Luettavissa 2 minuutissa

GDPR ja nettisivustosi

GDPR astuu voimaan 25.5.2018. Olethan jo tarkistanut, onko sivustosi uuden EU-tietosuojalain mukainen? Panikoida ei kuitenkaan tarvitse. Riittää, että muutamat perusasiat ovat kunnossa.

Tiivistä ja selkeytä rekisteriselostetta ja yksityisyydensuojaa

Jos sivustollasi löytyy rekisterinkeräykseen liittyviä toimintoja, kuten yhteys- tai liidilomake tai uutiskirjeen tilauslomake, sivustolta tulisi löytyä selkeästi ymmärrettävää tietoa mm. näistä osa-alueista: millaisia henkilötietoja sivustolla kerätään, mihin tarkoitukseen ja kenellä on pääsy tietoihin.

Annettua informaatiota koskevat seuraavat kriteerit:

  • Tiedon on oltava tiivistä, läpinäkyvää, helposti ymmärrettävää ja helposti saatavilla.
  • On käytettävä selkeää ja yksinkertaista kieltä. Tämä on erityisen tärkeää, kun informoidaan lapsia.
  • Tieto on annettava kirjallisesti ja tapauskohtaisesti sähköisessä muodossa. Jos rekisteröity pyytää, tiedot voidaan antaa myös suullisesti
  • Tiedot on annettava maksutta.

GDPR:n tietosuoja-asetus ei edellytä entisen kaltaista rekisteri- tai tietosuojaselostetta. Rekisteröityjä täytyy kuitenkin informoida henkilötietojen käsittelystä, minkä vuoksi rekisteriselosteen kaltaista dokumenttia voi muokata ja selkeyttää.

Keksit – eli cookies – eli evästeet

Sivustolla on useimmiten sivustokävijäseurantaan sekä digimarkkinointiin liittyviä koodeja, kuten Google Analytics-, Hotjar- tai Facebook-seurantakoodit. Sivustolla tulee olla selvennys, mitä evästeitä käytetään ja mihin tarkoitukseen, vaikka itse kävijätiedot ovatkin salattuja.   

Suomessa evästeistä tiedottamista tai niiden hyväksymistä varten ei vaadita erillistä ponnahdusikkunaa. Evästekäytännöt on kuitenkin mainittava verkkosivuilla niin, että käyttäjän on mahdollista saada niistä lisätietoa.  

Ahistaako?

Jos tämä kaikki tuntuu monimutkaiselta ja epäselvältä, voit pyytää markkinointitoimistoasi hoitamaan asian kuntoon. Yrityksesi päässä kuitenkin kannattaa etukäteen pohtia, mihin kaikkeen GDPR vaikuttaa, koska sivuston henkilörekisteri ei luultavasti ole ainoa käyttämänne asiakasrekisteri, ja mainostoimistonne ei välttämättä ainoa henkilötietoon liittyvä yhteistyökumppaninne.

Lähde: Tietosuojavaltuutetun toimisto, EU:n tietosuojauudistus

Lue lisää nettisivuston ajan tasalla pitämisestä: Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis?  

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
22.06.2022
Janika Keskitalo
Lue lisää
Rekry
20.06.2022
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Case
10.06.2022
Extron: Muoviteollisuuden tulevaisuus tarvitsee Arkkitehteja
Lue lisää
Blogi
23.05.2022
Käytätkö Analyticsia? Kävijädatasi saattaa pian kadota
Lue lisää
Case
04.05.2022
AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää
Case
02.05.2022
Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää
Blogi
02.05.2022
Mitä markkinointitoimistolta halutaan?
Lue lisää
Blogi
19.04.2022
Koodarina markkinointitoimistossa
Lue lisää
Rekry
14.04.2022
Haussa freelance-copywriter
Lue lisää
Case
13.04.2022
Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää
Webcast
04.04.2022
Markkinointiteknologiat – Mitä apua!?
Lue lisää
Case
29.03.2022
Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää