Luettavissa 2 minuutissa

Luovuus on yliarvostettua?

Mistähän lie sekin harha tullut, että luovuus olisi hulvatonta ideoiden putkahtelua. Onko sinulla luovasta työstä sellainen käsitys? Tunnusta!

Itseäni usein tuskastuttaa, kun ideat ovat niin kiven takana. Ahdistun, että eikö tässä olekaan säkenöivä luova yksikkö toimessa – oli kyse sitten itsestäni tai tiimistä.

Ja kun vihdoin kaiken kärvistelyn jälkeen saadaan kelvollinen idea puristettua taululle, tuntuu, että väärin keksitty. Oli liian hankalaa. Ei oltu idearikkaita ja luovia.

Jouduttiin pöyhimään kovasti taustoja ja miettimään kohderyhmäkohtaisia tulokulmia. Mietittiin arkista myyntiprosessia ja käytännön rajoitteita.

Mutta sitähän se luominen nimenomaan on!

Oleelliset vaikuttimet käsitellään ja niiden annetaan ohjata aihiota tarpeelliseen suuntaan. Ideaa muovataan kohti oikeaa lopputulosta.

Toki välillä tuntuu, että idea putkahtaa kuin itsestään. Mutta tällöinkin mielen syövereissä on usein tehty pitkä alitajuinen matka, jolla on kuljetettu ajatuksen hiukkasta kohti hedelmällistä maaperää.

”Idean synnyttämiseen käytetty kova työ ei heikennä lopputuloksen luovuusarvoa.”

Vaikka useammankin hittibiisin tarina on, että ”piti vielä nopeasti keksiä levylle jotain täytettä ja niin syntyi tämä kaikkien tuntema klassikko”, en ole kuullut, että vuosia sinfonioitaan kypsytellyttä Sibeliusta tai lauseitaan muokannutta Hemingwayta olisi syytetty luovuuden puutteesta.

Luovuus on monien tekijöiden summa. Toki osansa on kyvyllä haastaa ja ajatella uudella yllättävällä tavalla. Mutta yhtä tärkeää on raaka ammattitaito, laaja kokemus ja halu uppoutua syvimpien merkitysten juurille. Jospa siis itsekin annan itselleni armon ja suon luovuudelle sen vaatiman ajan.

Luovuus ei siis ole niinkään yliarvostettua, vaan väärinymmärrettyä.

Se, että idea on keksitty nopeasti, ei heikennä sen arvoa. Mutta vastavuoroisesti idean synnyttämiseen käytetty kova työ ei heikennä lopputuloksen luovuusarvoa.

Lue myös blogi ”Paskat ideat” -metodistamme

Viimeisimmät artikkelit

Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää
Ihmiset
13.01.2021
Annika De Kooter
Lue lisää
Rekry
05.01.2021
Haussa strateginen suunnittelija
Lue lisää
Blogi
17.12.2020
Käyttäjäpolkujen suunnittelulla ja testauksella parempia sivustokokemuksia
Lue lisää
Blogi
16.12.2020
Kuinka Google Analytics 4 vaikuttaa sivustoosi?
Lue lisää
Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää