Blogi | 25.03.2019

Selatessa eri organisaatioiden markkinoinnin ja viestinnän työpaikkailmoituksia syntyy helposti kuva, että (usein organisaation ainoan) markkinointi-ihmisen pitäisi osata kaikki, mikä maan ja taivaan välillä liittyy markkinointiin ja viestintään. Pitäisi osata taittaa lehti-ilmoituksia, kirjoittaa vetäviä tiedotteita, järjestää asiakastapahtumia, osata kuvata ja editoida videoita, ymmärtää hakukoneoptimointia ja -markkinointia, osata muokata kuvia ja koodata. Ja ai niin, toki pitäisi olla myös näkemystä ja visiota ja rahkeet markkinoinnin strategiseen suunnitteluun!

Vaikka nykypäivän työelämässä pitääkin olla jo moniosaaja ja työnkuvien pirstaloituminen on tätä päivää, ei markkinoinnin ammattilainenkaan voi olla joka alan asiantuntija – ja siihen päälle vielä operatiivinen toteuttaja. Moni yritys onkin jo oivaltanut, että laaja-alaisen ja monipuolisen markkinointiosaamisen voi ulkoistaa ja toteuttaa yhdessä markkinointitoimiston kanssa.

Markkinointikumppanuus perustuu luottamukseen

Vaikka ajatus kaiken markkinoinnin ulkoistamisesta voi kuulostaa houkuttelevalta ja tehokkaalta, ei täysi ulkoistaminen ole yleensä paras vaihtoehto. Yrityksen tulee myös sitoutua yhteistyöhön ja markkinointikumppanuus onkin parhaimmillaan tiimityötä, jossa tiimi koostuu yrityksen avainhenkilöistä sekä markkinointitoimiston osaajista. Kumppanuus perustuu luottamukseen ja molemmilla on tuossa suhteessa oma roolinsa. Jos markkinointi ja viestintä on kokonaan ulkoistettua, voi siitä uupua aitous ja yrityksen henki – markkinointitoimisto ei pysty olemaan koko ajan tuntosarvet ojossa siitä, mitä yrityksen seinien sisällä tapahtuu tai mihin asioihin kannattaisi reagoida nopeasti.

Ihannetilanteessa markkinointia johtaa yrityksen sisällä henkilö tai henkilöt, joilla on näkemys ja visio, jota sitten voidaan yhdessä sparrata ja kehittää markkinointitoimiston kanssa. Markkinointitoimisto pystyy myös konkretisoimaan tämän vision erilaisiksi tuotteiksi eri kanaviin ja formaatteihin. Strateginen markkinointikumppani on usein yrityksen markkinointipäällikön tuki, joka vapauttaa päällikön aikaa ja muita resursseja myös johtamiseen toteuttamalla operationaalista markkinointia. Yrityksen ulkopuolisina silminä markkinointikumppani pystyy myös katsomaan asioita tuoreesti uudesta näkökulmasta ja paketoimaan yritykselle jo tuttuja asioita uudenlaisiin paketteihin.

Kumppani uskaltaa sanoa, jos mennään metsään

Markkinoinnin ulkoistaminen on ennen kaikkea asiantuntijuuden ostamista. Yhteistyö markkinointikumppanin kanssa myös tarkoittaa sitä, että yritykselle osataan valita juuri sopivat kanavat ja formaatit. Esimerkiksi, vaikka some onkin edelleen kova juttu, ei sen uusimmat tuulet ole välttämättä aina relevanteimmat kaikille organisaatioille. Rohkea markkinointikumppani myös kertoo, mikä on järkevää kussakin tilanteessa ja missä kanavissa kannattaa näkyä, ilman sompailua ja kaikissa kanavissa räpiköintiä. Asiantuntija osaa arvioida, mikä ratkaisu, kanava ja väline on juuri tietylle yritykselle oikea ja paras.

Markkinointi? Ei hajuakaan

Markkinoinnin ulkoistaminen voi tulla kyseeseen myös siinä tapauksessa, että yrityksen toimiala ei ole itsessään markkinointiorientoitunut tai yrityksellä ei ole resursseja palkata omaa markkinoinnin työntekijää. Ulkoistaminen voi olla hyvä vaihtoehto, jos yrityksellä ei ole kokemusta markkinoinnista. Tarve markkinoinnille tunnistetaan, mutta ei tiedetä, mistä kannattaisi aloittaa. Yhteistyö markkinointikumppanin kanssa mahdollistaa esimerkiksi sen, että kiinteällä hinnalla saa useamman alansa asiantuntijan työpanoksen ja kattavalla markkinointipalvelulla myös yrityksen sisäinen markkinoinnin ymmärrys lisääntyy.

Markkinointiyhteistyö myös vähentää rekrytoinnin riskejä. Jos yrityksen sisällä ei ole tietoa markkinoinnista tai viestinnästä, myös näistä asioista vastaavan henkilön rekrytointi voi olla haastavaa. Siinä tapauksessa kannattaa tavata eri toimistojen edustajia, tutustua referensseihin ja luottaa myös mututuntumaan: miltä toimiston henkilökunta vaikuttaa ja millainen fiilis toimistosta syntyy. Lisää markkinoinnin ostamisesta ja toimiston valinnasta voit lukea Annen blogisarjasta. 

Paras tapa aloittaa kokonaisvaltainen yhteistyö on pitää yhteinen tapaaminen, jossa on mukana niin markkinointitoimiston eri osaajia kuin yrityksenkin työntekijöitä mukana. Alusta alkaen osallistamalla myös henkilöstö sitoutuu uudenlaiseen toimintatapaan ja uusiin ideoihin ja samalla markkinointikumppani saa kattavan ymmärryksen yrityksestä ja sen toiminnasta ja tavoitteista. Vain tapaamalla voi löytää sen oikean!

 

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää