Luettavissa 5 minuutissa

Näin teet sen fiksusti – 4 tapaa kirjoittaa parempaa markkinointia, osa 2/2

Jos haluat ihan ensiksi analysoida, mitkä ovat markkinointitekstiesi kohtalokkaimmat kompastuskivet, lukaise aiempi artikkeli 5 yleisintä virhettä markkinointiteksteissäTässä postauksessa pureudutaan neljään tapaan, jotka auttavat kirjoittamaan parempaa markkinointia.

 

1) Valitse vähemmän, mutta parempia sanoja.

Kaksi tai kolme oikeaa sanaa voivat toisinaan viedä kauemmin kuin usean sivun artikkeli, jossa virtaa satoja sanoja. Vaatii aikaa, keskittymistä ja mieluiten myös eri vaihtoehtojen vertailua, jotta juuri oikeat sanat löytyvät. Sanat, jotka herättävät toivotut tunteet.

Usein ajan uhraaminen noihin muutamaan sanaan kuitenkin kannattaa. Sillä parhaimmillaan kaksi tai kolme sopivaa sanaa viestivät yrityksesi olemassaolon syyn, lupaukset asiakkaalle ja koko olemuksen. Esimerkiksi nettisivustosi etusivua ei kannata kuormittaa pitkillä selityksillä. Ne vain karkottavat asiakkaasi. Etusivun on yhdellä silmäyksellä kerrottava, mitä yrityksesi tekee ja lisäksi innostettava ja vakuutettava asiakkaasi.

Hyvä markkinointi tai viestintä ei ole sitä, että nettisivusi kärkeen roiskaistaan mitä tahansa satunnaisia ison fiiliksen muotisanoja kirjoittajan henkiseltä rulettipöydältä. Siihen kiteytetään suuri määrä tietoa ja tunnetta. Ennen kuin voi valita oikeat sanat, on muodostettava kirkas ajatus ja ymmärrys aiheesta.

Ymmärrys ja sen kiteyttäminen eivät useinkaan ole helppoja juttuja, mutta kannattavat nykyisin enemmän kuin koskaan. Tekniikka muuttaa käytöstämme. Älypuhelinaikana viestin on oltava entistäkin tiiviimpi ja jäätävä mieleen. Ihmisparat eivät useinkaan jaksa tihrustaa kovin pitkää tekstiä luurinsa näytöltä.

Lyhyet videot toimivat erityisen hyvin tällä hetkellä, mutta niidenkin ytimessä on oltava kirkkaasti muotoiltu ajatus. Toisin sanoen käsikirjoitus. Voidakseen välittää jonkin viestin kuvallisesti, suoraan tajuntaan, on varsin usein osattava pukea se ensin sanoiksi.

2) Vilauta Mount Everestiä, älä vuorikiipeilyn tuhatsivuista manuaalia.

Niillä ihmisillä, joille haluat myydä jotain, ei yleensä ole pula vaihtoehdoista, tekemisestä tai rahasta. Heillä on puute ajasta, rauhasta ja helppoudesta. Varmuudesta. Tunteesta, että he tekevät hyvin informoidun, fiksun ratkaisun. Ratkaisun, joka tekee joko heistä ihmisinä tai heidän elämästään parempaa. He tahtovat hankkia asioita joutumatta lukemaan itseään sen-mitä-ikinä-myytkään tohtoriksi.

Mutta miten kertoa asioista ytimekkäästi? Eihän kaikkea tarvittavaa silti voi litistää pariin sanaan. Jotain lisääkin on kerrottava ollakseen uskottava. Tässä kohtaa tulevat kuvaan konversiopolut.

Juju on tarjoilla tieto sopivina askelina. Suupaloina, jotka saavat haluamaan lisää sen sijaan, että ne aiheuttaisivat ähkyä ja väsymystä. Eli niin sanotusti vilautetaan vaeltajalle eteerinen Mount Everest ja unelmien hetki sen huipulla. Vasta sitten lähdetään pala palata kertomaan, mitä sinne kiipeäminen vaatii. Tämä sen sijaan, että iskettäisiin heti kouraan tuhat sivua manuaaleja, karttoja ja ensiapuohjeita.

Tehdään siis ensimmäisestä askelesta helppo. Ja seuraavasta. Ja sitä seuraavasta. Kunnes ollaan konversiopolun huipulla ja parhaassa tapauksessa asiakas huutaa aivan syystäkin sydänjuuriaan myöten pähkinöissään shut up and take my money.

3) Tarjoa tarvittava tieto vakuuttavasti, tai joku muu tekee sen.

Vakuuttaminen on muun muassa sitä, että yrityksesi puhuu muustakin kuin itsestään ja tuotteestaan. Yrityksesi voi esiintyä esimerkiksi blogissaan, somessa ja mediassa asiantuntijana, joka osoittaa tuntevansa asiakkaan maailman ja ongelmat sekä oman toimialansa. Tämä on yleensä pitkällä tähtäimellä parempi strategia kuin joka hetki ja joka lauseessa myydä suu vaahdossa omaa ratkaisuaan.

Englanninkielinen markkinointiteksti kääntyy harvoin aivan sellaisenaan luontevasti suomeksi, ja sama päinvastoin, sillä puhe- ja myyntikulttuurit eroavat toisistaan. Sama pätee toki muihinkin kieliin. Tämäkin on tärkeää ottaa huomioon markkinointiteksteissä ja nettisivuilla, jos haluaa todella vakuuttaa.

Muista myös, että jos ostopäätökseen tarvittava olennainen tieto, esimerkiksi muiden asiakkaiden kokemukset, ei löydy sopivina ja hyvin jäsenneltyinä palasina yrityksesi konversiopolkujen varrelta, se löytyy jotain muuta kautta. Esimerkiksi kilpailijan sivulta, mikä tuskin vie asiakasta kohti toivomaasi ostopäätöstä. Tai sitten tietoa ja kokemuksia tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta ei löydy mistään, mikä puolestaan saa asian vaikuttamaan vähintäänkin hämärältä. Tällöin olet pulassa, vaikka olisit varsin helposti voinut paketoida tiedon mukavasti asiakkaasi saataville.

4) Varmista tarvittava aika ja osaaminen.

Valitettavasti markkinointitekstien ja viestinnän käytännön toteutus on lähes poikkeuksetta teoriaa haastavampaa ja vie yrityksissä aikaa muilta keskeisiltä asioilta. Tekeminen jää usein sirpaleiseksi ja tehottomaksi sen sijaan, että markkinointi aidosti tukisi myyntiä ja tekisi yritystä tunnetuksi. Monessa yrityksessä lasketaan sen varaan, että joku muutenkin kiireinen työntekijä hoitaa uudet nettisivut ja tuotteistukset ja somekamppikset ja videoproduktiot yksin, sikäli kun osaa ja muilta hommiltaan ehtii.

Tämä monen yrityksen tunnettuuden ja myynnin kasvua jarruttava ajatuskuvio on yllättävän yleinen siihen nähden, että yleensä liike-elämässä ollaan kiitettävän tietoisia tulosten korrelaatiosuhteesta panostuksiin.

Kannattaakin silloin tällöin arvioida, onko kaikki ajattelu, kirjoittaminen ja markkinointi realistista tehdä oman yrityksen voimin. Ja jos se tehdään, niin varmistaa, että tarvittava aika ja osaaminen on oikeasti olemassa.

Markkinointitoimiston käytössä on etunsa silloin, kun haluat asioiden tapahtuvan tehokkaasti ja ammattimaisin lopputuloksin. Toimiston käyttö voi olla myös kokonaistaloudellisempaa kuin omassa yrityksessä tehty työ, sillä markkinointitoimistosta saat käyttöösi tiimin, jossa on muun muassa konseptisuunnittelun, kirjoittamisen, visuaalisen suunnittelun, web-ohjelmoinnin, hakukoneoptimoinnin, digimarkkinoinnin, käyttäjäkokemuksen ja projektinhallinnan ammattilaisia. Näin monen erikoisalan osaajan palkkaaminen oman talon tiimiin on harvan yrityksen kohdalla järkevä vaihtoehto.


Jos koet, että oma yrityksesi voisi hyötyä avusta, koulutuksesta tai sparrauksesta markkinoinnin ja viestinnän saroilla, voit pyytää Bermudan jengiä avuksi. Bermudan asiakastarinoihin pääset tutustumaan täällä.

Tai soita vaikka suoraan Ukolle tai Maijulle. He ovat hyviä arvioimaan, millaisista markkinointitoimista yrityksesi voisi hyötyä eniten.

Viimeisimmät artikkelit

Uutiset
14.08.2019
OpenStudios 23.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Case
18.06.2019
METSO: Launch & Crush! Globaalin teknologiayrityksen uudet tuotteet ja uudet tarinat
Lue lisää
Blogi
11.06.2019
The ABC of planning when entering new markets
Lue lisää
Case
05.06.2019
Andritz Hydro: myyntimateriaalit kotimaan markkinoille
Lue lisää
Case
27.05.2019
Finla Oy: Verkkosivusto ja tunnettuuden kasvattamista
Lue lisää
Ihmiset
15.04.2019
Antti Rauti
Lue lisää
Ihmiset
15.04.2019
Rebekka Orbinski
Lue lisää
Blogi
25.03.2019
Tehoa markkinointiin ulkoistamalla
Lue lisää
Blogi
18.03.2019
Ostohousut jalassa – mutta kenestä on SEO-kumppaniksi?
Lue lisää
Blogi
14.03.2019
Pohjoismainen WordCamp
Lue lisää
Ihmiset
06.03.2019
Tuire Hanninen
Lue lisää
Case
22.02.2019
Sisäilmalähetti: Tilankäyttäjiä suojaamassa
Lue lisää
Blogi
17.01.2019
Kyllä, yrityksesi tekee sen väärin – 5 yleisintä virhettä markkinointiteksteissä, osa 1/2
Lue lisää
Blogi
08.01.2019
Tarvitseeko B2B-yritys hakukoneoptimointia?
Lue lisää
Blogi
12.12.2018
Mitä Marketing Business Battle opetti markkinoinnin ammattilaiselle?
Lue lisää
Blogi
27.11.2018
Hakukone­optimointi – Mitä ja miksi?
Lue lisää
Blogi
15.11.2018
Business 2 business. Past 2 future.
Lue lisää
Blogi
13.11.2018
Työnantaja­mielikuva perse edellä puuhun
Lue lisää
Case
30.10.2018
Nokian Raskaat Renkaat & Valtra: Snowrace ja suomalainen kylähulluus
Lue lisää
Blogi
22.10.2018
Keskusteleeko sivustosi käyttäjän kanssa?
Lue lisää
Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Ihmiset
04.10.2018
Petteri Laakso
Lue lisää
Blogi
22.09.2018
Mitä maksaa? Osa 4 : Nopea ja hidas markkinointidata
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Ihmiset
09.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää