Luettavissa 3 minuutissa

Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?

Kansainvälisille markkinoille loikkaaminen edellyttää yritykseltä kokonaisvaltaista pohdintaa liiketoimintastrategian, myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Monelle verkkosivusto on kaiken kokoava markkinointiviestinnän peruspilari – mitä sen suhteen on hyvä huomioida ennen kv-ulostuloa?

Varmuutta perusteellisella pohjatyöllä

Mikäli kansainvälinen myynti on jo harkinnassa, on sille mitä todennäköisemmin jo hahmoteltuna liiketoiminnalliset tavoitteet. Jos ei, näistä on ehdottomasti hyvä aloittaa! Millaista kasvua haette uudella aluevaltauksella, myyttekö samaa vai eri tuotetta/palvelua Suomessa ja kansainvälisesti? Tarvitaanko verkkokauppa tai miten olemassa olevaa muokataan uusiin tarpeisiin sopivaksi?

Entä miten nykyinen myyntiorganisaationne taipuu uusiin tarpeisiin? Rekrytoidaanko uutta väkeä suoramyyntiä varten vai onko tavoitteena kenties koota osaava jälleenmyyjäverkosto, joilla on potentiaalinen asiakaskunta jo valmiina? Sivustolla myyntiä voidaan tukea esimerkiksi ladattavilla lisämateriaaleilla, tarjouspyyntölomakkeilla tai vaikka tarjoamalla mahdollisuus varata tapaaminen suoraan asiantuntijan kalenterista.

Omaan napaan tuijottamisen lisäksi tarkastele kriittisesti myös muiden tekemisiä. Kartoita markkinoilla jo toimivien sekä muiden kilpailijoidesi markkinointia ja määrittele erottuvuustekijäsi. Miten esimerkiksi sivustoilla on kerrottu tarjonnasta, miten liidejä näytetään keräävän ja mitä kautta myynti käytännössä tapahtuu. Mihin suuntaan asiakasta ohjataan sivustolla tai muissa markkinoinnin kanavissa?

Hyvä tarina on universaalisti toimiva konsepti

Suomalaisten ja erityisesti B2B-yritysten helmasynti on tuotelähtöisyys – ominaisuudet ja tarkat speksit tuodaan ensimmäisenä esiin, vaikkei asiakas tietäisi miksi yritys on ylipäätään olemassa.

Jokaisen meidän sisällä elää utelias pikkulapsi, jolla on alkukantainen halu kuulla uusia tarinoita iltanuotion hehkussa. Tartu siihen!

Sen sijaan samaistuttavat tarinat ja merkitys niiden takana kiehtovat kulttuurista riippumatta. Jokaisen meidän sisällä elää utelias pikkulapsi, jolla on alkukantainen halu kuulla uusia tarinoita iltanuotion hehkussa. Tartu siihen! Panosta kerrontatapaan, joka välittää tarinasi mahdollisimman aidosti (liikkuvan) kuvan, äänen ja tekstin muodossa.

Tunnettuus aloitetaan käytännössä nollasta, kun siirrytään tutun vaikutusalueen ulkopuolelle. Tästä syystä sivuston sisältöön panostaminen on oleellista paitsi asiakkaiden, myös hakukoneiden ja mainonnan näkökulmasta. Laadukkaasti lokalisoitu sisältö vastaa moneen menestyksen tarpeeseen;

  • brändisisällöllä luodaan mielikuvia, tarpeita ja syvempiä merkityksiä
  • tuote- ja palvelusisällöllä vastataan asiakkaan ja hakukoneiden tarpeisiin
  • mainossisällöllä houkutellaan liikennettä sivustolle, verkkokauppaan tai yhteydenottoon.

Lokalisoinnilla paikallista uskottavuutta

Lokalisoinnilla eli sisällön sovittamisella kohdeyleisölle sopivaksi otetaan huomioon paitsi uudet kieliversiot, myös kohdemaiden kulttuurilliset erot.

Esimerkiksi yksittäisillä termeillä ja sanavalinnoilla, kuvilla, symboleilla, ikoneilla, mittayksiköillä tai sertifikaateilla voi olla valtava vaikutus siihen, miten luotettavalta toimijalta vaikutat paikallisiin kilpailijoihin verrattuna. Myös sivuston toiminnallisuuksia tai laajuutta voidaan räätälöidä kielialueiden mukaan.

Monesti kansainvälisille markkinoille tavoittelevat asiakkaamme kaipaavat lokalisoinnin lisäksi brändilleen kokonaisvaltaisesti uskottavampaa kerrontatapaa; hiotumpia sanamuotoja, säväyttävämpiä videoita ja tyylikkäämpiä käyttöliittymiä. Bermudan avulla sivustosi ja muu yrityksesi markkinointiviestintä päivitetään kansainväliselle tasolle teille sopivaan tahtiin.

Haluatko tietää enemmän kansainvälisestä sivustosuunnittelusta?

”Kun Suomi ei riitä – sivustosuunnittelua kansainvälisellä otteella” -webinaarissa käsitellään huomioitavia asioita, kun suunnitellaan verkkosivustoa kansainvälisille markkinoille – etenkin B2B-bisneksessä.

Viimeisimmät artikkelit

Podcast
20.01.2022
Jakso 4: Hiljainen tieto
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2021
Juha Tyrni
Lue lisää
Ihmiset
16.12.2021
Minna-Elina Hakomäki
Lue lisää
Ihmiset
16.12.2021
Veikko Sorvaniemi
Lue lisää
Podcast
01.12.2021
Jakso 3: Markkinointibudjettimme pienenee, mikä avuksi?
Lue lisää
Case
09.11.2021
FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot
Lue lisää
Rekry
01.11.2021
Etsimme WordPress-kehittäjiä
Lue lisää
Podcast
20.10.2021
Jakso 2: Kuka puhuu, kenelle ja miksi? Haussa käänteentekevä tone of voice
Lue lisää
Podcast
05.10.2021
Jakso 1. Käsissä langat, palapelin palat ja pallo – vai miten se markkinoinnin johtaminen menikään?
Lue lisää
Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää