Luettavissa 5 minuutissa

Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa

 

Slush ylitti toistamiseen odotukseni korkealle virittäytyneellä tunnelmallaan ja aidolla, innostusta huokuvalla energiallaan. Suomalaisina kuvailemme itseämme edelleen poikkeuksellisen jurona ja pidättyväisenä kansana, mutta Slush antaa ymmärtää kaikkea muuta (tai sitten loska ja ympäri maailmaa saapuvat startupit, sijoittajat ja muut vierailevat tähdet tekevät mystisen taikansa kahden päivän ajaksi). Tässä tiivistetysti, mitä Slushista jäi itselleni käteen käyntikorttinivaskan ja mojovan univelan lisäksi.

 

”Nothing normal ever changed a damn thing.”

 

Verkostoidu, ylläpidä kontakteja, toista

Slush jos mikä on loistava esimerkki verkostoitumisen tärkeydestä. Eräs minua viisaampi mies tiivisti tapahtuman perimmäisen tarkoituksen loistavasti ensimmäisen illan jälkeen:

 

”Slush on tapahtuma, jossa ihmiset, jotka tekevät juttuja mutta joilla ei ole rahaa, yrittävät löytää ihmisiä, joilla on rahaa mutta tarvitsevat juttuja tehdäkseen sitä lisää.”

 

Verkostojen luominen ja ylläpitäminen ovat startupien elinehto, mutta edellä mainitsemani Pirkka Rannikon kaava pätee mielestäni kaikkiin yrityksiin, palvelusta tai tuotteesta riippumatta. Kyse on käytännössä siitä, että on löydettävä oma pelikenttänsä, jossa kysyntä ja tarjonta kohtaavat kasvattaen toinen toistaan. Vahvimmat onnistuvat keräämään ympärilleen niin vahvan verkoston, että markkinoinnista kasvava osuus tapahtuu kontaktien (eli monesti asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden) kautta. Myynti sen kun kasvaa, sijoittajat ovat tyytyväisiä ja rahaa investoidaan entistä rohkeammin. Mutta miten tähän päästään?

 

”Kun myynnin tukimateriaalit suunnitellaan tarkoitus- ja kohderyhmälähtöisesti, ei tarvitse panikoida, muistaako tai osaako sitä kertoa kaiken oleellisen.”

 

Toisille verkostoituminen on luonteva tapa olla, elää ja tehdä bisnestä. No valitettavasti suurelle osalle huippuideoiden keksijöistä sosiaaliset kanssakäymiset, kissanristiäiset ja mahtipontinen parrasvaloissa esiintyminen nostavat lähinnä kylmät hikikarpalot otsalle ja oman idean esittely sijoittajille, asiakkaille tai muulle maailmalle vaatii harjoittelua. Tilanne ei ole kuitenkaan toivoton! Kun myynnin tukimateriaalit suunnitellaan tarkoitus- ja kohderyhmälähtöisesti, ei tarvitse panikoida, muistaako tai osaako sitä kertoa kaiken oleellisen. Loppu onkin harjoittelua, epäonnistumisista oppimista ja tämän kaiken toistoa.

 

Pitsaus = Typistä, yksinkertaista, herätä kysymyksiä

Pitsauksessa (pitching) kyse on asiasi tiivistämisestä yhteen lauseeseen mielenkiintoisesti, ymmärrettävästi ja itsensä selittävästi. Kaikki, mitä tulee tämän jälkeen, on ekstraa, mikäli kuuntelija ei ole jo karannut seuraavalle ständille. Minulle ehdottomasti mieleenpainuvin puheenvuoro Slushissa oli Kat Manalacin Pitch Practice, joka käsitteli parhaan pitsauksen rakentamista.

 

“A clear idea is the best foundation for growth.” – Kat Manalac, Y Combinator

 

Pähkinänkuoressa hyvä pitsaus vastaa Katin mukaan aina ensin kysymykseen ’mitä’ ja vasta sen jälkeen ’miksi’. Keksi, valmista ja toteuta jotain, mitä ihmiset haluavat ja kerro siitä selkeästi. Älä siis aloita kertomalla, miten maailma ei tule selviämään vuoteen 2050 asti ilman tätä kuningasideaa tai miten ärsytyksen partaalle saakka äitisi kamppaili vuosia jonkin ongelman kanssa, ennen kuin keksit tämän ratkaisun. Yleisösi nimittäin nukahti juuri äsken. Myös Manalac alleviivasi tämän selkeästi:

 

“Don’t do that shit!”

 

Mieti, miten kertoisit palvelusi tai tuotteesi perimmäisen idean 5-vuotiaalle niin, että hänkin osaisi tämän jälkeen selittää sen eteenpäin. ”Mahdotonta”, voisi ajatella esimerkiksi lähes loputtomiin skaalautuvan verkkoprotokollan kohdalla. Vai onko sittenkään? Itse selittäisin sen viisivuotiaalle mieheni siskonpojalle näin:

”Wirepas mahdollistaa tiedon kulkemisen laitteiden välillä yhtä mukautuvasti, miten parvissa tai laumoissa elävät eläimet kommunikoivat keskenään.”

Tämän jälkeen täydentäisin jotakuinkin näin: ”Wirepas toimii silloin, kun esimerkiksi tehtaassa pitää tietää, missä laitteet, osat ja ihmiset ovat ja mitä ne tekevät. Ihan kuten eläinparvissa, viesti kulkee tehokkainta reittiä sinne, mihin sen pitää mennä.”

 

Hyvä pitsaus saa myös kuulijassa heräämään kysymyksiä. Millaisia ratkaisuja tämä mahdollistaa? Mihin voisin itse tätä käyttää? Miten tämä käytännössä toimii, millainen tarina tässä on taustalla? Kuvittele olevasi sokkotreffeillä, mutta olisit kuullut toisesta osapuolesta jo kokonaisen elämäkerran. Kysypä itseltäsi, miten kiinnostunut olisit enää tässä vaiheessa tai miten paljon keskittyisit kuuntelemaan hänen pitsauksensa omasta itsestään ensimmäisen 3 minuutin ajan. Niinpä.

Selkeä idea ja paras tiimi – kerro siitä!

Slush vahvisti omaa käsitystäni siitä, että olimme oikealla asialla liikkeellä. Monilla oli selkeä idea, mitä tehdään ja mihin he tarjoavat ratkaisua. Kaikilla luonnollisesti oli the world’s best team ever ja uhoa enemmän kuin Suomen vaatimattomuuslaki sallii. Mutta omaksi onnekseni ilahduttavan monella oli kerrontatapansa suhteen vielä tekemistä. Kiitos jo tässä vaiheessa teille, kenen kanssa kävimme mahtavia keskusteluja ja ideoimme yhdessä, miten tästä eteenpäin!

Kuten Ukko viime blogissaan totesi, erottuminen vaatii sitä, että retoriikassa, yritysilmeessä ja koko olemuksessa välittyy pintaa syvemmältä kumpuava idea – mitä yritys merkitsee itselleen, asiakkailleen ja sidosryhmilleen. Saamme Bermudalla erityisiä kiksejä siitä, että pääsemme kertomaan toistaan teknisemmistä ja vaikeammin ymmärrettävistä asiakkaidemme tuotteista ja palveluista, mutta erityisesti siitä paljon puhumastani merkityksestä. Kun äärimmilleen viritetystä insinöörikielestä halutaan selkeää ja visuaalisesti kuumottavaa, me olemme elementissämme.

Eli jos tunnistat näistä itsesi, tiimisi tai startupin, josta innostuit Slushissa, mutta markkinointi prakaa, kannustan tarttumaan luuriin. Jutellaan hetki ja me kerromme, miten tarinasi kannattaa kertoa.

ps. Jos olet niitä hikikarpaloihmisiä, käy ensin lukemassa lisätietoa täältä, niin ei ala yhteydenottaminen aharistamahan.

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
20.09.2018
Joona Valkeala
Lue lisää
Ihmiset
14.09.2018
Heidi Luukkonen
Lue lisää
Ihmiset
10.09.2018
Anssi Kosonen
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Blogi
04.09.2018
Taysin uudelle lastensairaalalle kerätty jo yli puoli miljoonaa euroa
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Blogi
21.08.2018
Lastensairaala-golf jo toistamiseen Tampereella
Lue lisää
Uutiset
06.08.2018
OpenStudios 24.8. – Avoimet ovet Bermudalla
Lue lisää
Blogi
06.08.2018
Markkinointityö yläkoululaisen näkökulmasta
Lue lisää
Blogi
13.06.2018
Mitä maksaa? Osa 3: Lisäkustannusten ennaltaehkäisy
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Blogi
23.05.2018
B2B-myyntimiehen taivas ja helvetti
Lue lisää
Uutiset
14.05.2018
GDPR ja nettisivustosi
Lue lisää
Blogi
18.04.2018
Mitä maksaa? Osa 2: Markkinointitoimistojen vertailu ja kilpailutus
Lue lisää
Blogi
24.03.2018
Behind the Scenes – Bermudan logo
Lue lisää
Blogi
14.03.2018
Mitä maksaa? Osa 1: Tarve ja tahto
Lue lisää
Ihmiset
23.02.2018
Anni Ylinen
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Ihmiset
29.01.2018
Tiia Forselius
Lue lisää
Blogi
26.01.2018
Luovuus on yliarvostettua?
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Blogi
28.12.2017
Miksi sivustosi ei ole koskaan valmis
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Blogi
23.11.2017
Kasvuyritykset, Slush ja erottautuminen. Ei niin simppeli juttu.
Lue lisää
Blogi
22.11.2017
Uusi saitti, miten niitä oikein tehdään?
Lue lisää
Blogi
28.09.2017
Somemanagerin kolme kirousta
Lue lisää
Uutiset
20.09.2017
Turpaan vaan! Business Battle pe 13.10.
Lue lisää
Ihmiset
19.09.2017
Anu Mäki
Lue lisää
Blogi
15.09.2017
Miten mainostoimistossa ideoidaan?
Lue lisää
Ihmiset
02.09.2017
Toimistokana
Lue lisää
Uutiset
01.09.2017
TTY:n tuore brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Uutiset
17.08.2017
Avoimet ovet Bermudassa 30.8.
Lue lisää
Rekry
16.08.2017
Miksi ja miten hakea Bermudalle töihin?
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Ulpu-Maria Lehtinen
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Anne Niemi
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Jimi Heitto
Lue lisää
Ihmiset
31.07.2017
Matti Tanskanen
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Blogi
06.07.2017
Aatteleppa omalle kohalles – viisi vinkkiä arkipäivän empatiaan
Lue lisää
Blogi
16.06.2017
Trubaduurin henkisiä työkaluja toimistokäyttöön. Ehkä.
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Uutiset
05.06.2017
Bermudalaisten lounasmatka 5.–16.6.
Lue lisää
Uutiset
26.05.2017
TTY:n brändijohtaja katsoo Bermudaa asiakkaan silmin
Lue lisää
Ihmiset
20.05.2017
Jarkko Caven
Lue lisää
Uutiset
08.05.2017
Berjantai 19.5. – tiedonjanon sammutusta ja muutenkin
Lue lisää
Ihmiset
14.04.2017
Katja Uvarova
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Blogi
07.02.2017
Miksi sivustosi repsottaa?
Lue lisää
Ihmiset
25.01.2017
Timo Tuomola
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Ihmiset
20.12.2016
Sami Partanen
Lue lisää
Blogi
15.12.2016
Bermudalaiset hyvänteossa. Vielä ehdit sinäkin mukaan!
Lue lisää
Uutiset
08.12.2016
Bermuda ja Tampereen Lastenklinikan Tuki Ry haluavat joululahjasi!
Lue lisää
Uutiset
06.12.2016
Bermuda ja Pirkanmaan rakentaja Visura Oy yhteistyöhön
Lue lisää
Blogi
02.12.2016
Asiakas on aina oikeassa
Lue lisää
Ihmiset
23.11.2016
Maiju Ylikoski
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Tommi Sani
Lue lisää
Ihmiset
09.11.2016
Ukko Järvinen
Lue lisää
Blogi
09.11.2016
Miksi muutosjohtaminen epäonnistuu aina – tai ainakin melkein aina?
Lue lisää
Uutiset
04.11.2016
Kaksi uutta tekijää, monta uutta tarinaa
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Ihmiset
25.10.2016
Timo Harju
Lue lisää
Uutiset
04.10.2016
Tiedämme, mitä teit viime kesänä 27.10.2016
Lue lisää
Ihmiset
03.10.2016
Heikki Hujala
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Uutiset
10.08.2016
Bermudan ja Inspiration aamiaistilaisuus tarjoaa lihaa asiakasdatan ympärille
Lue lisää
Blogi
09.08.2016
Data on hyvä renki, mutta huono isäntä
Lue lisää
Uutiset
07.08.2016
Open Studios 1.9.2016
Lue lisää
Blogi
09.06.2016
Tunne * Järki * Asenne = X
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Blogi
12.05.2016
Työnäytepalvelu – ilmaisen työvoiman loputon lähde?
Lue lisää
Uutiset
26.04.2016
Kaikki tiet vievät Bermudaan – Maiju ja Katja esittäytyvät
Lue lisää
Blogi
13.04.2016
Huominen on tänään
Lue lisää
Blogi
06.04.2016
Saako mainostoimiston kuriin silittelemällä vai olemalla bitch?
Lue lisää
Blogi
01.04.2016
Häiritsevä totuus mainostekstien takana
Lue lisää
Ihmiset
23.03.2016
Mika Kihlakaski
Lue lisää
Blogi
09.03.2016
Revi meistä kaikki irti!
Lue lisää
Ihmiset
26.02.2016
Jon Judén
Lue lisää
Blogi
24.02.2016
Tiesitkö: päättäjäkin on ihminen
Lue lisää
Blogi
12.02.2016
Juuri oikeanlaista kemiaa
Lue lisää
Uutiset
10.02.2016
Suutarin lapselle uusi sivusto, video ja lehti
Lue lisää
Uutiset
03.02.2016
Know-hau tuli Bermudalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää
Uutiset
29.10.2015
Karut naapurit vievät Tommin työt
Lue lisää
Blogi
26.10.2015
Videon keittiötesti
Lue lisää
Blogi
04.08.2015
Hirvittävä tunnustus
Lue lisää
Blogi
29.04.2015
Selaushistoria ja markkinoinnin automaatio
Lue lisää
Uutiset
19.03.2015
Ex nihilo nihil – Käyttäjäkokemuksia tyhjästä?
Lue lisää
Uutiset
10.03.2015
Wirepas rikkoi maailmanennätyksen
Lue lisää
Blogi
01.12.2014
Rakkaudesta tarinoihin
Lue lisää
Blogi
11.11.2014
Hypen lapset
Lue lisää
Blogi
30.10.2014
Videoproduktio, tarina ja herpes
Lue lisää
Blogi
16.10.2014
Torilla tavataan!
Lue lisää
Uutiset
08.10.2014
”No saitteko tästä mitään tolkkua?”
Lue lisää
Blogi
26.09.2014
Näkyvyys nolla, tuuli itäkaakosta…
Lue lisää
Blogi
22.09.2014
Tuntemattomia kaveripyyntöjä Facebookissa
Lue lisää
Blogi
03.09.2014
Suutareista, lapsista ja kengistä
Lue lisää