Luettavissa 4 minuutissa

Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa

Oletan, että suurinpiirtein kaikki Facebookia käyttävät ovat viime aikoina saaneet kaveripyyntöjä tuntemattomilta henkilöiltä. Kaava on lähes poikkeuksetta se, että kuvan perusteella on kyseessä nuori nainen. Onneksi sentään suurimmalle osalle Facebookin käyttäjistä ei tarvitse opettaa, että tuntemattomien kaveripyyntöihin ei ole välttämätöntä syytä vastata myöntävästi. Se on jokaisen oma murhe, ajattelee moni. Mutta tässä lyhyt selvitys siitä miksi se ei välttämättä oikeiden kavereidesi mielestä ole kivaa, että hyväksyt tuollaisen kaveripyynnön automaattisesti.

Toki on mahdollista, että kaveripyynnön takana on oikeakin ihminen. Mutta aina ennen hyväksymistä kannattaa vilkaista sen verran, että miltä tämän ”uuden tuttavuuden” profiili näyttää. Mikäli profiilissa näkyy ainoastaan pari päivää sitten lisätty profiilikuva ja muutama (kymmen) kaveria, joista suuri osa jostain syystä saattaa olla selvästi profiilikuvaa vanhempia miehiä, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä kyseessä on huijausprofiili, jota ei todellakaan ole perustanut kuvan henkilö.

Jos profiilissa näkyy tämän lisäksi jonkinlainen mainos, on peli selvä.

Homma toimii näin

Kun hyväksyt kaveripyynnön, alat luonnollisesti nähdä tämän profiilin päivitykset. Ja jos nautit feikkiprofiilien mainospäivityksistä, niin ole hyvä vain. Kaikilla on makunsa. Nostaahan se kaverimäärää kivasti ja monista on kivaa, kun kaverilistalla on nuoria tyttöjä. Voihan siellä tulla hyvänkin oloisia tarjouksia. Suoraan sanoen tunnustan tietämättömyyteni sen suhten, että päätyykö noita mainoksia klikkaamalla oikeasti kauppapaikkaan, josta voi jopa ostaa mainoksen tuotteita, vai onko kyseessä ansa, joka saa klikkaajan pahempaan nalkkiin. Oma periaatteeni on, että klikkailen mieluummin virallisia Facebokin sääntöjen mukaisia mainoksia.

Mutta ikävä kyllä tämä ei riitä. Kun tämä spämmiprofiili alkaa tägätä sinua näihin päivityksiinsä, alkavat nuo mainospostit näkyä myös kavereillesi. Ja koska kaverit eivät välttämättä jaksa blokata jokaista hyväksymääsi spämmiprofiilia, on helpompi blokata kenties sinut.

Ja voin vannoa, että siinä vaiheessa, kun sinun profiilisi kautta alkaa virrata kavereidesi uutisvirtaan spämmiä, ei kukaan ole kauhean vaikuttunut siitä, että sinun kaverimäärääsi on kasvattamassa tällaisia feikkityttäriä. Joku saattaa jopa harkita sitä, että pienentää kaverimäärääsi omakohtaisesti yhdellä.

Ketkä erityisesti ovat tähtäimessä

Erityisesti homma toimii kivasti (näiden vähintään puolirikollisten tahojen kannalta) jonkinasteisessa julkisessa roolissa olevien ihmisten hyväksyessä spämmiprofiilin kaverikseen. Tämä siksi, että monet julkisuuden henkilöt hyväksyvät käytännössä kaikki ”kavereikseen”, koska heille Facebook ei ole niinkään kaksisuuntainen sosiaalinen media, kuin oma viestintäkanava. Tästä aiheutuu se, että heillä on jo valmiiksi paljon kavereita. Eli siis suuri kohderyhmä, jonne spämmiä lähettää tämän hyväksyvän profiilin kautta.

Kyseessä ei toki tarvi olla mikään ministeritason julkkis. Harvapa puolisuosittu keikkamuusikkokaan muistaa kaikkia baareissa kohtaamiaan ihmisiä, tai olettaa, että fanithan ne vaan haluavat huomiota. Jep jep. No, kuten sanottu, moni hyväksyessään ajattelee, että omapa on murheeni, josko sitä nyt murheeksi tulkitsee.

Mutta miten homman pitäisi toimia

Kun saat tuntemattoman kaveripyynnön, tarkista miltä pyytäjän profiili näyttää. Jos edellämainitut tuntomerkit täyttyvät, hylkää kaveripyyntö. Siinä yhteydessä Facebook tarjoaa vielä mahdollisuuden merkitä kaveripyyntö spämmiksi. Käytä tuota toimintoa, jotta Facebook saa viestin näistä feikkiprofiileista.

Facebook on oivallinen kanava pitää yhteyttä oikeisiin kavereihin. Miksei myös tutustua uusiin ihmisiin. Ja Facebook on myös hyvä mainoskanava lailliselle ja ennenkaikkea kohdistetulle mainonnalle. Mutta spämmäys on spämmäystä ja siitä ei pidä kukaan. Suosittelen kaikkia olemaan sen verran tarkkana, ettei kukaan huolimattomuuttaan tukisi tätä moraalia vailla olevaa huijaustoimintaa, joka altistaa valveutuneempienkin kavereiden uutisvirrat spämmäyksen uhriksi.

Etsitkö kestävämpiä markkinoinnin ratkaisuja?

Viimeisimmät artikkelit

Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää
Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää