Luettavissa 3 minuutissa

Youtube – maailman suurin kalmisto

Verkossa on liikaa videoita, joita kukaan ei koskaan katso. Maailmassa on riittävästi näkemyksiä siitä, millainen yritysvideo on hyvä. Siksi otankin nyt vapauden kertoa, millä tavalla kaikki voi mennä päin helvettiä. Se on muutenkin luontevaa, koska tuottajaminäni masokistinen tapa on muodostaa näkemys aina tuotannollisten kauhukuvien kautta.

Kauhukuvat katalysoivat oikeita ratkaisuja ja oikeat ratkaisut taas tasoittavat tietä kohti alussa määriteltyjä unelmia. Mainittava on myös se itsestäänselvyys, että videon tekemisestä ei kannata edes puolivahingossa haaveilla, mikäli videolle ei ole määritelty selkeää roolia ja kunnon tavoitetta.

Ja ennen kuin jatkan, minun on pakko sanoa tämä: Videotuotantojen handlaaminen alusta loppuun on siisteintä hommaa ikinä! Olen tuottanut satoja videoita eri tarkoituksiin ja oppinut sen, että tuotantokonsepti on monistettavissa vain tietyiltä osin. Muuten mennään tunteella kohti unelmaa. Sen tiimoilta avaan tässä hieman omaa konfliktinhallintaani.

Kun lähtökohdat ovat kunnossa ja tiedetään, mitä tarkoitusta video ensisijaisesti palvelee, voidaan aloittaa seikkailu kohti lopputulosta. Alussa mainitsemani kompastuskivet vaihtelevat projektin olosuhteista riippuen. Listaankin tähän nyt lyhyesti kolme tärkeintä kauhukuvaa, joilla voidaan pilata kaikki!

Pilalla, osa 1

Videon sisältörakennetta luodessa voi helposti käydä niin, että verrattain arvokasta videotuotantoa koitetaan hyödyntää väärällä tavalla sisällyttämällä siihen liikaa elementtejä esim. yrityksen historiasta, nykypäivästä, tuotteista ja vielä vähän kasvustrategiasta. Tuloksena voi olla video, jonka fokus poukkoilee maan ja taivaan välillä katsojapoloisen yrittäessä tajuta, pitäisikö eläytyä perustajan perheoloihin vuonna 1956 vai uusimman mallin 360 astetta pyörähtävään härveliin.

Tässä kohtaa katseet aina tavoitteeseen. Mitä videolla halutaan saada aikaan ja mihin sarjaan se kuuluu? Esim. B2B-tuotteen ominaisuuksista riittää tietoa aina raamatuksi asti, jolloin tavoitemäärittelyn nimissä kaivataan tukevaa ja lämminotteista ohjausta.

Pilalla, osa 2

Unelmien tiellä voi olla myös käsikirjoitus, josta puuttuvat hyvän tarinan kuljetuksen lisäksi sekä vahva idea että kohderyhmää kiinnostava kekseliäs lähestymiskulma. Tuloksena on video, joka alkaa tylsästi ja jatkaa samaa linjaa keikkuen kliseiden turvallisessa huomassa.

Tässä kohtaa katseet taas tavoitteeseen. Mitä videolla halutaan saada aikaan? Hyvä käsikirjoittaja irrottaa yrityksen tarinasta merkityksen ja pukee sen kiinnostavaan muotoon.

Pilalla, osa 3

Hyvätkin suunnitelmat ovat vain suunnitelmia. Mikäli tuottaja-ohjaaja innostuu väärästä asiasta tai leikkaaja ei ole saanut tarinaa kulkemaan / vie sitä väärään suuntaan, niin suunnitelmasta on tullut turha. Lopputuloksena voi olla video, joka kömpii kuvauspaikalla syntyneen tilannehuumorin vallassa eteenpäin. Heh heh!

Tässä kohtaa katseet vielä kerran kohti tavoitetta. Mitä videolla halutaan saada aikaan?

Mitä videolla sitten halutaan saada aikaan?

Riippuu tapauksesta, mutta tavoitelistan yläpäässä ovat yleensä mieleenjäävyys, erottuvuus ja vakuuttaminen. Kun näihin pääsee tuotannon jälkeen piirtämään ruksin, niin kohderyhmä katsoo aivan uusin silmin yrityksen muita markkinointi- ja viestintäsisältöjä.

Ilmoittaudu webinaariin!

Pureudumme erilaisiin yritysvideoihin ja videomarkkinointiin maksuttomassa Kaappaa huomio videolla -webinaarissa 19.5.2020. Ilmoittaudu mukaan!

Viimeisimmät artikkelit

Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää
Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää