Luettavissa 5 minuutissa

Normaalista poikkeavat ideatkaan eivät erotu ilman veroistansa tarinaa

Slush ylitti toistamiseen odotukseni korkealle virittäytyneellä tunnelmallaan ja aidolla, innostusta huokuvalla energiallaan. Suomalaisina kuvailemme itseämme edelleen poikkeuksellisen jurona ja pidättyväisenä kansana, mutta Slush antaa ymmärtää kaikkea muuta (tai sitten loska ja ympäri maailmaa saapuvat startupit, sijoittajat ja muut vierailevat tähdet tekevät mystisen taikansa kahden päivän ajaksi). Tässä tiivistetysti, mitä Slushista jäi itselleni käteen käyntikorttinivaskan ja mojovan univelan lisäksi.

”Nothing normal ever changed a damn thing.”

Verkostoidu, ylläpidä kontakteja, toista

Slush jos mikä on loistava esimerkki verkostoitumisen tärkeydestä. Eräs minua viisaampi mies tiivisti tapahtuman perimmäisen tarkoituksen loistavasti ensimmäisen illan jälkeen:

”Slush on tapahtuma, jossa ihmiset, jotka tekevät juttuja mutta joilla ei ole rahaa, yrittävät löytää ihmisiä, joilla on rahaa mutta tarvitsevat juttuja tehdäkseen sitä lisää.”

Verkostojen luominen ja ylläpitäminen ovat startupien elinehto, mutta edellä mainitsemani Pirkka Rannikon kaava pätee mielestäni kaikkiin yrityksiin, palvelusta tai tuotteesta riippumatta. Kyse on käytännössä siitä, että on löydettävä oma pelikenttänsä, jossa kysyntä ja tarjonta kohtaavat kasvattaen toinen toistaan. Vahvimmat onnistuvat keräämään ympärilleen niin vahvan verkoston, että markkinoinnista kasvava osuus tapahtuu kontaktien (eli monesti asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden) kautta. Myynti sen kun kasvaa, sijoittajat ovat tyytyväisiä ja rahaa investoidaan entistä rohkeammin. Mutta miten tähän päästään?

”Kun myynnin tukimateriaalit suunnitellaan tarkoitus- ja kohderyhmälähtöisesti, ei tarvitse panikoida, muistaako tai osaako sitä kertoa kaiken oleellisen.”

Toisille verkostoituminen on luonteva tapa olla, elää ja tehdä bisnestä. No valitettavasti suurelle osalle huippuideoiden keksijöistä sosiaaliset kanssakäymiset, kissanristiäiset ja mahtipontinen parrasvaloissa esiintyminen nostavat lähinnä kylmät hikikarpalot otsalle ja oman idean esittely sijoittajille, asiakkaille tai muulle maailmalle vaatii harjoittelua. Tilanne ei ole kuitenkaan toivoton! Kun myynnin tukimateriaalit suunnitellaan tarkoitus- ja kohderyhmälähtöisesti, ei tarvitse panikoida, muistaako tai osaako sitä kertoa kaiken oleellisen. Loppu onkin harjoittelua, epäonnistumisista oppimista ja tämän kaiken toistoa.

Pitsaus = Typistä, yksinkertaista, herätä kysymyksiä

Pitsauksessa (pitching) kyse on asiasi tiivistämisestä yhteen lauseeseen mielenkiintoisesti, ymmärrettävästi ja itsensä selittävästi. Kaikki, mitä tulee tämän jälkeen, on ekstraa, mikäli kuuntelija ei ole jo karannut seuraavalle ständille. Minulle ehdottomasti mieleenpainuvin puheenvuoro Slushissa oli Kat Manalacin Pitch Practice, joka käsitteli parhaan pitsauksen rakentamista.

“A clear idea is the best foundation for growth.” – Kat Manalac, Y Combinator

Pähkinänkuoressa hyvä pitsaus vastaa Katin mukaan aina ensin kysymykseen ’mitä’ ja vasta sen jälkeen ’miksi’. Keksi, valmista ja toteuta jotain, mitä ihmiset haluavat ja kerro siitä selkeästi. Älä siis aloita kertomalla, miten maailma ei tule selviämään vuoteen 2050 asti ilman tätä kuningasideaa tai miten ärsytyksen partaalle saakka äitisi kamppaili vuosia jonkin ongelman kanssa, ennen kuin keksit tämän ratkaisun. Yleisösi nimittäin nukahti juuri äsken. Myös Manalac alleviivasi tämän selkeästi:

“Don’t do that shit!”

Mieti, miten kertoisit palvelusi tai tuotteesi perimmäisen idean 5-vuotiaalle niin, että hänkin osaisi tämän jälkeen selittää sen eteenpäin. ”Mahdotonta”, voisi ajatella esimerkiksi lähes loputtomiin skaalautuvan verkkoprotokollan kohdalla. Vai onko sittenkään? Itse selittäisin sen viisivuotiaalle mieheni siskonpojalle näin:

”Wirepas mahdollistaa tiedon kulkemisen laitteiden välillä yhtä mukautuvasti, miten parvissa tai laumoissa elävät eläimet kommunikoivat keskenään.”

Tämän jälkeen täydentäisin jotakuinkin näin: ”Wirepas toimii silloin, kun esimerkiksi tehtaassa pitää tietää, missä laitteet, osat ja ihmiset ovat ja mitä ne tekevät. Ihan kuten eläinparvissa, viesti kulkee tehokkainta reittiä sinne, mihin sen pitää mennä.”

Hyvä pitsaus saa myös kuulijassa heräämään kysymyksiä. Millaisia ratkaisuja tämä mahdollistaa? Mihin voisin itse tätä käyttää? Miten tämä käytännössä toimii, millainen tarina tässä on taustalla? Kuvittele olevasi sokkotreffeillä, mutta olisit kuullut toisesta osapuolesta jo kokonaisen elämäkerran. Kysypä itseltäsi, miten kiinnostunut olisit enää tässä vaiheessa tai miten paljon keskittyisit kuuntelemaan hänen pitsauksensa omasta itsestään ensimmäisen 3 minuutin ajan. Niinpä.

Selkeä idea ja paras tiimi – kerro siitä!

Slush vahvisti omaa käsitystäni siitä, että olimme oikealla asialla liikkeellä. Monilla oli selkeä idea, mitä tehdään ja mihin he tarjoavat ratkaisua. Kaikilla luonnollisesti oli the world’s best team ever ja uhoa enemmän kuin Suomen vaatimattomuuslaki sallii. Mutta omaksi onnekseni ilahduttavan monella oli kerrontatapansa suhteen vielä tekemistä. Kiitos jo tässä vaiheessa teille, kenen kanssa kävimme mahtavia keskusteluja ja ideoimme yhdessä, miten tästä eteenpäin!

Kuten Ukko viime blogissaan totesi, erottuminen vaatii sitä, että retoriikassa, yritysilmeessä ja koko olemuksessa välittyy pintaa syvemmältä kumpuava idea – mitä yritys merkitsee itselleen, asiakkailleen ja sidosryhmilleen. Saamme Bermudalla erityisiä kiksejä siitä, että pääsemme kertomaan toistaan teknisemmistä ja vaikeammin ymmärrettävistä asiakkaidemme tuotteista ja palveluista, mutta erityisesti siitä paljon puhumastani merkityksestä. Kun äärimmilleen viritetystä insinöörikielestä halutaan selkeää ja visuaalisesti kuumottavaa, me olemme elementissämme.

Eli jos tunnistat näistä itsesi, tiimisi tai startupin, josta innostuit Slushissa, mutta markkinointi prakaa, kannustan tarttumaan luuriin. Jutellaan hetki ja me kerromme, miten tarinasi kannattaa kertoa.

ps. Jos olet niitä hikikarpaloihmisiä, käy ensin lukemassa lisätietoa täältä, niin ei ala yhteydenottaminen aharistamahan.

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää