Blogi | 29.04.2020

Poikkeusaikoina viestinnän merkitys korostuu yrityksen toimialasta riippumatta. Yhtä oikeaa tapaa poikkeusajan tiedonvälitykseen ei ole olemassa, mutta toimitusjohtajamme Jarkko Caven kertoo muutaman pointin viestinnän tueksi.

Kriisien tai suurempien globaalien mullistusten aikana oikeanlaisella viestinnällä on yrityksen tulevaisuuden kannalta tärkeä rooli. Sen avulla kommunikoidaan asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, mutta viestinnän tehtävänä on myös jakaa tietoa yrityksen tilanteesta sekä herättää luottamusta tai ylläpitää levollisuutta epävarmoina aikoina.

”Viestintä poikkeustilanteessa on ikään kuin astia, joka täyttyy aina jollain. Sen voi täyttää itse, tai sitten se ehtii täyttyä jollain muulla, kuten huhuilla, tulkinnoilla ja misinformaatiolla. Jälkimmäisessä tapauksessa sitä on huomattavasti vaikeampaa täyttää omalla tai tarkoituksenmukaisella viestillä, koska kaikki vanha pitää ensin poistaa.”

Mistä kannattaa tiedottaa? Kenen kannattaa viestiä?

Itse viestin aihepiiriä tai sisältöä kattannaa lähestyä aikamuotojen avulla. Ensinnäkin kannattaa kertoa selkeästi, mitä on tapahtunut. Toisekseen mitä tapahtuu nyt sekä mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Korostaisimme myös asialinjalla pysymisen tärkeyttä epämääräisten korulauseiden sijaan.

”Kannattaa ehdottomasti kertoa faktoja, vaikka ne olisivat kipeitäkin.”

Epävarmat arvailut kannattaa jättää omaan arvoonsa, sillä tulevaa tai itselle vierasta voi olla mahdotonta ennustaa kovinkaan tarkasti. Pahimmillaan huolimaton viestintä voi kääntyä jopa itseään vastaan. Ei kannata kertoa spekulaatioita tai aikomuksia, jotka eivät välttämättä käy toteen. Ne voidaan helposti tulkita väärin, jolloin ne alkavat elää omaa elämäänsä.

Kun viesti on selvillä, on syytä pohtia tarkkaan sitä, kenen suulla se kerrotaan. Viestin välittäjä kannattaa valita sen perusteella, mitä viestinnällä tavoitellaan. On eri asia, tahdotaanko jakaa tietoa, herättää luottamusta vai rauhoitella ihmisiä epävarman tilanteen keskellä. Toki myös kanava ja kohderyhmä täytyy ottaa huomioon.

”Jos tarkoituksena on jakaa tietoa ja viestin sisältö on varsin faktapohjaista, suosittelisin viestin kertojaksi parasta asiantuntijaa. Silloin ne pienetkin nyanssit tulee ilmaistua juuri oikein. Jos taas halutaan korostaa asian tärkeyttä, voi pistää vähän titteliä likoon. Silloin ääneen kannattaa päästää suurin mahdollinen johtaja.”

Erityisesti henkilökohtaisessa viestinnässä usein paras valinta on se kaikista tutuin kasvo. Kun asiakas kuulee viestin jo ennalta tutun henkilön välityksellä, luottamus vahvistuu entisestään.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Business Tampereen verkkosivustolla.

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää