Luettavissa 3 minuutissa

Käyttäjäpolkujen suunnittelulla ja testauksella parempia sivustokokemuksia

Viime lokakuussa Jimi kirjoitti käytettävyydestä käyttäjän ehdoilla ja tästä inspiroituneena jatkoin aiheen parissa vielä muutaman rivin verran. Kuulet usein bermudalaisten puhuvan asiakasymmärryksestä, joka perustuu kokemukseemme ja käsitykseemme siitä, mitä asiakkaamme ja asiakkaidemme asiakkaat aidosti tarvitsevat.


Kuvitellaan, että sivuston suunnittelu on lähtenyt jo mukavasti käyntiin; ongelmakohdat ja tavoitteet ovat selvillä, tärkeimmät sisällöt on määritelty, oleellisimmat toiminnallisuudet listattu ja tyylikkäitä referenssejä on käyty yhdessä läpi. Kun tiedämme, mitä haluamme kävijöiden sivustolla tekevän (konversiot), voimme aloittaa käyttäjäpolkujen suunnittelun.

Hyödynnetään dataa olettamuksien sijaan

Käyttäjäpolkujen suunnittelu on käytännössä suuntaviittojen asettamista ja haluttuun käytökseen ohjaamista. Käyttäjäpolkujen rakentaminen tai kehittäminen pitäisi perustua aina tietoon mielipiteiden tai olettamuksien sijaan. Muuten hyppäämme helposti itsekin harhaan.


Sivustolle kytkettävän Google Analytiikan tai esimerkiksi käyttäjän liikkeitä seuraavan Hotjarin avulla tunnistamme helpommin, missä kohdin käyttäjä kaipaa selkeämpää ohjausta nykyisellä sivustolla. Datan perusteella voimme päätellä, mikäli jokin sivu ei tule löydetyksi, lomake täytetyksi tai tuote tilatuksi. Missä kohtaa käyttäjä eksyy polulla?


Toinen helppo tapa selvittää käyttäjän todellisia tarpeita on haastatella nykyisiä tai potentiaalisia asiakkaita. Mitä he sivustolta yleensä etsivät ja miten. Tällä tavalla voimme kustannustehokkaasti varmistaa, ettemme esimerkiksi korjaa sellaista, mikä ei ole todellisten käyttäjien mielestä rikki.

Tärkeimmät polut kannattaa testata

Mitä aikaisemmin rakenteelliset ja toiminnalliset muutostarpeet huomataan, sitä ketterämpää niitä on muokata. Tästä syystä tärkeimmät käyttäjäpolut on hyvä testata esimerkiksi yksinkertaisella prototyypillä. Tämä on loistava tapa havainnoida aitoa käyttäytymistä ja varmistaa, onko käyttäjäpolku intuitiivinen tai löytääkö käyttäjä perille.


Testaajien valinnassa on tärkeää pitää mielessä kohderyhmät, kenelle sivustoa ollaan suunnittelemassa. Asiakkaan ottaminen sivustoprojektiin mukaan tarjoaa kallisarvoista tietoa yritykselle siitä, mitä asiakas sivustoltanne kaipaa. Parhaassa tapauksessa yhteistyönne vahvistuu projektin aikana entisestään. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi ja me pystymme yhdessä helpottamaan hänen arkeaan kehittämällä sivuston käytettävyyttä.

Testaamista ja tiedon analysointia ei suinkaan pidä jättää vain suunnitteluvaiheeseen, vaan jatkaa sivuston julkaisunkin jälkeen ja seurata, onko parannusta tapahtunut. Jatkuvalla kehitystyöllä saamme paitsi vertailukelpoista dataa, myös tyytyväisempiä asiakkaita.

Kaipaavatko sivustosi käyttäjäpolut valaistusta tai kunnostusta?

Viimeisimmät artikkelit

Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää
Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää