Luettavissa 3 minuutissa

Tehoa markkinointiin ulkoistamalla

Selatessa eri organisaatioiden markkinoinnin ja viestinnän työpaikkailmoituksia syntyy helposti kuva, että (usein organisaation ainoan) markkinointi-ihmisen pitäisi osata kaikki, mikä maan ja taivaan välillä liittyy markkinointiin ja viestintään. Pitäisi osata taittaa lehti-ilmoituksia, kirjoittaa vetäviä tiedotteita, järjestää asiakastapahtumia, osata kuvata ja editoida videoita, ymmärtää hakukoneoptimointia ja -markkinointia, osata muokata kuvia ja koodata. Ja ai niin, toki pitäisi olla myös näkemystä ja visiota ja rahkeet markkinoinnin strategiseen suunnitteluun!

Vaikka nykypäivän työelämässä pitääkin olla jo moniosaaja ja työnkuvien pirstaloituminen on tätä päivää, ei markkinoinnin ammattilainenkaan voi olla joka alan asiantuntija – ja siihen päälle vielä operatiivinen toteuttaja. Moni yritys onkin jo oivaltanut, että laaja-alaisen ja monipuolisen markkinointiosaamisen voi ulkoistaa ja toteuttaa yhdessä markkinointitoimiston kanssa.

Markkinointikumppanuus perustuu luottamukseen

Vaikka ajatus kaiken markkinoinnin ulkoistamisesta voi kuulostaa houkuttelevalta ja tehokkaalta, ei täysi ulkoistaminen ole yleensä paras vaihtoehto. Yrityksen tulee myös sitoutua yhteistyöhön ja markkinointikumppanuus onkin parhaimmillaan tiimityötä, jossa tiimi koostuu yrityksen avainhenkilöistä sekä markkinointitoimiston osaajista. Kumppanuus perustuu luottamukseen ja molemmilla on tuossa suhteessa oma roolinsa. Jos markkinointi ja viestintä on kokonaan ulkoistettua, voi siitä uupua aitous ja yrityksen henki – markkinointitoimisto ei pysty olemaan koko ajan tuntosarvet ojossa siitä, mitä yrityksen seinien sisällä tapahtuu tai mihin asioihin kannattaisi reagoida nopeasti.

Ihannetilanteessa markkinointia johtaa yrityksen sisällä henkilö tai henkilöt, joilla on näkemys ja visio, jota sitten voidaan yhdessä sparrata ja kehittää markkinointitoimiston kanssa. Markkinointitoimisto pystyy myös konkretisoimaan tämän vision erilaisiksi tuotteiksi eri kanaviin ja formaatteihin. Strateginen markkinointikumppani on usein yrityksen markkinointipäällikön tuki, joka vapauttaa päällikön aikaa ja muita resursseja myös johtamiseen toteuttamalla operationaalista markkinointia. Yrityksen ulkopuolisina silminä markkinointikumppani pystyy myös katsomaan asioita tuoreesti uudesta näkökulmasta ja paketoimaan yritykselle jo tuttuja asioita uudenlaisiin paketteihin.

Kumppani uskaltaa sanoa, jos mennään metsään

Markkinoinnin ulkoistaminen on ennen kaikkea asiantuntijuuden ostamista. Yhteistyö markkinointikumppanin kanssa myös tarkoittaa sitä, että yritykselle osataan valita juuri sopivat kanavat ja formaatit. Esimerkiksi, vaikka some onkin edelleen kova juttu, ei sen uusimmat tuulet ole välttämättä aina relevanteimmat kaikille organisaatioille. Rohkea markkinointikumppani myös kertoo, mikä on järkevää kussakin tilanteessa ja missä kanavissa kannattaa näkyä, ilman sompailua ja kaikissa kanavissa räpiköintiä. Asiantuntija osaa arvioida, mikä ratkaisu, kanava ja väline on juuri tietylle yritykselle oikea ja paras.

Markkinointi? Ei hajuakaan

Markkinoinnin ulkoistaminen voi tulla kyseeseen myös siinä tapauksessa, että yrityksen toimiala ei ole itsessään markkinointiorientoitunut tai yrityksellä ei ole resursseja palkata omaa markkinoinnin työntekijää. Ulkoistaminen voi olla hyvä vaihtoehto, jos yrityksellä ei ole kokemusta markkinoinnista. Tarve markkinoinnille tunnistetaan, mutta ei tiedetä, mistä kannattaisi aloittaa. Yhteistyö markkinointikumppanin kanssa mahdollistaa esimerkiksi sen, että kiinteällä hinnalla saa useamman alansa asiantuntijan työpanoksen ja kattavalla markkinointipalvelulla myös yrityksen sisäinen markkinoinnin ymmärrys lisääntyy.

Markkinointiyhteistyö myös vähentää rekrytoinnin riskejä. Jos yrityksen sisällä ei ole tietoa markkinoinnista tai viestinnästä, myös näistä asioista vastaavan henkilön rekrytointi voi olla haastavaa. Siinä tapauksessa kannattaa tavata eri toimistojen edustajia, tutustua referensseihin ja luottaa myös mututuntumaan: miltä toimiston henkilökunta vaikuttaa ja millainen fiilis toimistosta syntyy. Lisää markkinoinnin ostamisesta ja toimiston valinnasta voit lukea Annen blogisarjasta. 

Paras tapa aloittaa kokonaisvaltainen yhteistyö on pitää yhteinen tapaaminen, jossa on mukana niin markkinointitoimiston eri osaajia kuin yrityksenkin työntekijöitä mukana. Alusta alkaen osallistamalla myös henkilöstö sitoutuu uudenlaiseen toimintatapaan ja uusiin ideoihin ja samalla markkinointikumppani saa kattavan ymmärryksen yrityksestä ja sen toiminnasta ja tavoitteista. Vain tapaamalla voi löytää sen oikean!

 

Viimeisimmät artikkelit

Ihmiset
03.09.2021
Miiro Paananen
Lue lisää
Blogi
30.08.2021
Kasvamme kasvattaaksemme
Lue lisää
Case
21.05.2021
Långvik: Wellness verkossa
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Pinja Hänninen
Lue lisää
Ihmiset
17.05.2021
Erika Lindström
Lue lisää
Blogi
14.05.2021
Miten käy mainostajien kun keksipurkki tyhjenee?
Lue lisää
Blogi
27.04.2021
Suppilomainonta kuljettaa käyttäjän askel kerrallaan kohti konvertoitumista
Lue lisää
Blogi
06.04.2021
Kansainvälistyvän yrityksen verkkosivuston muutos – ota nämä huomioon
Lue lisää
Blogi
29.03.2021
Mitä tehdä sivustolle, kun Suomen markkinat jäävät liian pieneksi?
Lue lisää
Webcast
19.03.2021
Kun Suomi ei riitä! -webinaari
Lue lisää
Case
05.03.2021
Kaso-Ovi – myyntiä ja tunnettuutta digimarkkinoinnilla
Lue lisää
Case
02.03.2021
Pintos: Brändinostetta uusilla kuvilla ja viesteillä
Lue lisää