Luettavissa 5 minuutissa

Palataan aluksi vuoteen 2015, jolloin Nokian Raskaat Renkaat sekä Valtra tekivät Juha Kankkusen kanssa ennätyksen maailman nopeimmalla traktorilla. Ennätysvideon lisäksi kuvattiin The Race -mainosfilmi. Tuolloin olimme mukana tekemässä ennätykseen liittyvää kampanjasivua sekä siihen liittyvää digimainontaa. Vuoden 2018 alussa saimme mahdollisuuden lähteä suunnittelemaan The Racelle jatko-osaa, mutta tällä kertaa alusta saakka.

“Meillä olis tässä pari muuttujaa”

Projektin lähtökohdat eivät käsikirjoittajien näkökulmasta olleet sieltä helpoimmasta päästä, sillä videoprojektissa oli muutamia valmiiksi määriteltyjä elementtejä:

  • Nokian Raskaat Renkaat toivoi videoon mukaan Marcus ja Niclas Grönholmia GRX Team -sponsoriyhteistyön ansiosta. Kässäriin eivät kuitenkaan kuuluisi ralli/henkilöauton renkaat, koska Nokian Raskaat Renkaathan myy nimensä mukaisesti isoja renkaita.
  • Valtra toivoi kulkuneuvoksi automaattista traktoria – jossa ei siis ole kuskia. Tässä vaiheessa tiimi raapi päätään: mitä Grönholmeilla sitten tehdään?
  • Nokian Raskaat Renkaat ja Valtra ovat kumppaneita 365 SnowHow-konseptissa, joten mukaan haluttiin lunta/lumenaurausta.

  • Lokaatioksi oli määritelty luminen Kemi, jossa Valtralla oli tapahtuma talvella 2018, mutta lopulta ilmeni, että kuvauspaikaksi suunniteltu meren jää olisi ollut paikoittain liian ohutta (=vaarallista).
  • Plan B -kuvauspaikaksi päätettiin Räyskälän lentokenttä, koska kuvaukset täytyi tehdä suljetuissa ja turvallisissa olosuhteissa. Mutta pelkona oli, riittääkö lumi niin etelässä maaliskuun viimeiselle viikolle saakka. Tiukille meni!

“Mikä olisi sellainen maailmanennätys, jota kukaan ei ole vielä yrittänyt”

Bermudan workshopeissa saimme kasattua idean, jossa Grönholmit sekä miehittämätön, lunta auraava traktori sulautuivat yhteen käsikirjoitukseen.

Mutta tässä vaiheessa mukaan astui suomalainen kylähulluus. Valtraa alkoi houkutella uuden maailmanennätyksen teko. Tämä vahvistui etenkin, kun Top Gear ilmoitti rikkoneensa aikaisemman Kankkusen ennätyksen – tosin täysin erilaisella traktorilla ja kesäolosuhteissa.

Matti Tiitinen – Senior Brand Business Manager, Valtra Inc:

“Pitkään pohdittiin, mikä olisi sellainen maailmanennätys, jota kukaan ei ole vielä yrittänyt, mutta joka soveltuisi sekä Valtran että Nokian Raskaiden Renkaiden pohjoismaiseen osaamiseen. Ja siitä se ajatus sitten lähti. Meidän teknikot ja AGCO Powerin ohjelmoijat kyllä suostuvat mihin tahansa, kunhan vähän yllyttää.”

Lopputuloksena päätimme filmata miehittämättömän traktorin lumenaurauksen nopeusennätyksen – mutta samalla muokkasimme Grönholm-videon käsikirjoitusta, jotta se olisi yhteneväinen uuden ennätysidean kanssa. Päädyimme siis tekemään kaksi videota – käsikirjoitettu video sekä dokumentaarinen video ennätyksen teosta:

 

Katselukerrat YouTubessa 30.10.2018: 89,214 


Katselukerrat YouTubessa 30.10.2018: 345,963


The Snowrace

Kankkusen tähdittämän The Race-kampanjan jatko-osaksi nimettiin “The Snowrace”, jolle suunnittelimme myös kampanjasivun. Sivulla on mahdollisuus osallistua Lapin matkan sekä Grönholmin isännöimän rallielämyksen arvontaan. Sivulla myös esitellään Valtra T254 Versu -ennätystraktori sekä Nokian Hakkapeliitta TRI-rengas, jolla myös ensimmäinen ennätys tehtiin.

Kampanjasivun vierailijoiden määrä 30.10.2018: 35 694


Oliko tässä nyt sitten mitään järkeä?

Näin jälkiviisaana voimme olla kiitollisia Valtran yllytyksestä ja siitä, että heidän teknologianeronsa taistelivat kuvauspäivänä automatisoidun traktorin kanssa – silläkin uhalla, että traktori lähes kaatui auran osuessa kovaan lumipenkkaan (tästä todiste myös videolla). Ennätyksen ansioista kampanja ylitti kansainvälisen uutiskynnyksen, ja kummatkin yritykset saivat paljon medianäkyvyyttä.

Ansaitun medianäkyvyyden arvo ylitti moninkertaisesti kampanjan kustannukset. Lähde: Meltwater


Toni Silfverberg – Head of Sales and Marketing, Nokian Heavy Tyres:

“Sekä Nokian Raskaat Renkaat että Valtra ovat innovatiivisia edelläkävijöitä omilla bisnesalueillaan. Tämän tempauksen tarkoituksena ei ollut tehdä pelkkä hauska somevideo, vaan myös viestiä maailmalle sitä osaamista, mitä Suomesta löytyy.”

 

Tiimityöllä maaliin

Bermudan luova johtaja Tommi Sani kuvailee yhteistyötä:

“Asetelma on aina jännittävä, kun pääsee rakentamaan kahdelle eri brändille yhteistä tarinaa. Erityisen positiivisena jäi mieleen molempien asiakkaiden vahva sitoutuminen ja innostus yhteiseen projektiin. Eikä unohtunut ole myöskään paikalla olleiden insinöörien ja tuotepäälliköiden silmien kiiluminen, kun kuskiton traktori syöksyi raivolla eteenpäin ja lumi lensi kaaressa.

Vaikka kuvauspäivien suunnitelmat varasuunnitelmineen oli hyvin tehty, olimme onneksi etukäteen henkisesti varautuneet odottamattomiin muuttujiin, jotka tietenkin laukesivat aina silloin kun ei pitänyt. Milloin traktori meinasi kaatua, milloin nopeusmittauslaitteet jäivät auran alle, milloin sakea lumipyry yllätti, milloin purjelentokone ilmestyi odottamatta kuviin jne.”

Tuotantotiimiin kiinnitimme talentteja useammasta eri tuotantoyhtiöstä, joiden kanssa olemme vuosien varrella tehneet kymmeniä ellei satoja videoprojekteja. Kuvauspäivät päättyivät sekä halauksiin että merimiespainiin, ja muistoksi jäi kourallinen sotatarinoita.


Käsikirjoitus / suunnittelutiimi:

Bermuda: Tommi Sani, Anne Niemi, Ulpu-Maria Lehtinen, Timo Tuomola

Nokian Raskaat Renkaat: Toni Silfverberg, Rosanna Kivinummi-Lahdenpohja

Valtra: Matti Tiitinen, Pekka Päivikkö

Videotiimi:

Vastaava tuottaja: Tommi Sani / Bermuda

Tuotantokoordinaattori: Anne Niemi / Bermuda

Ohjaus: Tommi Lepola / Legenda, Tommi Sani / Bermuda

Kuvaus: Tero Molin / Legenda, Turkka Korkiamäki / Karu Films

Ilmakuvaus: Timo Peltokangas & Sami Peltokangas / Cinepic

Grip: Markus Nieminen / Legenda

Äänittäjä: Tero Salonen / Legenda, Antti Seppänen / Karu Films

Leikkaus: Tommi Sani / Bermuda, Antti Seppänen / Karu Films

Äänisuunnittelu: Tommi Sani / Bermuda, Antti Seppänen / Karu Films

Värimäärittely: Lauri Kuusela / Karu Films

Näyttelijät: Marcus ja Niclas Grönholm / GRX Team, Valtra 254 Versu

Tekninen tiimi:

Antti Linna, Harri Kurhela / AGCO Power Oy

Pekka Päivikkö / AGCO Suomi Oy

Risto Toivakka / Valtra

Nopeusmittaus: Asko Linnansuu / MUT-Palvelu Oy

Online-tiimi:

Konseptisuunnittelu sekä copy kampanjasivulle ja someen: Anne Niemi, Timo Tuomola, Ulpu-Maria Lehtinen / Bermuda

Snowrace-kampanjasivun graafinen suunnittelu: Katja Uvarova / Bermuda

Valokuvat: Tommi Sani / Bermuda

Snowrace-kampanjasivun koodi: Jimi Heitto, Matti Tanskanen, Timo Harju / Bermuda

Online-mainonta: Anne Niemi, Sanna Teinilä / Bermuda + Laura Kääpä / AGCO Suomi

Seuranta/raportointi: Anne Niemi, Anssi Kosonen / Bermuda

Snowrace-kampanjan arvonnat ovat käynnissä 15.11.2018 saakka, joten vielä ehdit osallistua:

www.nokiantyres.com/snowrace

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Case
04.10.2018
Husky Intelligence: kansainvälistä brändinostetta
Lue lisää
Case
10.09.2018
Tays tukisäätiö: Lahjoitussivustolla arvostetaan elämää
Lue lisää
Case
29.08.2018
TeacherGaming: Visuaalista identiteettiä etsimässä
Lue lisää
Case
01.06.2018
Injeq: Mullistavalla älyneulalla maailmalle
Lue lisää
Case
09.02.2018
Pirte: Mitattavaa työhyvinvointia
Lue lisää
Case
18.01.2018
Etelän Kebab House: Legendaarisen ravintolan uusi aika
Lue lisää
Case
21.12.2017
Javasko: Vastuullisen koneenrakentajan uusi ilme
Lue lisää
Case
05.08.2017
Wirepas lunastaa lupauksia
Lue lisää
Case
03.08.2017
Cargotec Kalmar: Huipputeknologiasta selkeästi
Lue lisää
Case
28.07.2017
Edupoli: verkkovertailun voittaja
Lue lisää
Case
08.06.2017
Telatek Service: heittäydy tarinoiden vietäväksi
Lue lisää
Case
27.02.2017
Visura: perheyrityksen uudet kasvot verkossa
Lue lisää
Case
17.01.2017
Nordic Caraway: maailman suurimman uusi ilme
Lue lisää
Case
22.12.2016
Kuninkaankulma: Ruokakaupan markkinointia ilman tarjouksia
Lue lisää
Case
26.10.2016
Ultimes Business Garden: Lippulaivalle sivusto
Lue lisää
Case
07.09.2016
Vilkas: kampanjoita verkkokauppojen verkkokaupalle
Lue lisää
Case
06.06.2016
Orbis: tuotekauppiaasta ratkaisevaksi kumppaniksi
Lue lisää
Case
17.05.2016
VAAO: Yksi sivusto – tuhansia käyttäjiä
Lue lisää
Case
03.02.2016
Hella: Bermuda toi valoa sisävalaisinbrändiin
Lue lisää
Case
03.02.2016
Skanska Luminary: Brändi ensin, monttu sitten
Lue lisää
Case
03.02.2016
Savox: Kypärä tulevaisuuden taistelijalle
Lue lisää
Case
03.02.2016
ISS-palvelut: Duunihoroskooppi
Lue lisää