Blogi | 26.01.2018

Mistähän lie sekin harha tullut, että luovuus olisi hulvatonta ideoiden putkahtelua. Onko sinulla luovasta työstä sellainen käsitys? Tunnusta!

Itseäni usein tuskastuttaa, kun ideat ovat niin kiven takana. Ahdistun, että eikö tässä olekaan säkenöivä luova yksikkö toimessa – oli kyse sitten itsestäni tai tiimistä.

Ja kun vihdoin kaiken kärvistelyn jälkeen saadaan kelvollinen idea puristettua taululle, tuntuu, että väärin keksitty. Oli liian hankalaa. Ei oltu idearikkaita ja luovia.

Jouduttiin pöyhimään kovasti taustoja ja miettimään kohderyhmäkohtaisia tulokulmia. Mietittiin arkista myyntiprosessia ja käytännön rajoitteita.

Mutta sitähän se luominen nimenomaan on!

Oleelliset vaikuttimet käsitellään ja niiden annetaan ohjata aihiota tarpeelliseen suuntaan. Ideaa muovataan kohti oikeaa lopputulosta.

Toki välillä tuntuu, että idea putkahtaa kuin itsestään. Mutta tällöinkin mielen syövereissä on usein tehty pitkä alitajuinen matka, jolla on kuljetettu ajatuksen hiukkasta kohti hedelmällistä maaperää.

”Idean synnyttämiseen käytetty kova työ ei heikennä lopputuloksen luovuusarvoa.”

Vaikka useammankin hittibiisin tarina on, että ”piti vielä nopeasti keksiä levylle jotain täytettä ja niin syntyi tämä kaikkien tuntema klassikko”, en ole kuullut, että vuosia sinfonioitaan kypsytellyttä Sibeliusta tai lauseitaan muokannutta Hemingwayta olisi syytetty luovuuden puutteesta.

Luovuus on monien tekijöiden summa. Toki osansa on kyvyllä haastaa ja ajatella uudella yllättävällä tavalla. Mutta yhtä tärkeää on raaka ammattitaito, laaja kokemus ja halu uppoutua syvimpien merkitysten juurille. Jospa siis itsekin annan itselleni armon ja suon luovuudelle sen vaatiman ajan.

Luovuus ei siis ole niinkään yliarvostettua, vaan väärinymmärrettyä.

Se, että idea on keksitty nopeasti, ei heikennä sen arvoa. Mutta vastavuoroisesti idean synnyttämiseen käytetty kova työ ei heikennä lopputuloksen luovuusarvoa.

Lue myös blogi ”Paskat ideat” -metodistamme

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Miika Korppi

Ihmiset

17.10.2022

Miika Korppi
Lue lisää

Etsimme WordPress-kehittäjiä

Rekry

27.09.2022

Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää