Uutiset | 14.05.2018

GDPR astuu voimaan 25.5.2018. Olethan jo tarkistanut, onko sivustosi uuden EU-tietosuojalain mukainen? Panikoida ei kuitenkaan tarvitse. Riittää, että muutamat perusasiat ovat kunnossa.

Tiivistä ja selkeytä rekisteriselostetta ja yksityisyydensuojaa

Jos sivustollasi löytyy rekisterinkeräykseen liittyviä toimintoja, kuten yhteys- tai liidilomake tai uutiskirjeen tilauslomake, sivustolta tulisi löytyä selkeästi ymmärrettävää tietoa mm. näistä osa-alueista: millaisia henkilötietoja sivustolla kerätään, mihin tarkoitukseen ja kenellä on pääsy tietoihin.

Annettua informaatiota koskevat seuraavat kriteerit:

  • Tiedon on oltava tiivistä, läpinäkyvää, helposti ymmärrettävää ja helposti saatavilla.
  • On käytettävä selkeää ja yksinkertaista kieltä. Tämä on erityisen tärkeää, kun informoidaan lapsia.
  • Tieto on annettava kirjallisesti ja tapauskohtaisesti sähköisessä muodossa. Jos rekisteröity pyytää, tiedot voidaan antaa myös suullisesti
  • Tiedot on annettava maksutta.

GDPR:n tietosuoja-asetus ei edellytä entisen kaltaista rekisteri- tai tietosuojaselostetta. Rekisteröityjä täytyy kuitenkin informoida henkilötietojen käsittelystä, minkä vuoksi rekisteriselosteen kaltaista dokumenttia voi muokata ja selkeyttää.

Keksit – eli cookies – eli evästeet

Sivustolla on useimmiten sivustokävijäseurantaan sekä digimarkkinointiin liittyviä koodeja, kuten Google Analytics-, Hotjar- tai Facebook-seurantakoodit. Sivustolla tulee olla selvennys, mitä evästeitä käytetään ja mihin tarkoitukseen, vaikka itse kävijätiedot ovatkin salattuja.   

Suomessa evästeistä tiedottamista tai niiden hyväksymistä varten ei vaadita erillistä ponnahdusikkunaa. Evästekäytännöt on kuitenkin mainittava verkkosivuilla niin, että käyttäjän on mahdollista saada niistä lisätietoa.  

Ahistaako?

Jos tämä kaikki tuntuu monimutkaiselta ja epäselvältä, voit pyytää markkinointitoimistoasi hoitamaan asian kuntoon. Yrityksesi päässä kuitenkin kannattaa etukäteen pohtia, mihin kaikkeen GDPR vaikuttaa, koska sivuston henkilörekisteri ei luultavasti ole ainoa käyttämänne asiakasrekisteri, ja mainostoimistonne ei välttämättä ainoa henkilötietoon liittyvä yhteistyökumppaninne.

Lähde: Tietosuojavaltuutetun toimisto, EU:n tietosuojauudistus

Lue lisää nettisivuston ajan tasalla pitämisestä: Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis?  

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää