Luettavissa 3 minuutissa

Tehoa markkinointiin ulkoistamalla

Selatessa eri organisaatioiden markkinoinnin ja viestinnän työpaikkailmoituksia syntyy helposti kuva, että (usein organisaation ainoan) markkinointi-ihmisen pitäisi osata kaikki, mikä maan ja taivaan välillä liittyy markkinointiin ja viestintään. Pitäisi osata taittaa lehti-ilmoituksia, kirjoittaa vetäviä tiedotteita, järjestää asiakastapahtumia, osata kuvata ja editoida videoita, ymmärtää hakukoneoptimointia ja -markkinointia, osata muokata kuvia ja koodata. Ja ai niin, toki pitäisi olla myös näkemystä ja visiota ja rahkeet markkinoinnin strategiseen suunnitteluun!

Vaikka nykypäivän työelämässä pitääkin olla jo moniosaaja ja työnkuvien pirstaloituminen on tätä päivää, ei markkinoinnin ammattilainenkaan voi olla joka alan asiantuntija – ja siihen päälle vielä operatiivinen toteuttaja. Moni yritys onkin jo oivaltanut, että laaja-alaisen ja monipuolisen markkinointiosaamisen voi ulkoistaa ja toteuttaa yhdessä markkinointitoimiston kanssa.

Markkinointikumppanuus perustuu luottamukseen

Vaikka ajatus kaiken markkinoinnin ulkoistamisesta voi kuulostaa houkuttelevalta ja tehokkaalta, ei täysi ulkoistaminen ole yleensä paras vaihtoehto. Yrityksen tulee myös sitoutua yhteistyöhön ja markkinointikumppanuus onkin parhaimmillaan tiimityötä, jossa tiimi koostuu yrityksen avainhenkilöistä sekä markkinointitoimiston osaajista. Kumppanuus perustuu luottamukseen ja molemmilla on tuossa suhteessa oma roolinsa. Jos markkinointi ja viestintä on kokonaan ulkoistettua, voi siitä uupua aitous ja yrityksen henki – markkinointitoimisto ei pysty olemaan koko ajan tuntosarvet ojossa siitä, mitä yrityksen seinien sisällä tapahtuu tai mihin asioihin kannattaisi reagoida nopeasti.

Ihannetilanteessa markkinointia johtaa yrityksen sisällä henkilö tai henkilöt, joilla on näkemys ja visio, jota sitten voidaan yhdessä sparrata ja kehittää markkinointitoimiston kanssa. Markkinointitoimisto pystyy myös konkretisoimaan tämän vision erilaisiksi tuotteiksi eri kanaviin ja formaatteihin. Strateginen markkinointikumppani on usein yrityksen markkinointipäällikön tuki, joka vapauttaa päällikön aikaa ja muita resursseja myös johtamiseen toteuttamalla operationaalista markkinointia. Yrityksen ulkopuolisina silminä markkinointikumppani pystyy myös katsomaan asioita tuoreesti uudesta näkökulmasta ja paketoimaan yritykselle jo tuttuja asioita uudenlaisiin paketteihin.

Kumppani uskaltaa sanoa, jos mennään metsään

Markkinoinnin ulkoistaminen on ennen kaikkea asiantuntijuuden ostamista. Yhteistyö markkinointikumppanin kanssa myös tarkoittaa sitä, että yritykselle osataan valita juuri sopivat kanavat ja formaatit. Esimerkiksi, vaikka some onkin edelleen kova juttu, ei sen uusimmat tuulet ole välttämättä aina relevanteimmat kaikille organisaatioille. Rohkea markkinointikumppani myös kertoo, mikä on järkevää kussakin tilanteessa ja missä kanavissa kannattaa näkyä, ilman sompailua ja kaikissa kanavissa räpiköintiä. Asiantuntija osaa arvioida, mikä ratkaisu, kanava ja väline on juuri tietylle yritykselle oikea ja paras.

Markkinointi? Ei hajuakaan

Markkinoinnin ulkoistaminen voi tulla kyseeseen myös siinä tapauksessa, että yrityksen toimiala ei ole itsessään markkinointiorientoitunut tai yrityksellä ei ole resursseja palkata omaa markkinoinnin työntekijää. Ulkoistaminen voi olla hyvä vaihtoehto, jos yrityksellä ei ole kokemusta markkinoinnista. Tarve markkinoinnille tunnistetaan, mutta ei tiedetä, mistä kannattaisi aloittaa. Yhteistyö markkinointikumppanin kanssa mahdollistaa esimerkiksi sen, että kiinteällä hinnalla saa useamman alansa asiantuntijan työpanoksen ja kattavalla markkinointipalvelulla myös yrityksen sisäinen markkinoinnin ymmärrys lisääntyy.

Markkinointiyhteistyö myös vähentää rekrytoinnin riskejä. Jos yrityksen sisällä ei ole tietoa markkinoinnista tai viestinnästä, myös näistä asioista vastaavan henkilön rekrytointi voi olla haastavaa. Siinä tapauksessa kannattaa tavata eri toimistojen edustajia, tutustua referensseihin ja luottaa myös mututuntumaan: miltä toimiston henkilökunta vaikuttaa ja millainen fiilis toimistosta syntyy. Lisää markkinoinnin ostamisesta ja toimiston valinnasta voit lukea Annen blogisarjasta. 

Paras tapa aloittaa kokonaisvaltainen yhteistyö on pitää yhteinen tapaaminen, jossa on mukana niin markkinointitoimiston eri osaajia kuin yrityksenkin työntekijöitä mukana. Alusta alkaen osallistamalla myös henkilöstö sitoutuu uudenlaiseen toimintatapaan ja uusiin ideoihin ja samalla markkinointikumppani saa kattavan ymmärryksen yrityksestä ja sen toiminnasta ja tavoitteista. Vain tapaamalla voi löytää sen oikean!

 

Viimeisimmät artikkelit

Blogi
27.11.2020
Brändipuhelimesta haloo, kuuluuko?
Lue lisää
Blogi
20.11.2020
Lapsen oikeudet ja vähän isänkin
Lue lisää
Ihmiset
17.11.2020
Sanni Kivipelto
Lue lisää
Blogi
09.11.2020
B2B-jälleenmyynti, parisuhde ja partnerikokemus
Lue lisää
Webcast
05.11.2020
Huono jälleenmyyjäkokemus kasvun jarruna
Lue lisää
Case
03.11.2020
Treon: Tuotevideot täyttämään puuttuva palanen IoT-firman viestintään
Lue lisää
Blogi
19.10.2020
Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla
Lue lisää
Case
13.10.2020
Visiot todeksi videolla
Lue lisää
Case
05.10.2020
Mahdoton mahdolliseksi: Kreaten brändin kirkastus oli rosoinen ja rouhea
Lue lisää
Case
28.09.2020
Haarla: Raaka osaaminen on parhaimmillaan taidetta
Lue lisää
Blogi
17.09.2020
10 vuotta eikä ilman suota
Lue lisää
Case
10.08.2020
Kauppakeskukset Arabia ja Duo: brändiuudistus
Lue lisää