”Projekti on ollut onnistunut ja pysynyt hyvin aikataulussa. Henkilöt, joiden kanssa olemme työskennelleet, ovat olleet todella hyvin valmistautuneita ja päässeet nopeasti perille toiminnastamme.”
Mainonta on usein tylsää ja se ei tunnu kiinnostavan oikein ketään. Vaikka saattaisit kuulua kohderyhmään, viestit ovat joko pelkkää taivaanrantojen maalailua tai paperinmakuista lakitekstiä. Usein asiasta syytetään mainostoimistoa, vaikka se on vain toteuttanut asiakkaan toiveita. Siksi me Bermudalla uskomme, että parempia lopputuloksia saadaan vain tiiviillä yhteistyöllä. Sukellamme jokaisessa projektissa syvälle asiakkaan maailmaan, jotta ymmärrämme täysin, mistä heidän tuloksensa syntyy. Sen ansiosta pystymme luomaan kirkkaampia tarinoita, jotka resonoivat vastaanottajissaan.
Lähtötilanne
Telatek Service on korkeatasoisia asennus- ja kunnossapitopalveluita tarjoava yritys, joka toimii monella eri segmentillä: energia-, öljy- ja kaasu-, kaivos-, metalli-, metsä- ja meriteollisuudessa. Asiakkuudet ovat pitkäikäisiä, mutta päätöksenteko on lokeroitunut siiloihin, joten asiakkuuksien laajentaminen on ollut hankalaa. Markkinoinnilta ja myynniltä on puuttunut yhtenäinen linja ja siihen haluttiin muutos.
Kirkastettu tarina resonoi
Bermudaa pyydettiin luomaan Tarinan kirkastuksella uusi, selkeä ja pitkäaikainen suunta sille, miltä Telatek Service jatkossa näyttää ja kuulostaa. Samalla oli tarkoitus löytää keinoja kertoa asiakkaalle syntyvästä lisäarvosta pelkän tekniikan sijaan. Uuden ilmeen täytyi olla ammattimainen ja henkiä yrityksen asennetta ja hyvää yhteishenkeä.
Tunnetta kehiin
B to B -viestinnässä ongelmana on usein se, että puhutaan vain tuotteista ja palveluista sekä niiden erinomaisuuksista. Jotta päästään oikeasti ihon alle, täytyy viestien tarttua tuskiin, joiden parissa asiakkaat päivittäin painivat. Näiden haasteiden ja mahdollisuuksien löytämiseen kannattaa käyttää paljon vaivaa. Sen vuoksi laitoimme Telatek Servicen asiakasrajapinnassa toimivat ihmiset kertomaan, keitä heidän asiakkaansa oikeasti ovat. Työpajoissa löysimme kunkin asiakassegmentin tärkeimmät ongelmakohdat ja mahdollisuudet, mutta sen lisäksi havaitsimme aivan uusia tavoittamisen kanavia.

Uskalla olla luova ja erilainen…
Lopullinen kärkiviesti rakentui ennakoinnin, omistautumisen ja luotettavuuden ympärille. Teollisuudessa kiire, vastuu turvallisuudesta ja tuotantopaineet ovat arkipäivää. Jokainen pysähtynyt, hiljainen minuutti maksaa. Yllätysten minimoimiseksi tarvitaan luottokumppani, joka tuntee sekä toimialan että laitteet ja tietää täsmälleen, miten tuotanto on mahdollisimman tehokasta.
…mutta lupausten on oltava uskottavia
Markkinoinnin ja myynnin täytyy puhua samaa kieltä, jotta se on mahdollisimman tehokasta ja uskottavaa. Siksi annettuihin lupauksiin, käytettäviin termeihin sekä tarjousten ja esitteiden rakenteeseen täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Tämän takia meidät otettiin heti alkumetreillä mukaan Telatek Servicen uuden turbiinien kokonaispalvelupaketin tuotteistukseen. Lopputuloksena syntyi myyntimateriaali, joka on räätälöity täsmälleen kohderyhmän tarpeisiin niin sisällöltään kuin puhuttelutavoiltaan.

Vain yhteistyöllä saavutetaan oikea suunta
Vaikka itse tiedän henkilökohtaisen puhuttelun sekä uskottavien ja selkeiden lupausten tärkeyden, ennen jokaista projektia minulle iskee pelko asiakkaan puolesta: ymmärtävätkö projektissa mukana olevat ihmiset, miksi kaikkien panosta tarvitaan. Markkinoinnin ammattilaisten kanssa näistä asioista on helppo puhua, mutta työntekijöiden motivointi sisällön tuottamiseen on usein vaikeaa. Olin todella yllättynyt, miten helposti se kuitenkin onnistui Telatek Servicen kanssa. Saimme luotua työpajoihimme todella inspiroituneen yhteishengen ja sytyimme todella työntekijöiden kertomista tarinoista. Se todella näkyy rohkeassa ja tyylikkäässä lopputuloksessa. Koska tiimimme päätti heittäytyä täysillä mukaan projektiin, myös asiakas uskalsi seurata perässä.