Luettavissa 3 minuutissa

Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis

Sivusto ei ole ikinä valmis. Se tarkoittaa, että sivustoa täytyy analysoida ja tehdä muutoksia, jotka vastaavat paremmin käyttäjien tarpeita. Koko sivustoa ei kuitenkaan tarvitse tehdä uusiksi joka kerta. Riittää, että tunnistaa ongelmakohdat ja korjaa ne. Ongelmat voidaan yleensä tunnistaa analytiikan avulla, mutta käyttäjäystävällisyyttä voidaan parantaa jo esimerkiksi nopeuttamalla sivujen latausnopeutta tai muuttamalla sivut mobiiliystävällisiksi.

Mitä kaikkea sitten pitäisi ottaa huomioon?

sivustosuunnittelu

Taskutietokoneita ja sylimikroja, mobiilidataa ja laajakaistaa

Eri laitteilla sivusto näyttää erilaiselta, riippuen laitteiden näyttökoosta. Responsiivisen suunnittelun lähtökohtana on optimoida sivusto kaikille laitteille. Turhaa zoomailua ja näytön sivuttaista liikuttelua on vältettävä. Sivustoa täytyy pystyä selailemaan sujuvasti niin kosketusnäytöllä kuin perinteisellä hiirelläkin. Esimerkiksi puhelimissa voi olla järkevää piilottaa epäoleellista tietoa tai kuvia, jolloin käyttäjän ei tarvitse rullata kilometrien pituista sivustoa kokonaan löytääkseen tärkeän tiedon.

Verkkoyhteyden nopeudet vaihtelevat esimerkiksi sijainnin ja palveluntarjoajan mukaan. Yhteys ei ole ainoa asia joka voi hidastaa käyttökokemusta. Googlen Pagespeed Insight -työkalulla saadaan tietoa, jos sivustolla on parannettavaa nopeuden suhteen. Pagespeed-tuloksiin ei kannata kuitenkaan keskittyä liian tarkasti, mutta se antaa hyvän kuvan, jos sivustolla on yleisiä korjattavia asioita. Yleisin sudenkuoppa on kuvien koko; palvelin kuormittuu turhaan, kun se yrittääladata ylisuuria kuvia tarpeettomasti. Kuvien koko tulisi olla mahdollisimman lähellä niiden sivustolle määriteltyjä pikselikokoja.

Hakukonenäkyvyyden parantamisen kannalta Pagespeed-tuloksien yhdistäminen SEO-työkalun testeihin luo hyvät lähtökohdat näkyvyyden parantamiselle. SEO-työkalu pystyy paikallistamaan hakukoneisiin negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä sivujen sisällöistä ja koodista. Esimerkkinä liian pitkät otsikot tai kuvista puuttuvat alt-tekstit.

Ei hätää, meillä on analytiikka

Pelkkä analytiikan kytkeminen sivustoon ei auta juurikaan. Analytiikka kerää dataa ainoastaan sivujen käytöstä, mutta tarvitaan ihminen tulkitsemaan tätä dataa. Analytiikan avulla pystytään esimerkiksi paikantamaan parhaiten toimivat sivuston sisäiset linkit – tai päinvastaisesti sivut, joissa käyttäjä poistuu sivustolta.

Analytiikkaa voi parhaiten hyödyntää aina optimoinnin eli sivustokehityksen tai koko sivuston uudistuksen yhteydessä. Valmiilla sivustolla puolestaan analytiikkaan kannattaa suunnitella käyttäjäpolut ja maalit, joihin pyritään. Siten online-markkinoinnistakin tulee tarkemmin mitattavaa. Tärkeimmistä mitattavista kohteista voidaan luoda visuaalinen näkymä, joka auttaa myös asiakasta hahmottamaan tuloksia. Tietyn ajanjakson jälkeen datasta  nähdään, onko maaleihin päästy tai voidaanko niihin pääsyä tehostaa entisestään.

Kaipaako sivustosi analyysia ja optimointia? Ota yhteyttä ja kerro lisää.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää