mitä tästä ajattelin. Mutta sen täytyi olla niin kuin olen aina Bermudaa kuvannut. Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. Ei tehdä asioita niin, että voidaan sanoa, että ollaan ne tehty. Tehdään asiat niin, että ne on oikeasti tehty. Niin, että kukaan muu ei joudu näkemään ylimääräistä vaivaa. Jos sallitte kielenkäytön, niin minä kuvaan arkisen vastuumme olevan, ettei kaveri ole kusessa. On se kaveri sitten työkaveri tai asiakas. Mieluummin vähän ekstraa, kuin muka-tehty ja selitykset päälle. (Sydäntäni vääntää, olen itse liian hyvä selittelemään.) Tästä syntyy laatu. Ja tästä syntyy hyvä tunne.

Innostus. No ei kai… Että intoilla pitäisi? Tämä lappu ei ole ohje, tämä on haave. Kun jaksaa innostua siitä mitä yhdessä syntyy, niin onko se työ enää työtä ollenkaan, vai hauskanpitoa vallan. En minä tiedä miten sinne päästään, mutta paras fiilishän työssä on, kun innostuu siitä mitä muut ovat tehneet ja näkee miten muut ovat innostuneita. Siitä innostuu myös itse. Ja onhan se etuoikeus olla työssä, jossa voi edes haaveilla saavuttavansa innostuneita elämyksiä.

Viimeinen lappu oli ehdoton suosikkini. Kaoottisuus. Toivoin niin kovasti, että kaikki muut jotka olisivat voineet tuon lapun edestäni napata, olisivat laulaneet tuttua virttä, että kun kaoottisuudesta päästään eroon, niin kaikki on hyvin. Mutta minäpä halusinkin sanoa tämän. Kaoottisuutta tulee tällä alalla olemaan aina. Menestys ei tule kumpuamaan siitä miten hyvin pääsemme siitä eroon. Todelliset voitot syntyvät niistä tarinoista, kun kaoottisuus käännettiin voimavaraksi ja voitoksi. Me olemme hyviä paineen alla. Jos jatkuvasti suremme sitä, että taas tuli kaaos ja stressasi, niin itse rankaisemme itseämme uhriutumalla. Jos sen sijaan olemme ylpeitä, että merenkäynti katkaisi maston ja taivaalta satoi verisiä albatrosseja, mutta niin vain seilasimme lasteinemme satamaan, niin silloin on voittajafiilis. Karsitaan siis turhat epävarmuustekijät ja hiotaan prosessilla jarruttavat typeryydet pois. (Huomaa pienisuuri totuus tuossa – prosessin pitää olla liukaste, ei hidaste.) Mutta ei taistella sitä vastaan, mitä ei voida muuttaa. Vaan pistetään joku purje sellaiseen asentoon, että vastatuuli kuljettaa. Oli se sitten vaikka ommeltu kalanruodoilla kapteenin kalsareista.

Ja mitähän näistä nyt sitten voisi vetää yhteen?

Pari avainsanaa tuolta nousi. Tunne ja järki.

Kun itse mietin mitä tulee ensimmäisenä mieleen tunteilusta, niin se on enemmän sitä kukkaislapsien ketotanssia. Koska olen pienosittain hippi, ei siinäkään pahaa ole, mutta ei siitä duuni ja bisnesmaailma kyllä heti mieleen putkahda.

Järki on taas enemmän insinööriosastoa. Ehkä duunia joo, mutta harmaata ja tylsää? Kauluspaidat ja kauhtuneet tutkimuskammiot? Hrr… kylmää.

Mutta kyllä siellä kuulkaa joku insinöörin tapainen aina on takana, joka sen uusimman fiilistelyvimpaimenne on kehittänyt. Ja joku luova hörhö sille on antanut hyvän käyttökokemuksen.

Totuus on siis se, että tunteessa ei ole mitään tunnetta ilman järkeä. Eikä järjessä ole mitään järkeä ilman tunnetta.

Se se on se meidän duuni. Ihmisinä ja yrityksenä. Tehdään oikeita asioita, hyödyllisiä asioita, mutta niin, että ne vetoavat kohdeyleisönsä tunteeseen sekä omaamme.

Kun aloin miettiä tuota, huomasin määrittäneeni koko elämänkatsomukseni. Tuollaisia yrityksiä ihailen, tuollaisia työkavereita ihailen, tuollaisia ystäviä ihailen. Tuollaisia ominaisuuksia etsin rekrytoitavista. Tuollainen ihminen haluan olla itse. Järki ja tunne tasapainossa.

Kun mietin tätä universaalin totuuden kaavana, tuli mieleeni vielä yksi merkitsevä muuttuja, joka ei välttämättä sisälly kumpaankaan noista.

Asenne.

Se on tämän kaiken koossapitävä voima. Asenne on kuin suola, joka on muiden makujen voimistaja. (Sillä erolla, että asenteella ei voi ylisuolata.) Asenteella korvataan puutteet järjessä ja puutteet tunteessa. Ja asenne on se minkä päälle voi rakentaa mitä vain.

Ja tämäkään kaava ei ole yhteenlaskua. Mikäli yksi näistä muuttujista on nollilla, on koko tulos nollilla. Tämä on kertolaskua. Yhtä muuttujaa ylöspäin skaalaamalla, on koko lopputulos selkeästi parempi.

Eli kun haluamme määritellä täydellisen työpaikan / työntekijän / ihmisen, kirjataan kaava:

Tunne * Järki * Asenne = Unelma

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
13.11.2018
Työnantaja­mielikuva perse edellä puuhun
Lue lisää
Rekry
31.10.2018
Haussa markkinointi­alalla kokenut projektipäällikkö / asiakaspäällikkö
Lue lisää
Case
30.10.2018
Nokian Raskaat Renkaat & Valtra: Snowrace ja suomalainen kylähulluus
Lue lisää
Ihmiset
26.10.2018
Venla Paanila
Lue lisää
Blogi
22.10.2018
Keskusteleeko sivustosi käyttäjän kanssa?
Lue lisää
Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Blogi
22.09.2018
Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata
Lue lisää
Ihmiset
20.09.2018
Lotta Pesonen
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Uutiset
06.08.2018
OpenStudios 24.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää