5 minuuttia

Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto

Blogisarja markkinoinnin ostajille 

Olen urani aikana työskennellyt hyvin erilaisissa mainostoimistoissa, suunnitellut markkinointia kaikenkokoisille yrityksille, mutta myös istunut markkinoinnin ostajan saappaissa. Mainostoimiston hinta on usein yksi merkittävimmistä tekijöistä siihen, mikä toimisto lopulta valitaan yhteistyökumppaniksi – mutta ovatko yritykset tarpeeksi perillä, mistä hinta muodostuu? Markkinoinnin ostaja voi mielestäni selvittää jo hinnan sisältöä tarjouspyyntövaiheessa, mutta se vaatii myös syvällisempää toimistoihin tutustumista. 

Tämän blogisarjan tavoitteena on, että markkinoinnin ostaja osaisi etsiä helpommin oikeat markkinointikumppanit.  

Inspiraationa tekstille toimi Bermudan marraskuinen Mitä Maksaa -workshop, jolloin toimistollemme kokoontui väkeä mm. Differolta, H23 Agencystä sekä Villivisiolta.  

Olemme tamperelaisia ”kilpailijoita”, mutta erilaisia. Erilaisuudesta puolestaan kumpuaa mahdollisuus yhteistyöhön. Miksi yritys käyttäisi vain yhtä toimistoa, kun voisi käyttää eri toimistoja siihen, missä he ovat parhaita?    

 


Osa 1 : Tarve ja tahto

 

Väitän, että markkinointipalvelujen ostamiseen on turha kuluttaa aikaa tai rahaa, jos yrityksessä ei tiedetä, miksi markkinointiin tulisi investoida. Tämä liittyy myös yhteiseen tahtotilaan. Jos sellaista ei löydy yrityksen sisältä, tiimityö sisäisesti tai markkinointitoimiston kanssa ei luultavasti tule kokemaan suurta menestystarinaa. 

Alla kolme skenaariota yrityskoon mukaan. 

 

 

Markkinointikumppanin tarve:

  • Yrityksestä ei välttämättä löydy tarpeeksi omaa markkinointiosaamista tai aikaa.  

Yleiset ongelmat:

  • Jos liikevaihto on vielä suhteellisen pientä, markkinointi saatetaan nähdä kulueränä, eikä siihen haluta (tai voida) panostaa rahallisesti.  
  • Ei olla vielä omaksuttu ajattelutapaa, että myynti tuo takaisin markkinointiin käytetyn investoinnin. Tämän vuoksi etsitään vain edullisia tai ilmaisia vaihtoehtoja.  
  • Jos markkinoinnin strateginen pohjatyö jää tekemättä, lopputuotoksista, kuten nettisivustosta, somekanavista ja printtimateriaaleista voi puuttua punainen lanka. 

Vinkkejä yrittäjälle:

  • Missä ei kannata säästää: Investoi asioihin, joiden toivot olevan aikaa kestäviä. Näitä ovat esimerkiksi markkinoinnin strategiset linjaukset sekä yrityksen visuaalinen ilme. 
  • Missä voi säästää: Kun perusasiat, kuten graafinen ohjeisto ja kanavakohtaiset strategiat ovat kunnossa, taktista markkinointia voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti.  

 

 


Perustuu tositarinoihin: 

Pyydät tuttua tekemään logon uudelle yrityksellesi, koska hän opiskelee ”jotain mainosjuttuja”. 

Hinta: Viinipullo  

Ajan myötä logo kuitenkin osoittautuu vaikeakäyttöiseksi eri ympäristöissä, ja logon fonttikin alkaa vaikuttamaan jo vanhentuneelta. Päätät lopulta tilata uuden logon ja graafisen ohjeiston ammattilaisgraafikolta. Sinun täytyy kuitenkin samalla uudistaa mm. printtimateriaalit, autoteippaukset, kyltit ja yritysvaatteet.  

Todellinen hinta tuplamateriaaleineen: Priceless 

Ps. Olen itsekin suunnitellut kavereille graafisia juttuja pullopalkalla (en ole graafinen suunnittelija), mutta nykyään ohjaan heidät mieluummin ammattilaisen luo, jotta vältyttäisiin suuremmilta vahingoilta. 

 


 

 

 

Markkinointikumppanin tarve:

  • Yrityksessä on yksi tai useampi markkinoinnin ammattilainen (markkinointipäällikkö, -koordinaattori, -assistentti), jotka eivät kuitenkaan ehdi tai kykene tekemään kaikkea itse. 

Yleinen ongelma:

  • Johto odottaa, että markkinointiin palkatut henkilöt hoitaisivat talon sisäisesti mahdollisimman paljon, vaikka resursseja sisäisesti ei löytyisikään tarpeeksi. 
  • Markkinointi nähdään ”omana tonttinaan”, jolloin se pidetään erillään esim. myynnin palavereista tai johdon strategisista päätöksistä. 

Vinkkejä johtajille:

  • Vaadi markkinointihenkilöstöltäsi tietoa niistä markkinoinnin ja viestinnän alueista, jotka he hallitsevat itse – sekä alueet, joihin he tarvitsevat ulkopuolista apua. Tämä helpottaa sopivien markkinointikumppaneiden etsintää. 
  • Varmista, että markkinointihenkilöstö on perillä yrityksesi nykyisistä ja tulevista strategisista linjauksista. Kerro heille, millaisiin tavoitteisiin yrityksen tulisi päästä, ja millaisella markkinointibudjetilla. Osoita olevasi markkinointitiimin jäsen. 
  • Haasta markkinointi, myynti (ja koko henkilöstö) antamaan kehitysehdotuksia yrityksen markkinointiin. On tärkeää, että koko henkilöstö seisoo viestien takana ja on ylpeä siitä, kuinka yritys näkyy ulospäin. 

 


Perustuu tositarinoihin: 

Markkinointipäällikkö päättää lähettää tarjouspyyntöjä liittyen myynnintukimateriaaleihin sekä tuotevideoihin, joihin on kysyntää alan trendien mukaan.  

Hinta: Kolmen viikon työtunnit mainostoimistojen vertailuun, tarjouspyyntöjen tekoon, niiden käsittelyyn sekä tapaamisiin erilaisten mainostoimistojen kanssa.  

Kun markkinointipäällikkö esittelee potentiaaliset toimistokumppanit johtoportaalle, selviää, etteivät myyntipäälliköt koe tarvetta uusille materiaaleille, koska nykyiset PowerPointit ovat ihan jees. Johtaja tuumaa, että koska myynti ei nyt vedä, täytyy säästää markkinointibudjetissa. Päädytään, että tehdään markkinointiuudistuksia parin vuoden päästä, kun bisnes taas skulaa.  

Todellinen hinta: Priceless  

 


 

 

Markkinointikumppanin tarve:

  • Yrityksellä on yksi tai useampi markkinointitiimi valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Tässä mittakaavassa ymmärretään taloudellinen panostus markkinointiin, ja markkinointibudjetit on määritelty vuosi- tai kvartaalitasolla. Yritys käyttää montaa eri toimistoa eri tarkoituksiin. 

Yleinen ongelma:

  • Mitä suurempi yritys, sitä “kankeampaa” ja hitaampaa on markkinoinnin uudistuminen. Juututaan helposti vanhoihin malleihin ja toimintatapoihin, koska päätös- ja muutosprosessit ovat pitkiä. 
  • Henkilöstö on pirstaloitunut niin laajalle, että on vaikea tunnistaa markkinoinnin todellisia tarpeita tai ymmärtää kansainvälisiä kohderyhmiä. 
  • Yrityksellä saattaa olla tarkasti suojatut viestintäjärjestelmät, joihin markkinointikumppaneilla ei ole asiaa, minkä vuoksi ei myöskään todellista ymmärrystä yrityksen viestintätavoista. 

Vinkkejä markkinointitiimin vetäjälle:

  • Kyseenalaista ja haasta tahot, jotka vaikuttavat markkinointiin. Tee tutkimusta ihmisten kautta, jotka käyttävät markkinoinnin lopputuotoksia kentällä. 
  • Auta markkinointitoimistoa tutustumaan yritykseen mahdollisimman syvällisesti. Järjestä heille tehdaskierros, esittele heille yrityksen viestintä- ja myyntityökaluja, ota markkinointitoimiston palavereihin mukaan myyjiä, tuotepäälliköitä ja muita henkilöitä, jotka tarvitsevat lopullista markkinointimateriaalia. 

 


Perustuu tositarinoihin: 

Yritys on tehnyt kymmenen vuoden ajan tiiliskiven paksuista printtikatalogia, jossa esitellään koko konsernin tuoterepertuaari, varaosat ja tekniset tiedot. Samat tiedot löytyvät netistä, mutta on hyvä olla printtiversio. 

Hinta: taittotyö kieliversioineen + tarkastuskierrokset sisäisesti + kansainvälinen printtipainos ja logistiikka 100 000 €   

Kun uusin katalogi on tullut painosta ja tuhannet painokset lähetetty maailmalle toimipisteisiin, USA:n myyntipäällikkö kommentoi työpaikan intrassa: ”Eipä näitä katalogeja täällä Jenkeissä enää tarvita, koska jäävät pölyyntymään asiakkaiden nurkkiin. Mutta nettisivuista pitäisi saada responsiiviset, jotta tietoja voi helposti näyttää padista tai kännykästä.” 

Todellinen hinta: Priceless 

 


 

Tiivistettynä

 

Ei siis riitä, että yrityksen markkinointiassari tahtoo mainostoimiston kumppanikseen. Tahtotilan tulee löytyä etenkin johtajilta, myynnistä – parhaimmillaan koko henkilöstöstä.  

Jos avainhenkilöt ja rahakirstun vartijat ovat vastahakoisia, mainostoimistojen kilpailutuksesta koituu turhaa työtä sekä tarjouksen pyytäjälle että antajalle.  

Alussa täytyy sisäisesti miettiä, millaisia markkinointi- ja myyntitavoitteita yritykselläsi on pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä. Entä kuinka paljon markkinointiin ollaan valmiita investoimaan? 

Tähän syvennytään blogisarjan toisessa osassa ”Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus”. 

Haluatko, että yrityksessäsi tuumattaisiin enemmänkin näitä asioita? Pistähän tästä jakoon:

Viimeisimmät artikkelit

Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
05.12.2017
Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa
Lue lisää
Case
01.12.2017
Injeq: Älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Rekry
01.09.2017
Planner / konsepti­suunnittelija
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää