Blogi | 24.02.2016

Tarinoilla on merkitystä. Tarinat saavat ihmiset liikkeelle.

Jos et usko, mieti meitä 2,2 miljardia ihmistä, jotka vähintään viettävät juhlapäiviään kristinusko-nimisen tarinan mukaan. Tai meitä Suomi-nimisen pohjoisen vaatimattoman sankarikansan tarinan rakentajia. Maailman voi nähdä kerrassaan kilpailevien tarinoiden taistelukenttänä, oli kilpasilla sitten uskonto, politiikka, viihde – tai tuotteiden ja palveluiden myyminen.

Mutta tämä tarinaniskentä myynnin tukena koskee vain kuluttajia, vai mitä? Business-to-business on eri asia. Siinä ei puhutella ihmisiä, vaan päättäjiä. Ja he eivät pohjaa päätöksiään haaveiluun, vaan järkeen ja faktoihin. Ja lehmätkin muuten lentävät.

 

Tuhansien murheellisten keksijöiden maa

Suomalaisuuden tarinaanhan kuuluu loputon itseruoskinta siitä, miten täällä keksittiin se ja se vuosikausia ennen muuta maailmaa, mutta ei siitä sitten mitään tullut ja ulkomaalaiset korjasivat hyödyn. Täällä keksittiin älypuhelin, Apple teki siitä valtavirtaa. Ja niin poispäin. Vaikka meidän tuotteemme oli ylivoimainen ja edellä aikaansa, miksei menestys seurannut ominaisuuksia?

Saatan hutkia tässä vanhentuneita olkiukkoja, mutta legendojen suomalainen insinööri tai kaupparatsu tunnetusti rakastaa tuotteensa tai palvelunsa ominaisuuksia. Ei sen hyötyjä. Ei sen tarinaa. Ominaisuuksia, perkele! Hän olettaa, että päättäjä vertailee näitä puhtaalta pöydältä – ja menee sen jälkeen ihailemaan sinivalkoisella taivaalla majesteetillisina kisailevia lehmiä.

 

Uusi aika, uudet tarinat

Toivottavasti mainitsemani myyttinen myyntimies paimentaa nykyään taivaan karjaa ja on päivitetty uuteen. Sellaiseen, joka ymmärtää liiketoiminnan päätösten takana olevan ihmisiä, joihin vetoavat samat tarinat kuin muihinkin. Joka ymmärtää kertoa, miten hänen tuotteensa helpottaa käyttäjän elämää. Ja joka rakentaa yrityksestään, tuotteestaan ja ideasta niiden takana tarinan.

Uuden polven start-upit ovatkin jo toista maata ja paukuttelevat henkseleitään hyvin epäsuomalaiseen tapaan. He pitsaavat Ameriikan malliin ja teettävät alusta pitäen maailmanluokan myyntimateriaalit. Mutta entäpä maan hiljaiset, ne lukemattomat yritykset joilla on hieno tuote mutta joiden tarina ei tule kuulluksi?

 

Kappale kauneinta suomiosaamista

Erästä kappaletta suomalaiseen teknologiatarinaan kirjoitetaan paraikaa Salossa, jossa Hella Interior Lighting on tehnyt LED-valoja niin laivoihin kuin kauppoihinkin jo vuosikymmeniä. Tehdas on täynnä uskomatonta huippuosaamista ja palveluhalua yhden katon alla, mutta tätä ei aivan saatu kerrottua eteenpäin. Jos haluat lukea, miten Bermuda valaisi heidän tarinaansa, katso lyhyt referenssikertomus.

Viimeisimmät artikkelit

Saara Airaksinen

Ihmiset

Saara Airaksinen
Lue lisää

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!

Uutiset

03.01.2023

B2B-markkinoinnin uusi aika alkaa!
Lue lisää

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?

Blogi

22.11.2022

Milloin olet katsonut digikanaviesi pinnan alle?
Lue lisää

Ville Toimela

Ihmiset

22.11.2022

Ville Toimela
Lue lisää

Brändi pukeutuu juhlaan

Case

22.11.2022

Brändi pukeutuu juhlaan
Lue lisää

Me emme luo työnantajamielikuvia

Blogi

02.11.2022

Me emme luo työnantajamielikuvia
Lue lisää

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä

Case

02.11.2022

Finla Työterveys: 16 myyttiä työterveydestä
Lue lisää

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?

Blogi

26.10.2022

Kuulostaako yrityksesi karhealta vai lempeältä?
Lue lisää

Uudet puitteet hybridityölle

Blogi

17.10.2022

Uudet puitteet hybridityölle
Lue lisää

Viimeinen päivä bermudiaanina

Blogi

23.09.2022

Viimeinen päivä bermudiaanina
Lue lisää

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.

Uutiset

20.09.2022

Open Studios avaa Bermudan ovet 4.10.
Lue lisää

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia

Uutiset

25.08.2022

Kasvua, muutosta ja nimitysuutisia
Lue lisää