Blogi | 17.12.2020

Viime lokakuussa Jimi kirjoitti käytettävyydestä käyttäjän ehdoilla ja tästä inspiroituneena jatkoin aiheen parissa vielä muutaman rivin verran. Kuulet usein bermudalaisten puhuvan asiakasymmärryksestä, joka perustuu kokemukseemme ja käsitykseemme siitä, mitä asiakkaamme ja asiakkaidemme asiakkaat aidosti tarvitsevat.


Kuvitellaan, että sivuston suunnittelu on lähtenyt jo mukavasti käyntiin; ongelmakohdat ja tavoitteet ovat selvillä, tärkeimmät sisällöt on määritelty, oleellisimmat toiminnallisuudet listattu ja tyylikkäitä referenssejä on käyty yhdessä läpi. Kun tiedämme, mitä haluamme kävijöiden sivustolla tekevän (konversiot), voimme aloittaa käyttäjäpolkujen suunnittelun.

Hyödynnetään dataa olettamuksien sijaan

Käyttäjäpolkujen suunnittelu on käytännössä suuntaviittojen asettamista ja haluttuun käytökseen ohjaamista. Käyttäjäpolkujen rakentaminen tai kehittäminen pitäisi perustua aina tietoon mielipiteiden tai olettamuksien sijaan. Muuten hyppäämme helposti itsekin harhaan.


Sivustolle kytkettävän Google Analytiikan tai esimerkiksi käyttäjän liikkeitä seuraavan Hotjarin avulla tunnistamme helpommin, missä kohdin käyttäjä kaipaa selkeämpää ohjausta nykyisellä sivustolla. Datan perusteella voimme päätellä, mikäli jokin sivu ei tule löydetyksi, lomake täytetyksi tai tuote tilatuksi. Missä kohtaa käyttäjä eksyy polulla?


Toinen helppo tapa selvittää käyttäjän todellisia tarpeita on haastatella nykyisiä tai potentiaalisia asiakkaita. Mitä he sivustolta yleensä etsivät ja miten. Tällä tavalla voimme kustannustehokkaasti varmistaa, ettemme esimerkiksi korjaa sellaista, mikä ei ole todellisten käyttäjien mielestä rikki.

Tärkeimmät polut kannattaa testata

Mitä aikaisemmin rakenteelliset ja toiminnalliset muutostarpeet huomataan, sitä ketterämpää niitä on muokata. Tästä syystä tärkeimmät käyttäjäpolut on hyvä testata esimerkiksi yksinkertaisella prototyypillä. Tämä on loistava tapa havainnoida aitoa käyttäytymistä ja varmistaa, onko käyttäjäpolku intuitiivinen tai löytääkö käyttäjä perille.


Testaajien valinnassa on tärkeää pitää mielessä kohderyhmät, kenelle sivustoa ollaan suunnittelemassa. Asiakkaan ottaminen sivustoprojektiin mukaan tarjoaa kallisarvoista tietoa yritykselle siitä, mitä asiakas sivustoltanne kaipaa. Parhaassa tapauksessa yhteistyönne vahvistuu projektin aikana entisestään. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi ja me pystymme yhdessä helpottamaan hänen arkeaan kehittämällä sivuston käytettävyyttä.

Testaamista ja tiedon analysointia ei suinkaan pidä jättää vain suunnitteluvaiheeseen, vaan jatkaa sivuston julkaisunkin jälkeen ja seurata, onko parannusta tapahtunut. Jatkuvalla kehitystyöllä saamme paitsi vertailukelpoista dataa, myös tyytyväisempiä asiakkaita.

Kaipaavatko sivustosi käyttäjäpolut valaistusta tai kunnostusta?

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää