Luettavissa 2 minuutissa

Vinkkejä poikkeusajan yritysviestintään

Poikkeusaikoina viestinnän merkitys korostuu yrityksen toimialasta riippumatta. Yhtä oikeaa tapaa poikkeusajan tiedonvälitykseen ei ole olemassa, mutta toimitusjohtajamme Jarkko Caven kertoo muutaman pointin viestinnän tueksi.

Kriisien tai suurempien globaalien mullistusten aikana oikeanlaisella viestinnällä on yrityksen tulevaisuuden kannalta tärkeä rooli. Sen avulla kommunikoidaan asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, mutta viestinnän tehtävänä on myös jakaa tietoa yrityksen tilanteesta sekä herättää luottamusta tai ylläpitää levollisuutta epävarmoina aikoina.

”Viestintä poikkeustilanteessa on ikään kuin astia, joka täyttyy aina jollain. Sen voi täyttää itse, tai sitten se ehtii täyttyä jollain muulla, kuten huhuilla, tulkinnoilla ja misinformaatiolla. Jälkimmäisessä tapauksessa sitä on huomattavasti vaikeampaa täyttää omalla tai tarkoituksenmukaisella viestillä, koska kaikki vanha pitää ensin poistaa.”

Mistä kannattaa tiedottaa? Kenen kannattaa viestiä?

Itse viestin aihepiiriä tai sisältöä kattannaa lähestyä aikamuotojen avulla. Ensinnäkin kannattaa kertoa selkeästi, mitä on tapahtunut. Toisekseen mitä tapahtuu nyt sekä mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Korostaisimme myös asialinjalla pysymisen tärkeyttä epämääräisten korulauseiden sijaan.

”Kannattaa ehdottomasti kertoa faktoja, vaikka ne olisivat kipeitäkin.”

Epävarmat arvailut kannattaa jättää omaan arvoonsa, sillä tulevaa tai itselle vierasta voi olla mahdotonta ennustaa kovinkaan tarkasti. Pahimmillaan huolimaton viestintä voi kääntyä jopa itseään vastaan. Ei kannata kertoa spekulaatioita tai aikomuksia, jotka eivät välttämättä käy toteen. Ne voidaan helposti tulkita väärin, jolloin ne alkavat elää omaa elämäänsä.

Kun viesti on selvillä, on syytä pohtia tarkkaan sitä, kenen suulla se kerrotaan. Viestin välittäjä kannattaa valita sen perusteella, mitä viestinnällä tavoitellaan. On eri asia, tahdotaanko jakaa tietoa, herättää luottamusta vai rauhoitella ihmisiä epävarman tilanteen keskellä. Toki myös kanava ja kohderyhmä täytyy ottaa huomioon.

”Jos tarkoituksena on jakaa tietoa ja viestin sisältö on varsin faktapohjaista, suosittelisin viestin kertojaksi parasta asiantuntijaa. Silloin ne pienetkin nyanssit tulee ilmaistua juuri oikein. Jos taas halutaan korostaa asian tärkeyttä, voi pistää vähän titteliä likoon. Silloin ääneen kannattaa päästää suurin mahdollinen johtaja.”

Erityisesti henkilökohtaisessa viestinnässä usein paras valinta on se kaikista tutuin kasvo. Kun asiakas kuulee viestin jo ennalta tutun henkilön välityksellä, luottamus vahvistuu entisestään.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Business Tampereen verkkosivustolla.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari 8.4.
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää
Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää
Rekry
05.01.2021
Haussa strateginen suunnittelija
Lue lisää
Blogi
17.12.2020
Käyttäjäpolkujen suunnittelulla ja testauksella parempia sivustokokemuksia
Lue lisää
Blogi
16.12.2020
Kuinka Google Analytics 4 vaikuttaa sivustoosi?
Lue lisää
Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää