Luettavissa 3 minuutissa

Wirepas rikkoi maailmanennätyksen

IoT – Internet of Things eli teollinen internet – on nyt kovassa huudossa ja asiakkaamme on maailman kärjessä, kun hypestä ja mielikuvista tehdään todellisuutta. Wirepas Oy julkaisi toissaviikolla melkoisen uutisen siitä, kuinka heidän skaalautuva protokollapinonsa Pino™ tulee käyttöön miljoonassa laitteessa ja toimii perustana satojen tuhansien laitteiden solmuverkolle.

Wirepas on monella eri tasolla hieno esimerkki Bermudan ja asiakkaan yhteistyöstä sellaisena, kuin sen haluamme tapahtuvan.

Suhteellisen lyhyessä ajassa meillä on ollut näppimme pelissä Wirepas.comissa, videon tuottamisessa, messumarkkinoinnissa ja monessa muussa. Pointtina ei kuitenkaan ole missään vaiheessa ollut ”tehdään saitti” tai ”tehkää meille video kun muillakin on”. Lähtökohtana yhteistyöllemme on alusta asti ollut tuottaa lisäarvoa asiakkaalle. Siihen on päästy Wirepasin tarinan, eli merkityksen kirkastamisella. Tämä on ensinnäkin mahdollistanut viestinnän kiteytyksen ja toiseksi määrittänyt ne toimenpiteet, joilla oikeat ihmiset saadaan kuulemaan asiakkaamme ilosanoma ja vakuuttumaan siitä.

Selkeän vetoavan tarinan ja sitä levittävän markkinointimallin kasaaminen ei ole läpihuutojuttu, joka tulee noppaa heittämällä. Olemmeko me radioteknologian asiantuntijoita ja koodareita, jotka ovat tämän vallankumouksen mahdollistaneet? Ei olla eikä halutakaan. Ovatko Wirepasin ammattilaiset digitaalisen markkinointiviestinnän tarinankertojia? Eivät, ainakaan toistaiseksi. Tuloksiin on päästy iteratiivisesti yhdistäen molemman osapuolen ammattitaito.

Näissä tilanteissa ja tämän tyyppistä lähtökohdista me olemme parhaimmillamme. Kun asiaa miettii, se on oikeastaan ainoa tapa toimia. Yksikään mainostoimisto, markkinointiviestintäyritys, digitoimisto tms. (nimityksiä on monia, mutta samalla kentällä vähintäänkin osittain toimitaan) ei pysty tietämään asiakkaansa bisnestä paremmin kuin asiakas itse.

Jos lähdemme ”sokkona” tekemään vaikkapa sitä sivustoa, saadaan parhaassa tapauksessa aikaiseksi hyvän näköinen kokonaisuus, jonka substanssi loistaa poissaolollaan, eikä ainakaan kuvasta omistajaansa. Jos taas asiakas lähtee tekemään samaa ilman meitä, meillä on pahimmassa tapauksessa iso kasa sitä Suomessa niin tyypillistä insinööripornoa, joka ei sille teknisesti kouliintumattomalle päättäjälle (=kirstunvartijalle) välitä mitään muuta kuin bittiä, plättistä ja stäkkiä. Mikäli halutaan parasta tulosta, tarvitsee yritys markkinointiosaamista ja markkinoinnin osaaja jonkun selittämään miksi tämä tässä on se maailman kovin juttu.

Onneksemme yksikään asiakkaamme ei ole ollut niin jäärä, ettei näkisi markkinoinnin hyötyjä ja tunnistaisi tätä symbioosia, jonka tarjoamme. Törmäämme kuitenkin silloin tällöin ”meidän spessuun alaan joka ei markkinointia tarvitse”, tuotteisiin jotka kyllä myyvät itse itsensä, kunhan asiakkaat sen maagisesti löytävät ja tilanteisiin, joissa ihmetellään kun ei kauppa käy, mutta mihinkään ei saa koskea kun aina on näin tehty ja kyllä ne asiakkaat sen hyödyn osaavat itse tunnistaa. Ei niinkään yllättävää, mutta nämä eivät ole meidän asiakkaiksemme ryhtyneet, emme ole heitä huolineet (kyllä, näinkin joskus käy) tai yhteiselomme on ollut lyhytaikainen. Onnistuminen vaatii yhteistyötä ja yhteiset maalit. Muuten tehdään ”ihan kivaa”, joka ei ole rahansa väärtiä ja se on syy, miksi emme suostu tekemään saittia saitin vuoksi tai tarjoamaan jotain, joka mielestämme on turhaa. Tähtäämme pitkäaikaiseen yhteistyöhön, joka tuottaa molemmille tulosta

Jutun alussa mainittu maailmanennätys on Wirepasin osaamisen ansiota ja siitä emme voi ottaa kunniaa. Se millä mielellämme pullistelemme, on se että Wirepasin ja IoT:n maailma on paremmin kohderyhmiensä saatavilla ja sellaisessa muodossa, että se herättää huomattavasti helpommin mielenkiinnon ja innostuksen myös niissä päättäjissä, jotka eivät pelkästä teknisestä datasta niinkään innostu. Vaan pikemminkin rahan tekemisestä.

Viimeisimmät artikkelit

Podcast
01.12.2021
Jakso 3: Markkinointibudjettimme pienenee, mikä avuksi?
Lue lisää
Case
09.11.2021
FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot
Lue lisää
Rekry
01.11.2021
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Podcast
20.10.2021
Jakso 2: Kuka puhuu, kenelle ja miksi? Haussa käänteentekevä tone of voice
Lue lisää
Podcast
05.10.2021
Jakso 1. Käsissä langat, palapelin palat ja pallo – vai miten se markkinoinnin johtaminen menikään?
Lue lisää
Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää