”Bermudan kanssa oli innostavaa rakentaa Visit Tampereen kärkiviestiä kotimaahan. Haimme viestiä, jota voisi hyödyntää kesäkampanjan lisäksi myös muissa kotimaassa tehtävissä markkinointitoimenpiteissä pidemmällä aikavälillä. Bermuda nappasi hyvin kiinni toiveistamme ja Tampereen tahtiin -viestiä on jalostettu vuoden mittaan menestyksekkäästi muun muassa eri loma-aikoihin sekä Business Tampereen käyttöön. Kesäkampanjassa Tampereen laaja tarjonta saatiin hyvin esiin, kun viestiä ja sisältöjä kohdennettiin Bermudan ideoimille seikkailijalle, löytöretkeilijälle ja nautiskelijalle.”

Katariina Onnela, Markkinointi- ja viestintäasiantuntija, Visit Tampere

Kesä Tampereen Tahtiin!

Tampere on kasvanut vauhdilla Suomen vetovoimaisimmaksi kaupungiksi. Me rakensimme Visit Tampereen kotimaanmatkailun markkinoinnin tueksi skaalautuvan kampanjakonseptin, jonka avulla kaupunkimme parhaita puolia voidaan esitellä tehokkaasti ja kattavasti kaikkialla Suomessa. 

Tamperelaisuuden tiivistäminen yhteen kärkiviestiin oli kiinnostava haaste. Mielikuvat takatukkarokkareista, Kummelista ja Tammelantorin mustamakkarajonosta elävät edelleen vahvoina. Historiaa ei tarvitse häpeillä, mutta tämän päivän Tampere huokuu myös kansainvälisyyttä, kokeilunhalua ja monimuotoista 2020-luvun kaupunkikulttuuria.  

Projektin ajankohta oli erityinen. Kaikkien aikojen kotimainen matkailukesä odotti nurkan takana, ja kaupunkikuvaa merkittävästi uudistaneet suurhankkeet ratikka sekä kansiareena olivat viimeistelyä vaille valmiit. Myös koronapandemian kurittamien paikallisyritysten nostaminen matkailijoiden tietoisuuteen tuntui tärkeältä kunniatehtävältä. 

Kahden copyn taktiikka

Aloitimme kärkiviestin rakentamisen harvinaislaatuisella kahden copywriterin taktiikalla, ja kokoonpano tuntui välittömästi oikealta. Toinen maalaili suureellisia kotiseuturakkaudentunnustuksia, jotka toinen tiivisti muutamaan avainsanaan. Niistä paisuteltiin yhdessä kokonainen tarina kaupungista, jossa jokainen voi ja saa olla juuri sitä, mitä haluaa. Päätimme yhdistää kärkiviestin ytimeen kaikkien tunteman peritamperelaisen rentouden sekä juuri sopivan kokoisen suurkaupungin modernin sykkeen. Lopulta kärkiviestiksi valikoitui ”Tampereen tahtiin”, joka vakuutti iskevyydellään sekä skaalautuvuudellaan. Viestin tueksi syntyi myös visuaalinen ilme, joka loihti Tampereen erilaiset tahdit näkyviksi Visit Tampereen kuvapankin sekä graafisten elementtien avulla. 

Laaja kesäkampanja

Uusi kärkiviesti ja ilme esiteltiin Visit Tampereen kesäkampanjan ”Kesä Tampereen tahtiin” -ländärillä, jolle kerättiin kaupunkiseudun kiinnostavimpia kesätekemisiä. Kampanjan sisällöt jaoteltiin kolmeen kategoriaan, joiden mukaan muodostettiin myös digimarkkinoinnin kohderyhmät. Seikkailijan Tampere -kategoria esitteli vauhdikkaita koko perheen kesätouhuja Särkänniemestä vesileikkeihin ja pakohuoneista Finlaysonin kattokiipeilyihin. Löytöretkeilijän Tampere keskittyi marginaalisempiin ja erikoisempiin elämyksiin, kun taas Nautiskelijan Tampere nivoi yhteen kaupunkiseudun rennot ja ylelliset nautinnot. Viestejä toistettiin useissa eri kanavissa kategoriakohtaisesti koko kesän ajan. 

Otimme kesäkampanjaan mukaan myös Visit Tampereen kumppaniyritykset, joita nostelimme esiin Helsingin Sanomien ja Turun Sanomien koko aukeaman mainoksissa, Visit Tampereen sosiaalisen median kanavissa sekä kesäländärin artikkeleissa ja bannereissa. Tampereen ympäryskunnille toteutimme matkailuvideon, joka esitteli Tampereen-turisteille myös kiinnostavia päiväretkikohteita. 

Päiväretkiä Tampereen Tahtiin

Jatkuvaa optimointia ja uuden ideointia

Onnistuneen kärkiviesti- ja kesäkampanjaprojektin kokemuksia ja dataa voitiin hyödyntää tehokkaasti myös Visit Tampereen myöhemmissä kampanjoissa. Kesän jatkoksi toteutimme myös syysloma- ja joulukampanjat sekä useita yksittäisiä tapahtuma- tai sesonkikohtaisia projekteja. Kun kesäkampanjan päätavoitteena oli Tampereen kaupunkiseudun houkuttelevuuden ja tunnettuuden kasvattaminen, syyskampanjan linjaksi valittiin taktisempi sivustoliikenteen lisääminen. Kesäkampanjasta kerätyn datan avulla optimoimme mm. CTA-painikkeita, visuaalista ilmettä sekä saatetekstien iskevyyttä. Lisääntyneen sivustoliikenteen myötä myös tunnettuus kasvoi, joten toimivien kampanjoiden vaikutukset näkyivät useilla sektoreilla.

Digimarkkinoinnin jatkuva optimointi on ollut tehokas apu. Kotimaanmatkailijoiden kiinnostuksen herättäminen on monitahoinen projekti, jonka tulokset rakentuvat pikkuhiljaa. Luotuja kärkiviestejä on jo nyt käytetty monipuolisesti, ja tavoittavuus on kehittynyt sekä sisällön, kanavien että resursointien osalta. Vuoden 2021 kampanjoilla tavoitimme yli seitsemän miljoonaa ihmistä. Alun perin matkailun tueksi lanseerattu Tampereen tahtiin -viesti optimoitiin myös Business Tampereen käyttöön, ja laadukasta kampanjadataamme on hyödynnetty komealla menestyksellä myös esimerkiksi Tampereen lentoliikennemarkkinoinnin kampanjoissa. 

Kesä Tampereen Tahtiin!

Kuvat: Laura Vanzo, Visit Tampere
Videot: Markkinointitoimisto Bermuda

Lue lisää asiakkaistamme

Lue yritysten kokemuksia Bermudasta ja tutustu tekemiimme projekteihin.

Case
04.05.2022
AGCO Power: Voimaa muutokseen
Lue lisää
Case
02.05.2022
Paljon onnea 20-vuotias Kauppakeskus Arabia!
Lue lisää
Case
13.04.2022
Cloudpermit Oy:n Lupapiste: Kun kriteerit ovat korkealla, käyttäjäkokemus ratkaisee
Lue lisää
Case
29.03.2022
Vesivek: Asiakaslehti on tehokas tapa tavoittaa oikeat ihmiset
Lue lisää
Case
02.02.2022
Lakea: Monimuotoinen yhteistyö
Lue lisää
Case
09.11.2021
FinDHC: Kun kaukolämpö sai kasvot
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää
Case
27.01.2021
Tampereen kaupunki: Tavara-aseman siirto
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää