Luettavissa 5 minuutissa

Näin teet sen fiksusti – 4 tapaa kirjoittaa parempaa markkinointia, osa 2/2

Jos haluat ihan ensiksi analysoida, mitkä ovat markkinointitekstiesi kohtalokkaimmat kompastuskivet, lukaise aiempi artikkeli 5 yleisintä virhettä markkinointiteksteissäTässä postauksessa pureudutaan neljään tapaan, jotka auttavat kirjoittamaan parempaa markkinointia.

 

1) Valitse vähemmän, mutta parempia sanoja.

Kaksi tai kolme oikeaa sanaa voivat toisinaan viedä kauemmin kuin usean sivun artikkeli, jossa virtaa satoja sanoja. Vaatii aikaa, keskittymistä ja mieluiten myös eri vaihtoehtojen vertailua, jotta juuri oikeat sanat löytyvät. Sanat, jotka herättävät toivotut tunteet.

Usein ajan uhraaminen noihin muutamaan sanaan kuitenkin kannattaa. Sillä parhaimmillaan kaksi tai kolme sopivaa sanaa viestivät yrityksesi olemassaolon syyn, lupaukset asiakkaalle ja koko olemuksen. Esimerkiksi nettisivustosi etusivua ei kannata kuormittaa pitkillä selityksillä. Ne vain karkottavat asiakkaasi. Etusivun on yhdellä silmäyksellä kerrottava, mitä yrityksesi tekee ja lisäksi innostettava ja vakuutettava asiakkaasi.

Hyvä markkinointi tai viestintä ei ole sitä, että nettisivusi kärkeen roiskaistaan mitä tahansa satunnaisia ison fiiliksen muotisanoja kirjoittajan henkiseltä rulettipöydältä. Siihen kiteytetään suuri määrä tietoa ja tunnetta. Ennen kuin voi valita oikeat sanat, on muodostettava kirkas ajatus ja ymmärrys aiheesta.

Ymmärrys ja sen kiteyttäminen eivät useinkaan ole helppoja juttuja, mutta kannattavat nykyisin enemmän kuin koskaan. Tekniikka muuttaa käytöstämme. Älypuhelinaikana viestin on oltava entistäkin tiiviimpi ja jäätävä mieleen. Ihmisparat eivät useinkaan jaksa tihrustaa kovin pitkää tekstiä luurinsa näytöltä.

Lyhyet videot toimivat erityisen hyvin tällä hetkellä, mutta niidenkin ytimessä on oltava kirkkaasti muotoiltu ajatus. Toisin sanoen käsikirjoitus. Voidakseen välittää jonkin viestin kuvallisesti, suoraan tajuntaan, on varsin usein osattava pukea se ensin sanoiksi.

2) Vilauta Mount Everestiä, älä vuorikiipeilyn tuhatsivuista manuaalia.

Niillä ihmisillä, joille haluat myydä jotain, ei yleensä ole pula vaihtoehdoista, tekemisestä tai rahasta. Heillä on puute ajasta, rauhasta ja helppoudesta. Varmuudesta. Tunteesta, että he tekevät hyvin informoidun, fiksun ratkaisun. Ratkaisun, joka tekee joko heistä ihmisinä tai heidän elämästään parempaa. He tahtovat hankkia asioita joutumatta lukemaan itseään sen-mitä-ikinä-myytkään tohtoriksi.

Mutta miten kertoa asioista ytimekkäästi? Eihän kaikkea tarvittavaa silti voi litistää pariin sanaan. Jotain lisääkin on kerrottava ollakseen uskottava. Tässä kohtaa tulevat kuvaan konversiopolut.

Juju on tarjoilla tieto sopivina askelina. Suupaloina, jotka saavat haluamaan lisää sen sijaan, että ne aiheuttaisivat ähkyä ja väsymystä. Eli niin sanotusti vilautetaan vaeltajalle eteerinen Mount Everest ja unelmien hetki sen huipulla. Vasta sitten lähdetään pala palata kertomaan, mitä sinne kiipeäminen vaatii. Tämä sen sijaan, että iskettäisiin heti kouraan tuhat sivua manuaaleja, karttoja ja ensiapuohjeita.

Tehdään siis ensimmäisestä askelesta helppo. Ja seuraavasta. Ja sitä seuraavasta. Kunnes ollaan konversiopolun huipulla ja parhaassa tapauksessa asiakas huutaa aivan syystäkin sydänjuuriaan myöten pähkinöissään shut up and take my money.

3) Tarjoa tarvittava tieto vakuuttavasti, tai joku muu tekee sen.

Vakuuttaminen on muun muassa sitä, että yrityksesi puhuu muustakin kuin itsestään ja tuotteestaan. Yrityksesi voi esiintyä esimerkiksi blogissaan, somessa ja mediassa asiantuntijana, joka osoittaa tuntevansa asiakkaan maailman ja ongelmat sekä oman toimialansa. Tämä on yleensä pitkällä tähtäimellä parempi strategia kuin joka hetki ja joka lauseessa myydä suu vaahdossa omaa ratkaisuaan.

Englanninkielinen markkinointiteksti kääntyy harvoin aivan sellaisenaan luontevasti suomeksi, ja sama päinvastoin, sillä puhe- ja myyntikulttuurit eroavat toisistaan. Sama pätee toki muihinkin kieliin. Tämäkin on tärkeää ottaa huomioon markkinointiteksteissä ja nettisivuilla, jos haluaa todella vakuuttaa.

Muista myös, että jos ostopäätökseen tarvittava olennainen tieto, esimerkiksi muiden asiakkaiden kokemukset, ei löydy sopivina ja hyvin jäsenneltyinä palasina yrityksesi konversiopolkujen varrelta, se löytyy jotain muuta kautta. Esimerkiksi kilpailijan sivulta, mikä tuskin vie asiakasta kohti toivomaasi ostopäätöstä. Tai sitten tietoa ja kokemuksia tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta ei löydy mistään, mikä puolestaan saa asian vaikuttamaan vähintäänkin hämärältä. Tällöin olet pulassa, vaikka olisit varsin helposti voinut paketoida tiedon mukavasti asiakkaasi saataville.

4) Varmista tarvittava aika ja osaaminen.

Valitettavasti markkinointitekstien ja viestinnän käytännön toteutus on lähes poikkeuksetta teoriaa haastavampaa ja vie yrityksissä aikaa muilta keskeisiltä asioilta. Tekeminen jää usein sirpaleiseksi ja tehottomaksi sen sijaan, että markkinointi aidosti tukisi myyntiä ja tekisi yritystä tunnetuksi. Monessa yrityksessä lasketaan sen varaan, että joku muutenkin kiireinen työntekijä hoitaa uudet nettisivut ja tuotteistukset ja somekamppikset ja videoproduktiot yksin, sikäli kun osaa ja muilta hommiltaan ehtii.

Tämä monen yrityksen tunnettuuden ja myynnin kasvua jarruttava ajatuskuvio on yllättävän yleinen siihen nähden, että yleensä liike-elämässä ollaan kiitettävän tietoisia tulosten korrelaatiosuhteesta panostuksiin.

Kannattaakin silloin tällöin arvioida, onko kaikki ajattelu, kirjoittaminen ja markkinointi realistista tehdä oman yrityksen voimin. Ja jos se tehdään, niin varmistaa, että tarvittava aika ja osaaminen on oikeasti olemassa.

Markkinointitoimiston käytössä on etunsa silloin, kun haluat asioiden tapahtuvan tehokkaasti ja ammattimaisin lopputuloksin. Toimiston käyttö voi olla myös kokonaistaloudellisempaa kuin omassa yrityksessä tehty työ, sillä markkinointitoimistosta saat käyttöösi tiimin, jossa on muun muassa konseptisuunnittelun, kirjoittamisen, visuaalisen suunnittelun, web-ohjelmoinnin, hakukoneoptimoinnin, digimarkkinoinnin, käyttäjäkokemuksen ja projektinhallinnan ammattilaisia. Näin monen erikoisalan osaajan palkkaaminen oman talon tiimiin on harvan yrityksen kohdalla järkevä vaihtoehto.


Jos koet, että oma yrityksesi voisi hyötyä avusta, koulutuksesta tai sparrauksesta markkinoinnin ja viestinnän saroilla, voit pyytää Bermudan jengiä avuksi. Bermudan asiakastarinoihin pääset tutustumaan täällä.

Tai soita vaikka suoraan Ukolle tai Maijulle. He ovat hyviä arvioimaan, millaisista markkinointitoimista yrityksesi voisi hyötyä eniten.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää